Forfatter |
|
johan_gabriel Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 14 November 2013 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg håber at I kan hjælpe. Jeg har en Audio Research Vsi55 integreret rør amp. Den er født med 65mV bias da der blev brugt
Electo Harmonix 6550 rør, men ARC ændrede bias til 55 mV da de skiftede til Svetlana winged "C" rør. Nu vil jeg gerne prøve de
"nye" Tung-Sol KT120 rør i den og High Performance har været så søde at checke med ARC om det er muligt. Det skulle det være
uden problemer, men....hvad med bias...55mV, 65mV eller noget helt tredje  !?
Jeg håber at der er én der kan hjælpe mig!
Mvh Johan
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 14 November 2013 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan du ikke stille op på den måde  . Det drejer sig om hvilken strøm du trækker i røret, men hvis du har en indikering, tror jeg du roligt kan stille dem til 65 mV igen. KT120 tåler mere end 6550, så de påståes at være "plug´n play" på de fleste forstærkere der bruger 6550/KT88/KT90. Meeeeeen....... En ting du skal sikre dig først er, at forstærkeren er i stand til at levere den ekstra støm, som gløden trækker. KT88/6550 bruger typisk 1.6 Ampere i glød, altså 6.4 Ampere for 4 stk. Tungsol´s KT120 bruger mellem 1.7 & 1.95 pr. rør, altså i yderste fald 7.8 Ampere. Jeg ville checke med AudioResearch, om glødeviklingen på deres PSU-trafo er i stand til at gi´ de 7.8 Ampere uden at blive for varm, før jeg stopper dem i. Better safe than sorry  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 November 2013 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boydk,
tak for dit hurtige svar. Som sagt har jeg talt med High Performance der forhandler Audio Research og de har været så søde at
checke med ARC som siger at det skulle kunne lade sig gøre uden modifikationer af forstærkeren. ARC har ingen email, kun telefon,
så det er lidt svært at kontakte dem direkte.
Nu er jeg ikke super stærk i rør forstærker kredsløb, men antager at det er den gode gamle Ohm's lov V=R*I så en højere bias
spænding burde trække en mindre strøm og derfor gøre 65mV til et mere sikkert valg end 55mV?
Tak for hjælpen.
|
Til top |
|
|
hififreak Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
Sendt: 14 November 2013 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
du bliver glad for kt120 har selv skiftet fra kt88 winged c på mine laaudio p3 monoblokke ,kører med 65mv ,kt120 rør lyder en del bedre en kt88 ,når du blot skifter fra 88 til 120 holder et kt120 rør også noget længere
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 14 November 2013 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
johan_gabriel skrev:
Hej Boydk,
tak for dit hurtige svar. Som sagt har jeg talt med High Performance der forhandler Audio Research og de har været så søde at checke med ARC som siger at det skulle kunne lade sig gøre uden modifikationer af forstærkeren. ARC har ingen email, kun telefon, så det er lidt svært at kontakte dem direkte. Nu er jeg ikke super stærk i rør forstærker kredsløb, men antager at det er den gode gamle Ohm's lov V=R*I så en højere bias spænding burde trække en mindre strøm og derfor gøre 65mV til et mere sikkert valg end 55mV?
Tak for hjælpen. |
|
|
Du kan jo prøve begge dele og høre, hvad du synes lyder bedst. Begge dele burde ligge rigeligt indenfor "safe-margin" af KT120  , og nej til dit spørgsmål  , hvis dine 55 & 65 mV er målt over katodemodstanden (hvilket vil være det rigtige at gøre, da du med en given biasspænding ikke ta´r højde for rørs uensartethed), betyder det, at der er størst strømtræk ved 65mV. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 November 2013 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle jeres svar. Godt at høre at jeg kan forvente en forbedring med KT120 rørene, jeg er spændt på at høre forskellen. Hvis
det er muligt kan jeg jo prøve med begge bias justeringer som Boydk foreslår men måske starte med 65mV og se om noget
begynder at ryge
Jeg tænker at bestille en kvartet matchede rør så rørene er matchede hele vejen igennem. Jeg tænker at bestille dem hos
pyndtshop, nogen erfaringer?
|
Til top |
|
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
Sendt: 14 November 2013 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 14 November 2013 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
johan_gabriel skrev:
Hej, jeg håber at I kan hjælpe. Jeg har en Audio Research Vsi55 integreret rør
amp. Den er født med 65mV bias da der blev brugt
Electo Harmonix 6550 rør, men ARC ændrede bias til 55 mV da de skiftede til Svetlana winged "C" rør. Nu
vil jeg gerne prøve de
"nye" Tung-Sol KT120 rør i den og High Performance har været så søde at checke med ARC om det er
muligt. Det skulle det være
uden problemer, men....hvad med bias...55mV, 65mV eller noget helt tredje !?
Jeg håber at der er én der kan hjælpe mig!
Mvh Johan |
|
|
Hej Johan
Du kan roligt sætte Kt 120 i din ARC forstærker, jeg har gjort det i indtil flere ARC forstærkere, og alle
mulige andre Rørforstærkere.
Hold dig til omkring 60ma pr Rør, så kører det fint i din forstærker.
Din powertrafo bliver en smule varmere i længden, men det kan den sagtens holde til.
Mvh
Allan
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 14 November 2013 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for linket til den tyske rør shop, der er vist lidt at spare. Også tusind tak til dig Allan, det er godt at høre en erfaren teknikker
sige god for projektet. Jeg prøver med 60mV.
Men lige et spørgsmål...der er jo en del forskel på mV og mA...så mener du 60mA eller mV?
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 15 November 2013 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
johan_gabriel skrev:
Tak for linket til den tyske rør shop, der er vist lidt at spare. Også tusind tak til dig Allan,
det er godt at høre en erfaren teknikker
sige god for projektet. Jeg prøver med 60mV.
Men lige et spørgsmål...der er jo en del forskel på mV og mA...så mener du 60mA eller mV? |
|
|
Hej Johan
De 60mv er en spænding som du måler over en 1ohms modstand der sidder i kredsløbet, i katoden, det bruger
ARC på de fleste af deres forstærkere.
Så de 60mv svarer til en tomgangsstrøm på 60ma.
Mvh
Allan
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 November 2013 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå okay, ja hvis det er 1 ohm så er det jo potato patato. Det har jeg aldrig vidst, men det er da en god "sikkerhedsforanstaltning".
P.S. Jeg købte engang nogen vibrationsdæmpere til rørene i forforstærker delen hos AudioArt, tror det er noget teflon. Er der nogen
der ved hvad de hedder og hvor de kan købes? De havde en rigtig god effekt på de små rør.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 November 2013 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
https://www.google.dk/#q=tube+dampers

__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 November 2013 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fandt dem, det er disse:
http://www.acoustic-dimension.com/index.htm
Men ser ikke ud til at de laves til KT120 rør, æv!
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 November 2013 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
johan_gabriel skrev:
Fandt dem, det er disse: http://www.acoustic-dimension.com/index.htm
Men ser ikke ud til at de laves til KT120 rør, æv! |
|
|
Det skal du såmænd ikke være ked af   , tube dampers yder bedst på småsignalrør, hvor de kan mindske ringning/mikrofoni m.m.. På store rør som KT120 har de mindre eller ingen berettigelse. Desuden bli´r så´n et rør mega varmt, med dampers af forskellig slags risikerer du, at glasset udvider sig uensartet og revner, så lad endelig være med det __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 15 November 2013 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 15 November 2013 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle de inputs, jeg tror jeg holder mig til at bruge dæmperne på de små rør og så ellers bare nyde de nye KT rør. Er meget
spændt på resultatet.
Endnu engang tak for hjælpen!
|
Til top |
|
|
hififreak Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
Sendt: 15 November 2013 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
johan jeg købte mine 8 stk kt 120 matchede rør på ebay i usa med forsendelse told moms ca 2100kr, og ja vil give dig ret ab allan er god lige at forhøre sig med, hvis man er i tvivl om noget ang rør der ved han en masser og i øvrigt utrolig sympatisk person
|
Til top |
|
|