Forfatter |
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 07 September 2009 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
canielsen
Tak for Dit indlæg. Det er jeg som har taget fuldstændig fejl at det. Hjem og gøre et bedre benarbejde.
Med venlig hilsen osprey (Osprey22 et håbløst FLY og ikke et fiskeredskab) på et tegnebrædt i 1947 og igen i 1956, men fortsat en fiasko! __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 September 2009 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med vare mine ord herinde og andre steder. Det som nok kom mest bag på mig, var at DAB som en start ikke satsede på noget Surround, eller i det mindste så noget QUADROFONIKS. Med andre ord, heldigvis har jeg aldrig brændt for dette 4-kanals musikmulighed, så et eller andet sted kommer min negativitet nok herfra (så'en ubevidst); det med blive skuffet hvis jeg rigtig brændte for noget. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 September 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit forslag bygger på noget, måske misforståethed men alligevel følge opleve noget. Man læs Jeg, ønsker at blive hørt. Og her er det der med FM vel en mulighed. Græsrodsmuligheden som man anvender indenfor nærområder, for eks. et Universitet eller andet og ligefrem presse noget Digitalt ned over ens stakkels hoveder, og udgifter.
Siden hvornår er DAB indbygget i iPod og Mobillos forresten? __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 07 September 2009 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
canielsen skrev:
Der er nogle ting, som kunne gøre det intressant at skifte fra analog til digital, eller bare skifte systemet til et andet. Grundet den måde som tunerne er opbygget i dag (kraftig filtrering), kan tuneren ikke gengive lyd over 15Khz. (Spec. på audio frekvensområde er 30Hz - 15Khz på FM båndet) Der skal bruges en kraftig filtrering, da der sammen med audio signalet, udsendes en 19Khz pilottone. Denne tone må selvfølgelig ikke komme med ud i audio signalet. Denne tone blive fordoblet i modtageren til 38Khz, som så styrer multiplekseren i stereo dekoderen. Endvidere er dynamikområdet begrænset, grundet den max afsatte båndbredde på fm båndet til hver kanal. Dette er en af mange årsager til, at radiostationerne bruger komprossorer på det de sender ud på FM båndet. |
|
|
der er masser af dynamik på fm bånet, de kan bare pille de der for skælige filter og kompresser og skit og l**t fra, jeg har oplevet i det gamle DR hus to gange enden de luked to konserter på P2 vor de sændte til udlanet vor der var masser af dynamik, nærvær, liv og musik på drengen, cd og lp kan godt pakke sammen når de gør det ordentligt, jeg har ikke samme fornemelse i det nye DR hus men det kommer nok når de skal sende til andre lande så skal set jo være i orden
|
Til top |
|
|
canielsen Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 564
|
Sendt: 07 September 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil tro (min egen teori), at årsagen til, at man i første omgang ikke tog surround med i DAB, er at det måske ikke eksisterede da systemet blev udviklet i start/midten af 80erne. Det er faktisk et gammelt system. 
Man havde da godt nok forsøgt med lidt "kunstig" surround i slutningen af 60érne og op i 70erne. (Quadrofoni og ambifoni hed det vist). Men det blev aldrig rigtig til noget. Det fungerede nu heller ikke ret godt. Kildematerialet var stadig "kun" i stereo.
I den nye DAB+ (udviklet i starten af 2007) - har man implementeret muligheden for MPEG surround. Om det vil blive brugt, det må tiden vise.
|
Til top |
|
|
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
Sendt: 07 September 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
canielsen skrev:
Der er nogle ting, som kunne gøre det intressant at skifte fra analog til digital, eller bare skifte systemet til et andet. Grundet den måde som tunerne er opbygget i dag (kraftig filtrering), kan tuneren ikke gengive lyd over 15Khz. (Spec. på audio frekvensområde er 30Hz - 15Khz på FM båndet) |
|
|
Og hvor stort er det problem så i praksis?
Citér:
Endvidere er dynamikområdet begrænset, grundet den max afsatte båndbredde på fm båndet til hver kanal. Dette er en af mange årsager til, at radiostationerne bruger kompressorer på det de sender ud på FM båndet. |
|
|
Dynamikområdet er fremragende på FM. Det er i teorien ubegrænset - det er kun begrænset af lidt baggrundsstøj. Der er absolut ingen teknisk grund til at bruge al den kompression. Det gøres kun for at "overdøve" de andre stationer, og for bedre at passe til bil- og clockradioer m.m. FM radio kan sagtens sendes uden kompression, og det lyder fremragende. Men er der overhovedet nogen tilbage der ikke komprimerer? Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 07 September 2009 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Dynamikområdet er fremragende på FM. Det er i teorien ubegrænset - det er kun begrænset af lidt baggrundsstøj. Der er absolut ingen teknisk grund til at bruge al den kompression. Det gøres kun for at "overdøve" de andre stationer, og for bedre at passe til bil- og clockradioer m.m. FM radio kan sagtens sendes uden kompression, og det lyder fremragende. Men er der overhovedet nogen tilbage der ikke komprimerer? Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen |
|
|
jeg syntes ikke det lyder godt på en bil radio, clockradioer og transister radio når de bruger deres buster og så vidre, lister man over på P4 er tengen til at holde ud at høre på de forskælige lyd medier, P3, FM100 og andre lokal statisioner drop de der skide buster eller vad i elers bruger så det er til at holde ud at høre på
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 07 September 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Dynamikområdet er fremragende på FM. Det er i teorien ubegrænset - det er kun begrænset af lidt baggrundsstøj. Der er absolut ingen teknisk grund til at bruge al den kompression. Det gøres kun for at "overdøve" de andre stationer, og for bedre at passe til bil- og clockradioer m.m. FM radio kan sagtens sendes uden kompression, og det lyder fremragende. Men er der overhovedet nogen tilbage der ikke komprimerer? Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen |
|
|
P3, FM100 og den andre lokal radioer der bruger kompresser og så vidre er da ikke til at holde ud at høre på selv på en clockradioer, transister radio og andre medier  , næ lister man over på P4 så er de til at holde ud at høre på også på clockradioer
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 07 September 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så prøv at skifte fra P3 til P4 så vil du høre at lydstyrken og dynamiken falder.
Lydkvaliteten er faktisk meget god og med en rigtig god bund på P3 med min tuner.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 07 September 2009 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Så prøv at skifte fra P3 til P4 så vil du høre at lydstyrken og dynamiken falder.
Lydkvaliteten er faktisk meget god og med en rigtig god bund på P3 med min tuner. |
|
|
når jeg går over på P3 så er det som om man får smidt lyden lige i hovet, melemtone er kold skrigende og høre på efter længer tids lytning bliver jeg træt af at høre på den kanal også på andre tuner og getoblasrer modeller, det kan jo være jeg er over følsom over for P3   det er nok det sølv, Black Gaet lytter og Jensen Kobber kondensatore jeg har lagt i min gamle Lars Holdt tuner at je kun kan holde ud og høre P2 og P4 
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 07 September 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja jeg syntes nu at det lyder udemærket med en ordenlig FM tuner på P3 og jeg ved godt at det er noget sjovt musik at høre på ind imellem men det er nu meget fedt at høre noget nyt musik.
Jeg mener at P4 er blevet lidt kedelig (undtagen brødrene).
Hvad med Jørgen De Mylius eldorado og alle hans genudsendelser der mener jeg det er blevet for meget.
Prøv at høre "Den løse kanon" ml 14:00-16:0 der er der faktisk meget naturlig lyd på og god bas !(Karen Thisted er over fed)
carsten
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 07 September 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Tja jeg syntes nu at det lyder udemærket med en ordenlig FM tuner på P3 og jeg ved godt at det er noget sjovt musik at høre på ind imellem men det er nu meget fedt at høre noget nyt musik.
Jeg mener at P4 er blevet lidt kedelig (undtagen brødrene).
Hvad med Jørgen De Mylius eldorado og alle hans genudsendelser der mener jeg det er blevet for meget.
Prøv at høre "Den løse kanon" ml 14:00-16:0 der er der faktisk meget naturlig lyd på og god bas !(Karen Thisted er over fed)
carsten |
|
|
hvelken tuner køre du med ???
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 08 September 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4
Rotel og B&O i min kolonihave og Denon og B&O i lejligheden.
carsten
|
Til top |
|
|
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
Sendt: 18 September 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg fik for en tid siden købt mig en Accuphase T-101, og den spiller simpelthen så godt at jeg er ved at blive rigtig glad for at høre radio. Jeg bor i KBH, og er koblet på en rundstråleantænne der bor oppe på taget til gården, så forholdene er ret gode. Men nu sidder jeg her og prøver at få en oversigt over hvilke radiokanaler jeg kan ta ind og tenkte måske noen av jer ved om der findes en komplet oversikt over kanaler på FM båndet i Københavnsområdet?
Mvh Asbjørn
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 18 September 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
Hej
Jeg fik for en tid siden købt mig en Accuphase T-101, og den spiller simpelthen så godt at jeg er ved at blive rigtig glad for at høre radio. Jeg bor i KBH, og er koblet på en rundstråleantænne der bor oppe på taget til gården, så forholdene er ret gode. Men nu sidder jeg her og prøver at få en oversigt over hvilke radiokanaler jeg kan ta ind og tenkte måske noen av jer ved om der findes en komplet oversikt over kanaler på FM båndet i Københavnsområdet?
Mvh Asbjørn
|
|
|
tilykke med din tuner, fm er nu ikke så dårlig og høre på  især ikke P2 / P4 om natten, det er som at de lige slår alle filtrene fra på det tids rum
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 18 September 2009 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
Hej
Mvh Asbjørn
|
|
|
Tillykke med T-101'eren ;) Det er en veritabel æterstøvsuger - kører med sådan en fætter her syd for køge, meget højt placeret i landskabet, og en god antenne på taget, hiver jeg en masse svenske lokalradioer og nok alt der sendes på Sjælland/fyn, samt nordligt liggende tyskere, og Polakker - Så jeg er nok med på en lytter, ifald nogen har set en liste
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 September 2009 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har problemer med holde mig i skindet.
FM gælder over hele verden som Modulationsform.
At DR har tanker om lukke for FM udsendelserne her i landet, hvor FM bånd og DAB er totalt adskilte.
DR's våde håb er at enten tvinge eller overtale vore nabolande til SLUKKE FOR DERES FM UDSENDELSER. Een ting var at man lukkede for Lang og Mellem bølgesendere ____ disse var vel også noget dyrere at vedligeholde og frem for alt, sende FRA!
Eller hvad siger BIL Folket om dette? Nu tænker jeg på undersøgelser om samme, lytter folk mere til CD end til Radio i nutidens Biler? __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
Nightpuma Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2009 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
Jeg har problemer med holde mig i skindet.
FM gælder over hele verden som Modulationsform.
At DR har tanker om lukke for FM udsendelserne her i landet, hvor FM bånd og DAB er totalt adskilte.
DR's våde håb er at enten tvinge eller overtale vore nabolande til SLUKKE FOR DERES FM UDSENDELSER. Een ting var at man lukkede for Lang og Mellem bølgesendere ____ disse var vel også noget dyrere at vedligeholde og frem for alt, sende FRA!
Eller hvad siger BIL Folket om dette? Nu tænker jeg på undersøgelser om samme, lytter folk mere til CD end til Radio i nutidens Biler? |
|
|
Jeg tror du kan ta det rolig. Et land må have et sendenet der kan nå ud til folk flest i tilfelle krig, nødsituation etc. Asbjørn
|
Til top |
|
|
Nightpuma Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2009 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
Nightpuma skrev:
Hej
Mvh Asbjørn
|
|
|
tilykke med din tuner, fm er nu ikke så dårlig og høre på især ikke P2 / P4 om natten, det er som at de lige slår alle filtrene fra på det tids rum |
|
|
Ja jeg sad og lyttede lidt sent i weekenden, og jeg må si jeg er utrolig imponeret over hvor godt det lyder. En god tuner og en god sending er helt klart magisk  Og jeg har ennu ikke begynt at skifte ud de gamle lyttene i Accuphasen  Asbjørn
|
Til top |
|
|
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
Sendt: 21 Oktober 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Accuphase laver særdeles gode tunere.
Af andre som er fremragende kan jeg nævne, Onix, Naim, Linn, Kenwood/Onkyo (ikke alle) Rega mfl
En god direkte udsendelse på en topklasse antenne og tuner er svær at overgå med selv den bedst tilgængelige pladespiller, CD..osv..
|
Til top |
|
|