Forfatter |
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 19 November 2013 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måtte bruge 400V Polyester kondenstatorer i mine specialbyggede CV delefiltre.
Dem som sad i var elektrolytter rated til 120V. Efter en del spillen i højt niveau (0dB) eksploderede lytterne (ser ud som nytårs konfetti og stinker som rådne æg  )
Så jo. Man bør anvende kondensatorer med høj spændingsrating og undgå elektrolytter i delefilter konstruktioner
Ja. Det er dyrere, men man undgår kedelige effekter som mit tilfælde
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 19 November 2013 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Rubennn Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 19 November 2013 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for inputs, alle sammen!! Det har været til stor hjælp lige at læse alle svarene igennem. Og mine spørgsmål blev besvaret
og dertil også spørgsmål som opstod efter nogle af svarene.
Jeg er selv ved at bygge et 3-vejs delefilter i forbindelse med et universitetsprojekt, hvor jeg har målt impedans og lydtryk i
DTUs lyddøde rum. Det eneste vi har til rådighed er elektrolytter, så vi må se hvor godt/skidt det bliver :) Men det var også
pga. dette at min undren opstod.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 19 November 2013 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rubenn.... Don´t do it  , det andet er såååååå meget bedre  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Vingborg Forum Bruger

Tidl. HV Fidelity
Bruger siden: 12 Juni 2011 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 152
|
Sendt: 20 November 2013 kl. 06:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godmorgen på tråden
Jeg bruger Jensen kobberfolie/papir i olie og Jensen sølvfolie/papir i olie i mit hjemmebyggede delefilter.. Syntes da at med
tiden har jeg prøvet/lyttet/leget med en del forskelligt af kondensatorer, selvfølgelig ikke alle, men efter min smag er Jensen
med den massive metal folie (kobber eller sølv) simpelthen dem der giver mig den bedste lyd
Disse Jensen er ikke opgivet til at kunne tåle særlig høj spænding - 100 og 200 volt, men ikke desto mindre er de for mig
dem med den ypperste lyd
Duelund og Jensen er lavet på samme fabrik og af stort set de samme materialer.. Duelund bliver trykket flade i stedet for
Jensen som bliver lagt i dåse/rør.. Dette skulle have en anden effekt til et endnu bedre resultat..
Jeg er i gang med en lille ombygning/afprøvning af fase korrekthed i mit filter samt skære mellemtonen lidt højere og den
nye mellemtone kondensator vil blive sat sammen af mange Jensen aluminium eller kobber folie - Skal liiige kradse nogle
penge sammen først
God dag til alle
Mvh Henrik __________________ The songs in my mind, creates the sounds in my world
Mit anlæg
|
Til top |
|
|
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 398
|
Sendt: 20 November 2013 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Supercharger skrev:
Måtte bruge 400V Polyester kondenstatorer i mine specialbyggede CV delefiltre.
Dem som sad i var elektrolytter rated til 120V. Efter en del spillen i højt niveau (0dB) eksploderede lytterne (ser ud som nytårs konfetti og stinker som rådne æg )
Så jo. Man bør anvende kondensatorer med høj spændingsrating og undgå elektrolytter i delefilter konstruktioner
Ja. Det er dyrere, men man undgår kedelige effekter som mit tilfælde  |
|
|
Du er godt klar over 100 volt på udgangen ind i en 8 ohms belastning svarer til 1250 watt! Det er godt nok noget af en forstærker... Watt (P) = V*V / R Er du sikker på at det ikke var noget andet der var galt? Evt. en defekt lyt? mvh Kris
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 20 November 2013 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunststoff-Folienkondensator
En rigtig god egenskab er de selvheler sig, (ikke ofte at de bare siger bang)
Metallisierter Folienkondensator er altid at foretrække, Polypropylen har dertil nogle fantastisk andre egenskaber, bruges f.eks. i panserglas  dvs hvis det trykkes eller mases så evner det at finde tilbage til deres normale form
Et biprodukt ved at bruge folie er at de kan tåle meget høje spændinger og at metal laget er glat dvs ligger tæt op af hinanden med isolator mellem, så elektronerne kan vandre uhindret fra det ene lag til det andet.
(Populært kan skrives at glat folie og elektrolytter er at se som forskellen mellem nogle sports dæk og traktordæk, )
MK? kondensator er langt at foretrække til HIFI
Ved bipolar elektrolytter skal man passe på at deres volt angivelse ikke er DC fordi deres AC holdbarhed kan nemt ligge på det 1/2 og 1/4 dvs 100 Volt DC bliver nemt noget med 30 volt AC
En artikel fra WIMA om at folie kondensator måske er på vej væk i stor produktion, også derfor de ofte er bekostelig at købe.
wima.de
En lille liste over butikker hvor komponenter kan bestilles
elektronik-komponent-indkøb
løse-hjttalerenheder-butikker
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
Sendt: 20 November 2013 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu polycarbonat der bruges til panserglas..;o)
Mvh. Jens/Modifix - der foretrækker en kondensator helt uden plast..
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 20 November 2013 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
WOW DAO, du har nok været på "studietur", siden første gang du ytrede dig i tråden    __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 20 November 2013 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay Modifix, så husker jeg forker beklager Panserglas har aldrig været min hobby  dog bare læst om det for år siden.
Nah Boydk, du læste det jeg skrev som en hvis fanden læser biblen, det jeg har skrevet nu skrev jeg også for 1/2 år og 1 år siden/
Derfor undrede det mig at du misforstod mig men men måske udtrykker jeg mig bare på en måde der "kan" misforstås!
Altid godt at vide hvorfor noget er bedre end andet, som ikke er antal "volt" men materialet og måden det bruges
Er der ikke noget med at glimmer "også" har gode lyd egenskaber ???? og Hvad med papir MP ??
hvis man nu laver metal glat folie kondensator med "meget" tynd folie mellem, så ville det vel alt andet lige betyde at antal volt falder og at elektron vandringen øges, eller hur ? (i det mindste det jeg tænker, mener og giver udtryk for)
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 20 November 2013 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu husker du også at lytte, ikk´?  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 20 November 2013 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
vester skrev:
Kondensatorens dielektriske absorbtion (DA) er i mange tilfælde lavere ved højere
spændingsrating. Det er en af grundene til at bruge 630 V typer. DA er en
ladningsophobning i isolationslaget som aflades forsinket i forhold til
kondensatorpladernes afladning. Det kan høres og det kan måles. Polypropylen
kondensatorer har lavest DA. |
|
|
Hej,
Glimmer er bedre dielektrikum, men desværre også dyrt
http://www.thel-
audioworld.de/bauteile/glimmX/glimmx.htm__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2013 kl. 04:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for link LGrau
læste lige om det der henvistes til
http://www.cde.com/products/mica-capacitors/
Mica Capacitors | Cornell Dubilier Electronics, Inc.
Cap (pF) 1000000 = 1 uF
Catalog Part Number 27304B204L00
Maximum AC Current at 65 ºC
3 MHz (A) 18
1 MHz (A) 25
300 kHz (A) 22
100 kHz (A) 12
flere af den til delefilter ville da være perfekt
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 21 November 2013 kl. 05:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2013 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
http://www.cde.com/products/mica-capacitors/ Mica Capacitors | Cornell Dubilier Electronics, Inc. Cap (pF) 1000000 = 1 uF Catalog Part Number 27304B204L00 Maximum AC Current at 65 ºC 3 MHz (A) 18 1 MHz (A) 25 300 kHz (A) 22 100 kHz (A) 12
flere af den til delefilter ville da være perfekt  |
|
|
Sikkert, men Hans, du glemmer en ting, teori er et - praksis noget andet. Det kan se så fedt ud på "papiret" med data "und alles", men det siger ikke en skid om, hvordan det lyder. Den mest perfekte kondensator til delefiltre, er den, der lyder bedst __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 21 November 2013 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret Boydk
High Voltage Type 273 200 to 1,000,000 pf , 400 to 8,000 Pk volt
Tænkte bare på at det findes  "måske" lyder de bare rigtig godt !
Jo den eneste kontrol i hifi er faktisk, lyder det godt
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
kristianemail Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig
Bruger siden: 24 August 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
Sendt: 21 November 2013 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
Svarer efter bedste evne, iflg oplægget
|
|
|
Og nogle gange er bedste evne bare ikke godt nok. Og her må man som "forfatter" nok se i øjnene, at verden er bedre tjent
med at vente på svar fra en kompetent forfatter, end at få et misvisende/forkert svar fra en forfatter uden den fornødne
viden.
Men her har vi så endnu et indlæg, hvor du gør dig klog på ting, som du ikke ved noget om, og ender med at undskylde det
med at du troede det var sådan. Fantastisk:
TID=98243">http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9824 3
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 22 November 2013 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
kristianemail skrev:
D A O skrev:
|
|
|
Og nogle gange er bedste evne bare ikke godt nok. Og her må man som "forfatter" nok se i øjnene, at verden er bedre tjent
med at vente på svar fra en kompetent forfatter, end at få et misvisende/forkert svar fra en forfatter uden den fornødne
viden.
Men her har vi så endnu et indlæg, hvor du gør dig klog på ting, som du ikke ved noget om, og ender med at undskylde det
med at du troede det var sådan. Fantastisk:
TID=98243">http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9824 3 |
|
|
Hvor er de bare et positivt væsen men hvorfor skrive over 60 ligegyldige indlæg og konstant være negativ, ret på folk, skrive ned til andre ?
IKKE engang links kan de lave
Mikkel Gige er det det niveau som H2A er på, at man bliver chikaneret, tyranniseret og mobbet igen og igen og igen ????
Men ja måske er det så bare det lave niveau som ejer tillader
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 23 November 2013 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
kristianemail skrev:
D A O skrev:
|
|
|
Og nogle gange er bedste evne bare ikke godt nok. Og her må man som "forfatter" nok se i øjnene, at verden er bedre tjent med at vente på svar fra en kompetent forfatter, end at få et misvisende/forkert svar fra en forfatter uden den fornødne viden.
Men her har vi så endnu et indlæg, hvor du gør dig klog på ting, som du ikke ved noget om, og ender med at undskylde det med at du troede det var sådan. Fantastisk: http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=98243 |
|
|
Linket virker hér
Hvor er de bare et positivt væsen men hvorfor skrive over 60 ligegyldige indlæg og konstant være negativ, ret på folk, skrive ned til andre ?
IKKE engang links kan de lave
Mikkel Gige er det det niveau som H2A er på, at man bliver chikaneret, tyranniseret og mobbet igen og igen og igen ???? Men ja måske er det så bare det lave niveau som ejer tillader
|
|
|
DAO, det dér er meget meget lidt fair. Det første "kristianemail" skriver, er da yderst korrekt. Den med linket, mener han nok mere som en reminder til dig om, at nu har du gjort det igen  , og det er vel ok???? At skilte med sin uvidenhed i et forum ved at stille spørgsmål er måden at gøre det på, at skilte med sin uvidenhed i et forum ved at give dårlige (til tider livsfarlige) "råd" er en skidt måde at gebærde sig på. At du så derefter søger tudekiks hos Mikkel Gige, siger mere om dig end om resten af forum´et. Forstår ikke, at du på nærværende grundlag føler dig uretfærdigt behandlet. Prøv nu at se lidt indad, ikk´???? Og så op med humøret  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
vester Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 66
|
Sendt: 23 November 2013 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
vester skrev:
Kondensatorens dielektriske absorbtion (DA) er i mange tilfælde lavere ved højere
spændingsrating. Det er en af grundene til at bruge 630 V typer. DA er en
ladningsophobning i isolationslaget som aflades forsinket i forhold til
kondensatorpladernes afladning. Det kan høres og det kan måles. Polypropylen
kondensatorer har lavest DA. |
|
|
Hej,
Glimmer er bedre dielektrikum, men desværre også dyrt
http://www.thel-
audioworld.de/bauteile/glimmX/glimmx.htm |
|
|
Ja, glimmer er uovertruffent på de fleste parametre, men da glimmer har en høj
dielektricitetskonstant, burde DA også være relativt høj. Jeg har ikke set nogle
DA værdier for glimmerkondensatorer, så jeg er interesseret i et link, også til
eventuelle test.
|
Til top |
|
|