Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 19:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Forbedring af lytterum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 November 2013 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Sven Palvig skrev:
Jeg har købt nogle Svanø diffusere som jeg er igang med og de lover virkelig godt. De er
fremragende. Jeg flytter rundt med dem og lyden ændres. Jo flere jeg sætter ind i rummet jo mere vellyd og der åbnes meget
mere op for akustiken i optagelokalet. Svanø diffusere er gode og ja jeg vender tilbage.

Hej Sven,

Få nu sat 5-8 på loftet, både over dig og over højtalerne og ja så lidt imellem dig og højtalerne også. Den største
reflekterende flade ved du nok.....

mvh. Asger

PS:Det er et anlægstransformerende skridt at tage, så det er forsøgene værd.

Tak for dit svar Asger. Jeg er igang med at samle dem og det bliver spændende at prøve dem i loftet. Vil prøve at nå det i weekenden, at få dem sat op. Det må betyde en voldsom ændring, da der i dag sidder Rockfon plader på 22 mm. Matts mener, at "och för varje m2 mjukskiva som förs in i rummet så förämras "Wingeffekten "". 

Jeg tror at jeg vil lade Rockfon pladerne blive og så hænge diffuserne lige under i første omgang, da gibspladerne i loftet er uden væv og sikkert vil kræve spartling, slibning, maling mm.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2013 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes de er smarte de papvinger. Matts fra Svanø har fabrikeret disse papvinger, som er kopier af andre vinger. Ikke V-vinger som er 25 cm. dybe. Men disse er efter S-vingerne og er kun... 18 cm. dybe. Men en rigtig god idé, der er tænkt; sådan at dem der ikke har mulighed for at købe V-vingerne, som er i et andet prislag, at få god akustik for en billigere penge. Godt at mange vil kunne få råd til at akustikbehandle deres lytterum.

De vejer ingenting stortset og er nemme at flytte rundt med og man kan så afprøve dem mange steder meget nemt. Problemet er så, at når de kommer op under loftet, ved jeg, hvor godt de lød de andre steder.......

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 November 2013 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Hej Sven,

Kan du ikke maile mig kontaktinfo til der hvor du har bestilt dem ?

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Kvorning
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 November 2013 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg vil også gerne vide det

Mvh Q
Til top Vis Kvorning's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kvorning

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2013 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Hej Sven,

Kan du ikke maile mig kontaktinfo til der hvor du har bestilt dem ?

mvh. Asger

Hej Asger

Undskyld det sene svar til dig og kvorning

Jeg skrev til Matts Odemalm

som kan svare på spørgsmål mm.

Matts@diffusor.com

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2013 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har jo leget med disse Pap-vinger, der skal op i loftet. Jeg har gjort mig mine overvejelser, hvad der skal gøres med frontvæggen.

Under vinduerne er der pålimmet Rockfon 22 mm. akustikplader, der dæmper ca. 60 % over 400 Hz. De er limmet på dobbelte gibsplader. Altså en let væg.
Jeg fandt at ved at stille 1 stk. Hofa diffusere, 50 x 50 cm, på hver side af subwooferen ovenpå radiatoren og hen til hovedhøjtalerne, var en forbedring som jeg har beskrevet tidligere.
Når jeg i en prøveopstilling sætter en SMT papvinge, 120 x 60 cm., sker der en forbedring i de dynamiske udladninger ved en kvindestemme ved afspildning af cd med The Chieftains, "Tears of stone", nummer 9 med Loreena McKennitt. Det er så godt, at jeg bliver nødt til at have en papvinge eller endnu bedre en V-vinge. Dynamik er meget vigtig i lyden; men at skifte diffusere til SMT der så kan løfte dynamikken, er nu alligevel forbløffende. Papvingerne er gode.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2013 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har Hofa diffusere stående på en væg til højre for lyttepladsen. Væggen er problematisk, fordi den er tættere på, en den generaell bredde i rummet. Afstanden er 170 cm. Her gav det virkelig meget, at sætte 4 stk. Hofa diffusere på hver 50 x 50 cm. op monteret 2 i hver ramme. Det var bare godt.

Jeg prøvede at sætte to styk V-vinger fra Svanø SMT op lige foran. Det var et stort løft. Rummet blev større og igen mere dynamik. Væggen der var blevet usynlig, blev endnu mere usynlig. Den var bare væk. Der var ikke noget der kunne distrahere.

Hofa blev flyttet til andet sted, da de jo også er gode. V-vingerne blev rykket ind til væggen af praktiske grunde.

Jeg skulle så jo prøve at sætte en Pap-vinge ovenpå disse to V-vinger. Pap-vingen liggende ned. Det var skam et løft igen, og det virkede som om, at højden i rummet blev løftet op. Jeg prøvede selvfølgelig nogle gange og hver gang gentog det sig.

Jeg har hørt, at det skulle være endnu bedre med Flower-vinger, istedet for en liggende vinge. Jeg skulle måske en dag spare op til dem.

Hofa er nogle rigtig gode diffusere. De ser rigtig godt ud. De vil kunne hænge i rigtig mange hjem, og forbedre akustikken, og hvor også ens kone ville kunne lide dem. Min kone kan.

Men jeg syntes, som beskrevet, at SMT vingerne er endnu bedre.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 December 2013 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Hvordan går det med akustikken, skal vi ikke snart se nogle billeder af lytterummet? :-)

- Jeg går snart igang med at bygge nogle QRD diffusere, jeg fik lige foræret 5 spånplader af de gamle, så der er skulle gerne være til 4 QRD diffusere på H&B 120x60 cm. 
Det eneste der irritere mig, er at der bliver jævnt stor dybde forskel at lave en diffuser, der fungere fra 500-2300hz ca. og så endnu en der tager over fra ca. 1800-9000hz.

Diffuseren der skal varetage 500-2300 bliver ca. 15cm hvor den anden diffuser bliver ca 5 cm. det er noget af en størrelses forskel, og jeg overvejer derfor at bygge den "lille" diffuser, ligeså dyb som den anden.

Ialt skal der være 2 af hver, hvis de 5 spånplader kan række til det. Jeg tænker at de skal stables oven på hinanden og være bag lytte pos. men, skal måske have eksperimenteret med at have dem bag højttalerne, inden der foretages konklusion.
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2013 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Det går rigtig godt med akustikken. Det spiller simpelthen så godt nu.

Jeg kan ikke få det til at fungere med at sætte billeder ind. Som regel er de for store. Nogle gange er de bare forkerte. Andre hjemmesider jeg skriver på, fungerer det bare så godt med at lægge billeder ind. Et billede kan jo sige meget. Billeder har jeg en masse af.

En diffuser skal gerne gå pænt ned i frekvens. Hofaerne går ned til 900 - 1000 Hz. Men SMT fra Svanø går endnu længere ned.

Et område fra ca. 1800 - 9000 Hz er for lidt.

Man skal eksperimentere mange steder. Problemet er så, at man MÅ have der også.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Sendt: 27 December 2013 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Du kan uploade billeder til imageshack.com og så indsætte link ved kameraikonet her på H4A, det er skide simpelt, og billedet er i fuld størrelse.
Så prøv om du ikke kan få det til at fungere ;-)

Læser du lige mit indlæg igen, kan du læse dig frem til at jeg i alt skal have 4 diffusere, 2 af hver, så dvs jeg får en diffusering fra ca. 500-9000hz, tror det er gået lidt stærkt for dig i de sene aftentimer, eller er det snapsen der sætter sine spor?
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

hcri
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2011
Sendt: 16 Januar 2014 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har et lytterum med projektor og lærred hvorfor højtalerne må stå tæt på sidevæggene, jeg har derfor konstrueret en absorbent som virker rigtig godt i forhold til 1. reflektionen af diskant og mellemtone (højttaler 10 cm fra sidevæg).

Den består af en kraftig sisal dørmåtte (med hårene strittende udad) betrukket med 2 lag filtstof, og det virker, jeg har et godt stereoperspektiv og klar lyd på trods af placeringen. de er placeret hvor du med et spejl vil kunne se højtaleren fra lyttepositionen.
Et nyt (billigt) materiale til god lyd.
Bare et tip.
Henning.
Til top Vis hcri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcri

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2014 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

hcri skrev:
Hej jeg har et lytterum med projektor og lærred hvorfor højtalerne må stå tæt på sidevæggene, jeg har derfor konstrueret en absorbent som virker rigtig godt i forhold til 1. reflektionen af diskant og mellemtone (højttaler 10 cm fra sidevæg).

Den består af en kraftig sisal dørmåtte (med hårene strittende udad) betrukket med 2 lag filtstof, og det virker, jeg har et godt stereoperspektiv og klar lyd på trods af placeringen. de er placeret hvor du med et spejl vil kunne se højtaleren fra lyttepositionen.
Et nyt (billigt) materiale til god lyd.
Bare et tip.
Henning.

Tak for dit tip. Jeg har dog en anden mening, at det ikke er vejen at gå.

Hvis du istedet for, satte en diffusere af Hofa eller endn bedre SMT Svanø, ville du få en stor forbedring på lyden. Jeg har skrevet om mine forsøg længere oppe i tråden. Hvis du sætter Pap-vingen som er et billigt alternativ og godt, ville du ikke kassere lyd, men lyden vil blive bevaret. De spidser der er i musikken grundet refleksioner fra sidevæg, deres refleksioner vil blive mindsket. Det gælder om at bevare lyden. Ikke fjerne lyden. Man kan også sætte en V-vinge, som går dybere ned i frekvensområde end papvingen. Papvingen går sikkert meget dybere ned i frekvens end den dørmåtte. Prøv og du vil opleve en forbedring af lyden.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2014 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt fasineret af det som en person, der hedder Mats Odemalm og han har Svanø SMT akustik produkter. Jeg har læst en del af det han skriver og det er spændende og da jeg så har købt nogle af virksomhedens produkter, og de virker fremragende, er det jo bare godt. Men her er lidt af det Matts har skrevet og jeg håber det er iorden. Jeg er bare glad for de V-vinger og Pap-vinger jeg har købt, fordi de er gode.

"Vanligast och billigast är att försöka dämpa bort de hårda reflexerna
Detta leder dock till ett timbre och ambience fattigt ljud, vilket också ger sämre taluppfattbarhet Hit räknas också bla bokhyllor (absorberar mer än de reflekterar) Länk som beskriver detta (efter ca 12 min) www.youtube.com/watch?v=4nzmBhkR4JQ&feature=relate d"

"*Ett diffust efterklangsfält fungerar som en påfyllning till högtalarens direkt ljud och hjälper hjärnan att registrera instrumentens fulla klang (ingen musiker gillar att spela akustiska instrument i dämpade rum eller utomhus)
För att detta ska fungera ställs det stora krav på diffusorn
Frekvensmässigt ska det diffuserade ljudet likna direktljudet vilket innebär ett visst djup på diffusorn
Frekevensmässigt jämn och låg absorbtions koefficient (efterklangsfältet stora inverkan gör att en ojämn absorbtionskoefficient passivt EQ högtalarens frekvensgång i Sweetspot)
Mönstret får ej upprepa sig och ej vara för grunt eftersom det då uppstår hårda reflexer som döljer information och ger jobbiga S-ljud
Nivån på det diffuserade ljudet ska vara minst 10 dB ned i nivå i förhållande till direkt ljudet

Uppnås detta så kommer hjärnan att få den lilla extra tid på sig att uppfatta övertoner microdetaljer timbre mm i inspelningen utan att lyssningsrummet lägger till någon eget efterklangs fält till inspelningslokalen. En torr inspelning upplevs torr och en kyrka upplevs som en kyrka."

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2014 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Her er lidt mere som Matts Odemalm har skrevet.

"Wing modulerna är ett koncept och i det ingår INTE absorbenter
Vi har utvecklat vår hörsel under lång tid i skogs miljö och det är där vi trivs bäst och Wingarna efterliknar den bredbandiga (från ca 300 Hz ) diffusion som finns i våra skogar och för varje m2 mjukskiva som förs in i rummet så förämras "Wingeffekten "
Här kan du se hur en kund satte upp dem med lyckat resultat
http://www.minhembio.com/warp56/281116

Taket är ett bortgömt ställe där de lätta pappvingarna passar bra "

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2014 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

I denne tråd kan man se et billede af diffusere fra SMT på side 1. De sorte er Pap-vinger. 4 styks på frontvæggen og på sidevæggen er der placeret S-vinger. Billede 3.

http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?13254-Leo-reach es-Vegas-2014

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2014 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har troet, det var et bedste at bruge de gylne mål på lytterum, for at få den bedste lyd. Det mener Matts fra Svanø Akustik ikke. Det er noget med at det er bedre at behandle nogle få fejl end end en masse små. Det lyder vel meget godt.

Her er det jeg faldt over, Matts fra SMT havde skrevet. Bemærk det der står med skæve vægge:

Du minns helt rätt!
Denna akustiska myt bygger på att placerar man en högtalare i ena hörnet och miken i det diagonal hörnet, så kommer rumsresonanserna att exiteras med ca 15 hz mellan rum De är då förstås i lägre nivå än de som bildas i rum med delbara mått (type 5*10*2.5m) där färre men starkare resonaserna skapas
För det första så är det inte såå vanligt att placera högtalaren i hörnet och sweetspot i motsatt hörn
En mer normal uppställning slår alltså inte an resonanserna enligt teorin bakom Golden Ratio men tillräckligt för att dessa rum ställer till mer besvär då det krävs mer bredbandiga lösningar
Vinklar man sen väggarna (som ex. Martens lilla rum) så skapas det också svårbehandlade badrumsröster
Att det inte går att prediktera vilka rumsresonaser som olika rum slår an var ju anledningen till att mina ställbara fällor kom till på -90 talet
Här har vi ett citat från Tool:
But there is a practical problem with the concept of
“optimum” room dimensions. It is that, to experience the
benefits, all of the modes must be excited simultaneously
(sound source located at a three-boundary corner) and, of
course, the listener must be able to hear all of the modes
(head in an opposite three-boundary corner). This is simply
ridiculous. Any departure from this loudspeaker location
means that all of the modes are not equally energized,
and any departure from this listening position means that
all of the modes are not equally audible. The tidy predictions
come to nothing. Multiple loudspeakers are a further
unanticipated complication. So it is not that the idea of
optimum room ratios is wrong, it is simply that, as originally
conceived, it is irrelevant in our business of sound
reproduction.

Hälsningar
Matts

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2014 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

"Att man inte kan ignorera rummets påverkan på musikupplevelsen vid seriös lyssning kan följande ljudfiler belysa
www.sfu.ca/sonic-studio/handbook/Precedence_Effect.html
Klicka på ljudfilen
Brick struck wall + samma fil uppspelad baklänges

Hårda reflexer blockerar alltså hjärnans förmåga att uppfatta instrumentens timbre, detaljer, övertoner mm
Att rumsresonanserna även lägger till falska bastoner och lägger en dimma över högre frekvenser är nog numer allmännt känt
Hur kommer man nu tillrätta med rummets påverkan och hjärnans relativa tröghet jämtemot hörselorganen (denna processtid, ca30- 50ms, som hjärnan behöver, gör oss också känsliga för hörselskador vid kraftiga transienter )
Ironiskt nog är det hjärnans relativt långa responstid som borgade för att några personer blev miljardärer när de lanserade audiofildödaren MP3

Vanligast och billigast är att försöka dämpa bort de hårda reflexerna
Detta leder dock till ett timbre och ambience fattigt ljud, vilket också ger sämre taluppfattbarhet Hit räknas också bla bokhyllor (absorberar mer än de reflekterar) Länk som beskriver detta (efter ca 12 min) www.youtube.com/watch?v=4nzmBhkR4JQ&feature=relate d

Lösningen är diffusorer som skapar ca 100 000 små budbärare /m2 vilka fyller på med den musikaliska informationen som hjälper hjärna att hinna uppfatta instrumentens fulla klang
Viktigt dock att diffusormodulen uppfyller följande så inte färgningar uppstår
jämn och låg absorbtionskoefficient
sprider ljudet vidare så lika i frekvens som möjligt men i nivå ca 10- 15dB lägre jämfört med direkt ljudet

Reflektorer (som ej får blandas ihop med med diffusorer eftersom de ej sprider ljudet i tiden och därmed skapar färgningar i smårum) bokhyllor som absorberar mer än de reflekterar samt övrigt vanligt möblemang rekommenderar jag ej att använda vid första reflexerna, detta eftersom de ej tillför hjärnan den extra information som den så väl behöver för att maximera lyssningsupplevelsen
En annan fördel en optimerad diffusor har är man inte blir så känslig för enstaka hårda reflexer från golvet och andra kala ytor. Detta innebär att man faktiskt kan ha sparsmakat modernt inrett om alla första reflexer hanteras av diffusorer (Placeras diffusormodulen, på ca. 1m2, bakom ett tunt tyg med ett favorit motiv så har vi en dold lösning )

Olika högtalar konstruktioner kräver förstås olika mängd akustik moduler
Geniet Stig Carlsson var först ut med sitt musikaliska koncept (för mer än 50 år sedan) som skapade en mängd tidiga reflexer i konstruktionen
Att Plind sitter njöd med sina rundstrålande MBL, är också ett bevis på en konstruktion som hjälper hjärnan att hinna uppfatta musikaliteten i inspelningen

Att placera högtalaren mellan 20-30cm från sidodiffusorn samt att placera konkava diffusormoduler bakom sweetspot, blir mer och mer vanligt i de dedikerade rumme (level2 och 3) detta eftersom högtalarna försvinner både visuellt i rummet och ur ljudbilden, samtidigt som en mer widescreen och 3D ljudbild uppstår
(Kan jämföras med en passiv variant av Super Stereo)

Att level 3 rummen fått så stor uppmärksamhet beror ju på att alla ovanstående parametrar är maximerade på ett sätt som ingen byggt inspelnings och lyssningsrum tidigare
Väggar och tak försvinner akustiskt (rummet uppfatts som ett betydligt större rum) samtidigt som diffusorernas avklingning är anpassad för hjärnans processtid
Detta innebär förenklat att inspelninglokalens efterklang ej blandar sig med level 3 rummets diffuserande ljudfält (Att lyssna på ex MA inspelningar i dessa rum är något alldeles extra)
Svanå Filosofin utmynnar också i att man ska kunna spela in och upp en musikhändelse i ett level 3 rum med minimal rums påverkan
Visuellt har level 2 och 3 rummen utformats ihop med beställaren och endast ett fåtal har valt att dölja diffusor modulerna eftersom de visuellt förflyttar lyssnaren till en konsertsal kyrka mm som förhöjer upplevelsen

Mikael Wikman som nyligen byggt sig ett trumrum av begagnade moduler, samt tillfört en stor mängd Gh i tak och väggar, skrev detta om sitt nya rum:

"Efter flera års sökande efter det optimala trumrummet så föll polletten till slut ned när jag fick provspela mina trummor i ett utav Matts referens rum på Kungsholmen
Den energi, fart och det tryck som uppstod i trummorna i kombination med den mjuka, fina diskanten från cymbalerna var magisk att uppleva i rummet. Vidare så fanns det en tighthet, kontroll och tydlighet i trummorna som jag aldrig upplevt i något studiorum tidigare och som jag eftersökt länge. Detta är något jag hoppas att även andra musiker ska få uppleva med sina instrument.
Att det sen lät lika bra på inspelningarna och att rummet även är optimalt för referens lyssning var ytterligare en stor bonus för mig. "
Mikael Wikman Drumstudio

God Fortsättning
Matts"

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Februar 2014 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Sikkert super fede ting matts skriver om men fatter ikke en skid af hvad der står der er sjældent svensker hvor jeg befinder mig.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2014 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Sonic skrev:
Sikkert super fede ting matts skriver om men fatter ikke en skid af hvad der står der er sjældent svensker hvor jeg befinder mig.

Der desværre ikke andet for, end at prøve at læse det igennem nogle gange. Det vil nok gå bedre og bedre.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2014 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Jeg regner med at der er andre end mig, der syntes at det er interesant. Mvh. Sven

"Wingarna ska sättas in 5-10ms efter direkt ljudet Detta bla för att kraftiga transienter orsakar olika maskeringseffekter samt att hjärnan har en viss processtid
Fyller man nu på med Wingar även på "andra studsen " så förlänger man hjärnans normala "öppet tid" (30-50ms) betydligt
Detta medför att hjärnan hinner samla på sig all den info som inspelningen innehåller Vi har då skapat ett level 3 rum som då hamnar i det neutrala spacioussnes fältet
Här ser vi en tråd från GS hur reflexerna hakar i varandra och skapar en gräsmatta av reflexer som tar lysssnaren till inspelnings tillfället, oavsett om det är inspelat utomhus eller i kyrkan
http://www.gearslutz.com/board/studio-buil...ing-room-6.html
Wingarna skapar alltså den förlängda "öppettiden" och mix eller lyssningsrummets reflexer ersätts med inspelningsrummets reflexer på ett psykoakustiks elegant sätt
Wingens unika utforming gör också att inga "ghost högtalare" bildas som ordinära diffusorer skapar i närfältet (smetar ut ljudbilden)

Hälsningar
Matts
www.diffusor.com"

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum