| Forfatter |
|
kennlh Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 988
|
| Sendt: 24 Februar 2013 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
Meget flot, Kenn. Er du flyttet tibage til Randers ?
Lars |
|
|
Hej Lars... Tak..! Nej ikke endnu, bor stadig i Aalborg :)
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 672
|
| Sendt: 07 Marts 2013 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennlh skrev:
Så kom der lidt nyt i stuen igen..! Ny afkoblingsplade...Det er en sandwich konstruktion af 25mm MDF, 5mm acryl og 19mm MDFskulle gerne stramme lidt op i lydbilledet, har lige sat det op, så kan hverken be- eller afkræfte min teori endnuTak til Henrik for hjælpen med at fræse og samle..!
kennlh/2013-02-24_133008_foto-2.jpg">
|
|
|
Hvor køber man sådan noget 5mm acryl henne? Saver man bare i det? __________________ Stereo: Verity, Avalon & Pass
Bio: Avalon & Velodyne
|
| Til top |
|
| |
Chriss Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 672
|
| Sendt: 07 Marts 2013 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ballistic Forum Bruger

Bruger siden: 04 September 2012 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 07 Marts 2013 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chriss skrev:
Ser super godt ud Bliver nødt til at prøve det. Har nemlig lige opdaget, at min nye Wadia 381 lyder bedre, når den står på en
25 mm MDF... |
|
|
Hvad er det som giver ændringer i lydbilledet når den står på en plade? __________________ Mvh
Mads
Mit stue setup
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 09 Marts 2013 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
ballistic skrev:
Chriss skrev:
Ser super godt ud Bliver nødt til at prøve det. Har nemlig lige opdaget, at min nye Wadia 381 lyder bedre, når den står på en 25 mm MDF... |
|
|
Hvad er det som giver ændringer i lydbilledet når den står på en plade? |
|
|
du sænker resonas og dæmper vibrationer i udstyret
|
| Til top |
|
| |
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 11 Marts 2013 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Darwin skrev:
ballistic skrev:
Chriss skrev:
Ser super godt ud Bliver
nødt til at prøve det. Har nemlig lige opdaget, at min nye Wadia 381 lyder bedre, når den står på en 25 mm MDF... |
|
|
|
|
du sænker resonas og dæmper vibrationer i udstyret |
|
|
Først og fremmest tror jeg ikke MDF og acryl dæmper vibrationer til det overstående komponent i og med det jo er massive
og hårde materialer, der ikke absorberer energi særlig godt. Altså, hvis man tror på hele ens rack gynger af svingningerne
fra transducerne, så meget det kan have indflydelse på død elektronik, så tror jeg sku ikke en 40mm hård plade har noget
at sige for de svingninger der overføres fra rack til komponent.
Dernæst.... Så er det dybt godnat af afkoble en forstærker eller andet "dødt" elektronik. På en pladespiller og måske til nøds
en CD kan jeg forstå argumentationen, men jeg tror ikke på der findes det mindste videnskabelige bevis for, at en
forstærker opfører sig det mindste anderledes hvis den afkobles 100% til en "død" flade (hvilket den Pass ikke ser ud til at
være uanset hvad).
Jeg står til en hver tid klar til en blindtest på mit anlæg, hvis nogen vil vise for mig de kan høre forskel om en forstærker er
afkoblet eller ej.
|
| Til top |
|
| |
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
| Sendt: 11 Marts 2013 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
FreZh skrev:
Darwin skrev:
ballistic skrev:
Chriss skrev:
Ser super godt ud smileys/smiley17.gif"> Bliver
nødt til at prøve det. Har nemlig lige opdaget, at min nye Wadia 381 lyder bedre, når den står på en 25 mm MDF... |
|
|
|
|
du sænker resonas og dæmper vibrationer i udstyret |
|
|
Først og fremmest tror jeg ikke MDF og acryl dæmper vibrationer til det overstående komponent i og med det jo er massive
og hårde materialer, der ikke absorberer energi særlig godt. Altså, hvis man tror på hele ens rack gynger af svingningerne
fra transducerne, så meget det kan have indflydelse på død elektronik, så tror jeg sku ikke en 40mm hård plade har noget
at sige for de svingninger der overføres fra rack til komponent.
Dernæst.... Så er det dybt godnat af afkoble en forstærker eller andet "dødt" elektronik. På en pladespiller og måske til nøds
en CD kan jeg forstå argumentationen, men jeg tror ikke på der findes det mindste videnskabelige bevis for, at en
forstærker opfører sig det mindste anderledes hvis den afkobles 100% til en "død" flade (hvilket den Pass ikke ser ud til at
være uanset hvad).
Jeg står til en hver tid klar til en blindtest på mit anlæg, hvis nogen vil vise for mig de kan høre forskel om en forstærker er
afkoblet eller ej. |
|
|
Jeg må erkende at jeg heller ikke har den store tiltro til at afdæmpe "dødt" elektronik, kun elektronik der mekanisk er i
bevægelse, dog synes jeg at det visuelt lige giver noget ekstra ved at afkoble på en stilfuld måde :D Men stiller også gerne
op til en blindtest :D __________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
| Til top |
|
| |
pac-man Udelukket fra forum

Dobb.prof. Pierre?
Bruger siden: 24 December 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 11 Marts 2013 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
FreZh skrev:
Darwin skrev:
ballistic skrev:
Chriss skrev:
Ser super godt ud Bliver nødt til at prøve det. Har nemlig lige opdaget, at min nye Wadia 381 lyder bedre, når den står på en 25 mm MDF... |
|
|
|
|
|
|
|
Først og fremmest tror jeg ikke MDF og acryl dæmper vibrationer til det overstående komponent i og med det jo er massive og hårde materialer, der ikke absorberer energi særlig godt. Altså, hvis man tror på hele ens rack gynger af svingningerne fra transducerne, så meget det kan have indflydelse på død elektronik, så tror jeg sku ikke en 40mm hård plade har noget at sige for de svingninger der overføres fra rack til komponent.
Dernæst.... Så er det dybt godnat af afkoble en forstærker eller andet "dødt" elektronik. På en pladespiller og måske til nøds en CD kan jeg forstå argumentationen, men jeg tror ikke på der findes det mindste videnskabelige bevis for, at en forstærker opfører sig det mindste anderledes hvis den afkobles 100% til en "død" flade (hvilket den Pass ikke ser ud til at være uanset hvad).
Jeg står til en hver tid klar til en blindtest på mit anlæg, hvis nogen vil vise for mig de kan høre forskel om en forstærker er afkoblet eller ej. |
|
|
Hvorfor skal det være på dit setup og ikke Kennlh`s setup. Det er jo der forskellene er! 
Istedet for at være så kridisk, uden at have erfaring med det omtalte tweak. Så skulle du måske istedetfor prøve at komme til "demo" hos Kennlh og få den erfaring som han har. Derefter kunne du jo selv afprøve det derhjemme (måske bare med en MDF-plade).
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
| Sendt: 11 Marts 2013 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når vi nu er igang. Lav en seriøs blindtest!! Jeg tror nemlig heller ikke på det.
Men.. Når "nok" komponenter får det sidste tweak, må det kunne give en forskel, hørbar eller ej.
Hvad med at teste en billig/gammel forstærker der står på noget der er i hurtig bevægelse, vippende/rystende o.lign. For at se hvordan elektronikken
opfører sig? Hvis der her ikke kan høres forskel i blindtest, så kan det i hvert fald være ligemeget med MDF plader etc.
Det ser dog godt ud. Og hjernen er for det visuelle, nem at behage.
|
| Til top |
|
| |
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
|
| Sendt: 11 Marts 2013 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
pac-man skrev:
FreZh skrev:
Darwin skrev:
ballistic skrev:
Chriss skrev:
Ser super godt ud Bliver nødt til at prøve
det. Har nemlig lige opdaget, at min nye Wadia 381 lyder bedre, når den står på en 25 mm MDF... |
|
|
Hvad er det som
giver ændringer i lydbilledet når den står på en plade? |
|
|
|
|
|
Først og fremmest tror jeg ikke MDF og acryl dæmper vibrationer til det overstående komponent i og med det
jo er massive og hårde materialer, der ikke absorberer energi særlig godt. Altså, hvis man tror på hele ens rack gynger af
svingningerne fra transducerne, så meget det kan have indflydelse på død elektronik, så tror jeg sku ikke en 40mm hård
plade har noget at sige for de svingninger der overføres fra rack til komponent. Dernæst.... Så er det dybt godnat af afkoble
en forstærker eller andet "dødt" elektronik. På en pladespiller og måske til nøds en CD kan jeg forstå argumentationen, men
jeg tror ikke på der findes det mindste videnskabelige bevis for, at en forstærker opfører sig det mindste anderledes hvis
den afkobles 100% til en "død" flade (hvilket den Pass ikke ser ud til at være uanset hvad). Jeg står til en hver tid klar til en
blindtest på mit anlæg, hvis nogen vil vise for mig de kan høre forskel om en forstærker er afkoblet eller ej. |
|
|
Hvorfor skal det være på dit setup og ikke Kennlh`s setup. Det er jo der forskellene er! 
Istedet for at være så kridisk, uden at have erfaring med det omtalte tweak. Så skulle du måske istedetfor prøve at
komme til "demo" hos Kennlh og få den erfaring som han har. Derefter kunne du jo selv afprøve det derhjemme (måske
bare med en MDF-plade).
|
|
|
Det kunne lige så godt være Kennlh's setup, men det er bare svært for mig at invitere hjem til ham
Men ikke desto mindre kan jeg også godt tænke mig at høre Kenn's setup. MDF og acryl eller ej ;)
|
| Til top |
|
| |
8888 Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2012 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 125
|
| Sendt: 11 Marts 2013 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kennlh
Jeg står og overvejer at køb en dac , hvordan er lyden i den du har nu i forhold til den stello du havde tideliger
(Prøv at spille lidt Joss Stone på dine Vienna , det gør de GODT )
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2013 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan da sige jeg har opbygget en stereobænk efter samme princip med to forskellige MDF Plader 19 og 25mm og 5mm akryl mest fordi jegf synes det ser godt ud men MDF skulle være god til at optage energi
Ja så er det bygget robust og kan bære mine ting

|
| Til top |
|
| |
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
|
| Sendt: 11 Marts 2013 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Darwin skrev:
Jeg kan da sige jeg har opbygget en stereobænk efter samme princip med to forskellige MDF Plader
19 og 25mm og 5mm akryl mest fordi jegf synes det ser godt ud men MDF skulle være god til at optage energi
Ja så er det bygget robust og kan bære mine ting
|
|
|
Hvorfor den ekstra 19mm og akryl?
MDF er godt i den forstand at det har en høj densitet/massefylde og det derfor "reagerer" mindre på påvirkende svingninger
end en lettere konstruktion med samme geometri. Om man kan sige det optager energi godt ved jeg ikke, fact er at det
udelukkende er den høje vægt der gør, der skal mere energi til at få den til at "synge" med.
Men fordi MDF er et hårdt materiale absorberer det ikke energi særlig godt, hvilket jeg mener er vigtigt i den her
sammenhæng, hvis formålet er at dæmpe vibrationer på et givent sted. Der skal noget materiale til der kan deformere
(skum, gummi, fjedre, kork træ etc.), så svingningen dør i membranen (enegi bliver til deformation) i stedet for blot at
overføre den.
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2013 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mange måder at anskue problemmerne på
Tag nu Rega RP8 deres nyeste gramafom der er deres ramme et meget stift matriale sammen med en opskumning.....det er lavet af en eneste grund den skal være let og stiv så den ikke skal optage energi fra omgivelserne ;-)
Hvorfor jeg har valgt forskellige tykkelser at de dæmper som su selv skriver forskellige områder afh af tykkelse akrylen er mest for at bryde den store kasse ved ikke om den gør noget specielt
men en ting er sikret det virker godt på den måde at gramafonen lader sig ikke påvirke af at der spilles højdt i rummet hvilken jeg kunne havde problemmer med min gamle opstilling...
hvormeget det gør på en Pre ? ved jeg ik men jeg ved jeg har prøvet med forskellig afkoblinger det ændre lyden......men for mig ikke i en retning som jeg kunne li så jeg bruger standart afkoblinger som er monteret på mit Primare
|
| Til top |
|
| |
kennlh Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2013 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er nu flyttet tilbage til det gamle hus igen, efter en skøn tid i Aalborg :)
Rummet er jo sjovt nok det samme som jeg spillede i tidligere, dog er min opstilling en smule anderledes, da jeg har fået mig en væsentlig mere tolerant kæreste..haha
Højtalerne er kommet længere fra bagvæggen og møblerne bag lytte positionen er også anderledes.
Men men men, akustikken er ikke god! Så det bliver et af de næst kommende projekter, her må i hellere end gerne komme med indput til hvordan og hverledes..!
Mine tanker går i retning af at finde mig et lækkert gulvtæppe med nogle lange fibre af den ene eller anden art, regner også med at finde nogle diffusere som skal hænge bag hver af højtalerne og tilsidst skal jeg have gjort noget ved bagvæggen som er ca. 4 meter bag sweetspot, her påtænker jeg af få lavet et stort custom akustikbillede ca. 1m høj og 2m bred og 4 cm tyk, fyldt op med akustikplader.
Billeder kommer snarest...
|
| Til top |
|
| |
kennlh Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2013 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så blev der købt ny skive læser, eller i virkeligheden min første CD-afspiller :)
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 12 August 2013 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen hold da op. Nu skal det testes! Bliver spændende at se hvad du siger i forhold til debatten om CD vs streaming __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2013 kl. 00:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser spændene ud Kenn, bruger du så den nye CD`s Dac til streaming
|
| Til top |
|
| |
kennlh Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2013 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
mx jelle skrev:
Jamen hold da op. Nu skal det testes! Bliver spændende at se hvad du siger i forhold til debatten om CD vs streaming  |
|
|
Der er allerede blevet testet, det gjorde der før jeg købte CD-afspilleren, havde et par stykker på besøg hvor vi testede CD'en op mod min Young / Sonos kombination, og der må jeg sige, at CD'en vandt
|
| Til top |
|
| |
kennlh Forum Bruger

|
| Sendt: 13 August 2013 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Darwin skrev:
| Det ser spændene ud Kenn, bruger du så den nye CD`s Dac til streaming |
|
|
Hej Darwin Nej der er ikke noget digital indgang i min nye AA, så vil bruge den analoge udgang på Sonos til almindelig hverdagsmusik, radio mv. og så vil jeg bruge CD når jeg rigtig skal hører musik :)
|
| Til top |
|
| |