Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 16:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabel længde? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Slåttvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 18 April 2010 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Skal højtalerkabler være lige lange?

Har det nogen betydning hvis det ene er 6M og det andet 2M?

MVH Tom

Til top Vis Slåttvik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Slåttvik

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 April 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Det betyder ikke det fjerneste!

sirhish
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 April 2010 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

lytter lige med, denne tråd kan godt gå hen og blive spændende :-)
Til top Vis sirhish's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sirhish

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 19 April 2010 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Hvis højttalerkablerne er af en ordentlig kvalitet med lav modstand, er det helt uden betydning, om der er forskel på længden.

Hvis dine kabler har et tværsnit på 1mm2, så vil der være en modstand på 0,035 Ohm i de 2 m og 0,105 Ohm i de 6 m
Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 April 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Slåttvik skrev:

Hejsa

MVH Tom

Ja, det har betydning og ja det kan høres.

Om du så tillægger det den store betydning kan du jo fortælle os når du har prøvet

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

kasper_j
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 April 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Nej det har ingen betydning, og kan absolut ikke høres.
Til top Vis kasper_j's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kasper_j

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 April 2010 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

lytter lige med, da jeg selv lige har ofret på 4 meter ekstra for at få begge kabler lige lange :-)
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 April 2010 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

ronnih skrev:
lytter lige med, da jeg selv lige har ofret på 4 meter ekstra for at få begge kabler lige lange :-)

Og de ekstra meter i den ene side har du rullet omkring din standerlamper (den med en trafo i bunden).

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 April 2010 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Teoretisk vil det give en forskel i bla. impedans, hvilket formentligt kan både høres og måles. Derudover stiger risikoen for både ind- og udstråling jo længere ledningsstumperne er.

I min opstilling har jeg i øjeblikket brug for hhv. 5,5 meter og 2,5 meter højttalerkabel.
Men, det generer ikke, og fordelen er at kablerne er lange nok!

Hygge,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 April 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
Teoretisk vil det give en forskel i bla. impedans, hvilket formentligt kan både høres og måles. Derudover stiger risikoen for både ind- og udstråling jo længere ledningsstumperne er.

I min opstilling har jeg i øjeblikket brug for hhv. 5,5 meter og 2,5 meter højttalerkabel.

Hygge,
Brok

Husker du så samtidig at dreje hovedet en anelse for at kompensere for tidsforsinkelsen?

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 April 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige kabler hos mig på mine to fronthøjttalere. Mine bagkanaler er det ligegyldigt. Jeg blev hvertfald rådet til at købe lige lange kabler på de to fronthøjttalere, så har ikke testet om der er forskel. Hvis der er, er det nok minimalt.
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 April 2010 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Brok skrev:

Hygge,
Brok

Husker du så samtidig at dreje hovedet en anelse for at kompensere for tidsforsinkelsen?

Skal vi ikke bare sige at med en Lowther OB er det ligegyldigt

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 April 2010 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Brok skrev:

Hygge,
Brok

Hvilken tidsforsinkelse?
Jeg bruger ulige momentspænding, du ved

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 19 April 2010 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Brok skrev:

Hygge,
Brok

Ja, det er jo en vigtig parameter. Ved en længdeforskel på 3 meter, kommer signalet 0,00000001 sek senere frem.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

neumann.8700
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2010
Sendt: 19 April 2010 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Personligt ville jeg bruge de ekstra meter til bi-wire - det passer jo jo præcist! Jeg høre 100% til dem, som mener, at kablet er den MINDST betydende faktor i lyd kæden, men jeg kan høre forskel på bi-wire og "single wire". Hvorfor forstår jeg egentligt ikke.

PS. Jeg ved godt, at der kan være en praktisk/placeringsmæssig årsag til forskellen mellem de 2 kablers længde, men ville lige tage bi-wire diskusionen med ind i dette interessante spørgsmål.

Til top Vis neumann.8700's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af neumann.8700

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Sendt: 19 April 2010 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
virious skrev:
Brok skrev:

Hygge,
Brok

Ja, det er jo en vigtig parameter. Ved en længdeforskel på 3 meter, kommer signalet 0,00000001 sek senere frem.

- Du glemte kablet's forkortningsfaktor, den er altså ikke ligegyldig, og næsten stensikkert ikke 1.0 ...!!

JBLfan

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 19 April 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

neumann8700: Det er nok fordi kabler alligevel har noget at sige .
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Sparks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 April 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Slåttvik skrev:

Hejsa

MVH Tom

Hej Tom

Idealet vi antageligt alle stræber efter er VELLYD, og et af midlerne er symmetri i Grejet ! -Dit spørgsmål understreger det jo faktisk.

-Og når du nu spørger, så har du tvivlens nådegave, og derfor må jeg ABSOLUT anbefale at du kører lige lange længder, uanset om det måske IKKE kan høres. -Tro mig: Du vil altid/ofte lige prøve at høre om der ER forskel  !!!!! -Det vil på længere sigt kunne føre til slidgigt i nakken.

Selvfølgelig er der så uendeligt mange andre faktorer der påvirker symmetrien og indvirker på hvad der kommer ud af venstre og hvad der kommer ud af højre kanal. F.eks Potmetret, transistore/rør, alle de passive komponenters tolerancer og montering, strømforsyningens placering, forkablinger, stik, bøsninger og så videre.

Og foran højtalerne sidder DU (Lige midt for i den "Gyldne Trekants Smørhul" -vil jeg gætte på) Foran dig er måske en kop kaffe og en kaffekande, eller et glas rødvin eller måske en flaske. -Er de symetrisk anbragt ? Nej vel !  -Nå ja så er der jo også lige lytterummet med møbler, lamper, tæpper, og hvis du er gift: Nips og Puder -Meget få (Sikkert kun singler og millionærer) har et perfekt og symmetrisk lytterum -Og for nu at forplumre det hele, så vil iøvrigt MANGE mene at et symmetrisk lytterum vil være dræbende for lyden.

Så i forhold til alt det, siger min fornuft mig, at det ikke betyder en hujende fis om det ene kabel er 10-30% procent - eller mere længere end det andet !

- MEN: Interessen for og besættelsen af at opnå den bedst mulige lydgengivelse (indenfor en overkommelig økonomisk ramme), har ikke særlig meget med FORNUFT at gøre, men med FØLELSER.

-Du vil sikkert FØLE at uens kabellængder er uønskeligt.

mvh

Sparks 

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Sendt: 19 April 2010 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Sparks skrev:
Slåttvik skrev:

Hejsa

MVH Tom

Hej Tom

Idealet vi antageligt alle stræber efter er VELLYD, og et af midlerne er symmetri i Grejet ! -Dit spørgsmål understreger det jo faktisk.

-Og når du nu spørger, så har du tvivlens nådegave, og derfor må jeg ABSOLUT anbefale at du kører lige lange længder, uanset om det måske IKKE kan høres. -Tro mig: Du vil altid/ofte lige prøve at høre om der ER forskel  !!!!! -Det vil på længere sigt kunne føre til slidgigt i nakken.

Selvfølgelig er der så uendeligt mange andre faktorer der påvirker symmetrien og indvirker på hvad der kommer ud af venstre og hvad der kommer ud af højre kanal. F.eks Potmetret, transistore/rør, alle de passive komponenters tolerancer og montering, strømforsyningens placering, forkablinger, stik, bøsninger og så videre.

Og foran højtalerne sidder DU (Lige midt for i den "Gyldne Trekants Smørhul" -vil jeg gætte på) Foran dig er måske en kop kaffe og en kaffekande, eller et glas rødvin eller måske en flaske. -Er de symetrisk anbragt ? Nej vel !  -Nå ja så er der jo også lige lytterummet med møbler, lamper, tæpper, og hvis du er gift: Nips og Puder -Meget få (Sikkert kun singler og millionærer) har et perfekt og symmetrisk lytterum -Og for nu at forplumre det hele, så vil iøvrigt MANGE mene at et symmetrisk lytterum vil være dræbende for lyden.

Så i forhold til alt det, siger min fornuft mig, at det ikke betyder en hujende fis om det ene kabel er 10-30% procent - eller mere længere end det andet !

- MEN: Interessen for og besættelsen af at opnå den bedst mulige lydgengivelse (indenfor en overkommelig økonomisk ramme), har ikke særlig meget med FORNUFT at gøre, men med FØLELSER.

-Du vil sikkert FØLE at uens kabellængder er uønskeligt.

mvh

Sparks 

HØRT!!!!!

- Det der kunne jeg ikke have skrevet bedre, det er jo tilnærmelsesvist en perfekt opsummering af emnet!!
  Jeg kunne sandsynligvis med mit almindelige mellemdyre målegrej snildt måle forskel på 3 og 7 meter kabel, men jeg tør ikke love jeg kan høre forskellen. Har dog uanset hvad altid anbefalet lige lange kablet til højttalerne!!

JBLfan 

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 19 April 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Sparks.

Bravo    Da jeg lavede om i vores stue,fra at ht.skulle spille på tværs til at spille på langs af stuen,var jeg lidt i tvivl om hvad jeg skulle gøre mht.ht.kablerne.Jeg gad ikke at de skulle rundt om dørkarme og fodpaneler,så jeg troede jeg skulle have nogle flat kabler.Det skulle jeg så kke. .Min ven Henrik syntes at det var meget smartere at bore fire huller i mit gulv,og så trække kablerne under gulvet.(skal lige siges at jeg bor i stue etagen i lejlighed)Som sagt så gjort og det er rigtigt fedt at have ht. til at stå i stuen,uden at man se kabler,da de kommer op under højtaleren.(jeg har sagt at de er trådløse,men sønnen og sviger sønnen tror ikke på det  .)

Det korte af det lange er at jeg trak lige lange kabler til hver kanal,så skal man da ikke ligge vågen om det om natten

Seriøst har jeg altid brugt lige lange ht.kabler,så jeg har ingen erfaring med forskellige længder .

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum