Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 11:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabel længde? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 19 April 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Slåttvik skrev:

Hejsa

Skal højtalerkabler være lige lange?

Har det nogen betydning hvis det ene er 6M og det andet 2M?

MVH Tom

Jeg vil tro det har lige så stor betydning som at dine rør til koldt og varmt vand er lige lange :-) 

Der er også folk der mener at kabler kan være retningsbestemte, om kablerne er spillet til og om kablerne skal direkte i terminalerne eller de skal termineres med banan/spader ovs. men det skal vi nok ikke kommer ind på her :-)

Personeligt ville jeg også lave kablerne lige lange.... bare for en god ordens skyld

Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 April 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

kasper_j skrev:
Nej det har ingen betydning, og kan absolut ikke høres.

Herligt.. endelig en der taler af erfaring, men husk nu at skrive "hos mig" har det ingen betydning og "hos mig" kan det absolut ikke høres.

Jeg kan sige at i mit tidligere lytterum var skulle jeg vælge mellem for langt kabel til den ene side eller 2 forskellige længder.

Efter en del forsøg med både det ene og det andet blev mit valg to forskellige længder da det var mest praktisk. Men der ingen tvivl om at jeg kunne høre forskel og der er ingen tvivl om at jeg lydmæssigt prioriterede således

Bedst: 2x kort
næstbedst 2x lang
3. pladsen forskellige længder

små men alligevel markante forskelle

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

MoWa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 20 April 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

kasper_j skrev:

Herligt.. endelig en der taler af erfaring, men husk nu at skrive "hos mig" har det ingen betydning og "hos mig" kan det absolut ikke høres.

Jeg kan sige at i mit tidligere lytterum var skulle jeg vælge mellem for langt kabel til den ene side eller 2 forskellige længder.

Efter en del forsøg med både det ene og det andet blev mit valg to forskellige længder da det var mest praktisk. Men der ingen tvivl om at jeg kunne høre forskel og der er ingen tvivl om at jeg lydmæssigt prioriterede således

næstbedst 2x lang

http://consumerist.com/2008/03/do-coat-hangers-sound-as-good -monster-cables.html
Til top Vis MoWa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MoWa

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 20 April 2010 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
http://consumerist.com/2008/03/do-coat-hangers-sound-as-good -monster-cables.html

Det fortæller næsten kun noget om hvor dårligt Monster Cable er

Jeg tror ikke man skal lægge for meget vægt på sådanne "tests". Det kan endda være at ham broderen har snydt dem alle ved slet ikke at have brugt bøjlerne, men bare påstår det.

Dertil kommer at personerne og anlægget har meget at sige. Kan de høre forskel? Evner de at fokusere tilstrækkeligt til det? Kan anlægget belyse forskellene?

Selv på to typer Belden signalkabel mener jeg at kunne høre forskel, men det kan jeg sikkert kun fordi jeg har fået nye højttalere der afslører væsentligt mere end de gamle gjorde - da havde jeg sikkert ikke kunnet høre det.

Faktorerne har stor betydning, og man kan ikke vide om forudsætningerne var opfyldt uden selv at have været der, og man skal også kende det brugte udstyr indgående.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

jduro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 April 2010 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv prøvet at skulle beslutte mig til om jeg nu turde købe 2 forskellige længder. Jeg havde brug for 4x2 meter. Jeg valgte at tage chancen. Jeg syntes bestemt ikke jeg kan høre nogen forskel fra da kabel længden hed 3x3meter.
Til top Vis jduro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jduro

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 20 April 2010 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

MoWa skrev:
kyhn skrev:

kasper_j skrev:

næstbedst 2x lang

fint at få nogle erfaringer på bordet, dejligt at folk gider prøve inden de siger at der ikke er forskel.

kommentarerne til testen bør vi tage i en anden tråd, du kunne jo f.eks starte en for at undersøge hvor mange der har prøvet dette monster cable

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 20 April 2010 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
MoWa skrev:

fint at få nogle erfaringer på bordet, dejligt at folk gider prøve inden de siger at der ikke er forskel.

Ahh, come on... En flot historie på internettet kan da kun dokumentere at alt andet lige, så er alt lige

kyhn skrev:
kommentarerne til testen bør vi tage i en anden tråd, du kunne jo f.eks starte en for at undersøge hvor mange der har prøvet dette monster cable

Du har ret - det kom jeg også til at tænke på bagefter, altså at det ikke er indeværende tråds emne. Jeg for min part beklager OT.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 April 2010 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Om det kan høres eller ej er jo et spørgsmål om kvaliteten af anlæg og den person der lytter !

Men der skal ikke herske tvivl om at din forstærker "foretrækker" samme længde på begge kanaler ISÆR når du spiller HØJT !!   Jeg har set / hørt en forstærker der stod af i den ene kanal, til en fest, fordi at der var for stor forskel på de 2 længder !

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Sendt: 20 April 2010 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:

Om det kan høres eller ej er jo et spørgsmål om kvaliteten af anlæg og den person der lytter !

Men der skal ikke herske tvivl om at din forstærker "foretrækker" samme længde på begge kanaler ISÆR når du spiller HØJT !!   Jeg har set / hørt en forstærker der stod af i den ene kanal, til en fest, fordi at der var for stor forskel på de 2 længder !

Det kan ikke afvises at der kan høres forskel, men mere sandsyneligt at der er tale om placebo hvis man kan høre forskel på 2 og 6 meter højttalerkabel.

Jeg har som ivrig festarrangør og gammel medejer af et mobildiskotek været med til at brænde et par forstærkere og alt for mange HT enheder af, men aldrig mistænkt forskellige længder kabler som årsag, men alene at der blev spillet for højt.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

neumann.8700
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 April 2010 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Sparks.

Bravo    Da jeg lavede om i vores stue,fra at ht.skulle spille på tværs til at spille på langs af stuen,var jeg lidt i tvivl om hvad jeg skulle gøre mht.ht.kablerne.Jeg gad ikke at de skulle rundt om dørkarme og fodpaneler,så jeg troede jeg skulle have nogle flat kabler.Det skulle jeg så kke. .Min ven Henrik syntes at det var meget smartere at bore fire huller i mit gulv,og så trække kablerne under gulvet.(skal lige siges at jeg bor i stue etagen i lejlighed)Som sagt så gjort og det er rigtigt fedt at have ht. til at stå i stuen,uden at man se kabler,da de kommer op under højtaleren.(jeg har sagt at de er trådløse,men sønnen og sviger sønnen tror ikke på det  .)

Det korte af det lange er at jeg trak lige lange kabler til hver kanal,så skal man da ikke ligge vågen om det om natten

Seriøst har jeg altid brugt lige lange ht.kabler,så jeg har ingen erfaring med forskellige længder .

carsten

Hvordan er lyden på tværs så?

Mit lytterum er pt indrettet på langs, og det give lidt "transmissions-bas" i resten af huset. Jeg tænker på, at skifte til "på tværs", men vil da gerne høre om dine erfaringer.

Og naturligvis skal alt forsat være symmetrisk, det er jeg enig i, at det er VIGTIGT.

Til top Vis neumann.8700's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neumann.8700

Slåttvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2006
Sendt: 20 April 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Pyyha! Der kom da lige en skovlfuld svar ind. Tak for det! Det er rart med folk der tilkendegiver deres erfaringer, også selvom jeg ikke helt kan blive klog på om der vitterlig er forskel.

Og det er jo ikke ligefrem noget man kan teste først inden køb, med mindre det er kabler til mange tusinde kr.

Men måske kan jeg trække lidt mere på Jeres erfaringer? Jeg har lige erhvervet mig et sæt Vienna Acoustic Beethoven, og sammen med en Cayin 265 Ai og en Advance Acoustic (rørhybrid) skal jeg hertil have fundet et sæt kabler. Budget max. 1200. Gerne brugt. Hvad vil/kan I anbefale?

Tom

Til top Vis Slåttvik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Slåttvik

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 April 2010 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Hvis højttalerkablerne er af en ordentlig kvalitet med lav modstand, er det helt uden betydning, om der er forskel på længden.

Hvis dine kabler har et tværsnit på 1mm2, så vil der være en modstand på 0,035 Ohm i de 2 m og 0,105 Ohm i de 6 m
Jeg tænker på hvordan du har fundet frem til de tal der, for man kan jo ikke sige der er nogle faste parametre at gå efter som -220/240v, 50/60hz forsyningsspændingen, som diskuteres herinde når folk får ny netstik eller HiFiGruppe.

I HT kabler er der jo frekvenser fra 20hz til 20.000hz i svingende spændinger fra lavt, til alle de Watt anlægget nu kan trække. Så er det ikke lidt svære at sætte målinger på et HT kabels modstand end måle kobberet på en alm. netspænding?

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 20 April 2010 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

dennis nordjyll skrev:

erlingt skrev:
Hvis højttalerkablerne er af en ordentlig kvalitet med lav modstand, er det helt uden betydning, om der er forskel på længden.Hvis dine kabler har et tværsnit på 1mm2, så vil der være en modstand på 0,035 Ohm i de 2 m og 0,105 Ohm i de 6 m
Jeg tænker på hvordan du har fundet frem til de tal der, for man kan jo ikke sige der er nogle faste parametre at gå efter som -220/240v, 50/60hz forsyningsspændingen, som diskuteres herinde når folk får ny netstik eller HiFiGruppe.

I HT kabler er der jo frekvenser fra 20hz til 20.000hz i svingende spændinger fra lavt, til alle de Watt anlægget nu kan trække. Så er det ikke lidt svære at sætte målinger på et HT kabels modstand end måle kobberet på en alm. netspænding?

Modstanden i kobberledningen har absolut intet med hverken spænding eller frekvens at gøre.
Kobbers specifikke modstand er 0,0175, hvilket betyder at 1 meter kobber med et tværsnit på 1 kvadrat mm, har en modstand på 0,0175 Ohm, og så er det jo bare at gange op med længde og dividere med tværsnit. Dobbelt længde giver dobbelt modstand og dobbelt tværsnit giver halv modstand.
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 20 April 2010 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

neumann.8700

Det  er lidt svært at sige ,men bedre perspektiv i stereo billedet og tørrere bas da de nu står 1,5 mtr. fra bag væggen og diskanten 75cm. fra sidde vægge (JBL l 100)men hvis du har for meget bas kan det måske være en mulighed at spille på tværs.Bare sørg for at den ene ikke står i et hjørne og den anden frit.Det er nok forskelligt fra stue til stue men i min lyder det bedre på langs.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes