Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 23:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: mono eller stereo kabel til sub? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Maj 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har en NAD C372 forstærker hvor eneste udgang er PRE-OUT, altså en stereo RCA udgang. Den skal jeg have forbundet
til min subwoofer (B&W ASW608) som også har en stereo indgang. I øjeblikket bruger jeg et subwoofer kabel, altså kun et
kabel som jeg så kører fra right i forstærkeren til right i subwooferen.

Mit spørgsmål er så om jeg vil vinde noget ved:

1. At sætte en Y-splitter på kablet i subwoofer-enden, så den får signalet ind på begge kanaler? Min mistanke er at ved at
bruge en Y-splitter, så halverer man styrken af signalet, og fordeler det på 2 indgange = status quo.

2. Trække et stereo signal hele vejen fra forstærkeren så jeg får begge kanaler med hele vejen til subwooferen?

Subwooferen spiller højt nok som det er nu (den er kun skruet halvt op på selve subben), men vil det ikke være bedre at
føre et kraftigere signal hele vejen istedet for at skrue op på subben, da man på den måde jo også bare forstærker alt den
støj der unægteligt vil komme på signalvejen?

På forhånd tak.
Til top Vis Poshy911's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poshy911 Besøg Poshy911's Websted

RiverKing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Maj 2010 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Jeg ville klart trække et ekstra kabel phono til sub'en. Det gav bedste lyd hos mig, ellers har bla. Monster Cable lavet en lille "ventil" et slags y-split, men i en super kval, som man tilslutter begge indgange på sub'en. Det gav også bedre bund, men fast og præcis hos mig. Men 2 phono var klart at foretrække.

Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

RiverKing: Mange tak for dit svar.

Er der nogen der kan be- eller afkræfte min hypotese som jeg beskriver i punkt 1, om at en Y-splitter vil halvere signalstyrken?
Til top Vis Poshy911's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poshy911 Besøg Poshy911's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

En Y-splitter vil ikke halvere signalstyrken. Udgangsimpedansen på forstærkeren er nok et sted mellem 50 ohm og 1k. Indgangsimpedansen på sub'en er nok 10k eller mere. Hvis du regner med 1k (nok højt sat) og 2*10k på sub'en (måske lavt sat - check manualen), får du 83% af signalet igennem.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 06:53 | IP-adresse registreret  

På en C372 bør (skal) du bruge to kabler.
Hvis du kun trækker fra den ene, vil du kun få det halve bassignal.
Desuden er y-split ikke optimalt på den, da det vil få den stil at spille mono.
Jeg har prøvet at sætte et y-split på i forstærkerenden (for at få begge siders signal, men nøjes med et subkabel) og det resulterer altså i at den
spiller mono!

Så to kabler på, er vejen frem.

Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

mcs_5: Okay, tak for det lille regnestykke.

Munken: Hvad så med alle de surround receivere som kun har en (mono) sub-out? De vil så også kun få et mono signal til
subben? Jeg har desuden hørt at der aldrig er stereo-effekter i de lave frekvenser, så der er ingen forskel på højre og venstre
kanal og man kan derfor bare nøjes med den ene, passer det?

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Munken skrev:
Jeg har prøvet at sætte et y-split på i forstærkerenden (for at få begge siders signal, men nøjes med et subkabel) og det resulterer altså i at den
spiller mono!

Hvordan kan en sub med 1 enhed spille i stereo ??

Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Munken skrev:
spiller mono!

Hvad mener du med at subwooferen kun spiller mono - det ER jo en mono subwoofer? Bortset fra dét er y-splitter fy-fy i den her sammenhæng:

Da der er tale om en stereo-forstærker med stereo pre-out, skal begge kanaler tilsluttes subben, af hensyn til de plader hvor der er forskel på bassen i højre og venstre kanal. Den nemmeste måde er at trække to signalkabler. Den lidt mere komplicerede måde er at bruge en stump elektronik til at samle de to kanaler til én. Den absolut IKKE anbefalelsesværdige måde er at bruge en y-splitter - den er beregnet til netop at SPLITTE signaler, ikke til at SAMLE signaler.

http://www.rane.com/note109.html

Har man en surround-forstærker med mono-udgang, og en subwoofer der reelt er mono men har stereo indgang, er det ganske fint at tilslutte kun den ene indgang. På grund af den impedans-forskel der nævnes ovenfor, så er det sådan at hvis du sætter en y-splitter på, så spiller den højere, men det betyder jo så bare at man skal skrue ned for at få det rigtige niveau, i forhold til mono-kablet, så y-splitteren er komplet overflødig. KUN med de ret få subwoofere hvor du har dobbelt svingspole (eller flere enheder) OG en fler-kanals forstærker, OG en indgang der rent faktisk er ægte stereo og ikke bare summeret indvendigt inden effektforstærkeren, vil der være en idé i at bruge en y-splitter. Disse subwoofere er ret sjældne. Ikke desto mindre fremgår det af manualen til visse subwoofere at man anbefaler brug af y-splitter selv om der sidder en mono effektforstærker i - om det bare er fordi ham der skrev manualen ikke er tilstrækkeligt oplyst, eller om det er tegn på at konstruktøren ikke fatter en brille af hvad han har med at gøre, det er så op til den enkelte at vurdere...

Det korte af det lange er: Medmindre der er særlige omstændigheder, så hedder den simpleste og bedste løsning: Stereoforstærker>stereo-kabel>sub, eller surround-forstærker>mono-kabel>sub.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Poshy911 skrev:
mcs_5: Okay, tak for det lille regnestykke.

Munken: Hvad så med alle de surround receivere som kun har en (mono) sub-out? De vil så også kun få et mono signal til
subben? Jeg har desuden hørt at der aldrig er stereo-effekter i de lave frekvenser, så der er ingen forskel på højre og venstre
kanal og man kan derfor bare nøjes med den ene, passer det?

de fleste surround receivere med udgang til en sub, har en signalprocessor hvor de laveste toner er samlet. Oftest lavet sådan fordi "man" ikke regner med der er synderlig forskel på højre og venstre kanal i dybtone området, men øehh - det er ikke helt korrekt -  i et symfoni orkester står pauker og kontrabas til højre, medens flygel står til venstre -  disse instrumenter kan give lyd fra sig i det område hvor en sub er aktiv -  ergo man forvansker faktisk tingene lidt ved at køre i mono på en sub -   På et kompetent stereoanlæg, med højttalere der er duelige i dybtone området, kan man tydeligt høre forskel på højre og venstre.     Men bevares - hvor mange lægger mærke til det ?    På moderne musik er forskellen mindre (om overhovedet hørbar)

Prøv at lytte til en god optagelse f.eks med Feargal Sharky's  "a good heart"   Man kan høre der er 2 trommeslagere,  med 2 sub's kan man høre de 2 trommeslagere ikke sidder på skødet af hinanden :=)

mht om din sub skal skrues lidt mere, eller mindre op -  er det fuldstændigt ligemeget - man justerer signalstyrken så der er sammenhæng i lydbilledet, altså at signalstyrken passer sammen med de højttalere man har valgt.

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2010 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

I misforstår (eller jeg forklarede mig ikke ordentlig)

Hvis du bruger et y-split på de to udgange på en c372 spiller dine to højttalere mono! Ved ikke hvorfor, men sådan er det. Det gør sig dog ikke gældene på alle forstærkere (Denon gør fx ikke)

Derudover, skriver Otto (som sædvanelig) den korrekte forklaring...

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Munken skrev:

Hvis du bruger et y-split på de to udgange på en c372 spiller dine to højttalere mono! Ved ikke hvorfor, men sådan er det. Det gør sig dog ikke gældene på alle forstærkere (Denon gør fx ikke)

Derudover, skriver Otto (som sædvanelig) den korrekte forklaring...

Hvis en c372 spiller i mono når man sætter en y-splitter forkert på - er det fordi den ikke kan håndtere at de 2 Pre udgange kobles sammen -  det er en konstruktionsdetalje,  ikke en fejl.

(Det har aldrig været meningen at man skal koble de 2 pre-udgange sammen)

Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de mange svar.

For lige at få en ting på det rene, så bruger jeg nu et Y-kabel hvor jeg kun tilslutter den til højre kanal på forstærkeren, og
splitter signalet ud på begge kanaler ved subben. Så der er ikke tale om at jeg samler signalet fra begge kanaler i
forstærkeren.

Det vil altså sige at venstre kanal aldrig kommer frem til subben i mit nuværende setup, men at signalet fra højre kanal bliver
"fordelt" på begge kanaler i subben.

Spørgsmål er så hvor meget jeg går glip af ved at subben aldrig spiller venstre kanal? Nogle har været inde på det, men hvor
ofte vil der være forskel på højre og venstre når man udelukkende kigger på de lave frekvenser? Det skal siges at jeg aldrig
hører klassisk musik som der bliver omtalt, men kun "moderne" musik samt film.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvorfor du ikke bare glemmer alt om den splitter, og sætter et normalt kabel på ?

Er den splitter så uvurderlig ?

Hvis din sub har 2 indgange, er det ganske givet fordi den er kompetent nok til at summere signalerne fra de 2 kanaler, B&W er jo ikke ligefrem amatører

til dit sidste spørgsmål, om "hvor ofte der er forskel"  - jeg synes der er tilpas forskel til jeg ikke ville undvære noget, men ok, jeg kører også med et sæt højttalere der rækker hele vejen ned

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Munken skrev:

Så er jeg med - jamen det er jo netop fordi du ikke må bruge en y-splitter til det...

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Poshy911 skrev:

Spørgsmål er så hvor meget jeg går glip af ved at subben aldrig spiller venstre kanal? Nogle har været inde på det, men hvor
ofte vil der være forskel på højre og venstre når man udelukkende kigger på de lave frekvenser? Det skal siges at jeg aldrig
hører klassisk musik som der bliver omtalt, men kun "moderne" musik samt film.

Splitteren er overflødig. Jeg har ikke erfaring med hvor meget stereo der er i bassen, men med elektronisk musik kunne jeg netop godt forestille mig at nogle kunstnere er kreative.

EDIT: Ellers er jeg enig med Jan: Hvor meget og hvor tit der er forskel, kan det ikke være lige meget - alene tanken om bevidst at sætte det forkert til gør ondt på mig...

Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Jan_stevns: Splitteren er bestemt ikke uvurderlig :) Det er bare den løsning jeg lige har ved hånden, så jeg ville bare gerne
høre eksperternes dom inden jeg går ud og køber et 8 meter stereo-rca kabel. Det koster jo også lidt penge hvis kvaliteten
skal være i orden.

AV Precision: Det er netop også tanken om at jeg mangler noget lyd der driver mig til vanvid :)

Jeg har forresten skifter subben ud med en SVS SB12+ i mellemtiden, men den burde jo ikke være mindre avanceret end
B&W'en med hensyn til at summere signalet :)

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Poshy911 skrev:

AV Precision: Det er netop også tanken om at jeg mangler noget lyd der driver mig til vanvid :)

Fint, smid din Y-splitter ud og køb et ekstra sub-kabel, problem løst.

Husk hvis du køber et stereo-sæt, at det skal være et kabel der er egnet til sub-kabel, dvs. et skærmet kabel.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

mjoehhh....  jeg synes da ellers du har kredset lidt længe omkring tingene :)

mht kvalitet - så behøver man ikke ofre alverden på kabler til det brug, Jeg tror ikke man kan høre om det er et t-hansen kabel, et Monster, et Van den Hul eller et andet ..  men det skal man jo selv afgøre med sig selv og muldvarpen

et kabel som dette er slet ikke helt tosset,  selv om det er fra thansen :

http://www.thansen.dk/product.asp?c=3892396991&n=7025966 28&pn=807698852

Poshy911
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

AV Precision: Okay, det var jeg faktisk ikke lige opmærksom på. Efter hvad jeg lige kan finde så er løsningen at købe 2 stk
almindelige sub-kabler. Jeg kan ikke lige finde nogle steder der sælger et stereo sub-kabel.

Nogen der kender et kabel som kan anbefales?

jan_stevns: Min tanke er også at det vigtigste er at der ikke kommer støj på kablet over lange træk, og at man ikke kan høre
detaljerne (eller mangel på samme) så meget på en sub, som på almindelige højtalere.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Det er også tåbeligt at snakke om et "subwoofer-kabel" som så -    mht høre detaljerne på en subwoofer,  er det ikke specielt "detaljer" men slam, og bamm der kommer ud af sådan en ,  lidt overdrevet velsagtens.   De kabler man ofte bruger til et forstærker i et bagagerum på en bil, er som regel glimrende, og fåes i gode længder.

Hvis der kommer "støj" på kablet, ses det som regel ved at sub'en tænder umotiveret

(kablet jeg linkede til koster hele 149.- )

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes