Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 17:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DSD det nye "sort"? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Se denne podcast med en af de virkelig dygtige lydteknikere.

http://twit.tv/show/home-theater-geeks/157
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

så mangler du bare at få udstyret der kan det der, eller hvad med 2 x DSD (DSD128) 5,8 MHz??
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Sendt: 14 Maj 2013 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Prøv at google "DSD download music" 
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Maj 2013 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Den nye Gryphon kan

MJohansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Wyred 4 Sounds nyeste upgrade til deres DAC2 kan tage DSD64 og 128, Mytek DAC har kunnet det fra dag 1 og sikkert også
andre.
Til top Vis MJohansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MJohansen

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Meget interessant...

Er der nogle der kender et sted hvor man kan høre en DSD afspilning, såsåom HIFi klubben eller andre hifi forretninger?
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at jeg ikke kan se at "det nye sort" i DSD eller SACD.

Opløsningen i diskantområdet halter jo i forhold til almindelig 16bit/44KHz.

Det er ud fra rent teoretisk synspunkt. men jeg kan ikke se nogen grund til at man skal gå efter et teoretisk dårligere system.

Lidt info her f.eks.

http://sjeng.org/ftp/SACD.pdf

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Jeg må indrømme at jeg ikke kan se at "det nye sort" i DSD eller SACD.

Opløsningen i diskantområdet halter jo i forhold til almindelig 16bit/44KHz.

Det er ud fra rent teoretisk synspunkt. men jeg kan ikke se nogen grund til at man skal gå efter et teoretisk dårligere system.

Lidt info her f.eks.

http://sjeng.org/ftp/SACD.pdf

Du må gerne forklare lidt mere for os der ikke er helt så tekniske

Umiddelbart synes jeg det lyder som om (ud fra artiklen) at der er et problem med grundstøj/forvrængning ved 1-bit, som forholdsvist nemt kan løses på et traditionelt signal ved at øge bitdybden ud over de 16Bit (som et CD signal er).
Så selvom der er øget frekvensområde ved DSD, så er der større forvrængning i dette område.
Er det korrekt forstået?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

hvis man forestiller sig at skulle genskabe en sinus på 10KHz.

DSD på 2.8MHz kan så nå at sætte switche maksimalt 2.8MHz/10KHz= 280gange i en periode.

hvis vi tager CD signal så har den fuld opløsning uanset hvor højt oppe i frekvens vi kører dvs 65.536 niveauer (eller 24 bit
16millioner)

med 280 switch på en 10KHz periode er det ikke muligt at gengive signalet særligt præcist, i forhold til f.eks. 24 bit hvor
signalet kan genskabes med stor præcision.

Jeg har kun skimmet dokumentet, men min sunde fornuft siget mig at man ikke kan genskabe lyden korrekt med den lave
opløsning DSD har.   

Den store fordel er så at DSD D/A konverteringen er meget enkel (Lavpas filter), det er måske derfor at DSD trodsalt klarer
sig fornuftigt.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2013 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
hvis man forestiller sig at skulle genskabe en sinus på 10KHz.

DSD på 2.8MHz kan så nå at sætte switche maksimalt 2.8MHz/10KHz= 280gange i en periode.

hvis vi tager CD signal så har den fuld opløsning uanset hvor højt oppe i frekvens vi kører dvs 65.536 niveauer (eller 24 bit
16millioner)

med 280 switch på en 10KHz periode er det ikke muligt at gengive signalet særligt præcist, i forhold til f.eks. 24 bit hvor
signalet kan genskabes med stor præcision.

Jeg har kun skimmet dokumentet, men min sunde fornuft siget mig at man ikke kan genskabe lyden korrekt med den lave
opløsning DSD har.   

Den store fordel er så at DSD D/A konverteringen er meget enkel (Lavpas filter), det er måske derfor at DSD trodsalt
klarer
sig fornuftigt.

Vil anbefale du ser denne podcast med manden bag Shefield Lab's legendariske udgivelser, samt Steely Dan Gaucho :

http://twit.tv/show/home-theater-geeks/157

Glæder mig til at høre hvad manden har misforstået

Hvis ikke du gider se podcasten glæder jeg mig over du ikke meddeler dig mere.....

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

LGrau:

Tror slet ikke HiFi-folk tænker i optimale tekniske løsninger - her er det oftest udelukkende følelserne (og synet) der bestemmer valget !....

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2013 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Carsten S Chr skrev:
LGrau:

Tror slet ikke HiFi-folk tænker i optimale tekniske løsninger - her er det oftest udelukkende følelserne (og synet) der
bestemmer valget !....

Måske du også skulle investere lidt tid på videoen.......

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Sendt: 15 Maj 2013 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Mercury:

Har skam skimtet video - syntes måske ikke der var overvældende med videnskabelig fakta !

Også jeg efterlyser videnskabelig fakta på området !

Og nej - jeg har ikke forholdt mig til, hvad jeg syntes/mener er bedst !

Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

thastum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

hej jeg er så heldig at have både vinyl, CD, SACD og Streaming på et rimeligt højt niveau og må altså sige at jeg virkelig
synes at SACD er meget bedre end alm CD og også end 192/24b streaming.
det største problem er dog de teknikere der arbejder med musikken og sikker relateret til hvem der egentlig er målgruppen.
Populær musik er sjældent ret godt lavet ift high fidelity men det findes. Heldigvis er jazz optagelserne i den bedre ende og
der er mange gode alm CDer der fint kan nydes.
for mig er det dog igen tvivl at SACD'erne når de er lavet ordentlig er så meget bedre at de nogle gange er helt uden
anmærkninger, de virker bare og man drages ind i musikken uden teknisk distration.
Jo større emsambler der er tale om jo større forskel hører jeg på formaterne. Jeg kender næsten ingen alm CDer der kan
gengiver klassisk musik tilfredsstillende så der er SACD helt suveræn, måske også grunden til at langt de fleste SACD'er er
med klassisk musik. Når jeg ikke snakkere så meger om streaming af 192/24b er det mest fordi der endnu er meget lidt
materiale tilrådighed for det lyder altså også ret fedt og måske også på højde med SACD men min netværksdac er ikke på
samme niveau som min SACD men det ender det sikkert med, da nye SACD efterhånden udgives sjældent.
Vinyl er et helt andet format som også har sine fejl men der er rigtigt rigtigt mange super gode optagelser og da det fro mig
er musikken der er i fokus kan jeg overhovedt ikke forestille mig ikke at kunne afspille LPer på maksimalt niveau for jeg
synes at det er det det musikalske guld har hovedvægten og så lige det at det er en del af min kulturelle opvækst.
Til top Vis thastum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thastum

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Sendt: 15 Maj 2013 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Jeg er udelukkende interesseret i fakta - videnskabelig fakta !

Diskussionen om hvorvidt CD er bedre eller dårligere end SACD, er for så vidt uinteressant !

PCM vs. DSD (begge set ud fra optimalt perspektiv) er derimod interessant - ikke noget med følelser; men derimod fakta - tak !...   

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Uden at have læst på det virker det for mig intuitivt som om DSD (eller PWM - pulsbredde modulering - generelt) har nogle fordele:

1. Konverteringen er simpel, et lavpas filter kan gøre det, og fordi formatet ikke har de problemer med aliasing som PCM skal dette filter ikke være brick-
wall ved 22kHz som dikteret af Redbook standarden for cd. Dette betyder ULTRAmeget for hvor nemt det er at lave en vellydende konvertering. Selvom
signal/støjforholdet givetvis falder med frekvensen udjævnes dette af det bløde filter.
2. Det er sikkert tilsvarende nemt at optage i, idet du ikke skal lave en absolut kvantisering i hvert diskret målepunkt, men blot skal lave en noget mindre
kritisk beslutning om hvorvidt signalet stiger eller falder i niveau, og hvor stejlt (afhængigt af frekvens), hvilket så bliver til hhv. strøm eller ikke strøm og
pulsbredde.

Jeg tør ikke konkludere på hvorvidt PWM eller PCM ultimativt er bedst, men jeg er ret sikker på at PWM generelt gør det væsentligt billigere at lave en
vellydende afspiller.

Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Sendt: 16 Maj 2013 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

jamen Carsten da, hvornår er lyd blevet videnskabelig fakta?
Prøv lige at forklare hvorfor et netkabel lyder bedre end et andet ud fra videnskabelige fakta?
Men man er da velkommen til komme her for at lytte til DSD 128 - 24/192, husk på jeg ikke bruger DSD til film, kun musik.
Så kan vi jo tage det derfra.

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Sendt: 16 Maj 2013 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

gli-:

Jamen, det er jo "problemet" - megen HiFi er netop ikke baseret på videnskabelig (inkluderet målbare) fakta !..... :-)

Og kommer diskussionen til netkabler, så er jeg også her overbevist om, at forskellene kan måles - man skal bare måle de rigtige parametre - og selvfølgelig have de rette måleinstrumenter til rådighed (ved så ikke om disse er "opfundet" P.T.).

Og falder snakken på forskellen på PCM vs. DSD, så er det da helt klart muligt at måle på output af sådanne - så kan man jo diskutere konstruktivt ud fra disse !

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 Maj 2013 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

thastum skrev:
hej jeg er så heldig at have både vinyl, CD, SACD og Streaming på et rimeligt højt niveau og må altså sige at jeg virkelig
synes at SACD er meget bedre end alm CD og også end 192/24b streaming.
det største problem er dog de teknikere der arbejder med musikken og sikker relateret til hvem der egentlig er målgruppen.
Populær musik er sjældent ret godt lavet ift high fidelity men det findes. Heldigvis er jazz optagelserne i den bedre ende og
der er mange gode alm CDer der fint kan nydes.
for mig er det dog igen tvivl at SACD'erne når de er lavet ordentlig er så meget bedre at de nogle gange er helt uden
anmærkninger, de virker bare og man drages ind i musikken uden teknisk distration.
Jo større emsambler der er tale om jo større forskel hører jeg på formaterne. Jeg kender næsten ingen alm CDer der kan
gengiver klassisk musik tilfredsstillende så der er SACD helt suveræn, måske også grunden til at langt de fleste SACD'er er
med klassisk musik. Når jeg ikke snakkere så meger om streaming af 192/24b er det mest fordi der endnu er meget lidt
materiale tilrådighed for det lyder altså også ret fedt og måske også på højde med SACD men min netværksdac er ikke på
samme niveau som min SACD men det ender det sikkert med, da nye SACD efterhånden udgives sjældent.
Vinyl er et helt andet format som også har sine fejl men der er rigtigt rigtigt mange super gode optagelser og da det fro mig
er musikken der er i fokus kan jeg overhovedt ikke forestille mig ikke at kunne afspille LPer på maksimalt niveau for jeg
synes at det er det det musikalske guld har hovedvægten og så lige det at det er en del af min kulturelle opvækst.

Det vil jeg også sige, har mange SACDer og det er ikke ens med bedre lyd langtfra,, de bedste jeg har er klassisk musik men det høre jeg ikke ret tit, når vi snakker blues og jazz synes jeg bedst om XRCD,, har lige hentet en masse HD filer så det bliver sjovt at samline med de alm filer jeg har... lyttet på the Doors i HD den anden dag og der var ikke noget forskel om det var i 24/192 eller dem jeg har lagt ind, lidt kedeligt for de kostet en del at hente.

Folk har det med at lade sig rive med.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2013 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Her kommer en diskussionsvideo fra RockyMountainAudioFest 2012 hvor mest lydteknikere diskuterer DSD og hvorfor det er
PCM overlegent.

http://audiofest.net/new/videos/dsd-hardware-software-meet-a n-update/

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum