Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 17:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: FM info (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 23
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 09 Oktober 2012 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Nahh...det er ikke helt det der står...digital radio-lytning skal udgøre mindst end 50%

http://www.kum.dk/nyheder-og-presse/pressemeddelelser/2012/o ktober/ny-medieaftale-indgaet/
Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Oktober 2012 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Nahh...det er ikke helt det der står...digital radio-lytning skal udgøre mindst end 50%

http://www.kum.dk/nyheder-og-presse/pressemeddelelser/2012/o ktober/ny-medieaftale-indgaet/  
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 06:29 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=nhj4]

fm lukker ned 2019

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/10/09/190721.htm    

[/
QUOTE]

Åh, det er deprimerende læsning. Hvorfor kan FM båndet ikke bare gives frit, hvorfor skal det absolut bare ødelægges? Hvad er der at vinde ved
at slukke for det? Hvis alternativet var bedre, ville det jo vinde frem helt af sig selv. I det mindste kan man se, at det er gået op for nogen, at
dab ikke kan modtages i bilradioer. Hvilken ufattelig vilje til destruktion og ødelæggelse.
Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Analog] [QUOTE=nhj4]

fm lukker ned 2019

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/10/09/190721.htm    

[/
QUOTE]

Åh, det er deprimerende læsning. Hvorfor kan FM båndet ikke bare gives frit, hvorfor skal det absolut bare ødelægges? det er sikkert meget dyre at drive det analog signal frem for det digitale Hvad er der at vinde ved Penge
at slukke for det? Hvis alternativet var bedre, ville det jo vinde frem helt af sig selv. I det mindste kan man se, at det er gået op for nogen, at
dab ikke kan modtages i bilradioer. Hvilken ufattelig vilje til destruktion og ødelæggelse.de politikker har ikke forstand på lyd kvalitet, for dem er det jo bare nogle toner ( musik ) der kommer ud af nogle kasser man kaller højttaler og et stereoanlæg er vel bare et stereo anlæg i deres verden [/QUOTE]

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

hele denne her tråd skulle næsten sænes til de politikker der har med det af gøre

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Der skal da godt nok uddeles nogen tudekiks her !!

Hvadenten man hører DAB eller FM eller måske snarere begge dele for de fleste, så må man engang imellem investere lidt. Og
hvis vi om 8 år eller lign. skal til kun at høre DAB eller DAB+ så klarer vi nok også det. For FM båndet virker noget antikveret,
der er sus og støj, og det virker ikke specielt moderne, så¨det virker da helt fornuftigt at prøve at finde et bedre alternativ.

Men en god FM tuner kan give god HIFI lyd fuldstændig ligesom en god DAB tuner kan, det har nok mere noget at gøre med
signalet tuneren får. Så stop den brok for det er intet andet end useriøs brok, vi skal nok også kunne høre radio om 8 år på den
ene eller anden vis. Og de fleste har nok skiftet derer tuner ud forinden, så problemet må siges at være i småtingsafdelingen.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Man kunne da så håbe, at den nuværende standard på 128kbs bliver ændret til 192kbs, så det er ens både på nettet og det man kan modtage via antenne.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Men en god FM tuner kan give god HIFI lyd fuldstændig ligesom en god DAB tuner kan, det har nok mere noget at gøre med
signalet tuneren får.

Jeg ved ikke hvorfor sådan noget vås dukker op - jeg mangler til dato at høre den samme lydkvalitet dukke op på DAB, som jeg får via normal fm modtagelse.

Citér:
Så stop den brok for det er intet andet end useriøs brok, vi skal nok også kunne høre radio om 8 år på den ene eller anden vis. Og de fleste har nok skiftet derer tuner ud forinden, så problemet må siges at være i småtingsafdelingen.

Du overser at stort set samtlige autoradioer skal udskiftes, du overser at en masse ældre mennesker bliver tvunget til en unødig udgift -  så nej,  det er dælme ikke småtingsafdelingen det her.

BMJ73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Der er ikke være tvivl om, at DAB er et komprimeret format, der mangler lydkvalitet ifht. FM - vel at mærke hvis det ikke er
MP3 der spilles over FM.
At det så ikke kan høres, af måske 99% af befolkningen, gør vel ikke den sidste 1% til hyklere og brokkerøve fordi de rent
faktisk oplever en forringelse.

Jeg syntes det er synd at DR's koncertsal vil være spildt, hvis der i fremtiden kun skal sendes på DAB. Og i øvrigt er DAB vel
snart ligegyldigt pga streaming, som sikkert, forhåbentligt, vil overgå DAB i bitrate inden længe.

Mvh.

Hermann. skrev:
Der skal da godt nok uddeles nogen tudekiks her !! (....) Så stop den brok for det er intet andet end
useriøs brok, vi skal nok også kunne høre radio om 8 år på den
ene eller anden vis. Og de fleste har nok skiftet derer tuner ud forinden, så problemet må siges at være i
småtingsafdelingen.
Til top Vis BMJ73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BMJ73

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

ja, jeg må da håbe at net radioen signalerne så bliver langt bedre en den er i dag, og også at der kan købes net tuner der af en rigtig god kvalitet, jeg har prøbet en net radio, en block den var jeg nu ikke så betaget af, alle insroment klangen var da fin på net siden forhold til fm siden men lyd billedet var næsten i mono på næt siden i forhold til fm, min fm radio slog den

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

@Herman
Tudekiks eller ej...vi er mange der foretrækker FM frem for det alternativ der findes lige nu og uanset hvor meget du brokker dig over så bliver det ikke anderledes. Det må du hellere vænne dig til..

Der er er jo også dette forbehold i aftalen;

Aftalens indhold:

De væsentligste punkter i aftalen er: 

1. Fortsat udbygning af digital radio

Med aftalen fastlægges en ”køreplan” for den fortsatte udbygning af digital radio. Planen indeholder ikke mindst en beslutning om sluk for FM med udgangen af 2019, dog under forudsætning af, at mindst 50 pct. af radiolytningen i 2018, inkl. lytning i biler, er digital.

https://www.facebook.com/groups/126195497528928/
Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
@Herman
Tudekiks eller ej...vi er mange der foretrækker FM frem for det alternativ der findes lige nu og uanset hvor meget du brokker dig over så bliver det ikke anderledes. Det må du hellere vænne dig til..

det er som om hermann ikke kan forstå at der er nogle af os der fortrækker FM bånet netop fordig der er lyden bedre en det de disker op med i dag ( med egen antene på taget ), at han så er uheldig med  ikke at kunne tage FM ordentlig der hvor han bor er brænd ærveligt for ham, derfor håber jeg at det digitale til den tid er blevet så meget bedre,

på internet siden i dag er radio lyden kun på 128 bit, håber da til den tid at internet lyden er kommet op på de 320bit eller mere når de vil lukke FM bånet og at de digitale tuner også kan levere årdentlig lyd til den tid og ikke koster en herre går da det ikke koster alverden at lave, ellers må der en pilfinger til her i huse

og håber at bilradioerne er med til den tid med digitale radio frem for DAB.

https://www.facebook.com/groups/126195497528928/

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Njh4

Digital radio på nettet, så som P2-musik og DR Klassisk, sender i 192kbs. Det er på antenne den kun er på 128kbs. Den har været på 160kbs på DR Klassisk, men ved ikke om der kanaler på DR der stadig bruger det. Men ellers er det 128kbs via antenne.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

har klassisk DAB radio ikke også sendt på 256 kbs ?

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Jeg mener kun den har været oppe på 192kbs. Da jeg fik min første DAB radio "BUSH", stod der 160kbs ved P2-musik og DR-Klassisk. Men det kunne da godt være den i starten var så "høj". I forsøgs perioden f.eks.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Njh4

Digital radio på nettet, så som P2-musik og DR Klassisk, sender i 192kbs. Det er på antenne den kun er på 128kbs. Den har været på 160kbs på DR Klassisk, men ved ikke om der kanaler på DR der stadig bruger det. Men ellers er det 128kbs via antenne.

jeg kan kun sige udfra hvad der stod på den digitale net tuner Block skrev, og der sage den kun 128, så det kan være den ikke kan håndtere mere der fra, jeg kan kun sige udfra den ene jeg har prøvet, ville da gerne prøve fler, håber da også det kommer,

men vis der kun er 128 i luften og 192 på nættet så må det da være så meget bedre på nættet

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Personligt er jeg p***e ligeglad, synes der spilles så meget crap i radioen og så snakker de for meget så er ligeglad.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Sonic skrev:
Personligt er jeg p***e ligeglad, synes der spilles så meget crap i radioen og så snakker de for meget så er ligeglad.
hvor er du heldig

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Sonic skrev:

Ha ha ha har de ikke altid det ?
Husker da i mine fattige 70'erne der brugte jeg timer og dage for at fange musik på FM som over uger kunne fylde et bånd

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 11 Oktober 2012 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Sonic skrev:

Ha ha ha har de ikke altid det ?
Husker da i mine fattige 70'erne der brugte jeg timer og dage for at fange musik på FM som over uger kunne fylde et bånd

well - det er egentligt ganske rart at kunne høvle et bånd på , der kører fra 01 til 03 om natten - hvor P4 sender non_stop og masser af god musik for en gamling som mig :)

faktisk dejligt varieret musik ~ http://www.dr.dk/playlister/playlist.asp?cid=NS4

<< Forrige Side af 23 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes