Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 15:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Er 2 m i højden nok? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2015 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Nu da jeg har en del bøvl med akustikken i min stuen, overvejer jeg at flytte anlægget ned i et kælder rum i stedet for. Problemet er så at der ikke
er ret højt til loftet, nemlig kun 195cm.

Vil I mene at man godt kan få en fornuftig akustik til trods for denne højde? Rummet er 3.9m bredt og 4.1m langt og er rimelig symmetrisk indrettet.

Beklager de mange tråde fra mig på det seneste, men når man er ny og der er meget at lære, så må man jo spørge
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 Januar 2015 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Du skal bare spørge alt det du vil... det er sådan, vi bliver klogere. Einstein stillede også en masse spørgsmål

Vedr. dit rum, så er det egentlig ikke højden, der bekymrer mig. Derimod kunne det være et problem, at rummet er kvadratisk. Det kan give stående bølger, som er svære at dæmpe.

Min erfaring er, at rektangulære rum gør sig bedst. 

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 16 Januar 2015 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Hvis man har været inde i Audio Consult og været nede i kælderen, hvor der spilles på flere anlæg, så har man set, at der også her, er lav loftshøjde. Men her er der dog buede vælvinger ned gennem loftet. Men det lyder faktisk ikke tosset dernede. Så mon ikke du kunne få noget brugbart ud af din kælder også.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Januar 2015 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Med de mål på rummet kan du hurtigt få problemer i basområdet.

En måde det måske kan afhjælpes er at spille diagonalt i rummet.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2015 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Hmm til trods for at vi har et ret stort hus, så virker det til at der ikke findes en optimal løsning
Kælderen består udelukkende af rum som mere eller mindre er kvadratiske, og stue etagen består af en besværlig og skæv stue samt et
alrum/køkken. 1 sal vil der værre skråvægge i den ene side, men ikke i den anden hvilket jeg også tænker vil være et problem.

Hvilke konsekvenser har de stående bølger for bas gengivelsen? Og hvad kan man gøre ved det?

Har ingen erfaring med at spille diagonalt, det vil jeg da prøve at søge lidt efter...

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Januar 2015 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du er klar til at bruge diffusorer og absorbere, kan dit kælderrum blive et godt lydrum - men det kræver noget lege/arbejde tid, evt få hjælp af en
proff, -og / eller besøg nogle som har indrettet deres lytterum, så de har en god akustik ! Send Pb hvis du vil høre mit !

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 17 Januar 2015 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Du skal helt sikkert diffusere på dit loft. Problemet er bare at diffusere også tager noget af højden. Hvis dit loft er opbygget
med gipsplader kunne du overveje at skære huller til diffuserne således at de kunne monteres i niveau med resten.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 17 Januar 2015 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Wega skrev:
Hmm til trods for at vi har et ret stort hus, så virker det til at der ikke findes en optimal løsning
Kælderen består udelukkende af rum som mere eller mindre er kvadratiske, og stue etagen består af en besværlig og skæv stue samt et alrum/køkken. 1 sal vil der værre skråvægge i den ene side, men ikke i den anden hvilket jeg også tænker vil være et problem.

Hvilke konsekvenser har de stående bølger for bas gengivelsen? Og hvad kan man gøre ved det?

Har ingen erfaring med at spille diagonalt, det vil jeg da prøve at søge lidt efter...

Faktisk er "skæve" rum og skråvægge en fordel, da de bryder stående bølger! Det er også derfor, at aflange rum er en fordel. For der bliver refleksioner forsinket så meget (få millisek.), at hjernen sorterer det fra i den samlede lyd.

Så gå endelig igang med de "skæve/skrå" rum!

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2015 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Nå, nu har jeg brugt det meste af dagen på at få tømt kælder rummet, hold nu op hvor man da hurtigt for samlet sig alt mulig skrammel til sig

Fik også sat laser måleren på, og kan se at rummet er 4m x 4.3m, ikke at de sidste 10cm gør en kæmpe forskel, men det er var da i den rigtige
retning.

Jeg tænker at jeg på sigt skal bruge diffusorer og absorbere, da jeg godt er klar over at det er en nødvendighed i sådan et rum. Om der er plads
til diffusorer indbygget i loftet ved jeg ikke, men det skal jeg da have undersøgt. Findes der nogle som er beregnet til indbygning?

Der ligger pt noget gammelt laminat gulv, som jeg regner med at skifte ud med noget andet. Jeg havde tænkt på et gulvtæppe med sådan et lag
termoplader her under tæppet: http://www.garant.nu/268-thermoplader Så kan jeg lettere holde fødderne varme, da der ikke er gulv varme
dernede. Hvad tænker I om den løsning, og er noget gulvtæppe bedre end andet når det handler om akustik? Eller er det bedre med et nyt
laminat gulv og så med små tæpper rigtig placeret på det?

De små skræve rum på loftet bliver det ikke til denne omgang, nu vil jeg i al fald først forsøge mig med kælderen

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2015 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

En kommentar eller to omkring laminat gulv vs gulvtæppe kunne være fantastisk

Har læst lidt og synes egentlig der er overraskende mange som anbefaler et hårdt gulv i stedet for gulvtæppe... Det havde jeg ikke lige regnet
med...

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Januar 2015 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

A'hva... Er der nogle der siger at det er bedst for lyden med et hårdt gulv, eller er det fordi det er nemmere at rengøre? I førstnævnte tilfælde, så er det folk der ikke ved hvad de snakker om, eller har et mørkt klingende anlæg der liver op med genklang fra gulvet.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 18 Januar 2015 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Hårde overflader bør altid dæmpes i et eller andet omfang, så refleksioner dæmpes. Men der skal stadig nogle refleksioner til for, at opnå rumfornemmelse i musikken. Men her er dem fra sidevæggene bedre end loft, gulv og bagvæg.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 Januar 2015 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Kælderrum er meget tit bedre.

Et godt uldgulvtæppe og nogle gode stofmøbler kan dæmpe meget.

hold dig fra Læder....

Ikke for meget på dine væge du kan også overdæmpe.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2015 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Efterklang: Ja det er i forhold til akustikken de mener. Deres argument er at man risikere at overdæmpe med gulvtæppe, og derefter ikke kan gøre noget ved det. Hvorimod et hårdt gulv kan dæmpes alt efter hvor meget man har lyst til det, da man jo altid bare kan tilføje eller fjerne mindre tæpper, dette er jo ikke en mulighed med væg til væg tæpper.

Mikkel G: Ok, jeg troede faktisk at de refleksioner fra siderne forstyrrede rumfornemmelsen mere end de andre steder fra. Rigtig rart at lære noget nyt.

Jensen: Hvordan mener du at kælderrum tit er bedre? Og mange tak for dine fif.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 18 Januar 2015 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Wega skrev:
Efterklang: Ja det er i forhold til akustikken de mener. Deres argument er at man risikere at overdæmpe med gulvtæppe, og derefter ikke kan gøre noget ved det. Hvorimod et hårdt gulv kan dæmpes alt efter hvor meget man har lyst til det, da man jo altid bare kan tilføje eller fjerne mindre tæpper, dette er jo ikke en mulighed med væg til væg tæpper. Mikkel G: Ok, jeg troede faktisk at de refleksioner fra siderne forstyrrede rumfornemmelsen mere end de andre steder fra. Rigtig rart at lære noget nyt. Jensen: Hvordan mener du at kælderrum tit er bedre? Og mange tak for dine fif.

Et godt tykt gulvtæppe overdæmper ikke...

At dæmpe på væg er ikke bare noget man lige gør...

Kælder er tit mere tætte derfor tit ret bedre bas.

Og det med mindre rum har sin fordel, kan love dig for at store rum er svære at få til at synge,, har selv 65m2 stue og det kan drille... skal snart have lavet mit eget rum det bliver på 16m2..

Her er lidt sjovt...

Denne stue er ca 100m2 og det spiller ok,, ja godt men ikke uden problemer.

Også har han dette rum på 12m2 nok et at de bedste rum jeg har hørt...
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/552 51_10151321869920337_1377461726_o.jpg

Lige før jul var jeg over og sætte nogle MBL 101 MKII op i en stue der var meget bar, men det var så lavet med de rigtige materialer og selvom det så meget tomt ud så spillet det til UG....

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 18 Januar 2015 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Ved ikke hvad der gik galt.

Det store rum.

Det lille

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Januar 2015 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Jensen, du burde anskaffe dig nogle "rigtige" højtalere, i stedet for de små diskrete du har i stuen

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2015 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Ok, jamen det lyder til at jeg ikke skal være så bange for at bruge gulvtæppe, hvilket er det jeg helst vil af praktiske årsager.

Mange tak for råd og inspiration Jensen, det er godt nok nogle fine anlæg du har med at gøre!

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Januar 2015 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes at rum med god loftshøjde har en bedre akustik.
Jeg syntes ikke om, at isolere sig i kælderen. Man skal helst nyde musikken sammen.
Jeg kan ikke lide lyden af gulvtæppe i hele rummet. Trægulv er bedst. Hvis du vil have gulvtæppe, så er det bedst med en træplade under på strøer.
Jeg kan varmt anbefale diffusere. Det er vejen frem. Når det er gjort, kan man overveje dæmpning som er afhængig af mærke og antal samt placering.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2015 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg hiver lige denne tråd op igen, da jeg i weekenden har fået fixet værelset i kælderen og slæbt mit udstyr derned. Her til formiddag har jeg så fået
stillet anlægget op, og lyttet til lidt musik. Der er masser at arbejde på endnu, men det lyder i al fald meget anderledes end oppe i stuen.

Mit spørgsmål er så: Hvordan kommer de omtalte stående bølger sig til udtryk i lyden? Hvilke problemer vil jeg opleve med lyden, hvis der er
stående bølger?

PS: Rummet er blevet så fint at kæresten har bebudet at jeg alligevel ikke får det helt for mig selv

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes