| Forfatter |
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 01 Februar 2015 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Find et 20hz til 20khz sweep på nettet. Der findes masser hvor der står hvornår i lydklippet der bliver afspillet hvilken tone.
Afspil det og du kan høre nogle toner er væsentlig højere end andre. Nogle toner forsvinder også næsten.
Disse er dine problemområder.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 475
|
| Sendt: 01 Februar 2015 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op, ja der er da noget at arbejde med i det rum
Lavede mig et par sweeps inde på www.audiocheck.net, som jeg så lige har prøvet at afspille. På et 10-200hz sweep er væggene nærmest ved at
vælte lige i starten, så falder det til ro for så at få et dyk omkring 110-160Hz. 20-500hz svinger også lidt der op af, men derefter (500hz-12000Hz)
synes jeg det lyder rimelig stabilt. Det er dog ret svært at bedømme...
Kan man købe noget målegrej som ikke koster spidsen af en jetjager? Det behøver ikke at være super præcist, bare så jeg har noget at arbejde ud
fra, og se om de ændringer jeg laver også hjælper de rigtige steder.
De huller jeg hører, er det så de omtalte stående bølger?
|
| Til top |
|
| |
ning Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 534
|
| Sendt: 01 Februar 2015 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan vi få nogle billeder af resultatet af dine anstrengelser :-)
__________________ mvh Ning
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Februar 2015 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, der er ikke så meget at se. Har bare sat anlægget ind sammen med en 2 personers sofa, og ikke så meget andet
Jeg tænker egentlig at mine anstrengelse først starter nu hvor jeg skal have rummet til at lyde godt.
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 01 Februar 2015 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger XTZ som koster 2000 Kr. +
Jeg syntes det fungerer fint.
__________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Februar 2015 kl. 05:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
2000kr er ikke så slemt, men set i forhold til den her UMIK som jeg fandt i aftes så er det lidt pebret. http://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1? showall=1 Går jeg glip af noget ved at vælge sådan en, frem for eksempelvis en XTZ? Igen, det er bare som groft værktøj til at hjælpe mig på vej, og tjekke op på om mine ører nu også hører det jeg tror de hører. Er jo ikke så erfaren
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9414
|
| Sendt: 02 Februar 2015 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger denne
målemikrofon
sammen med Holmimpulse - Korrektioner laver jeg med MiniDSP 2x4
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 02 Februar 2015 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers prøv " FrequenSee " til Android tlf., er gratis, ikke super, men kan være et sjovt legetøj....lign. findes også til æble tlf.
__________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Wega.
Hvis du har et kælderrum helt for dig selv, udelukkende til musik, så prøv at forskyd højttalerne en 1/8 omg. i dette kælderrum
Forstået på den måde, at den ene højttaler står foran f.eks bagvæg og den anden foran sidevæg, med de to vægges 90gr. vinkel i midten.
Fyld så rummet passende op, med stofmøbler, et rimeligt antal tæpper og en hulens bunke grammofonplader på hylder foran væggene midt imellem
højtalerne.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3042
|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps.
Er kældergulvet et støbt gulv, er der ingen vej udenom væg-til-væg gulvtæppe.
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wega skrev:
2000kr er ikke så slemt, men set i forhold til den her UMIK som jeg fandt i aftes så er det lidt pebret.
http://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-
1? showall=1 Går jeg glip af noget ved at vælge sådan en, frem for eksempelvis en XTZ? Igen, det er bare som groft værktøj til at hjælpe mig
på vej, og tjekke op på om mine ører nu også hører det jeg tror de hører. Er jo ikke så erfaren  |
|
|
Umik fungerer rigtigt fint i forhold til dit forbrug. Du kan ikke måle og justere perfekt impulsrespons med den - men hvis det kun er til at måle hvor du
har problemer er den rigtig god! Jeg kan varmt anbefale Room EQ Wizard (freeware) - det er som skabt til dit behov - udover alm frekvensrespons
kan programmet bla lave waterfall diagram - så du kan se om du har stående bølger (udklingningstid). En frekvensrespons alene, afslører ikke alt. Det
kan også være, at du får lyst/brug for at dæmpe bassen i signalvejen. Det er et avanceret emne, men vanedannende når du først kommer i gang :-D
Regn med ca 1000 kr med told og moms og alt det der.
Hvis du køber en mic med xlr, skal du typisk ud at have et lydkort med phantompower. Det koster så 3-600 kr oveni mikrofonen- så du sparer ikke det
store ved den løsning.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Øpsie Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2010 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ujj... har stået i samme situation som dig, så vil lige dele lidt af mine erfaringer.
Mit kælderrum har 2,06 m til loftet, er rektangulært (ca. 4x5 m) og har beton hele vejen rundt. Har prøvet alle opstillinger af ht, og hos mig
fungerer det bedst med at spille på den korte led. Ved diagonal opstilling havde jeg virkelig problemer med bassen og udligninger gjorde, at der
kunne være stor forskel på at flytte hovedet blot 10-15 cm. Ikke godt. Men kender til andre, hvor diagonalt har fungeret godt, så tænker absolut,
det er et forsøg værd.
Det, der virkelig gjorde en forskel hos mig, var en gulv-til-loft-reol fyldt med papirer og mapper bag ved lytteposition; det fjernede meget af den
efterklang, jeg især var ramt af og hjalp bare helt vildt. Jeg har til gode at tage skridtet fuldt ud i forhold til diffusere/absorbere, jeg er sikker på,
jeg kan få det endnu bedre, er bare lidt i tvivl om, hvor jeg skal starte.
Med den lave lofthøjde oplevede jeg lyden som en smule trykket og knap så 'fri', som da jeg spillede i min stue (men skal her ikke afvise
visuel/akustisk indbildning :o) ). Men har vænnet mig lidt til det...
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skønt med en masse input, råd og erfaringer, mange tak for det
Jeg har her til eftermiddag forsøgt mig med en diagonal opstilling, og problemerne med bassen blev bedre. Ikke helt i orden, men bedre. Jeg
legede lidt med Frequensee til mobilen, og selv om den ikke er super stabil, så giver den da et indtryk af hvad der sker.
Inden jeg skiftede til diagonal opsætning var der et ordentlig dyk omkring 70-120hz og så var det også ret tydeligt at der hele tiden var et peak
"foran" tonen, som jeg tænker ikke skal være det. Det kan ses her, hvor selve tonen er omkring 1800Hz og det ekstra peak jeg snakker om
ligger omkring 6K hz:
Det lille peak ligger foran tonen op gennem registret.
Basse i musik var tydeligt påvirket af det store dyk, og meget af musikke lød næsten hult.
Da jeg så flyttede om til diagonalt opsætning, blev basse bedre og i stedet for et stort dyk i frekvensen, er der nu to mindre dyk. Det er ikke nær
så tydeligt når man hører musik, men der er jo stadig noget at arbejde med. Omvendt er der i den diagonale opstilling noget mere "bulder bas" i
de helt lave frekvenser. Her ses de 2 dyk i bas området (Den røde måling):
Det lille peak som løber foran test tonen er der stadig, men den forsvinder/bliver meget mindre efter ca 2K Hz:
http://i4.photobucket.com/albums/y127/danielbmw/IMG_9218.jpg
Lydbilleder har også ændret sig markant. Tidligere virkede lydbilledet enormt stort, næsten unaturligt stort, og der kom meget lyd "bagfra". Jeg
kom til at tænke at det næsten lød som om væggene spillede med. Placering af instrumenter og effekter var også ret utydelig, og hele lydbilledet
sad højt.
Ved diagonalt opstilling er lydbilledet blevet meget mindre, men instrumenter står noget mere præcise og tydelige. Jeg synes stadig det lød bedre
i stuen, men kælder væreslet er jo også næsten helt tomt (Der er KUN anlæg, en lille sofa og 2 malerier), så der skulle være mulighed for store
forbedringer.
Opstillingen ser sådan her ud lige nu ( Se venligst bort fra ledning-rod og manglende lister!)
Lytte position er oven på puderne på sofaen.
Lad mig høre hvad I tænker :)
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Omkring microfon, så ser den der Sonarworks spændende ud, også fordi jeg i forvejen har et eksternt lydkort med 48V mulighed. Tror også jeg har
et XLR kabel til at ligge, så det vil jo være en billig løsning som jo kunne kombineres med enten Room EQ Wizard eller Holmimpulse.
Mobil appen giver dog et godt fingerpeg sådan som det er nu, men jeg for jo nok brug for større præcision på et tidspunk.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9891
|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 2 peak på kurven på mobilen, kunne det ikke blot være en resonans i mobilens mikrofon?  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal jeg ikke kunne sige Allanowich, men jeg tænker det umiddelbart ikke da den ved diagonal opstilling forsvandt når testtonen nåede over
2Khz. Det gjorde den ikke ved almindelig opstilling.
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du målt i lytte position ? Har du prøvet at måle flere steder på linjen mellem højttalerne, for evt at finde den bedste sweetspot ?
Mht opstilling af højttalere i forhold til sweetspot, kan en laser måler gøre arbejdet lettere og mere præcist !
__________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
Wega Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er målt fra lytte position, og nej jeg har ikke prøvet så mange andre steder endnu men det vil jeg da give et forsøg. Jeg har også haft laser
måleren på, og de står rimelig præcist.
Jeg har forsøgt mig en del med denne test, for at lokalisere problemet med lydbilldet:
http://www.audiocheck.net/audiotests_ledr.php
Den som hedder "Behind" er nok den der volder de største problemer, og det bakkes også op af musikken. Numre hvor jeg tidligere følte mig
omsluttet af musikkens rum, opfatter jeg nu mere om at jeg står lige bag ved rummet i stedet for inde i det. Siderne på det rum som musikken
skaber er også meget mindre defineret end tidligere, og i det hele taget er rummet slet ikke så tydelig afgrænset som før. Det hele flyder mere
sammen.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2015 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|