Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 12:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: FM info (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 23
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

kvickly

Jeg giver dig fuldstændig ret i det hele.Derfor må FM båndet heller aldrig ned lægges.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Oktober 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

kvickly

Jeg giver dig fuldstændig ret i det hele.Derfor må FM båndet heller aldrig ned lægges.

carsten

ja, lad os enlerlig beholde fm fra luften

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Når jeg høre P2-og P4, via HD-receiveren fra YouSee er det så DAB  radio
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Nej, men hvad de gør ved jeg ikke udover det selvfølgelig er noget digitalt.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

DR radionyt

http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=16609

Foreløbig kan vi stadig høre radio på vores "museums-tunere"...det her er kun rumlerier og der er stadig ikke sat en 'lukke-dato' for FM.

Afstemning..FM eller DAB; http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=78741&P N=1

mvh

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 13 November 2009 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

hørte lige i 17:00 pressen på P2 at om 2 år ville vi ikke kunne modtage analog men kun DAB det vil de satse på, vi skal jo følge udviklingen var deres komentar  analog bliv vor du er
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 November 2009 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Pussigt med DAB vs FM

Hvis DAB havde en fremtid, hvorfor eller hvad sendes der fra vore Nabolande? DAB skal vel også brandskattes på et tidspunkt så man lukker og slukker.

En ting de færreste taler om er at FM kunne anvendes på græsrods niveau i større lande. Jeg mener Sverige og Norge med samt andre, nå ja, bjergrige områder for mindre rækkevidde.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 November 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Og hvis DR melder ud at det Analoge FM net står i vejen for mere DAB, det bliver ingenting mere rigtigt af.

Hvem har iøvrigt hørt om nogen som står i kø for sende noget som helst via DAB?

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2009 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

DR kan melde ud hvad de vil...de bestemmer ingenting...lokal-radioerne får økonomisk kvababbelse blot ved tanken om overgang til DAB. Og det er vist stadig svært at finde noget med DAB+ og slet ikke DAB++

Over 90% lytter stadig på FM: http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=16621

God engelsk info-side om radio: http://www.digitalradiotech.co.uk/

mvh

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 25 November 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
God engelsk info-side om radio: http://www.digitalradiotech.co.uk/ 
Denne sides "Digital radio platforms quick comparison" siger en hel del om DAB!
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 November 2009 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

DR kan melde ud hvad de vil...de bestemmer ingenting...lokal-radioerne får økonomisk kvababbelse blot ved tanken om overgang til DAB. Og det er vist stadig svært at finde noget med DAB+ og slet ikke DAB++

..snip..

Korrekt tube mania, at DR intet bestemmer (har politisk bestyrelse), men problemet er desværre, at de jo får deres indtægter uanset kvaliteten.. hele samfundet kender deres fyld af sendefladen med genudsendelser. Så nedgradering  har været tilladt i efterhånden mange år nu. Medarbejderne (værterne) laver tilmed selv grin med dette i diverse udsendelser  

Enden bliver ikke kvalitet og dermed er FM død, da DAB'eriet giver mange muligheder for at presse uendeligt meget mere skrammel gennem pølsemaskinen - politik og kvalitet har intet fælles.

Får du det analog FM via kabel er det tilsvarende digitale signaler, der via demodulator hos kabeludbyder bliver omskabt til analog - altså kun det direkte FM signal via egen antenne kan give lidt kvalitet.

BMJ73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 December 2009 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/12/22/035408.htm

Venstre vil slukke for P3 på FM: 22. dec. 2009 03.57 Indland
Står det til regeringspartiet Venstre skal danske radiolyttere fra 2011 ikke længere kunne finde DRs P3 på deres gammeldags FM-radio.
Venstre vil gøre P3 til en rendyrket DAB-kanal - og i stedet tilbyde den ledige frekvens på FM-båndet til en kommerciel radio.
Det kontroversielle forslag fremgår af Venstres udspil til et nyt medieforlig, skriver Berlingske Tidende.
DRs bestyrelsesformand Michael Kristiansen kalder forslaget for "et slet skjult forsøg på at ødelægge DRs radiokanaler. "
- Og at erstatte P3 med en mere eller mindre ligegyldigt udenlandsk radiokanal, det kan jeg ikke tage alvorligt, siger han.
2,3 millioner danskere tuner hver uge ind på P3.
Venstres forslag om en glidende overgang til DAB med DR som drivkraft indebærer desuden, at P2 slukkes på FM i 2013 og P4 i 2014 - inden FM
helt
forlades i 2016 - med mulig udfasning til 2018.

- Jeg håber ikke det går igennem -

God jul.
Til top Vis BMJ73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BMJ73

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 December 2009 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Det er nemlig helt klart når jeg skriver, og har skrevet at Digitale sendinger bør forvises til over 900MHz. At ingen så retter sig herefter    bliver noget ganske andet.

Det er klart at vore nabolande gør det samme, nemlig lukker for deres FM. Hvilket jeg ikke håber. Hvis DAB var så saliggørende hvorfor lytter man da ikke efter DAB-Radioprogrammer fra Norge, Sverige og Tyskland? Nu kender jeg for lidt til hvad Polen sender af Radio?

Det jeg ved er at selvom man lukker for alt på FM båndet, har dette ingen indflydelse på hvor man sender DAB. Og hvis nogen taler om DAB+ håber jeg dette forvises til 1150MHz, håb er jo lysegrønt.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 December 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Må det være mig tilladt komme med en fortsættelse?

Hvormange herinde har hørt tale om hvem som ønsker komme med til sende på DAB kanaler? Nu tænker jeg på nogen som har en idé eller ønsker om få et Radio publikum, og vel at mærke også på DAB! Nu hvor nogen parter har måttet lukke for deres FM. TV2 Radio og var det Radio 100FM, eller hvem nummer to lige var?

Og som følge heraf skulle andre "Stå i kø" for betale per auktionsbud på DAB området? Og hvis dette er misforstået vil jeg gerne høre andres bud, bud som kan accellerer udrulningen for DAB og evt DAB+. Jeg glemmer aldrig måden, nogen Antenneforeninger direkte frabad sig fordele DAB i deres Antenne-Net.

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 December 2009 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Jeg fatter virkeligt ikke at nogle politikere vil presse dab ned over hovedet på os. Hvor mange bilradioer, ghettoblastere, håndværkerradioer osv har da måske lige dab indbygget? Min radio i køkkenet har godtnok dab indbygget, Men bruger det aldrig da jeg ikke kan finde feks p3 og synes dab-signalet er sværere at opfange
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Det skaber omsætning...gang i skruen..

mvh

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 22 December 2009 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Prøv nu lige at stoppe brokket. Politikerne diskuterer om man skal flytte P3 til DAB i løbet af kort tid og så endelig lukke FM for landsdækkende radio i 2018. Det synes jeg lyder rationelt og fornuftigt.

1. CDen erstattede vinylen hvilket gav bedre lyd og bedre betjeningskomfort

2. Det digitale sendenet på TV har skabt et bedre billede og højere opløsning

3. En digitalisering af radioen vil også være en entydig fordel, da selv det nuværende DAB er bedre end FM, og politikerne tilbyder 8-9 år inden overgangen er komplet.

Så hvorfor altid alt det brok, for det er da et fuldstændig fornuftigt forslag. Så for en gang skyld må vi give politikerne en  Og alle har fin tid til overgangen.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Aldrig...jeg nyder den dejlige bløde lyd fra min Luxman R1050 og det bliver jeg ved med...også selvom FM lukke (må de høje magter forbyde det)Og jeg er ikke den eneste.

Mere radio-nyt; http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=16715 

Endnu mere; http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=16714 

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=78741&P N=1&TPN=1&RN=1 

mvhog god jul

BMJ73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 December 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Brok, kald det hvad du vil. Der er vel bare en skare mennesker der har prøvet at lytte til P2 koncerten eller live sessions fra P3 på en god FM
tuner. DAB kan ikke være med her - måske i fremtiden? - som det er nu, er det som at erstatte en god CD spiller med en iPod og MP3.

Jeg tror nærmere vi får en god digital lyd via nettet inden den kommer via DAB. God lyd og høj bit rate på DAB vil jo reducere antallet af kanaler
voldsomt.

God jul.

Hermann. skrev:

Prøv nu lige at stoppe brokket. Politikerne diskuterer om man skal flytte P3 til DAB i løbet af kort tid og så endelig lukke
FM for landsdækkende radio i 2018. Det synes jeg lyder rationelt og fornuftigt.

1. CDen erstattede vinylen hvilket gav bedre lyd og bedre betjeningskomfort

2. Det digitale sendenet på TV har skabt et bedre billede og højere opløsning

3. En digitalisering af radioen vil også være en entydig fordel, da selv det nuværende DAB er bedre end FM, og politikerne tilbyder 8-9 år inden
overgangen er komplet.

Så hvorfor altid alt det brok, for det er da et fuldstændig fornuftigt forslag. Så for en gang skyld må vi give politikerne en
 Og alle har fin tid til overgangen.

Til top Vis BMJ73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BMJ73

Jensen100
Lukket konto
Lukket konto
Hedder nu NHJ4

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 December 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

jeg gentager mig lige sel fra en anen tråd

kan ikke forstå når de bruger så mange penge til et helt nyt radio hus med den nyste digitale teknik så vi skulle få en fed lyd oplevelse med dette nye system og så man så vil sende lyden ud til os i dab format der ikke kan gengive denne fine kvalitet de kan sende ud med, der kan jeg ikke være med

Til top Vis Jensen100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jensen100 Besøg Jensen100's Websted

<< Forrige Side af 23 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes