Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 08:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: FM info (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 23
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 07 September 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

canielsen

Tak for Dit indlæg. Det er jeg som har taget fuldstændig fejl at det. Hjem og gøre et bedre benarbejde.

Med venlig hilsen  osprey (Osprey22  et håbløst FLY og ikke et fiskeredskab) på et tegnebrædt i 1947 og igen i 1956, men fortsat en fiasko!

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 September 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Det med vare mine ord herinde og andre steder.  Det som nok kom mest bag på mig, var at DAB som en start ikke satsede på noget Surround, eller i det mindste så noget  QUADROFONIKS. Med andre ord, heldigvis har jeg aldrig brændt for dette 4-kanals musikmulighed, så  et eller andet sted kommer min negativitet nok herfra (så'en ubevidst); det med blive skuffet hvis jeg rigtig brændte for noget.   

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 September 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Mit forslag bygger på noget, måske misforståethed men alligevel følge opleve noget.  Man læs Jeg, ønsker at blive hørt. Og her er det der med FM vel en mulighed. Græsrodsmuligheden som man anvender indenfor nærområder, for eks. et Universitet eller andet og ligefrem presse noget Digitalt ned over ens stakkels hoveder, og udgifter. 

Siden hvornår er DAB indbygget i iPod og Mobillos forresten?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 September 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:

Der er nogle ting, som kunne gøre det intressant at skifte fra analog til digital, eller bare skifte systemet til et andet. Grundet den måde som tunerne er opbygget i dag (kraftig filtrering), kan tuneren ikke gengive lyd over 15Khz. (Spec. på  audio frekvensområde er 30Hz - 15Khz på FM båndet)
Der skal bruges en kraftig filtrering, da der sammen med audio signalet, udsendes en 19Khz pilottone. Denne tone må selvfølgelig ikke komme med ud i audio signalet. Denne tone blive fordoblet i modtageren til 38Khz, som så styrer multiplekseren i stereo dekoderen. Endvidere er dynamikområdet begrænset, grundet den max afsatte båndbredde på fm båndet til hver kanal. Dette er en af mange årsager til, at radiostationerne bruger komprossorer på det de sender ud på FM båndet.

der er masser af dynamik på fm bånet, de kan bare pille de der for skælige filter og kompresser og skit og l**t fra, jeg har oplevet i det gamle DR hus to gange enden de luked to konserter på P2 vor de sændte til udlanet vor der var masser af dynamik, nærvær, liv og musik på drengen, cd og lp kan godt pakke sammen når de gør det ordentligt, jeg har ikke samme fornemelse i det nye DR hus men det kommer nok når de skal sende til andre lande så skal set jo være i orden
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 September 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tro (min egen teori), at årsagen til, at man i første omgang ikke tog surround med i DAB, er at det måske ikke eksisterede da systemet blev udviklet i start/midten af 80erne. Det er faktisk et gammelt system.

Man havde da godt nok forsøgt med lidt "kunstig" surround  i slutningen af 60érne og op i 70erne. (Quadrofoni og ambifoni hed det vist). Men det blev aldrig rigtig til noget. Det fungerede nu heller ikke ret godt. Kildematerialet var stadig "kun" i stereo.

I den nye DAB+ (udviklet i starten af 2007) - har man implementeret muligheden for MPEG surround. Om det vil blive brugt, det må tiden vise.

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 September 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

canielsen skrev:
Der er nogle ting, som kunne gøre det intressant at skifte fra analog til digital, eller bare skifte systemet til et andet. Grundet den måde som tunerne er opbygget i dag (kraftig filtrering), kan tuneren ikke gengive lyd over 15Khz. (Spec. på  audio frekvensområde er 30Hz - 15Khz på FM båndet)

Og hvor stort er det problem så i praksis?

Citér:
Endvidere er dynamikområdet begrænset, grundet den max afsatte båndbredde på fm båndet til hver kanal. Dette er en af mange årsager til, at radiostationerne bruger kompressorer på det de sender ud på FM båndet.

Dynamikområdet er fremragende på FM. Det er i teorien ubegrænset - det er kun begrænset af lidt baggrundsstøj. Der er absolut ingen teknisk grund til at bruge al den kompression. Det gøres kun for at "overdøve" de andre stationer, og for bedre at passe til bil- og clockradioer m.m. FM radio kan sagtens sendes uden kompression, og det lyder fremragende. Men er der overhovedet nogen tilbage der ikke komprimerer?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 September 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

Dynamikområdet er fremragende på FM. Det er i teorien ubegrænset - det er kun begrænset af lidt baggrundsstøj. Der er absolut ingen teknisk grund til at bruge al den kompression. Det gøres kun for at "overdøve" de andre stationer, og for bedre at passe til bil- og clockradioer m.m. FM radio kan sagtens sendes uden kompression, og det lyder fremragende. Men er der overhovedet nogen tilbage der ikke komprimerer?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
jeg syntes ikke det lyder godt på en bil radio, clockradioer og transister radio når de bruger deres buster og så vidre, lister man over på P4 er tengen til at holde ud at høre på de forskælige lyd medier, P3, FM100 og andre lokal statisioner drop de der skide buster eller vad i elers bruger så det er til at holde ud at høre på

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 September 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
P3, FM100 og den andre lokal radioer der bruger kompresser og så vidre er da ikke til at holde ud at høre på selv på en clockradioer, transister radio og andre medier , næ lister man over på P4 så er de til at holde ud at høre på også på clockradioer

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 07 September 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Så prøv at skifte fra P3 til P4 så vil du høre at lydstyrken og dynamiken falder.

Lydkvaliteten er faktisk meget god og med en rigtig god bund på P3 med min tuner.

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 September 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Så prøv at skifte fra P3 til P4 så vil du høre at lydstyrken og dynamiken falder.

Lydkvaliteten er faktisk meget god og med en rigtig god bund på P3 med min tuner.

når jeg går over på P3 så er det som om man får smidt lyden lige i hovet, melemtone er kold skrigende og høre på efter længer tids lytning bliver jeg træt af at høre på den kanal også på andre tuner og getoblasrer modeller, det kan jo være jeg er over følsom over for P3  det er nok det sølv, Black Gaet lytter og Jensen Kobber kondensatore jeg har lagt i min gamle Lars Holdt tuner at je kun kan holde ud og høre P2 og P4

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Tja jeg syntes nu at det lyder udemærket med en ordenlig FM tuner på P3 og jeg ved godt at det er noget sjovt musik at høre på ind imellem men det er nu meget fedt at høre noget nyt musik.

Jeg mener at P4 er blevet lidt kedelig (undtagen brødrene).

Hvad med Jørgen De Mylius eldorado og alle hans genudsendelser der mener jeg det er blevet for meget.

Prøv at høre "Den løse kanon" ml 14:00-16:0 der er der faktisk meget naturlig lyd på og god bas !(Karen Thisted er over fed)

carsten

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 07 September 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Tja jeg syntes nu at det lyder udemærket med en ordenlig FM tuner på P3 og jeg ved godt at det er noget sjovt musik at høre på ind imellem men det er nu meget fedt at høre noget nyt musik.

Jeg mener at P4 er blevet lidt kedelig (undtagen brødrene).

Hvad med Jørgen De Mylius eldorado og alle hans genudsendelser der mener jeg det er blevet for meget.

Prøv at høre "Den løse kanon" ml 14:00-16:0 der er der faktisk meget naturlig lyd på og god bas !(Karen Thisted er over fed)

carsten

hvelken tuner køre du med ???

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

nhj4

Rotel og B&O i min kolonihave og Denon og B&O i lejligheden.

carsten

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 18 September 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg fik for en tid siden købt mig en Accuphase T-101, og den spiller simpelthen så godt at jeg er ved at blive rigtig glad for at høre radio. Jeg bor i KBH, og er koblet på en rundstråleantænne der bor oppe på taget til gården, så forholdene er ret gode. Men nu sidder jeg her og prøver at få en oversigt over hvilke radiokanaler jeg kan ta ind og tenkte måske noen av jer ved om der findes en komplet oversikt over kanaler på FM båndet i Københavnsområdet?

Mvh Asbjørn
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 18 September 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
Hej

Jeg fik for en tid siden købt mig en Accuphase T-101, og den spiller simpelthen så godt at jeg er ved at blive rigtig glad for at høre radio. Jeg bor i KBH, og er koblet på en rundstråleantænne der bor oppe på taget til gården, så forholdene er ret gode. Men nu sidder jeg her og prøver at få en oversigt over hvilke radiokanaler jeg kan ta ind og tenkte måske noen av jer ved om der findes en komplet oversikt over kanaler på FM båndet i Københavnsområdet?

Mvh Asbjørn
tilykke med din tuner, fm er nu ikke så dårlig og høre på  især ikke P2 / P4 om natten, det er som at de lige slår alle filtrene fra på det tids rum

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 September 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:
Hej

Mvh Asbjørn

Tillykke med T-101'eren ;)   Det er en veritabel æterstøvsuger - kører med sådan en fætter her syd for køge,  meget højt placeret i landskabet, og en god antenne på taget, hiver jeg en masse svenske lokalradioer og nok alt der sendes på Sjælland/fyn, samt nordligt liggende tyskere, og Polakker -  Så jeg er nok med på en lytter, ifald nogen har set en liste

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 September 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har problemer med holde mig i skindet.

FM gælder over hele verden som Modulationsform.

At DR har tanker om lukke for FM udsendelserne her i landet, hvor FM bånd og DAB er totalt adskilte.

DR's våde håb er at enten tvinge eller overtale vore nabolande til  SLUKKE FOR DERES FM UDSENDELSER. Een ting var at man lukkede for Lang og Mellem bølgesendere ____ disse var vel også noget dyrere at vedligeholde og frem for alt, sende  FRA!

Eller hvad siger BIL Folket om dette? Nu tænker jeg på undersøgelser om samme, lytter folk mere til CD end til Radio i nutidens Biler?

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2009 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Jeg har problemer med holde mig i skindet.

FM gælder over hele verden som Modulationsform.

At DR har tanker om lukke for FM udsendelserne her i landet, hvor FM bånd og DAB er totalt adskilte.

DR's våde håb er at enten tvinge eller overtale vore nabolande til  SLUKKE FOR DERES FM UDSENDELSER. Een ting var at man lukkede for Lang og Mellem bølgesendere ____ disse var vel også noget dyrere at vedligeholde og frem for alt, sende  FRA!

Eller hvad siger BIL Folket om dette? Nu tænker jeg på undersøgelser om samme, lytter folk mere til CD end til Radio i nutidens Biler?

Jeg tror du kan ta det rolig. Et land må have et sendenet der kan nå ud til folk flest i tilfelle krig, nødsituation etc.

Asbjørn
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
Nightpuma skrev:
Hej

Mvh Asbjørn
tilykke med din tuner, fm er nu ikke så dårlig og høre på  især ikke P2 / P4 om natten, det er som at de lige slår alle filtrene fra på det tids rum

Ja jeg sad og lyttede lidt sent i weekenden, og jeg må si jeg er utrolig imponeret over hvor godt det lyder.  En god tuner og en god sending er helt klart magisk

Og jeg har ennu ikke begynt at skifte ud de gamle lyttene i Accuphasen

Asbjørn

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Accuphase laver særdeles gode tunere.

Af andre som er fremragende kan jeg nævne, Onix, Naim, Linn, Kenwood/Onkyo (ikke alle) Rega mfl

En god direkte udsendelse på en topklasse antenne og tuner er svær at overgå med selv den bedst tilgængelige pladespiller, CD..osv.. 

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

<< Forrige Side af 23 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes