Forfatter |
|
monacor Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 74
|
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
er det nødvendigt med ordenlige skærmede kabler eller er det pengene ud af vinduet?
__________________ jonas
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg gå ud fra at det er strømkabler du snakker om?
Efter min mening er det en helt klar fordel at have skærmet kabler over det hele.
/p __________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
Til top |
|
|
monacor Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er nu mest signalkablerne jeg tænker på, for ved ikk lige hvordan jeg skal kunne skærme mine net kabler da jeg synes de er pænt dyre for skærmede net kabler. __________________ jonas
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
helt klart skal du have skærmet signal kabler. Til strømkabler er den bedste måde at gå DIY. Så kan man gå langt for små penge...
__________________ moddet marantz sa15
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2
|
Til top |
|
|
monacor Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay hva er DIY???
__________________ jonas
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Do It yourself...:) selvbug ;)
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2
|
Til top |
|
|
monacor Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay og hvordan gør man det så selv?
__________________ jonas
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
du køber skærmet kabler i løs meter, og stik. Det er bare med at skrue det på. Google lidt på det så finder du ud af det.
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2
|
Til top |
|
|
monacor Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
når hehe okay bare i orden :d
__________________ jonas
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
monacor skrev:
er det nødvendigt med ordenlige skærmede kabler eller er det pengene ud af vinduet? |
|
|
Signalkabler der ikke er skærmede koster vel mere end de normale skærmede? Men nej, du behøver ikke altid skærmede kabler. Det afhænger af hvor meget støj der er hvor anlægget står, og hvor følsomt det er. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
monacor Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
men hvad med selve kvaliteten på signalet i et dyre kabel det er vil bedre end et fra et billigt et?? __________________ jonas
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Signalkalber bør altid være skærmede.
I dag har vi GSM net, wifi, switchmode forsyninger og halogenlamper der alle udsender rigtigt meget højfrekvent støj. Signalkablerne er de mest følsomme så de SKAL simpelthen være skærmede for at være sikker på at undgå problemer.
Men også højttalerkabler kan med fordel vælges skærmede. Mange ældre såkaldte "high-end" forstærkere har ikke altid zobelfilter og LC filter i udgange og kan derfor få højfrekvent støj ind gennem udgangen. Jeg har selv oplevet hvordan en ellers velfungerende Aragon gik i selvsving med almindelige højttaler-kabler, men med skærmede højttalerkabler virkede uden problemer.
Højfrekvent selvsving kan nogengange høres som brummen, hvislen eller decideret støj, og nogengange kan det ikke høres, men grejet bliver overstyret, performer dårligere, futter en masse varme af og kan i værste tilfælde brænde af.
|
Til top |
|
|
monacor Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2010 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay men så et helt andet spørgsnål har lagt mærke til at mine højtaler nogen gange kommer med sådan en enkelt bum lud i basserne, den kommer periodisk og der kan gå timer og dage mellem det kommer, kan det også være fordi kablerne ikke er skærmet ordenligt??
__________________ jonas
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2010 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej - det er en fejl i din forstærker eller CD afspiller.
|
Til top |
|
|
monacor Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2010 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay det er da godt nok træls.
__________________ jonas
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
Sendt: 06 Maj 2010 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du behøver helt klart ikke at have skærmede kabler...
Lån et uskærmet og se om den er brum i dine høtalere. Det er en rimelig simpel test.
JEg har ikke kørt med skærmet i mange år.
Thor __________________ Mit stereo rør gear
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

|
Sendt: 06 Maj 2010 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
ts_riders skrev:
Du behøver helt klart ikke at have skærmede kabler...
Lån et uskærmet og se om den er brum i dine høtalere. Det er en rimelig simpel test. |
|
|
...problemet er bare at det ikke kun er brum som en skærmning skal holde ude, men i høj grad også højfrekvent støj fra alle typer radiosendere, mobil-netværk, trådløst netværk, trådløse fjernbetjeninger til biler, carporte, lysstyring, switchmode strømforsyninger til PC, TV, mobiltelefon-ladere, halogenlys, diodelys osv.
Og een ting er at man måske ikke mener at man har ret meget af ovenstående, men hvor meget af det har din nabo?
Højfrekvent støj der indtråles gennem indgange og udgange i forstærkere vil i visse forstærkere blive filtreret fra, men det er langt fra i alle apparater, og specielt mange "high-end" producenter vil helst undlade almindelig filtrering i indgang og udgang, da de mener at det påvirker lyden. Problemet er bare at manglende filtrering OG manglende skærmning af kabler er en 100% åben indgang for alt HF støj.
Hvis støjen går i forstærkerens kredsløb så vil man ikke direkte kunne høre det som hørbar støj da frekvenserne ligger over vores hørelse, men signalet vil blive forstærket og belaste kredsløbene lige så meget (eller mere) end et støjsignal i det hørbare område. Så i bedste fald æder det blot noget af headroomet og dermed potentielt dynamik og detaljering, og i værste fald brænder det transistorer og IC'er af, og måske river det også højttalerne når der pludseligt er fuld DC forsyningsspænding på udgangen.
Sorry - men det kan simpelthen ikke forsvares at køre uskærmet på linieniveau.
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 06 Maj 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Højfrekvent støj der indtråles gennem indgange og udgange i forstærkere vil i visse forstærkere blive filtreret fra, men det er langt fra i alle apparater, og specielt mange "high-end" producenter vil helst undlade almindelig filtrering i indgang og udgang, da de mener at det påvirker lyden. Problemet er bare at manglende filtrering OG manglende skærmning af kabler er en 100% åben indgang for alt HF støj. |
|
|
Skal filtreringen ikke være der, hvis apparaterne overholder lovgivningen (div. EU-direktiver)? Udstyret skal vel bestå en EMC-test før fabrikanterne sætter CE-mærket på (i teorien...)?
Citér:
Sorry - men det kan simpelthen ikke forsvares at køre uskærmet på linieniveau. |
|
|
Det er muligt, men det virker tit glimrende alligevel 
Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 06 Maj 2010 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

|
Sendt: 06 Maj 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Skal filtreringen ikke være der, hvis apparaterne overholder lovgivningen (div. EU-direktiver)? Udstyret skal vel bestå en EMC-test før fabrikanterne sætter CE-mærket på (i teorien...)?. |
|
|
EMC tests og CE lovgivningen kræver så vidt jeg ved kun at apparatet ikke udsender ting de ikke skal, ikke hvorvidt de i sig selv er følsomme for det eller ej. Iøvrigt er jeg ret sikker på at de fleste (hvis ikke alle) fabrikanter skriver i deres brugsanvisning at man skal benytte skærmede kabler, hvilket der selvfølgelig er en grund til.
mcs_5 skrev:
Citér:
Sorry - men det kan simpelthen ikke forsvares at køre uskærmet på linieniveau. |
|
|
Det er muligt, men det virker tit glimrende alligevel 
|
|
|
Tjah...der er også folk der kører motorcykel uden styrthjelm. Det går også fint , lige indtil...!
Tro mig - jeg har set (og hørt) når forstærkere går i selvsving og brænder af (den ene på en københavner hifi-udstilling) ...det er ikke rart, og risikoen stiger voldsomt hvis der benyttes uskærmede liniekabler. Men det er selvfølgelig et frit land, så gør som I har lyst til, men nu er I advaret.
Jeg vil da egentlig godt vide hvis der er nogen der kan forklare hvad fordelen ved uskærmede kabler skulle være? Lavere kapacitans ? ... det er en ekstremt lille forskel og kan på ingen måde opveje ulempen ved at 'åbne lågen' for alt tænkeligt elektrisk støj.
|
Til top |
|
|