Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 15:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Ny forstærker + højtalere men hvordan (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fanner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer en HK980 eller en HK3490 til at drive et par XTZ 99.36 højtalere i et setup hvor de kun skal bruges til film/TV.
Jeg har derfor ikke umiddelbart brug for tuneren i HK 3490 men den har så til gengæld som jeg forstår mulighed for at
tilslutte digitale enheder via Coax/Optical og den er vel også kraftigere 2 x 120W mod HK980 som er 2 x 80W eller hvordan,
jeg må indrømme jeg ved hat om det her og vil bare gerne have nogle tips/råd om fordele/ulemper ved den ene eller den
anden.

Hvis nogen kender andre mærker som man bør overveje i samme prisklasse (3000-3500) så sig endelig frem.

Jeg går med tanken om at købe en AppleTV2 og der kunne jeg godt bruge den Coax/Optical indgang der er på HK3490 men
jeg kunne godt klare den med HK980 også via Phonokabel fra fjernsynet og ned i
HK980´eren.

Ja som i kan se er jeg lidt i vildrede her jeg kan ikke rigtig se/regne ud hvad for en der er bedst eller om de bare er lige
gode eller hvordan, og jeg er sikker på at der for det trænede øje er masser af forskelle som jeg bare ikke kan se eller ved
nok om, så lad mig høre hvad i synes.
Jeg har også kigget lidt på Denon AVR-1911 fra Hifiklubben, det er selvfølgelig en helt anden retning, men så kan jeg køre
det hele over HDMI i stedet for Phonokabler er det ikke bedre? mit setup idag er et Panasonic PZ700, en PS3, en Xtreamer
(som jeg nok skifter ud med en AppleTV2 som kun har Optical Audio) og en Viasat HD boks med harddisk i.
Jeg kører alt lyd fra fjernsynet via et sæt Phonokabler ned i en Nad forstærker, som altså er gået i stykker, derfor skal jeg
ihvertfald have en ny forstærker.
Jeg hører aldrig musik i dette setup, kun fjernsyn og film, og jeg har heller ingen planer om at lave noget surround da jeg er
ganske godt tilfreds med et stereo-setup.
Men vil det ikke blive bedre at køre lyden via HDMI i en surroundreceiver istedet for at sende lyden op i fjernsynet via hdmi
og derefter ned i forstærker via fjernsynet i et sæt phonokabler.
Eller bør jeg gøre noget helt andet??
Jeg ved godt det hele er lidt forvirrende men jeg ved sgu ikke ret meget om lyd, kun at jeg gerne vil have det lidt bedre, når
jeg nu skal ud og købe ny forstærker alligevel.
derfor vil jeg købe nogle ordentlige højtalere (XTZ 99.36 Piano) jeg ved ikke om de er lidt overkill men de virker til at være
et godt køb til prisen.
Og så den nye forstærker/receiver/surround receiver hvad skal man vælge hvad gir det bedste setup.

Jeg håber virkelig der nogen der kan/vil hjælpe med lidt gode råd.
Til top Vis Fanner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fanner

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 02:42 | IP-adresse registreret  

Dit valg af højttalere er ikke ved siden af. At HK fejlagtigt angiver deres reciever til 2x120 og deres intgr forstærker til 2x80
skal du ikke lade dig snyde af. HK980 er kraftigere end 3490'eren, men skal du bruge den optiske indgang 3490'eren giver
behøver du ikke tøve med at købe denne. Personligt var jeg sprunget på en XTZ Class A-100.

Jeg har ikke lige orket at læse det hele, men som jeg forstår det lader det til du dribler mellem funktionalitet vs ydeevne. Hvis
du vil have HDMI samt kræfter i din forstærker for få penge, vil jeg nok anbefale Onkyo som leverer strøm og features uden
konkurrence i deres prisklasse.

For nemhedens skyld, vælg en smart surroundforstærker med alle de features du lyster. For lydkvalitetens skyld, vælg en
seriøs stereoforstærker på brugtmarkedet.

God jagt.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Fanner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2011 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg hælder mest til den HK980, men jeg vil egentlig gerne høre om nogen kan forklare mig forskellen, hvis der er
nogen:

1. jeg lader mine enheder køre op i fjernsynet via HDMI og derefter smides lyden ned i forstærkeren via et phonokabel fra
fjernsynet og ned i forstærkeren.

eller

2. Jeg forbinder hver enhed med forstærkeren via et phonokabel fra hver enhed og ind i forstærkeren på hver sin kanal.

Hvilken er bedst?
Fordelen ved løsning 1 er jo at forstærkeren kun skal stå på den samme kanal altid hvorimod løsning 2 kræver at jeg skifter
"lydkanal" på forstærkeren hvergang jeg skifter fra en enhed til en anden.

Habbes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2011
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Marts 2011 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale løsning 2 fordi jo flere "led" lyden skal igennem jo ringere bliver lyden.
Til top Vis Habbes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Habbes

Fanner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2011 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Ok jeg takker for hjælpen og bruger løsning 2

Habbes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Januar 2011
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 Marts 2011 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Så lidt
Til top Vis Habbes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Habbes

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes