Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 21:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DSD det nye "sort"? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Maj 2013 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Mercury:

Fin video - den siger bare ikke så forfærdelig meget om fakta !

I stedet fortæller den, at der er en gruppe mennesker der syntes bedst om DSD !

Så det er helt på linje med diskussionen: rør vs. transistor - pladespiller vs. digital - bånd vs. dynamiske højttalere - dipol vs. ikke-dipol osv. osv. osv.

Det er næsten altid muligt at finde en gruppe mennesker, der kan blive enige om et eller andet specifikt princip indenfor HiFi - er bare ikke det samme, som at de har ret !

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 17 Maj 2013 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Carsten S Chr skrev:
Mercury:

Fin video - den siger bare ikke så forfærdelig meget om fakta !

I stedet fortæller den, at der er en gruppe mennesker der syntes bedst om DSD !

Så det er helt på linje med diskussionen: rør vs. transistor - pladespiller vs. digital - bånd vs. dynamiske højttalere - dipol vs. ikke-dipol osv. osv. osv.

Det er næsten altid muligt at finde en gruppe mennesker, der kan blive enige om et eller andet specifikt princip indenfor HiFi - er bare ikke det samme, som at de har ret !

Det er temmelig træls at høre selvbestaltede politibetjente udbrede sig om, hvad der bør diskutteres i denne og hin tråd. Du har jo ikke engang selv oprettet tråden og den eneste der forsøger at afspore debatten, er dig selv. Hvad med at oprette din egen tråd? Så har du i det mindste en form for moralsk rygstød til din debatovervågning.

On topic: Jeg lægger mærke til at Bill Schnee i sidste ende valgte 192 kHz / 24 bit formatet frem for DSD, selvom det var et tæt kapløb.
Det mest interessante var, at han nu kan lave optagelser af komplicerede instrumenter som koncert flygel osv. uden at være ramt af båndmaskinens begrænsninger mht. båndbredde og dynamik.

mvh.
Kris
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Maj 2013 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
LGrau skrev:

Jeg må indrømme at jeg ikke kan se at "det nye sort" i DSD eller SACD.

Opløsningen i diskantområdet halter jo i forhold til almindelig 16bit/44KHz.

Det er ud fra rent teoretisk synspunkt. men jeg kan ikke se nogen grund til at man skal gå efter et teoretisk dårligere
system.

Lidt info her f.eks.

http://sjeng.org/ftp/SACD.pdf

Du må gerne forklare lidt mere for os der ikke er helt så tekniske

De interessante konklusioner jeg læser i artiklen er:

1) Det kan ikke lade sig gøre at lave optimal dither/noise shaping når der kvantiseres til mindre end 3 bits. Disse teknikker
er essentielle til at holde kvantisering-fejl under kontrol, og DSD kan med sin 1-bit kvantisering aldrig blive helt godt.

2) DSD64 er med sine 1bit*64*44.1kHz = 2.8Mb/s en ineffektiv måde at lagre lyd på. Det er 4 gange så meget som CD'ens
16bit*44.1kHz, men alligevel har DSD dårligere opløsning i toppen. De samme 2.8Mb/s kunne bruges til f.eks.
8bit*8*44.1Khz med meget bedre resultat, eller kan kunne spare lidt og bruge 24bit*96Khz=2.3Mb/s, stadig med stor
forbedring fordi man ikke "har matematikken imod sig".

3) Argumentet med at man kan lave et meget "blødere" low-pass filter til DSD holder ikke, da støjen ligger så højt i de
øverste frekvenser, at man er nødt til at filtrere hårdt for at undgå problemer.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Maj 2013 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:

Det er temmelig træls at høre selvbestaltede politibetjente udbrede sig om, hvad der bør diskutteres i denne og hin tråd. Du har jo ikke engang selv oprettet tråden og den eneste der forsøger at afspore debatten, er dig selv. Hvad med at oprette din egen tråd? Så har du i det mindste en form for moralsk rygstød til din debatovervågning. mvh.Kris

Hvad skete der lige der ?...... Jeg prøver bare at forholde mig kritisk, konstruktivt og objektivt til emnet - og ja, jeg mener bestemt at der bør være en vis form for fakta i en sådan debat !...... Det var alt herfra - fortsat god debat !......

Nej, du skal have lov til, at have nogen som helst indvirken på min deltagelse i denne debat !

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Maj 2013 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

jamen Hansen hvordan kommer du frem til at DSD har problemer med opløsning i øvre frekvens?
Hvorfor ikke stræbe efter DSD128 eller 24 bit @ 192 kHz eller 32 bit @ 384 kHz?
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Maj 2013 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
daniels skrev:
LGrau skrev:

Jeg må indrømme at jeg ikke kan se at "det nye sort" i DSD eller
SACD.

Opløsningen i diskantområdet halter jo i forhold til almindelig 16bit/44KHz.

Det er ud fra rent teoretisk synspunkt. men jeg kan ikke se nogen grund til at man skal gå efter et teoretisk dårligere
system.

Lidt info her f.eks.

http://sjeng.org/ftp/SACD.pdf

Du må gerne forklare lidt mere for os der ikke er helt så tekniske

De interessante konklusioner jeg læser i artiklen er:

1) Det kan ikke lade sig gøre at lave optimal dither/noise shaping når der kvantiseres til mindre end 3 bits. Disse teknikker
er essentielle til at holde kvantisering-fejl under kontrol, og DSD kan med sin 1-bit kvantisering aldrig blive helt godt.

2) DSD64 er med sine 1bit*64*44.1kHz = 2.8Mb/s en ineffektiv måde at lagre lyd på. Det er 4 gange så meget som CD'ens
16bit*44.1kHz, men alligevel har DSD dårligere opløsning i toppen. De samme 2.8Mb/s kunne bruges til f.eks.
8bit*8*44.1Khz med meget bedre resultat, eller kan kunne spare lidt og bruge 24bit*96Khz=2.3Mb/s, stadig med stor
forbedring fordi man ikke "har matematikken imod sig".

3) Argumentet med at man kan lave et meget "blødere" low-pass filter til DSD holder ikke, da støjen ligger så højt i de
øverste frekvenser, at man er nødt til at filtrere hårdt for at undgå problemer.

Lad os lige slå fast at den omtalte artikkel selv er noget omdiskuteret - bare fordi det er trykt er det ikke nødvendigvis
endegyldige sandheder.

Hvad angår 1) skal du huske at kvantisering i pwm domænet er meget forskelligt fra kvantisering i pcm domænet, og du kan
ikke uden videre konkludere at dither er lige betydningsfuldt i begge teknikker - ikke at jeg kender sandheden i dette
spørgsmål.

Hvad angår 2) så tror jeg at effektiviteten i lagringen er pænt ligegyldig, hvis bare de øvrige egenskaber er noget ved - vi
har masser af plads.

Hvad angår 3) så ved jeg ikke hvad du mener med 'høje frekvenser', men der er da vist mange der tror at støj over 20kHz
betyder relativt mindre end støj under 20kHz. Faktisk viser det sig at alm. CD niveau pcm oftest lyder langt bedre uden det
brick wall filter som foreskrives af standarden - simpelt hen for det er svært at implementere et sådant filter som ikke er
mere destruktivt end aliasing. Personligt vil jeg nok heller have et højt støjforhold i de meget høje frekvenser end et brick-
wall filter - men sådan er vi jo forskellige.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes