Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 20:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Forbedring af lytterum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2014 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Sonic skrev:
Sikkert super fede ting matts skriver om men fatter ikke en skid af hvad der står der er sjældent svensker hvor jeg befinder mig.

Det er måske nemmere med dette. Linkwitz er kommet til et noget lignende slutresultat og har så skrevet en interessant AES rapport.

http://www.linkwitzlab.com/AES123-final2.pdf

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juni 2014 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Hej Sven

Jeg vil lige høre om du har fået prøvet med diffusere i dit rum, da jeg selv ovevejer at prøve i mit musik rum , mit rum ' er ikke stort ca 22M2   det er på 1 sal rummet er med skunk vægge op i 120 cm også trælofter med 30' hælning ender op i 2,70 m spiller på tværs af rummet total brede er 4,80m men loftet bag lytte positionen er ret tæt på mig så kunne godt forstille mig et der kan være forbedring at hente

gulvet er med tykt velour på hele fladen, så har ikke nogen problemer med nogen unoder samt mine højttaler er dipole Gradient

mvh
Henrik
Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2014 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har prøvet med en masse diffusere af SMT Svanø Acoustik. Jeg kan varmt anbefale dem.

Jeg har placeret 6 stk. på frontvægen. 4 konstant og 2 foran flaskærmen. Det er Pap-vinger.

Nogle gange fjerner jeg tingene igen, for bedre at kende deres virkning.

Når jeg fjernede de 4 stk. Pap-vinger blev musikken mere tam og med mindre dynamik. Rummet blev også mindre. Det var en tydelig forskel, så de kom hurtig tilbage igen. Jeg fjernede også de 2 stk. foran fladskærmen med lidt kedelig lyt til følge i forhold til at have dem placeret.

Jeg bruger 3 stk. V-vinger bag lyttepositionen med godt resultat. V-vinger på bagvæggen er rigtig godt.

På første reflekspunkt på sidevæggen er der placeret V-vinger. 3 stk. i venstre side og 2 stk. i højre. Jamen det er den bedste løsning jeg har prøvet og har løftet lyden til nye højder.

Ellers er der brugt en masse Pap-vinger så jeg næsten har dem rundt om mig. Nogle af dem skal op under loftet, men så kommer jeg jo til at mangle dem de andre steder.

Det er et problem med den skunk du har. Man kan sidde forholdstæt på de Svanø diffusere. Meget tættere end andre mærker. 20 - 30 cm er opgivet mange steder. Jeg foretrækker dog lidt luft til dem.

Jeg kan kun opfordre til at købe nogle Pap-vinger, som er diffusere, og prøve forskellige steder og lære at kende deres virkning. De er ikke helt så gode som V-vinger, men meget billigere.

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 Juni 2014 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Nogle fornuftige ord.

madmax

https://www.youtube.com/watch?v=u-THnT8LGY8
Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Juni 2014 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej Sven

Jeg har lige fundet din side på http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/71711-sv en_palvigs-lytterum-10.html

den vil jeg lige læse igennem et par gange da første gennem gang var ret informativ   mit rum er dog ret anderledes men de pap vinger virker som noget jeg kan bruge på mine skrå lofter bag lytte positionen

mvh
Henrik
Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2014 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Den her video forklare vist det hele meget simpelt.

https://www.youtube.com/watch?v=JPYt10zrclQ

madmax

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juni 2014 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Endnu en tankevækkende video: https://www.youtube.com/watch?v=cp56A6TcL1E

Sven P: Er det et dedikeret rum du har? Har du overvejet at prøve at gøre noget ved udseende og få det til at se
mere "clean" ud? Til hjemmebio'er gemmer man tit akustiske forbedringer bagved skelet med stoframmer.
Jeg ville personligt blive stresset af, at være i dit rum
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juni 2014 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juni 2014 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Endnu en tankevækkende video: https://www.youtube.com/watch?v=cp56A6TcL1E

Sven P: Er det et dedikeret rum du har? Har du overvejet at prøve at gøre noget ved udseende og få det til at se
mere "clean" ud? Til hjemmebio'er gemmer man tit akustiske forbedringer bagved skelet med stoframmer.
Jeg ville personligt blive stresset af, at være i dit rum

Tak for din kommentar. Jeg kan godt lide, når man skriver sin oprigtige mening. Det må man så sige, du har gjort...

Det er idag et dedikeret lytterum, hvorder lægges vægt på at lyden er den bedste, der kan opnås. At højttalerne er kompromiløse. At subwoferen har den størrelse, der kræves til en 18 tommer. Subwooferen er nærmere beskrevet i sin opbygning her på www.hifi4all 

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93976&K W=Sven+Palvig

Så det er nok meget svært, at gøre det til et Bo Bedre Hjem. Det er nu heller ikke min intension. Men havde jeg en stor sum penge, ville jeg investere i mange Varitunes V-4, til at stille vingerne på. Det ser godt ud og man kan så også justere dem for endnu bedre lyd.

Rummet har været brugt til soverum tidligere, da jeg lånte to rum ud til min ene søn.

Det er et rum jeg stadig arbejder på. Jeg har en rigtig god akustik, men jeg arbejder på, at gøre det perfekt. Det kan godt være, at rummet ikke er det pæneste, men lyden er der ikke mange der slår. Jeg syntes de vinger er pæne og gør rummet spændende. Anderledes end hvad mange andre gør. Jeg syntes, at de fleste der arbejder med akustik, kun tænker på at dæmpe rummet. Det mener jeg er en helt forkert vej at gå. Man skal udnytte lyden og ikke fjerne den.

Jeg har et rum, der er dæmpet, fordi jeg havde en gjalden, da rummet var nybygget. Derfor brugte jeg Rockfon plader i loftet og på frontvæggen, som så fjernede den gjalden. Jeg måtte vælge at undgå at placere over hele loftet, da det blev for meget. Det betyder at rummet er lidt for meget dæmpet idag.

jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juni 2014 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Hej Svend.

Jeg synes det er dejligt at se nogen der tager rumakustik i forbindelse med hifi alvorligt, også selvom det går en smule ud over
rummets udseende. Jeg ville ønske at jeg også selv havde et dedikeret lytterum til at eksperimentere i.

Har du nogle objektive mål med dine opsætninger af diffussorer, eller er det på gehør (eller kombination)?
Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2014 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har det opjektive mål, at få bedre lyd.

Jeg har subjektiv prøvet mig frem med absorbenter. Jeg havde et lytterum, som var meget bedre end de andre hifi nørder jeg omgås. Men alt kan gøres bedre, så jeg overvejede de tiltag jeg havde gjort. Jeg søgte på diffuser og læste hvad jeg kunne finde.

Jeg faldt over Hofa diffusere, som faktisk også ser godt ud. Jeg fik købt nogle af dem og så var det bare at prøve sig frem, om de var gode, hvor de skulle bruges. Jeg havde selvfølgelig set nogle forslag. Men man skal selv prøve. Da Hofa diffusere var en tydelig forbedring blev der købt flere. Og så lidt flere. Min kone syntes også. at Hofa er smukke, specielt i dæmpet belysning

Jeg havde så kik på loftet, og ville prøve med lidt SMT diffusere i deres Pap-model. Jeg har så prøvet placering mange steder i lytterummet helt objektivt. SMT er i en anden prisklasse, som jeg valgte fra. Men de kom med en økonomi model i Pap som man selv samler og der medfølger farvede trælister. De var endnu bedre end Hofa diffusere lydmæssigt. V-vingerne er så endnu bedre og man kan også få en Flower-vinge, der er deres dyreste model. Meget flot. Jeg har den dog ikke. 

Jeg har kanon god lyd. Men jeg arbejder stadig for det, at det skal blive endnu bedre. HVer gang jeg har købt flere vinger, er lyden blevet bedre.

Mit mål er, at væggene skal forsvinde i rummet og man kan se langt ind i optagelsen.

Jeg mener, at når man placere absorbenter på en væg, får man et sort hul i diskanten, mellemtonen og bassen afhængig af absorbenternes styrke. Det er sådan jeg opfatte det og med absorbenter på sidevæg, flytter lyden til retningen af højtalerne. Det kan man høre, når man placerer absorbenter på sidevæggen. Fjernes registrerer jeg lydd fra sidevæggen igen.

Men jeg ønsker ikke et sort hul. Jeg ønsker lyd derfra, men ikke lyd der stikker ud. Ikke noget der gør opmærksom på sig selv. Det skal bare virke som en del af koncertsalen, hvor væggen ikke er, hvor der kommer lyd fra siden, som er refleksioner fra rummet.

Min mening er, at det skal blive et pænt rum, der er rart at opholde sig i. Snakke i. Samt ser godt ud og det må godt være lidt anderledes.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hvis man er interesseret i at følge min vej til et godt lytte rum, kan man se på: http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/71711-sv en_palvigs-lytterum.html

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2014 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/71711-sv en_palvigs-lytterum.html

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2014 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/71711-sv en_palvigs-lytterum.html

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2014 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 November 2014 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Sven Palvigs lytterum på hifisentralen.no

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2014 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Det er dog irriterende, man ikke kan rette!

Hver gang jeg indtaster det, sker der et forkert mellemrum i mellem sv en.
Men nu er det indtastet uden kopi funktion.

http://www.hifisentralen.no/forumet/akustik-og-rum/71711 sven_palvigs-lytterum.html

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2014 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Tak Daniels!

DKXDN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 November 2014 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvor købes disse Svanø Akustik Wings ?
Hvilken model og pris ?

Mvh
Til top Vis DKXDN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKXDN

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2014 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Matts@diffusor.com
Der findes flere modeller og priser.
Jeg er i gang med at sætte et spændende loft op, der indtil videre har forbedret lyden markant.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes