Endelig
Efter snart 3 års kamp, for at få den lyd jeg har drømt om , er det endelig lykkedes.
Det hele startede med, at jeg tilfældigt så en annonce hos StudioSound, hvor der var en AdaptResponse netfilter på tilbud. Her tænkte jeg, det må være det sidste jeg mangler for at få den optimale lyd på mit anlæg. Jeg har jo længe været mere eller mindre irriteret over en skarp mellemtone og diskant, samt en ulden og rumlende bas. Jeg tænkte, den måtte kunne klare mine problemer.
Efter lidt skriveri frem og tilbage med Karsten fra StudioSound, aftalte vi, at jeg skulle komme op og låne en AdaptResponse netfilter. Mht. de bas problemer jeg havde, blev vi enige om, at jeg tog min Thule for - og effektforstærker med, mere sådan lige for at prøve om det evt. var den, der var skyld i mine bas problemer.
På vej
Tilfreds og selvsikker på, at mit Thule udstyr kunne måle sig med det meste af, hvad StudioSound nu kunne diske op med af forstærkere, drog jeg af sted.
Nå, jeg ankommer og vi hører lidt på en Berning et eller andet rør forstærker. Det lød sgu godt.
Lettere anspændt og utålmodig forslår jeg at vi sætter min Thule effekt forstærker til. Nu skal vi sgu høre noget ordentlig lyd. Den kommer på, og så skal der lyttes. Jeg er ikke helt klar over hvad der forgik i Karstens hoved, men jeg sad og tænkte det da løgn det her. Det var noget af det mest flade kedelige lyd, jeg længe havde hørt
. Undskyldningerne begyndte at vælte frem. Jamen den er jo ikke varm osv. Vi satte så Thule forforstærkeren sammen med Thule effekten og det hjalp en del på lyden. Men den skarpe lyd var der til gengæld med det samme, og bassen var absolut ikke noget at råbe hjem om.
Vi blev begge hurtigt enige om at AdaptResponse netfilteret ikke lige var det jeg skulle koncentrere mig om lige nu.
Karsten forslår at vi lytter til et par NuForce Ref9 effektforstærkere.
Ind kommer han med to halvstore madkasser, og jeg spørger om det dem der vi skal høre på nu.
Det var det. Hmmm. Først med Thule forforstærkeren. Nu begyndte det sgu at lyde af noget. Der var virkelig komme dybde i bassen, og meget mere fylde og liv i musikken og de skarpe toner var blevet til at holde ud.
Herefter prøvede så sammen med Nuforce P-8 forforstærkeren. Så var alle de skarpe toner væk, og nu lød det mere end godt. Vi lyttede til meget forskellig musik, og det spillede bare. Så jeg endte med at låne et par NuForce Ref9’er og P-8 med hjem.
Hvordan lyder det så herhjemme
Lettere spændt på hvordan det ville gå med bassen i rummet, da der jo helt klart var meget mere bas i Ref9’erne en i Thulen skyndte jeg mig hjem og sætte det til.
Til at starte med syntes jeg, at der manglede noget i lydbilledet , uden egentlig at kunne sige hvad det var. Efter at have spillet på dem i et par dage, blev jeg mere og mere klar over at det var de skarpe toner der var væk. Det lyder måske lidt mærkeligt at jeg ikke kunne høre det fra starten. Det kunne jeg også, men det var en så markant anderledes lyd end det jeg har været vant til.
Der var simpelthen ikke noget jeg blev irriteret over, ingen skarpe toner, og selv om der er meget mere bas med Ref9’erne er det bestemt ikke noget problem. Tværtimod.
Det er kommet power og punch i bassen, specielt i de dybe toner. Et fantastisk lydbillede, med luft og fylder og alt det der man nu skriver, om de fine ting.
Sidder jeg med lukket øjne og lytter, er det ikke to højtalere der står og spiller, men et helt rum af vellyd, som jeg bare nyder
. Der er lige pludselig en masse ting i mellemtonen og bassen som jeg aldrig har hørt før, der kommer frem. De små detaljer i toppen er der stadig, men på en helt anden måde end Thulen. Det er meget mere afdæmpet og lækker at høre på i længden.
Nu skulle der handles
Da jeg nu havde fået solgt mit Thule udstyr, var det som at være en fri mand, der skulle have ny forstærker. Så inden jeg nu købte NuForce forstærkerne, synes jeg at jeg burde prøvet et par forstærkere mere. Så Karsten fra StudioSound pakkede sin bil med alverdens udstyr, og kørte hjem til mig, hvor der så blev testet, med både forstærker og højtalere. Som i måske kan regne ud, så endte det med NuForce forstærkerne, og det føles bare rigtigt, at jeg har valgt dem. Det er ikke så tit det sker.
Så nu står der 3 stk. NuForce Ref9 effekter til front og center HT’er samt 2 Ref 8 til bag HT’er
Forforstærkeren bliver nok en NuForce AVP-16 som er en surround forforstærker. Da den ikke er kommet til landet endnu, låner jeg en Orpheus Two multikanals forforstærker indtil NuForcen kommer hjem.
Akustik
Der blev også tid til at kigge lidt nærmere på akustikken i rummet da Karsten var herhjemme. Vi lavede et hul i loftet for at se hvad der gemte sig. Det er ikke meget andet en lidt glasuld og en masse hulrum sluttet af med noget blød masonit pap. En stor resonans forstærker. Så et nyt loft, og jeg er verdens lykkeligste hi-fi nørd. Indtil videre….
Ja man har vel lov at håbe....
Afslutning
Til sidst vil jeg gerne takke StudioSound / Karsten for en fantastisk service jeg har fået. Og herfra kan jeg kun anbefale, at prøve nogen af StudioSounds produkter og service.
Nå men man får vel ikke fred, hvis der ikke er nogen billder af sagerne. Så her er lidt at kigge på.
Set samlet
Om det kommer til at stå sådan i den sidste ende, ved jeg ikke helt endnu.

En lille og en stor...

En stor

En låner

Og til sidst er der kommet liv i Micro Seiki'en. Jeg forstår mig ikke rigtigt på pladespillere. Vel nok det meste simple i anlægget, og aligevel er der stor forskel på lyden i forhold til min gamle Technics SL-3200. Nå alt kommer til alt, er det jo bare pladen der drejer rundt og så en Pickup...