Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 03:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: FM info (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 23
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 August 2009 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

tube mania

tak for din besked men jeg er sgu ikke helt med.hvad skal man bruge de fm sendere til når der slet ikke udsendes noget fm signal eller hur ?

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 August 2009 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

hej

trist og nedslående men lad os håbe der kommer en løsning.det kan vel ikke være så svært at lave sådan en lille decoder så man kan høre DAB kanalerne over de gamle recivere.

carsten

ja jeg må inrømme jeg er ikke glad for det nye der kommer frem for det må ikke koste noget at lave men gerne koste en bunne gård for det går ud over komponend kvaliteden
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 August 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

tube mania

tak for din besked men jeg er sgu ikke helt med.hvad skal man bruge de fm sendere til når der slet ikke udsendes noget fm signal eller hur ?

carsten

Nå for pokker...det handler om at du laver dit eget FM signal uafhængig af alt andet og du kan så bruge det til lige hvad du vil. Og det koster næsten ingenting. Der er f.eks denne som du så kan tage et linie signal fra en DAB radio så sender den her det ud på FM så du kan høre det på en hvilken som helst FM radio.

http://www.abra-electronics.com/products/catalog/FM10C-Ramse y-Tunable-FM-Transmitter-Kit-p-47.html

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

tube mania

nu tror jeg at jeg har forstået det.man modtager altså DAB signalet som man så sender videre til ens egen reciver som så modtager det via sin egen luft antenne.er dette korrekt ?jeg mener bare det skal vel stadigvæk laves om fra digital til analogt for at kunne modtage det.gør den fm sender det ?

carsten

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Det er jo et analog signal som kommer ud af en DAB radio og det sendes så videre med en FM sender. Altså DAB output til FM sender input og så kører det for dig.

Se denne;  http://www.mytrendyphone.dk/shop/radio-fm-transmitter-3329p. html&sstlcmpid=9433

mvh

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2009 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

tube mania

tak for det.nu fes den ind ha ha

men så er jeg meget bekømret for hvordan lyden fra sådan en dab bandit er når den ryger ind i mine tunere og recivere men det er jo nok en anden snak.

carsten

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Ja det er en anden snak, men der er mange flere og bedre muligheder. Bare det lykkedes at beskrive princippet i første omgang så er jeg tilfreds.

mvh

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 August 2009 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

tak

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 August 2009 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

J Jeg er allerde igang med små selvbyggede sendere til AM så jeg kan få liv i mine smukke gamle radioer... De gamle radioer skal aldrig skrottes...der kommer jo næsten ikke andet end plastic skrammel idag som ikke er bevarings-værdig og som man heller ikke kan holde igang.

mvh

Har du et link eller et diagram på AM sendere? Jeg er selv meget interesseret i lidt liv i antikviteterne fra før FM. Det vil hygge svært i stuen! (Jeg skal gerne åbne en ny tråd for ikke at støje her...)

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 August 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

http://webpages.charter.net/dawill/tmoranwms/Circuits/Transm itter.gif

At lave en AM sender er noget af det simpleste af det simple, altså det med stumper og deslignende. Istedetfor sende signalet til en højttaler, sender man via en Transformator som, naa ja AM modulerer strømmen til Senderen (Sendeudstyret).

Telestyrelsen vil korse sig, og sige adskillige Ave Maria'er. Selvom alle har forladt AM båndene uden drømme om vende tilbage hertil. Sidste mand lukkede og slukkede!

Held og Lykke hermed.

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 03 Maj 2009
Sendt: 04 August 2009 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

At lave en AM sender er noget af det simpleste af det simple, altså det med stumper og deslignende.
Istedetfor sende signalet til en højttaler, sender man via en Transformator som, naa ja AM modulerer strømmen til Senderen
(Sendeudstyret).

Telestyrelsen vil korse sig, og sige adskillige Ave Maria'er. Selvom alle har forladt AM båndene uden drømme om vende
tilbage hertil. Sidste mand lukkede og slukkede!

Held og Lykke hermed.

Og hvad har det så lige med en sender at gøre?

Flemming
Til top Vis Halo8's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Halo8

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 August 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Fordi jeg blander Rør- og Transistorteknik godt og grundigt sammen.

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 August 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
Fordi jeg blander Rør- og Transistorteknik godt og grundigt sammen.

Jaeh.. Og måske sender og forstærker teknologi?

Flemming

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

tube mania

efter at have tygget lidt på dine udmærkede svar kan jeg alligevel ikke lade være med at syntes det er en klodset løsning hvis vi stadig skal kunne bruge vores tunere og recivere med den fm sender.jeg vil tro at der er en fabrikant der kan se muligheden i en box hvor man også tager hensyn til den gode lyd modsat disse skrækkelige små dab radioer.de lyder sgu ikke godt over et anlæg.

altså en lille box ala dem man bruget til fladskærme der ikke har indbygget mpeg 4.altså antennen - boxen -phono kabel - tuner og vupti så kører det.jeg er godt klar over at man så skal skifte kanal på boxen med dens fjernbetjening men sådan er det jo.da jeg ikke selv har forstand på at fremstille sådan en box er ideen hermed givet fri  men det burde da ikke være så svært for en electronik virsomhed at fremstille sådan en så den også kan sælges til en rimelig pris.

har jeg fået hedeslag eller hvad mener du ?

carsten

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 06 August 2009 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

tube mania

efter at have tygget lidt på dine udmærkede svar kan jeg alligevel ikke lade være med at syntes det er en klodset løsning hvis vi stadig skal kunne bruge vores tunere og recivere med den fm sender.jeg vil tro at der er en fabrikant der kan se muligheden i en box hvor man også tager hensyn til den gode lyd modsat disse skrækkelige små dab radioer.de lyder sgu ikke godt over et anlæg.

altså en lille box ala dem man bruget til fladskærme der ikke har indbygget mpeg 4.altså antennen - boxen -phono kabel - tuner og vupti så kører det.jeg er godt klar over at man så skal skifte kanal på boxen med dens fjernbetjening men sådan er det jo.da jeg ikke selv har forstand på at fremstille sådan en box er ideen hermed givet fri  men det burde da ikke være så svært for en electronik virsomhed at fremstille sådan en så den også kan sælges til en rimelig pris.

har jeg fået hedeslag eller hvad mener du ?

carsten

Muligvis, Den fm sender der linkes til, er jo ikke en radio. Jeg forstår ikke din sammenligning med fm senderen og DAB, da det jo ikke har noget med hinanden at gøre. En fm sender kan bruges til at sende et signal til en radio med antenne, men det er en lydmæssig dårlig løsning.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2009 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Klart, men det osse en nødløsning og ik så ringe enda hvis udstyret er i orden. Der kommer nok aldrig en 'box' som CARS10 efterlyser....eftterspørgslen ville ikke være stor nok til at det vil kunne interessere en elektronik fabrik. Når den tid komme er der kun nogle få t**ser som os der har udstyr i klassen 'bevarings-værdig'.

mvh

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 06 August 2009 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Klart, men det osse en nødløsning og ik så ringe enda hvis udstyret er i orden. Der kommer nok aldrig en 'box' som CARS10 efterlyser....eftterspørgslen ville ikke være stor nok til at det vil kunne interessere en elektronik fabrik. Når den tid komme er der kun nogle få t**ser som os der har udstyr i klassen 'bevarings-værdig'.

mvh

Skær det lige ud i pap for mig. Hvad er det dene box skal kunne?

Halo8
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 August 2009 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
tube mania skrev:

Klart, men det osse en nødløsning og ik så ringe enda hvis udstyret er i orden. Der kommer nok aldrig en 'box' som
CARS10 efterlyser....eftterspørgslen ville ikke være stor nok til at det vil kunne interessere en elektronik fabrik. Når den tid
komme er der kun nogle få t**ser som os der har udstyr i klassen 'bevarings-værdig'.

mvh

Hej,

Som jeg forstår det efterlyses der en box som modtager DAB/DAB+ signalet, demodulerer det og sender det videre som et
analogt FM signal, som så kan modtages af en alm. FM tuner. Jeg er enig med tube mania i at efterspørgslen for en sådan
box vil være alt for lille til at der er nogen elektronikfabrikanter som vil overveje at producere en sådan.

Flemming

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 06 August 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Halo8 skrev:
Kjeldsen skrev:
tube mania skrev:

Klart, men det osse en nødløsning og ik så ringe enda hvis udstyret er i orden. Der kommer nok aldrig en 'box' som
CARS10 efterlyser....eftterspørgslen ville ikke være stor nok til at det vil kunne interessere en elektronik fabrik. Når den tid
komme er der kun nogle få t**ser som os der har udstyr i klassen 'bevarings-værdig'.

mvh

Hej,

Som jeg forstår det efterlyses der en box som modtager DAB/DAB+ signalet, demodulerer det og sender det videre som et
analogt FM signal, som så kan modtages af en alm. FM tuner. Jeg er enig med tube mania i at efterspørgslen for en sådan
box vil være alt for lille til at der er nogen elektronikfabrikanter som vil overveje at producere en sådan.

Det var også sådan jeg forstod det, men blev i tvivl da jeg ikke kan se hvorfor det på nogen måde skulle være smart. Man får DAB kvaliteten minus tab ved overførsel - dvs. det kan kun blive dårligere en DAB, så det er kun smart hvis man vil undgå at kunne se endnu en boks.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 06 August 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Sådan noget her

http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=004-013-00210900

Det smarte kunne så være en box ala Triax DVB-T tuner der splitter alle DAB kanaler ud på hvert sin FM frekvens

<< Forrige Side af 23 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes