Emne: Klasse D test ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
th4dk Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 76
|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte at jeg lige ville komme med et indlæg, alene baseret på min erfaringer og lytte test af diverse hifi udstyr. Jeg har testet mange forskellige class d forstærkere, endnu flere kl A og A/B samt en masse rørforstærkere gennem tidens løb. Jeg har og har haft noget af det bedste inden for hver kategori. Og det bedste er jo svært at sætte mærkat på, det er jo lidt som livretter 🙂. Jeg har pt et sæt nat audio 211 monoblokke samt et sæt western electric 300b monoblokke som hver især er noget af det bedste rørforstærker lyd penge kan købe, men mine Pass Labs son of zen kl A monoblokke slår disse på alle parametre. Jeg har ejet/prøvet primare 35.2, nuprime evolution one monoblokke, newclassd, ps audio, nad, lyngdorf mm inden for kategorien class d, og jeg er dybt imponeret over deres kræfter og energiforbrug, men lyden er jeg altså ikke videre imponeret over. Mange af den levere total sort baggrund og masser af detaljer, men de mangler simpelthen evnen til at spille musik, de mangler den der luft imellem instrumenter og klang som gør at lyden kan gøre en rørt, det som kan få hårene til at rejse sig op frembringe en tårer i øjenkrogen. Pt benytter jeg 2 stk crown xls 2502 (2x2400watt class d) på bunden af mine snell acoustics xa reference højttalere, pass labs son of zen monoblokke på toppen af snell (2x30watt kl A) bent audio avc-1 silver edition passiv linjetrin, samt danish audio design dac 400. Dette system spiller med et overskud og luftighed jeg sjældent har hørt mage. Class d nærmer sig kl A/B lydmæssigt, men at påstå at det overgår kl A synes jeg er en stor påstand som jeg er nødt til at betvivle. Jeg indrømmer gerne hvis det viser sig at jeg tager fejl, men min erfaring er at des bedre setup man indsætter en class d forstærker i, des mere vil den blive udstillet som ikke helt ligeværdig endnu.
Jeg elsker at ab teste hifi, så folk skal være velkommen til at kigge forbi og se og lytte til mit setup, gerne med deres class d forstærker under armen, så kan vi få en sjov ab test mod rør og kl A. Så kan det være at mine erfaringer og antagelser bliver ændret, og jeg elsker at gøre nye erfaringer og rykke mit anlægs præstationer op i en ny liga.
Hilsen Torben
|
| Til top |
|
| |
schlager Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 319
|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben, jeg stiller gerne op på sydsjælland til test, lyt og hifi snak. Jeg har også lidt forskellige forstærkere jeg kan tage med. Vi kan evt tage
den på PM.
vh Sebastian
__________________ Horn må ha' synergy
|
| Til top |
|
| |
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
hcpowerinc skrev:
Mikkel G skrev:
Jo, mange højtalere opfører sig pænt i et givent rum... det er ofte rummet der er problemer med for meget efterklang!
|
|
|
Og det er lige nøjagtig derfor det er så hamrende svært at anbefale en højttaler man selv har gode erfaringer med, for man har ikke det fjerneste anelse om hvordan den vil lyde i en anden stue under andre forhold smileys/smiley1.gif"> Mvh |
|
|
Hvis man har hørt mange højtalere i samme rum (f.eks. en forhandler), så kender man forskellene tydeligt. Disse forskelle vil være de samme fra rum til rum. En højtaler skifter ikke lyd pga. et rums akustik. Alle højtalere vil reagere ens i samme rum. |
|
|
Ovenstående er faktuelt forkert. En højttaler skifter bestemt lyd afhængigt af rummet og ikke alle højttalere "skifter lyd" på samme måde fra rum til rum.
Der er adskillige parametre ift. højttaleren som ændrer på krav til rummet. Simplificeret: En højttaler med en pæn/jævn off-axis respons sætter færre krav til rummet end en højttaler med ujævn off-axis. I et rum hvor man har valgt at dæmpe de fleste reflektioner vil forskellene mellem højttalerne være små hvorimod forskellene vil være store i et rum hvor man har valgt at bibeholde flere reflektioner.
Efterklangstid i de højere frekvens er bare én ud af mange problemstillinger i et rum. Husk alle de andre problemstillinger
|
| Til top |
|
| |

Tak og farvel!
|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
th4dk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man har hørt samme setup i forskellige rum, så ved man naturligvis at en højttaler kan lyde forskelligt i forskellige rum. Men det gælder også for resten af setupet, så ofte kan det at skifte højttalerkabler eller forstærker skabe samme forskel. Og derfor handler det ofte om, at finde det rette setup til rummet, eller skabe det rigtige rum til setupet, eller en kombination af begge dele.
Hilsen Torben
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant rapport, og jeg tror meget på resultaterne. Udfordringen er, at producenterne sjældent udgiver målinger på deres produkter, så vi famler i blinde når vi søger at optimere kombinationen rum-højttaler. Et godt valg vil oftest kræve så mange forskellige højttalere afprøvet hjemme, at vi og forhandlerne står af. Vi får heller ikke megen hjælp fra dem der professionelt tester produkterne. Det er meget sjældent de bibringer deres "test" med målinger, og dem der gør, måler eller publicerer et begrænset antal parametre. On-axis er dog meget bedre end ingenting, også med henvisning til kilden ovenfor. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3043
|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Winther666.
"Så er det jo ikke en blindtest. Synes du også at kontrolgrupperne i medicinske forsøg skal have at vide om det er medicin eller kalktabletter de får?"
Er faktisk ikke en brugbar sammenligning. Immunforsvarssystemet burde være selvhealende, hvilke det dog alligevel ikke er af grunde såsom, vi forgiver os selv med røg, giftstoffer, andet usundt og ikke mindst - vi tror ikke på vi er selvhealende. I medicinske forsøg gives snydepiller som kan resulterer i immunsforsvarssystemet snydes til selvhealing, et potentiale der allerede ligger i os.
Hvorimod i lytte- og blindtest er vi på forhånd kapable til at kunne hører alle resultaterne der måtte fremkomme i testen, da al lyden jo er info strålet fra HT til hjerne og potentielt vil blive hørt. Men da man lytter uden at kunne se tilfører man hjernen en del stress, der skal både gættes og huskes og i rigtig rækkefølge. Under de forhold lader hjernen dig mere sandsynligt høre lyde du er vandt til, ikke at det bliver helt alternative lyde hjernen giver dig men snare en anelse begrænset svar på hvad du hørte. Det udelukker reelt set ikke du kunne have hørt lydene i rette sammenhæng hvis øjnene havde været til hjælp.
Summa-summarum, man kan lidt drilagtigt kalde blindtest for en leg, en sjov og interessant leg vi leger med hinanden, hvor nogen kan udmærke sig med bedre gæt end andre. Reelt set er det ikke en prøve på hvad hjernen formår at høre og således lidt "selvmål/modvinds-agtigt" hvis man lægger blindtest til grundlag for hvilke udstyr man erhverver sig.
|
| Til top |
|
| |

Tak og farvel!
|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
|
Interessant rapport, og jeg tror meget på resultaterne. Udfordringen er, at producenterne sjældent udgiver målinger på deres produkter, så vi famler i blinde når vi søger at optimere kombinationen rum-højttaler. Et godt valg vil oftest kræve så mange forskellige højttalere afprøvet hjemme, at vi og forhandlerne står af.
Vi får heller ikke megen hjælp fra dem der professionelt tester produkterne. Det er meget sjældent de bibringer deres "test" med målinger, og dem der gør, måler eller publicerer et begrænset antal parametre. On-axis er dog meget bedre end ingenting, også med henvisning til kilden ovenfor. |
|
|
Objektive spinorama-målinger: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?forums/sp eaker-reviews-measurements-and-discussion.54/ Flere: https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/ Man kan have diverse holdninger til hvordan ovenstående anmelder og at de ofte ikke bruger lang tid på at lytte, men uanset er det et godt bibliotek hvis man vil se hvordan udstyret opfører sig.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
Du er lige præcis en person der ødelægger at bruge blindtest.
"Blindtest kræver tiltro til det der siges."" Yes, det er derfor det kaldes blindtest: man skal kunne SE hvad man hører, så hørelsens usikkerhed dæmpes/ og blandes med forventningerne.
"Man må vide at nu lytter man til A og nu B." Yes, så kan man mest sikkert anvende sine forventninger, og behøver egentlig slet ikke at lytte. Det giver også flest af de ens opfattelser af lyden. F.eks. hvis man tror, at klasse D lyder hårdt, vil man høre denne hårdhed bare ved at vide at nu spiller en klasse D - man behøver ikke at sætte forstærkeren til.
"Samt at være bevist om, at man vil høre flere detaljer ved andet forsøg, fordi hjernen ved hvad der kommer." Yes, det er den sikkerhed der opnås, når man ikke behøver sine ørers usikkerhed. Der er ingen grund til at være usikker på, om man mu kan høre en forskel eller ej, hvis man på forhånd bliver ledt i en eller anden retning.
"Når man skal finde noget så skal der lys til. Man skal ikke først gætte i en kort lyttesessions på, hvad der er hvad.. Fordi så vil en blindtest ikke virke." Yes, man skal sætte fokus på alt det, som en blindtest ville afsløre. Det er det der er styrken ved blindtest, og den styrke skal man fjerne, fordi ...... Hmm, jeg er kørt lidt flad i argumenter. |
|
|
Et eller andet har du helt ikke fået fat i vedr. blindtest. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
schlager Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stereophile, laver også målinger på de højtalere de tester, horisontalt og vertikalt. Det er en af de få ting, man kan bruge den hjemmeside til  Ved at studere de forskellige designs, vil man se et mønster, der gentager sig, ud fra hvilke design konstruktøren har valgt. Der findes masser af information om højtaler direktivitet, power response og hvorfor det er vigtigt, på inder-nettet, så det er bare at gå i gang og kloge sig. __________________ Horn må ha' synergy
|
| Til top |
|
| |
th4dk Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er foretaget spinorama test med efterfølgende blindtest og ikke blindtest, og det at man fysisk kan se højttalere, gør at man ikke altid kan stole på testen. Fordi, hvis man laver 2 højttalere med lige store kabinetter, men laver dem således at den ene syner meget stor og den anden meget lille, ja så har vi en tendens til at synes den store lyder bedst. Lidt ligesom når man kan se maden man smager på eller ej. Så øjnene danner en slags forudindtaget idé om at store højttalere der bør lyde bedst.
Hilsen Torben
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
schlager skrev:
Stereophile, laver også målinger på de højtalere de tester, horisontalt og vertikalt. Det er en af de få ting, man kan bruge den hjemmeside til Ved at studere de forskellige designs, vil man se et mønster, der gentager sig, ud fra hvilke design konstruktøren har valgt. Der findes masser af information om højtaler direktivitet, power response og hvorfor det er vigtigt, på inder-nettet, så det er bare at gå i gang og kloge sig. |
|
|
Jeg skrev, at der er ikke mange tests med målinger - dvs. nogle, og ja, Stereophile er en af de få. men, der er masser af højttalere hvor man ikke kan finde konkrete målinger. Og ja, der er kilder der forklarer de forskellige typer af generiske målinger, som du skriver, på samme måde som der undervises i på diverse uni, men du kan sjældent finde de relevante målinger du ønsker på en bestemt model - og det var det der var min pointe jeg ville kloge mig med. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
OleOle Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 11 December 2017 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 278
|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
Mikkel G skrev:
hcpowerinc skrev:
Mikkel G skrev:
Jo, mange højtalere opfører sig pænt i et givent rum... det er ofte rummet der er problemer med for meget efterklang!
|
|
|
Og det er lige nøjagtig derfor det er så hamrende svært at anbefale en højttaler man selv har gode erfaringer med, for man har ikke det fjerneste anelse om hvordan den vil lyde i en anden stue under andre forhold smileys/smiley1.gif"> Mvh |
|
|
Hvis man har hørt mange højtalere i samme rum (f.eks. en forhandler), så kender man forskellene tydeligt. Disse forskelle vil være de samme fra rum til rum. En højtaler skifter ikke lyd pga. et rums akustik. Alle højtalere vil reagere ens i samme rum. |
|
|
Ovenstående er faktuelt forkert. En højttaler skifter bestemt lyd afhængigt af rummet og ikke alle højttalere "skifter lyd" på samme måde fra rum til rum.
Der er adskillige parametre ift. højttaleren som ændrer på krav til rummet. Simplificeret: En højttaler med en pæn/jævn off-axis respons sætter færre krav til rummet end en højttaler med ujævn off-axis. I et rum hvor man har valgt at dæmpe de fleste reflektioner vil forskellene mellem højttalerne være små hvorimod forskellene vil være store i et rum hvor man har valgt at bibeholde flere reflektioner.
Efterklangstid i de højere frekvens er bare én ud af mange problemstillinger i et rum. Husk alle de andre problemstillinger  |
|
|
Jeg tror du misforstår hvad Mikkel skriver (mener). Pointen er, at en højttalers "egenlyd" ikke ændrer sig, uanset lytterummet. Så derfor vil man altid kunne sammenligne forskellige højttaleres "egenlyd" - eller forskellen på dem - uanset hvilket lytterum de befinder sig i.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
th4dk skrev:
Jeg tænkte at jeg lige ville komme med et indlæg, alene baseret på min erfaringer og lytte test af diverse hifi udstyr. Jeg har testet mange forskellige class d forstærkere, endnu flere kl A og A/B samt en masse rørforstærkere gennem tidens løb. Jeg har og har haft noget af det bedste inden for hver kategori. Og det bedste er jo svært at sætte mærkat på, det er jo lidt som livretter . Jeg har pt et sæt nat audio 211 monoblokke samt et sæt western electric 300b monoblokke som hver især er noget af det bedste rørforstærker lyd penge kan købe, men mine Pass Labs son of zen kl A monoblokke slår disse på alle parametre. Jeg har ejet/prøvet primare 35.2, nuprime evolution one monoblokke, newclassd, ps audio, nad, lyngdorf mm inden for kategorien class d, og jeg er dybt imponeret over deres kræfter og energiforbrug, men lyden er jeg altså ikke videre imponeret over. Mange af den levere total sort baggrund og masser af detaljer, men de mangler simpelthen evnen til at spille musik, de mangler den der luft imellem instrumenter og klang som gør at lyden kan gøre en rørt, det som kan få hårene til at rejse sig op frembringe en tårer i øjenkrogen. Pt benytter jeg 2 stk crown xls 2502 (2x2400watt class d) på bunden af mine snell acoustics xa reference højttalere, pass labs son of zen monoblokke på toppen af snell (2x30watt kl A) bent audio avc-1 silver edition passiv linjetrin, samt danish audio design dac 400. Dette system spiller med et overskud og luftighed jeg sjældent har hørt mage. Class d nærmer sig kl A/B lydmæssigt, men at påstå at det overgår kl A synes jeg er en stor påstand som jeg er nødt til at betvivle. Jeg indrømmer gerne hvis det viser sig at jeg tager fejl, men min erfaring er at des bedre setup man indsætter en class d forstærker i, des mere vil den blive udstillet som ikke helt ligeværdig endnu.
Jeg elsker at ab teste hifi, så folk skal være velkommen til at kigge forbi og se og lytte til mit setup, gerne med deres class d forstærker under armen, så kan vi få en sjov ab test mod rør og kl A. Så kan det være at mine erfaringer og antagelser bliver ændret, og jeg elsker at gøre nye erfaringer og rykke mit anlægs præstationer op i en ny liga.
Hilsen Torben |
|
|
Er din pointe, at udfra neutralitet som mål, er en super klasse D at foretrække, men udfra hvad der bringer musikalsk skønhed hjem i stuen, er andre forstærkerprincipper overlegne? Interessant, for hvis en klasse D ikke ændrer signalet, hvad er det så fore elementer, den "musikalske" forstærker tilfører? (ud over 2. harmonisk forvrængning fra rørmodeller, for det har vi berørt?) __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |

Tak og farvel!
|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var også sådan jeg tolkede det - men jeg er uenig.
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 399
|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
OleOle skrev:
| Jeg tror du misforstår hvad Mikkel skriver (mener). Pointen er, at en højttalers "egenlyd" ikke ændrer sig, uanset lytterummet. Så derfor vil man altid kunne sammenligne forskellige højttaleres "egenlyd" - eller forskellen på dem - uanset hvilket lytterum de befinder sig i. |
|
|
Måske rent hypotetisk, eller akademisk: Hvis den ene højttaler har en "egenlyd", en betoning, som den anden ikke har, og lytterummet har en evne til enten at fremhæve eller nedtone denne betoning, mens et andet lytterum ikke har denne evne, vil der så ikke være forskellige resultater? __________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
I skriver meget om hvilken betydning lytterummet har.
Men det er meget vigtigere hvilken lyd, der kommer ud af højttaleren.
Hvis man hører et rigtigt instrument spille, kan man let høre at det er et rigtigt instrument, uanset hvilket rum der spilles i, og det kan man
også i rummene ved siden af. Eller udendørs - på lang afstand - rundt om et hjørne mm.
Det jeg forsøger med Acourate korrigering, er at komme så tæt på lyden af rigtige instrumenter - eller stemmer - som muligt.
Da Uli - som har udviklet systemet - arbejdede med det, kunne hans kone - ude i køkkenet - høre om det lød rigtigt/bedre.
__________________ Boman
|
| Til top |
|
| |
schlager Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman, du har jo selv lyddæmpet alle flader i dit lytterum (havde du i hvert fald for nogle år siden) og bruger RUM korrigerende software
(DRC), så du erkender vel selv vigtigheden af et veldæmpet rum. Højtalerne har selvfølgelig det største indvirkning på det samlede resultat,
de vil altid være kædens svageste led. Desuden er DRC kun tiltagende rum korrigerende under transitions frekvensen 400-500 hz, fuld rum
korrigerende under 100 Hz. Over 500 hz bliver det tiltagende mere højtaler korrektion. Det er jo sådan frekvens afhængige vinduer virker i
DRC (Acourate og lignende software).
__________________ Horn må ha' synergy
|
| Til top |
|
| |
Audioloud Udelukket fra forum

Har lige brug for en pause...
Bruger siden: 14 Juli 2022 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 385
|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
For mere end 100 år siden , lavede Wallace Clement Sabine ( 1868-1919 ) Sabines formel , T=0,16 X V / A , hvor T=
efterklangstiden i sekunder , V=Rummets volume i m3 og A=absorbtionsmaængden i rummet i m2 . Men det skal lige
nævnes at den lydabsorberende virknig af alle materialer er stærkt frekvensafhængig . Så reoler med mange LPer , CD`er
. bøger , papkasser og planter i vindueskarmen og andre steder , tæpper , malerier osv. osv . det er bare fint .
|
| Til top |
|
| |
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 385
|
| Sendt: 01 Marts 2023 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
I skriver meget om hvilken betydning lytterummet
har.
Men det er meget vigtigere hvilken lyd, der kommer ud af højttaleren.
|
|
|
+1 __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|