Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 01:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Korrektion med kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2008
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2010 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Har brug for et godt råd; Er der nogen herinde, der har gode erfaringer med at regulere hård diskant med signal-kabelvalg feks. et specifikt kabel eller mere overordnet et bestemt kabel-mærke?

På forhånd tak
Til top Vis HansRoskam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansRoskam

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

HansRoskam skrev:
Hej Alle

Har brug for et godt råd; Er der nogen herinde, der har gode erfaringer med at regulere hård diskant med signal-kabelvalg feks. et specifikt kabel eller mere overordnet et bestemt kabel-mærke?

På forhånd tak

Jeg mener at kunne huske, at (enkelte?) Van den Hul-kabler har en tendens til at lægge en dæmper på toppen...

Apropos kabler... Supra Lorad lysnetkabel har generelt den virkning du ønsker. Prøv det. Det er nok den billigste løsning. Og jo...det skal bruges til lysnettet...ikke som signalkabel.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Marts 2010 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

HansRoskam skrev:
Hej Alle

På forhånd tak

hvis det er helt galt så prøv med at par sokker foran diskanten...
har prøvet det til en fest en gang det virker fint

spøg til side .. kabler fintuner kun ...
regulering ... du skal nok skifte noget udstyr
hvad spiller du på??
hvordan er dit rum??

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

HansRoskam skrev:
Hej Alle

På forhånd tak

Nej. Det giver ingen mening.

--------------R-----------L--------
           |           ; ;  |
          C           ; ;  G
          |           ; ;    |
------------------------------------

En ændring i signalvejen skal jo komme et sted fra. Modellen ovenfor beskriver ganske fint et kabel i det frekvensdomæne. Tager man producentens specs. og regner, regner, giver det -ingen- forskel.

Diskantreguleringen på din forstærker er en del bedre værktøj. Prøv at eksperimentere med vinklingen af højtalerne eller sætte et-to-eller tre stykker toiletpapir/noget filt foran diskantenheden.

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

HansRoskam skrev:
Hej Alle

På forhånd tak

Jeg har gode praktiske erfaringer med at holde min Be-diskant lidt i skak med et sæt Xindak SC-01 højttalerkabel. Der spiller med en fin og blød top, og god sammenhæng.

Det er selvfølgelig ikke en garanti for at det vil fungere optimalt i dit setup, som altid med kabler, men kablet er ret billigt, og det er da forsøget værd.

http://www.av-connection.dk/?PGr=3790&ML=364

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Jeg mener at kunne huske, at (enkelte?) Van den Hul-kabler har en tendens til at lægge en dæmper på toppen...

Apropos kabler... Supra Lorad lysnetkabel har generelt den virkning du ønsker. Prøv det. Det er nok den billigste løsning. Og jo...det skal bruges til lysnettet...ikke som signalkabel.

Mvh.
Niels

Jeg tillader mig at tvivle stærkt på, at et nyt netkabel kan medføre så markante ændringer som at dæmpe en hidsig diskant.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

HansRoskam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2008
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Har prøvet sokkerne, de skal bare i ørerne, så virker det
Spiller på Thorhauge ST-1, Luxman N-600, Blue Circle effekt og Snell E-III
Ingen tonekontroller, men er igang med forskellige kabler og vender tilbage
Tak for svarene 
Til top Vis HansRoskam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansRoskam

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Har dine Snell E-III ikke en tonekontrol til diskanten på bagsiden?

Måske kom den først med E4
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Marts 2010 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

HansRoskam skrev:
Har prøvet sokkerne, de skal bare i ørerne, så virker det
Spiller på Thorhauge ST-1, Luxman N-600, Blue Circle effekt og Snell E-III
Ingen tonekontroller, men er igang med forskellige kabler og vender tilbage
Tak for svarene 

Hvordan ser dit rum ud?
Der kan hentes rigtig meget på at indsætte dæmpning og refleksion de rette steder.
Virkningen er meget større end nogle kabler kan klare imo !

Thomas8260Dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2007
Sendt: 20 Maj 2010 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

HansRoskam skrev:
Hej AlleHar brug for et godt råd; Er der nogen herinde, der har gode erfaringer med at regulere hård diskant med signal-kabelvalg feks. et specifikt kabel eller mere overordnet et bestemt kabel-mærke?På forhånd tak
Jeg mener at kunne huske, at (enkelte?) Van den Hul-kabler har en tendens til at lægge en dæmper på toppen...Apropos kabler... Supra Lorad <span style="font-style: italic;">lysnetkabel</span> har generelt den virkning du ønsker. Prøv det. Det er nok den billigste løsning. Og jo...det skal bruges til lysnettet...<span style="text-decoration: underline;">ikke</span> som signalkabel. Mvh.Niels

Van Den Hul MAGNUN Hybrid Ht-kabel, lægger helt sikkert IKKE en dæmper på Diskanten.. (jo det kommer jo an på hvad man har haft før, men det er et meget "lyst" kabel)

2 x System Audio SA1250.
4 x 3m Van Den Hul - Magnum.
3 x Van Den Hul D102 III Hybrid.
Til top Vis Thomas8260Dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas8260Dk

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Maj 2010 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Sæt en passende modstand i serie med diskanten.

Start fx. med 1.5 ohm

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 August 2005
Sendt: 20 Maj 2010 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Sæt en passende modstand i serie med diskanten.

Start fx. med 1.5 ohm

Det behøver jo ikke og være et generelt problem i hele diskantområdet, og så vil det jo være forkert og dæmpe "hele vejen". Mange gange er det blot for ringe filterkomponenter der "råber" og lyder "hårde/skarpe" ved visse frekvensafsnit...

Der er temmelig meget at vinde på kvaliteten af serie kondensatoren/erne. Prøv evt at skifte hér til en bedre kvalitet. Det koster normalt ikke mange bas-øre at overgå den originale i kvalitet...

Såfremt det stadig er "for meget", og kvalitetsløftet ikke er nok til at give den ønskede balance, så kan man prøve med mere modstand herefter. Der sidder formentlig en seriemodstand i forvejen, så der er jo bare at øge værdien her en anelse...

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2010 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Thomas8260Dk skrev:
Nilau skrev:

HansRoskam skrev:
Hej AlleHar brug for et godt råd; Er der nogen herinde, der har gode erfaringer med at regulere hård diskant med signal-kabelvalg feks. et specifikt kabel eller mere overordnet et bestemt kabel-mærke?På forhånd tak
Jeg mener at kunne huske, at (enkelte?) Van den Hul-kabler har en tendens til at lægge en dæmper på toppen...Apropos kabler... Supra Lorad <span style="font-style: italic;">lysnetkabel</span> har generelt den virkning du ønsker. Prøv det. Det er nok den billigste løsning. Og jo...det skal bruges til lysnettet...<span style="text-decoration: underline;">ikke</span> som signalkabel. Mvh.Niels

Van Den Hul MAGNUN Hybrid Ht-kabel, lægger helt sikkert IKKE en dæmper på Diskanten.. (jo det kommer jo an på hvad man har haft før, men det er et meget "lyst" kabel)

Det er absolut ikke min erfaring ! Spiller med meget blød, en smule afrundet, diskant her.

Thomas8260Dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2007
Sendt: 21 Maj 2010 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har et sæt SA 1250, og her har MAGNUM kablerne virkelig løftet den lidt "fraværende" diskant, så jeg nu får mange flere detaljer med..

2 x System Audio SA1250.
4 x 3m Van Den Hul - Magnum.
3 x Van Den Hul D102 III Hybrid.
Til top Vis Thomas8260Dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas8260Dk

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 21 Maj 2010 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Thomas8260Dk skrev:
Nilau skrev:

HansRoskam skrev:

Det er absolut ikke min erfaring ! Spiller med meget blød, en smule afrundet, diskant her.

Nu er det ikke for at skulle sige noget dårligt om det ene eller det andet, men det må altså være pga. Vienna´ernes relativt varme og tilbagelænede spillestil. Hybrid Magnum er hvad jeg ville kalde et detaljerigt og en anelse lystklingende kabel... Det er i hvert fald på ingen måde varmtklingende.... (IMHO)

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2010 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:

thuekay skrev:
Thomas8260Dk skrev:
Nilau skrev:

HansRoskam skrev:

Nu er det ikke for at skulle sige noget dårligt om det ene eller det andet, men det må altså være pga. Vienna´ernes relativt varme og tilbagelænede spillestil. Hybrid Magnum er hvad jeg ville kalde et detaljerigt og en anelse lystklingende kabel... Det er i hvert fald på ingen måde varmtklingende.... (IMHO)

Det får detaljerne med, det er jeg enig med dig i.
Men kan slet ikke genkende at det skulle være lystklingende. Har hørt det op i mod, BJC Ten White, Xindak SC-01, CS-122, Teflar II.
Det eneste som virker mørkere i klangen er Xindak. Ellers er der mere volumiøs bund og mellemtone-"magi" i Magnum Hybrid i forhold til alle de andre imo. Om det er toppen der er en smule dæmpet, eller bunden som bare går dybere og er mere volumiøs end de andre, skal jeg ikke kunne sige. Men herhjemme spiller det til den mørke side. Kender et par stykker som oplever det på samme måde.

Prøv LC Teflar II, så skal du høre en kabel med "hul igennem" som kan virke lyst.

Hvad har du hørt Magnum op imod ?

Novicen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Sendt: 22 Maj 2010 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hillemænd for et kabel - jeg har længe savnet et kabtel, der både dæmper og løfter diskanten, alt efter, hvad jeg har lyst til at høre. Er det dyrt?

Mvh.

PS! @Stakkels HansRoskam: Du fanger nok pointen: Du ligger som du har redt.

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 22 Maj 2010 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:

Havde det på prøve i et stykke tid, så jeg nåede at få en god idé om dets egenskaber...

Til dagligt spiller jeg på Bertram QX, men jeg har også en masse andet liggende som har været igennem systemet. For at
nævne nogle stykker: QED XT400, Eichmann Express 6, Supra PLY 3,4 og Audioquest Forrest.

Friman
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 22 Maj 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Prøv LC Teflar II, så skal du høre en kabel med "hul igennem" som kan virke lyst.

Toppen i den kategori er i mine ører Nordost Heimdall!

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2010 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Friman skrev:
thuekay skrev:

Havde det på prøve i et stykke tid, så jeg nåede at få en god idé om dets egenskaber...

Til dagligt spiller jeg på Bertram QX, men jeg har også en masse andet liggende som har været igennem systemet. For at
nævne nogle stykker: QED XT400, Eichmann Express 6, Supra PLY 3,4 og Audioquest Forrest.

Der er vel ikke andet at sige end at vi opfatter det forskelligt. Og her kan synergi med resten af kæden måske spille ind.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes