Forfatter |
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
så mangler du bare at få udstyret der kan det der, eller hvad med 2 x DSD (DSD128) 5,8 MHz??
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at google "DSD download music"
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 14 Maj 2013 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den nye Gryphon kan
|
Til top |
|
|
MJohansen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 141
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wyred 4 Sounds nyeste upgrade til deres DAC2 kan tage DSD64 og 128, Mytek DAC har kunnet det fra dag 1 og sikkert også
andre.
|
Til top |
|
|
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget interessant...
Er der nogle der kender et sted hvor man kan høre en DSD afspilning, såsåom HIFi klubben eller andre hifi forretninger?
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må indrømme at jeg ikke kan se at "det nye sort" i DSD eller SACD.
Opløsningen i diskantområdet halter jo i forhold til almindelig 16bit/44KHz.
Det er ud fra rent teoretisk synspunkt. men jeg kan ikke se nogen grund til at man skal gå efter et teoretisk dårligere system.
Lidt info her f.eks.
http://sjeng.org/ftp/SACD.pdf __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Jeg må indrømme at jeg ikke kan se at "det nye sort" i DSD eller SACD.
Opløsningen i diskantområdet halter jo i forhold til almindelig 16bit/44KHz.
Det er ud fra rent teoretisk synspunkt. men jeg kan ikke se nogen grund til at man skal gå efter et teoretisk dårligere system.
Lidt info her f.eks.
http://sjeng.org/ftp/SACD.pdf |
|
|
Du må gerne forklare lidt mere for os der ikke er helt så tekniske
Umiddelbart synes jeg det lyder som om (ud fra artiklen) at der er et problem med grundstøj/forvrængning ved 1-bit, som forholdsvist nemt kan løses på et traditionelt signal ved at øge bitdybden ud over de 16Bit (som et CD signal er).
Så selvom der er øget frekvensområde ved DSD, så er der større forvrængning i dette område.
Er det korrekt forstået?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man forestiller sig at skulle genskabe en sinus på 10KHz.
DSD på 2.8MHz kan så nå at sætte switche maksimalt 2.8MHz/10KHz= 280gange i en periode.
hvis vi tager CD signal så har den fuld opløsning uanset hvor højt oppe i frekvens vi kører dvs 65.536 niveauer (eller 24 bit
16millioner)
med 280 switch på en 10KHz periode er det ikke muligt at gengive signalet særligt præcist, i forhold til f.eks. 24 bit hvor
signalet kan genskabes med stor præcision.
Jeg har kun skimmet dokumentet, men min sunde fornuft siget mig at man ikke kan genskabe lyden korrekt med den lave
opløsning DSD har.
Den store fordel er så at DSD D/A konverteringen er meget enkel (Lavpas filter), det er måske derfor at DSD trodsalt klarer
sig fornuftigt. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
hvis man forestiller sig at skulle genskabe en sinus på 10KHz.
DSD på 2.8MHz kan så nå at sætte switche maksimalt 2.8MHz/10KHz= 280gange i en periode.
hvis vi tager CD signal så har den fuld opløsning uanset hvor højt oppe i frekvens vi kører dvs 65.536 niveauer (eller 24 bit
16millioner)
med 280 switch på en 10KHz periode er det ikke muligt at gengive signalet særligt præcist, i forhold til f.eks. 24 bit hvor
signalet kan genskabes med stor præcision.
Jeg har kun skimmet dokumentet, men min sunde fornuft siget mig at man ikke kan genskabe lyden korrekt med den lave
opløsning DSD har.
Den store fordel er så at DSD D/A konverteringen er meget enkel (Lavpas filter), det er måske derfor at DSD trodsalt
klarer
sig fornuftigt. |
|
|
Vil anbefale du ser denne podcast med manden bag Shefield Lab's legendariske udgivelser, samt Steely Dan Gaucho :
http://twit.tv/show/home-theater-geeks/157
Glæder mig til at høre hvad manden har misforstået
Hvis ikke du gider se podcasten glæder jeg mig over du ikke meddeler dig mere.....
|
Til top |
|
|
Carsten S Chr Forum Bruger

Tidl. Schmidt Audio
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 478
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

Tidl. Schmidt Audio
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury:
Har skam skimtet video - syntes måske ikke der var overvældende med videnskabelig fakta !
Også jeg efterlyser videnskabelig fakta på området !
Og nej - jeg har ikke forholdt mig til, hvad jeg syntes/mener er bedst ! __________________ Mvh
Carsten Schmidt Christensen
|
Til top |
|
|
thastum Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg er så heldig at have både vinyl, CD, SACD og Streaming på et rimeligt højt niveau og må altså sige at jeg virkelig
synes at SACD er meget bedre end alm CD og også end 192/24b streaming.
det største problem er dog de teknikere der arbejder med musikken og sikker relateret til hvem der egentlig er målgruppen.
Populær musik er sjældent ret godt lavet ift high fidelity men det findes. Heldigvis er jazz optagelserne i den bedre ende og
der er mange gode alm CDer der fint kan nydes.
for mig er det dog igen tvivl at SACD'erne når de er lavet ordentlig er så meget bedre at de nogle gange er helt uden
anmærkninger, de virker bare og man drages ind i musikken uden teknisk distration.
Jo større emsambler der er tale om jo større forskel hører jeg på formaterne. Jeg kender næsten ingen alm CDer der kan
gengiver klassisk musik tilfredsstillende så der er SACD helt suveræn, måske også grunden til at langt de fleste SACD'er er
med klassisk musik. Når jeg ikke snakkere så meger om streaming af 192/24b er det mest fordi der endnu er meget lidt
materiale tilrådighed for det lyder altså også ret fedt og måske også på højde med SACD men min netværksdac er ikke på
samme niveau som min SACD men det ender det sikkert med, da nye SACD efterhånden udgives sjældent.
Vinyl er et helt andet format som også har sine fejl men der er rigtigt rigtigt mange super gode optagelser og da det fro mig
er musikken der er i fokus kan jeg overhovedt ikke forestille mig ikke at kunne afspille LPer på maksimalt niveau for jeg
synes at det er det det musikalske guld har hovedvægten og så lige det at det er en del af min kulturelle opvækst.
|
Til top |
|
|

Tidl. Schmidt Audio
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er udelukkende interesseret i fakta - videnskabelig fakta !
Diskussionen om hvorvidt CD er bedre eller dårligere end SACD, er for så vidt uinteressant !
PCM vs. DSD (begge set ud fra optimalt perspektiv) er derimod interessant - ikke noget med følelser; men derimod fakta - tak !... __________________ Mvh
|
Til top |
|
|
knaldhætten Branchemedlem

DacapoAudio.com
Bruger siden: 23 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 375
|
Sendt: 15 Maj 2013 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at have læst på det virker det for mig intuitivt som om DSD (eller PWM - pulsbredde modulering - generelt) har nogle fordele:
1. Konverteringen er simpel, et lavpas filter kan gøre det, og fordi formatet ikke har de problemer med aliasing som PCM skal dette filter ikke være brick-
wall ved 22kHz som dikteret af Redbook standarden for cd. Dette betyder ULTRAmeget for hvor nemt det er at lave en vellydende konvertering. Selvom
signal/støjforholdet givetvis falder med frekvensen udjævnes dette af det bløde filter.
2. Det er sikkert tilsvarende nemt at optage i, idet du ikke skal lave en absolut kvantisering i hvert diskret målepunkt, men blot skal lave en noget mindre
kritisk beslutning om hvorvidt signalet stiger eller falder i niveau, og hvor stejlt (afhængigt af frekvens), hvilket så bliver til hhv. strøm eller ikke strøm og
pulsbredde.
Jeg tør ikke konkludere på hvorvidt PWM eller PCM ultimativt er bedst, men jeg er ret sikker på at PWM generelt gør det væsentligt billigere at lave en
vellydende afspiller.
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
Sendt: 16 Maj 2013 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen Carsten da, hvornår er lyd blevet videnskabelig fakta?
Prøv lige at forklare hvorfor et netkabel lyder bedre end et andet ud fra videnskabelige fakta?
Men man er da velkommen til komme her for at lytte til DSD 128 - 24/192, husk på jeg ikke bruger DSD til film, kun musik.
Så kan vi jo tage det derfra.
|
Til top |
|
|

Tidl. Schmidt Audio
|
Sendt: 16 Maj 2013 kl. 07:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli-:
Jamen, det er jo "problemet" - megen HiFi er netop ikke baseret på videnskabelig (inkluderet målbare) fakta !..... :-)
Og kommer diskussionen til netkabler, så er jeg også her overbevist om, at forskellene kan måles - man skal bare måle de rigtige parametre - og selvfølgelig have de rette måleinstrumenter til rådighed (ved så ikke om disse er "opfundet" P.T.).
Og falder snakken på forskellen på PCM vs. DSD, så er det da helt klart muligt at måle på output af sådanne - så kan man jo diskutere konstruktivt ud fra disse !
__________________ Mvh
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 16 Maj 2013 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
thastum skrev:
hej jeg er så heldig at have både vinyl, CD, SACD og Streaming på et rimeligt højt niveau og må altså sige at jeg virkelig
synes at SACD er meget bedre end alm CD og også end 192/24b streaming.
det største problem er dog de teknikere der arbejder med musikken og sikker relateret til hvem der egentlig er målgruppen.
Populær musik er sjældent ret godt lavet ift high fidelity men det findes. Heldigvis er jazz optagelserne i den bedre ende og
der er mange gode alm CDer der fint kan nydes.
for mig er det dog igen tvivl at SACD'erne når de er lavet ordentlig er så meget bedre at de nogle gange er helt uden
anmærkninger, de virker bare og man drages ind i musikken uden teknisk distration.
Jo større emsambler der er tale om jo større forskel hører jeg på formaterne. Jeg kender næsten ingen alm CDer der kan
gengiver klassisk musik tilfredsstillende så der er SACD helt suveræn, måske også grunden til at langt de fleste SACD'er er
med klassisk musik. Når jeg ikke snakkere så meger om streaming af 192/24b er det mest fordi der endnu er meget lidt
materiale tilrådighed for det lyder altså også ret fedt og måske også på højde med SACD men min netværksdac er ikke på
samme niveau som min SACD men det ender det sikkert med, da nye SACD efterhånden udgives sjældent.
Vinyl er et helt andet format som også har sine fejl men der er rigtigt rigtigt mange super gode optagelser og da det fro mig
er musikken der er i fokus kan jeg overhovedt ikke forestille mig ikke at kunne afspille LPer på maksimalt niveau for jeg
synes at det er det det musikalske guld har hovedvægten og så lige det at det er en del af min kulturelle opvækst.  |
|
|
Det vil jeg også sige, har mange SACDer og det er ikke ens med bedre lyd langtfra,, de bedste jeg har er klassisk musik men det høre jeg ikke ret tit, når vi snakker blues og jazz synes jeg bedst om XRCD,, har lige hentet en masse HD filer så det bliver sjovt at samline med de alm filer jeg har... lyttet på the Doors i HD den anden dag og der var ikke noget forskel om det var i 24/192 eller dem jeg har lagt ind, lidt kedeligt for de kostet en del at hente.
Folk har det med at lade sig rive med.
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

|
Sendt: 16 Maj 2013 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kommer en diskussionsvideo fra RockyMountainAudioFest 2012 hvor mest lydteknikere diskuterer DSD og hvorfor det er
PCM overlegent.
http://audiofest.net/new/videos/dsd-hardware-software-meet-a n-update/
|
Til top |
|
|