| Forfatter |
|
Rune2200 Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 352
|
| Sendt: 06 Maj 2012 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
|
Mit bedste tip til at minimere akustiske problemer i bassen, er egentlig at reducere dem inden det formidles af højttalerne.
Jeg har leget med både akustik og kabler. Og det har da klart hjulpet på meget. Men den største bidrager til en tør bund, er de afkoblingsplader, jeg har fået under anlægget. Det har virkelig været en aha-oplevelse!
Og i forhold til hvad eksempelvis kabler kan løbe op i, er det en økonomisk overkommelig investering. Og det giver bare HELT VILDT! 
Jeg bruger Ringmat Vivacity AR Fireworks:

|
|
|
Uh så er vi for alvor ude i voodoo! ikke dermed ment at de ikke virker - men nu prøver jeg med diffusere og afkobling til at starte med  __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93561
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 06 Maj 2012 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
God afkobling er bestemt ikke voodoo!
Man kan så undre sig over foliefirkanten "statfoot". Men det giver også lidt. Især de små mikrodetaljer synes jeg bliver lidt tydeligere. Men minimalt. Men det hele tæller jo... 
|
| Til top |
|
| |
Rune2200 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2012 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
|
God afkobling er bestemt ikke voodoo!
Man kan så undre sig over foliefirkanten "statfoot". Men det giver også lidt. Især de små mikrodetaljer synes jeg bliver lidt tydeligere. Men minimalt. Men det hele tæller jo... 
|
|
|
Ja bestemt! alt tæller! Men nu tror jeg lige jeg får styr på de mere grundlæggende detaljer som kabler/akustik/afkobling af højttalere inden jeg begår mig ud i afkobling af andre system komponenter.
Men tak for hintet indtil videre  __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93561
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lånte en... Og har nu købt 3.
her kan du se mine 3 på stribe her:

|
| Til top |
|
| |
winter Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune2200 skrev:
thomas.larsen skrev:
Rune2200 skrev:
|
Jeg overvejer at sætte nogle gulvplanter i hjørnerne bag hver højttaler - dette må kunne dæmpe bassen lidt - jeg er åben for forslag 
Hvis der er én der ligger inde med et måleprogram til at måle peaks'ne i mit målerum så er jeg meget åben overfor forslag/hjælp til dette 
|
|
|
Hej Rune
Du skriver at dit problem var at det hele blev for lyst og derfor duede NO ikke, og at VDH virkede bedre..... og ja vdh er meget mørkt i klangen og slet ikke detaljeret overhovedet! Du skriver så nu at du vil ha dæmpet bassen med div akustikplader/planter? (planter dæmper ikke, de difusere reflextionerne). Prøv lige at specifer "problemet" i detaljer!
Uden jeg er sikker, så vil jeg tro der ikke er nok juice i dine densen til at håndtere 802 som jo er pænt tunge at drive og med store impedansdyk, og bassen er derfor ikke er præcis nok og man fornemmer den buldre, og Hvis dette er tilfældet så tror jeg ikke du kan hente det i at skifte ht kabler desværre... Har du prøvet en kraftigere AMP? Jeg har selv lige skiftet min primare forstærker ud med 2 pass monotrin, da mine nye ht er mega tunge, og derfor var primare ikke strømstærk nok. Der er kommet sindssygt styr på bassen og ikke mindst ALT andet som sidder lige i skabet, men der sidder også en trafo på størrelse med en kagedåse i og den er virkelig strømstærk! Du må ikke se det som kritik, men dette er blot mine erfaringer  |
|
|
Hej Thomas
NO blev for lyst i toppen, bas og mellemtone var fin. På VdH Magnum blev toppen mere afdæmpet, mellemtonen for fremtrædende og bassen for "løs". Men VdH var bare mere behagelige at lytte på, jeg er ikke så begejstret for en for fremtrædende og hård diskant. Vi kan hurtigt blive enige om at der er langt, LANGT flere detaljer i NO kablet! Nu har jeg et Kimber Monocle X på prøve og det virker bare! diskanten er rar og med fin opløsning, mellemtonen lige i skabet og bassen tør, stram og hurtig. Der er bestilt Kimber BiFocal XL nu - så nu bliver det forhåbentlig kun endnu bedre 
Jeg føler ikke bassen buldrer overhovedet - bevares, hvis jeg sætter et MEGET dyb-bas-tungt nummer på med volumen skruet godt i vejret så kan jeg godt fornemme noget roomgain, men det kan jeg godt leve med. Jeg tror jeg vil kunne hente den sidste præcission i bassen ved afkobling til gulvet med højttalerne placeret på spikes ovenpå en flise med noget dæmpe materiale under 
Grunden til mine akustiske overvejelser er at få et mere homogent, præcist og mindre mudret lydbillede - dette skulle diffusere gerne hjælpe på. Mine vægge er pt meget bare, så lydbølgerne farer nok noget frem og tilbage 
Alt i alt så ønsker jeg ikke at dæmpe bassen, jeg vil bare have det hele mere fokuseret 
Mine Densen er altså ret strømstærke - jeg har haft mit grej med i hifiklubben og hørt det på 802 diamond før jeg købte dem. Har også hørt 802 Diamond på nogle Classé monoblokke og der var det altså ikke min fornemmelse af at mine Densen havde mindre kontrol over bassen ift. Classé 
Jeg ser det bestemt ikke som nogen kritik, det er bare positivt at høre/lære om andre folks erfaringer - det er jo det sådan et forum er beregnet til 
|
|
|
Hej! Wow et Set up.
Men som fler har vaeret inde paa,de 802'er skal ha' noget mere power.Har selv haft Densen B-350 mono blokke dog med B-200 som forfors.
B-350 er skam stromstaeke,bare ikke nok.Jeg spillede med Focal 1027 samt b&w 802 serie 3 matrix.Der manglede bare et eller andet.En ide' ville vaere at prove feks pass labs 60.5 eller noget krell cx serie.
Men men vist du syndes det Spiller saa Spiller det 
|
| Til top |
|
| |
Rune2200 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
winter skrev:
Rune2200 skrev:
thomas.larsen skrev:
Rune2200 skrev:
|
Jeg overvejer at sætte nogle gulvplanter i hjørnerne bag hver højttaler - dette må kunne dæmpe bassen lidt - jeg er åben for forslag 
Hvis der er én der ligger inde med et måleprogram til at måle peaks'ne i mit målerum så er jeg meget åben overfor forslag/hjælp til dette 
|
|
|
Hej Rune
Du skriver at dit problem var at det hele blev for lyst og derfor duede NO ikke, og at VDH virkede bedre..... og ja vdh er meget mørkt i klangen og slet ikke detaljeret overhovedet! Du skriver så nu at du vil ha dæmpet bassen med div akustikplader/planter? (planter dæmper ikke, de difusere reflextionerne). Prøv lige at specifer "problemet" i detaljer!
Uden jeg er sikker, så vil jeg tro der ikke er nok juice i dine densen til at håndtere 802 som jo er pænt tunge at drive og med store impedansdyk, og bassen er derfor ikke er præcis nok og man fornemmer den buldre, og Hvis dette er tilfældet så tror jeg ikke du kan hente det i at skifte ht kabler desværre... Har du prøvet en kraftigere AMP? Jeg har selv lige skiftet min primare forstærker ud med 2 pass monotrin, da mine nye ht er mega tunge, og derfor var primare ikke strømstærk nok. Der er kommet sindssygt styr på bassen og ikke mindst ALT andet som sidder lige i skabet, men der sidder også en trafo på størrelse med en kagedåse i og den er virkelig strømstærk! Du må ikke se det som kritik, men dette er blot mine erfaringer  |
|
|
Hej Thomas
NO blev for lyst i toppen, bas og mellemtone var fin. På VdH Magnum blev toppen mere afdæmpet, mellemtonen for fremtrædende og bassen for "løs". Men VdH var bare mere behagelige at lytte på, jeg er ikke så begejstret for en for fremtrædende og hård diskant. Vi kan hurtigt blive enige om at der er langt, LANGT flere detaljer i NO kablet! Nu har jeg et Kimber Monocle X på prøve og det virker bare! diskanten er rar og med fin opløsning, mellemtonen lige i skabet og bassen tør, stram og hurtig. Der er bestilt Kimber BiFocal XL nu - så nu bliver det forhåbentlig kun endnu bedre 
Jeg føler ikke bassen buldrer overhovedet - bevares, hvis jeg sætter et MEGET dyb-bas-tungt nummer på med volumen skruet godt i vejret så kan jeg godt fornemme noget roomgain, men det kan jeg godt leve med. Jeg tror jeg vil kunne hente den sidste præcission i bassen ved afkobling til gulvet med højttalerne placeret på spikes ovenpå en flise med noget dæmpe materiale under 
Grunden til mine akustiske overvejelser er at få et mere homogent, præcist og mindre mudret lydbillede - dette skulle diffusere gerne hjælpe på. Mine vægge er pt meget bare, så lydbølgerne farer nok noget frem og tilbage 
Alt i alt så ønsker jeg ikke at dæmpe bassen, jeg vil bare have det hele mere fokuseret 
Mine Densen er altså ret strømstærke - jeg har haft mit grej med i hifiklubben og hørt det på 802 diamond før jeg købte dem. Har også hørt 802 Diamond på nogle Classé monoblokke og der var det altså ikke min fornemmelse af at mine Densen havde mindre kontrol over bassen ift. Classé 
Jeg ser det bestemt ikke som nogen kritik, det er bare positivt at høre/lære om andre folks erfaringer - det er jo det sådan et forum er beregnet til 
|
|
|
Hej! Wow et Set up.
Men som fler har vaeret inde paa,de 802'er skal ha' noget mere power.Har selv haft Densen B-350 mono blokke dog med B-200 som forfors.
B-350 er skam stromstaeke,bare ikke nok.Jeg spillede med Focal 1027 samt b&w 802 serie 3 matrix.Der manglede bare et eller andet.En ide' ville vaere at prove feks pass labs 60.5 eller noget krell cx serie.
Men men vist du syndes det Spiller saa Spiller det 
|
|
|
aaaargh! Jeg syns nu mine 350'ere klarer det fint - desuden mener jeg at 802 serie 3 matrix var/er noget tungere at drive fremfor de nyere 802 Diamond, er dette ikke korrekt?
Jeg eeeeelsker lyden fra mit Densen og syns der er fin kontrol over mine højttalere
Hvis jeg skal have noget andet forstærker grej så skulle det nok være noget Classé forforstæker/monoblokke men så havner prisen også over 120.000 fra nyt af. og så mangler Classé altså noget af Densens "spilleglæde" - syns det bliver en lidt klinisk lyd...
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93561
|
| Til top |
|
| |
winter Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Find et par CAM200 El CAM350.Evt en Omega (Stor som en palle)...
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 06:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt en lille fugl synge om det der på et tidspunkt kommer en enu større densen eff, kender dog ikke tidsrammen.
Hvorfor Classé ? jeg har aldrig forstået det ægteskab med Classé og B&W, syntes sku ikke de bringer det beste frem i hinnanden. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Rune2200 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
|
Jeg har hørt en lille fugl synge om det der på et tidspunkt kommer en enu større densen eff, kender dog ikke tidsrammen.
Hvorfor Classé ? jeg har aldrig forstået det ægteskab med Classé og B&W, syntes sku ikke de bringer det beste frem i hinnanden.
|
|
|
Hehe, jeg tror der er mange fugle der synger om nye produkter fra Densen - men processen er lang og tidsrammen u-definérbar! 
Men det kunne være fedt med med ordentlig mono-bamse - større end min nuværende.
Som sagt så har mine 350'ere godt styr på 802'erne, så de står ikke til udskiftning foreløbigt __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93561
|
| Til top |
|
| |
Rune2200 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg bestilt en Linn Akurate DSM streamer/forforstærker hjem til demo i weekenden - så bliver det interessant at se hvordan den klarer sig. Både kun som streamer og som forforstærker/streamer. Det kunne jo være ret fedt hvis den gjorde det bedre end min Densen B250 som forforstærker. Jeg er som jeg har sagt mange gange rigtig glad for mit Densen - men udsigten til endnu længere ventetid på Densen Oxygen streameren har gjort at jeg vil forsøge mig med andre muligheder. Mine B350'ere vil stadig blive brugt som monoblokke.
Jeg slipper også for en ekstern DAC til mine andre digitale medier, så der er gode muligheder hvis DSM'en lyder fedt! __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93561
|
| Til top |
|
| |
High sky Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 279
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Blot en kommentar til dem som nævner at dine 802 er for store til rummet. Jeg har personligt aldrig oplevet at en højttaler blev for stor til et rum, blot at der kom mere af alt det gode og at jeg spillede langt lavere end da jeg havde små stander højttalere.
Men selvfølelig kan man sidde for tæt på en f.eks. 5 vejs højttaler og opleve at lydbilledet ikke hænger sammen da man mere høre de enkelte enheder. Men det ser slet ikke sådan ud i dit tilfælde.
Så forresten der var en gammel ( 6 år cirka ) 802 til salg på DBA for en meget fin pris, men de var hurtigt væk igen...øv
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Rune2200 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
High sky skrev:
Hej
Blot en kommentar til dem som nævner at dine 802 er for store til rummet. Jeg har personligt aldrig oplevet at en højttaler blev for stor til et rum, blot at der kom mere af alt det gode og at jeg spillede langt lavere end da jeg havde små stander højttalere.
Men selvfølelig kan man sidde for tæt på en f.eks. 5 vejs højttaler og opleve at lydbilledet ikke hænger sammen da man mere høre de enkelte enheder. Men det ser slet ikke sådan ud i dit tilfælde.
Så forresten der var en gammel ( 6 år cirka ) 802 til salg på DBA for en meget fin pris, men de var hurtigt væk igen...øv
Mvh
|
|
|
Jeg syns heller ikke mine 802 Diamond virker for store til mit rum (var dog lidt i tvivl inden jeg købte dem) men som det spiller nu så er jeg ikke i tvivl om de passer meget fint til mit rum, der skal dog tweakes lidt akustik Mit "største" problem er reflektioner fra mine vægge - jeg tager ned til Peter i KT radio senere idag for at prøve disse i mit rum:
http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2672
Jeg har lavet en model af hvordan jeg vil sætte dem op (se side 10 i min tråd) så må vi se hvad han siger til det  __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93561
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune2000
Hvis det er efterkang og ligende du har problemer med, så ville disse være bedre http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2666
Du skal passe meget på med at dæmpe i diskant området, det bliver hurtigt for dødt. Så hellere diffucerer. __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Rune2200 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
|
Rune2000
Hvis det er efterkang og ligende du har problemer med, så ville disse være bedre http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2666
Du skal passe meget på med at dæmpe i diskant området, det bliver hurtigt for dødt. Så hellere diffucerer.
|
|
|
aaarrrh! det er da en jungle med alt det difusering/dæmpning! Dem du foreslår skulle så hænge på sidevæggene ikke? eller stadig som jeg har tegnet det på CAD tegningerne på side 10? __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93561
|
| Til top |
|
| |
Rune2200 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune2200 skrev:
Pierre skrev:
|
Rune2000
Du skal passe meget på med at dæmpe i diskant området, det bliver hurtigt for dødt. Så hellere diffucerer.
|
|
|
aaarrrh! det er da en jungle med alt det difusering/dæmpning! Dem du foreslår skulle så hænge på sidevæggene ikke? eller stadig som jeg har tegnet det på CAD tegningerne på side 10?
|
|
|
Nåh! så vidt jeg kan læse mig frem til så er det en god idé et dæmpe væggen bag højttalerne med f.eks Vicoustic - Flexi Panel A50 - http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2672

og så difussere væggen bag sofa'en med f.eks:
Vicoustic - Poly Wood Fusor - http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2666

men er 6 stk difusere nok til hele væggen bag sofa'en?
Jeg har - som vist på side 10 - tænkt mig at hænge et billede op på 200 x 140 på den ene sidevæg, bag dette billede (lærred) har jeg monteret 20mm rockwool lamelmåtte.. på den modsatte sidevæg har jeg ikke så mange muligheder da der er et stort vindue - dog har jeg et mørkelægnings gardin jeg trækker ned når der skal lyttes grundigt  __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93561
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vil jeg gøre dig helt rundttosset
Jeg har de bedste erfaringer med at diffusere på væggen bag højttalerne, og så dæmpe på sidevæggene og væggen bag
lyttepositionen. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Rune2200 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Nu vil jeg gøre dig helt rundttosset
Jeg har de bedste erfaringer med at diffusere på væggen bag højttalerne, og så dæmpe på sidevæggene og væggen bag lyttepositionen. |
|
|
ha ha ha ha ha ha ha! din mission er hermed fuldført! 
det er VIRKELIG uheldigt hvis jeg køber en masse akustisk grej (som ikke kan leveres tilbage med returret) og det så ikke fungerer som det skal! 
Er der ikke én eller anden super-overdrevet-professionel-akustik-nørd der kan komme med den løsning der passer i lige præcis mit rum - med mit hifi-grej??? (ja ja, det er nok ønsketænkning)
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93561
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rune2200 skrev:
thuekay skrev:
Nu vil jeg gøre dig helt rundttosset Jeg har
de bedste erfaringer med at diffusere på væggen bag højttalerne, og så dæmpe på sidevæggene og væggen bag lyttepositionen.
|
|
|
det er VIRKELIG uheldigt hvis jeg køber en masse akustisk grej (som ikke kan leveres tilbage med returret) og det så ikke
fungerer som det skal! 
Er der ikke én eller anden super-overdrevet-professionel-akustik-nørd der kan komme med den løsning der passer i lige præcis
mit rum - med mit hifi-grej??? (ja ja, det er nok ønsketænkning)
|
|
|
DIY og en masse eksperimenteren er vejen frem. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Rune2200 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Rune2200 skrev:
thuekay skrev:
Nu vil jeg gøre dig helt rundttosset Jeg har de bedste erfaringer med at diffusere på væggen bag højttalerne, og så dæmpe på sidevæggene og væggen bag lyttepositionen.
|
|
|
det er VIRKELIG uheldigt hvis jeg køber en masse akustisk grej (som ikke kan leveres tilbage med returret) og det så ikke fungerer som det skal! 
Er der ikke én eller anden super-overdrevet-professionel-akustik-nørd der kan komme med den løsning der passer i lige præcis mit rum - med mit hifi-grej??? (ja ja, det er nok ønsketænkning)
|
|
|
DIY og en masse eksperimenteren er vejen frem.  |
|
|
Jeg tror jeg køber én pakke absorbenter (12 stk - 600x600mm) og én pakke difussere (6 stk 600x600) så må jeg klistre dem op med dobbelt klæbende tape på væggene og bytte rundt og lytte på hvad der er bedst  __________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93561
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 Maj 2012 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe det er ikke sådan med folks forskellige erfaringer...
Jeg har selv gode erfaringer med at diffusere førstereflektionerne (sidevægge og loft) og dæmpe bag lyttepositionen.
|
| Til top |
|
| |