Forfatter |
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 28 December 2009 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror der går en masse skudder-mudder i tingene fordi nogle vil indføre ting istedet for noget - og har stirret sig blind på detaljer - istedet for at opdage at tingene kan eksistere side om side.
Når DAB benytter 2xx Mhz områder er det dybt besynderligt at argumentere for at lukke for FM båndet. brugen af FM båndet er noget der sker iflg aftaler med omkringliggende lande, det er ikke noget der kan afgøres entydigt.
Nogen er fortalere for DAB - jamen lad dem da være det, og lad DAB køre hvor det nu en gang kører, FM kan sagtens leve hvor FM nu engang lever __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 28 December 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jeg enig i, men hvordan får vi politikere og DR til at forstå et nyt radiosystem ikke automatisk betinger lukning af det gamle...for det ër jo fra disse kilder de kedelige informationer om lukning af FM kommer.
Men for god ordens skyld...der er ikke aktuelle planer om lukning af FM i øjeblikket.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
Sendt: 28 December 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
Hvis man prøver lægge noget digitalt ud på frekvensen 1062 kHz, da kan jeg garantere for man ikke
bliver populær!
Det er nok muligt nogen kan have fået opfattelsen af dette er en god idé, men jeg kan garantere for dette er alle tiders
misforståelse. Og årsagen kommer bl.a. fra de elektroniske Switched Mode Power Supply, SMPS'erne.
Ingen begynder tale om problemerne med dengang man begyndte med Digitale udsendelser af Loran Signalerne omkring
1750 til 1850 kHz, men dette vil man tro blot er gået i glemmebogen, det er det bestemt ikke. |
|
|
Loran signaler på frekvensbåndet 1750 - 1850KHz!? Troede de stadig lå på de 100KHz. Det givne frekvensbånd bruges til
maritim kommunikation på SSB. __________________ Mvh
Flemming
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo...det står godt nok her at alle de omtalte frekvenser bruges; http://en.wikipedia.org/wiki/LORAN
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Halo8 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 03 Maj 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 477
|
Sendt: 28 December 2009 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania,
Der refereres til det gamle Loran A system som for længst er nedlagt. Det der benyttes i dag er Loran C som sender på 100
KHz.
__________________ Mvh
Flemming
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 28 December 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå..jeg fik ikke læst ordentlig på lektien
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 29 December 2009 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Tror der går en masse skudder-mudder i tingene fordi nogle vil indføre ting istedet for noget - og har stirret sig blind på detaljer - istedet for at opdage at tingene kan eksistere side om side.
Når DAB benytter 2xx Mhz områder er det dybt besynderligt at argumentere for at lukke for FM båndet. brugen af FM båndet er noget der sker iflg aftaler med omkringliggende lande, det er ikke noget der kan afgøres entydigt.
Nogen er fortalere for DAB - jamen lad dem da være det, og lad DAB køre hvor det nu en gang kører, FM kan sagtens leve hvor FM nu engang lever |
|
|
Det kan da være fuldstændig rigtigt, at systemerne godt kan leve side om side. Men jeg tror ikke konkurrencen står mellem et nyt radiosystem og FM, den står mellem et nyt radiosystem og streamet netradio. Og her vil analog folket nok vælge det første.
For om 10 år vil tuneren nok have det nye radiosystem som første mulighed, og så vil den sandsynligvis også have FM og måske kort og mellembølge. Alternativet er sonos baserede internet radioer som streamer fra nettet. På mit arbejde bliver jeg kaldt gammeldags fordi jeg ønsker at bevare faste formater som CDer og LPer, og ikke gå over til en server der gemmer film og musik. Man kan få en harddisk på 1000 GB for under 1000 kr.
Prøv derfor ikke kun at se den teknologiske udvikling som en trussel, den har da mange fordele, og et nyt radiosystem er da ikke en trussel mod noget som helst, men en mulighed. For radiolytningen er nok i langt mere end halvdelen af tilfældene noget man hører i bilen og her er FM ikke god.
Jeg så et sted at det nye radiosystem skulle give 60 radiokanaler i CD kvalitet, og det lyder da umiddelbart fint, for så kan alle de nuværende DAB kanaler være der + mere end 40 derudover. Jeg tror ikke at nogen vil bruge FM i en sådan situation. FM vil gå helt ud fuldstændig som mellem og langbølge, det er simpelthen forældet. Men der er nok 10 år dertil. I har da også haft enorm fordel af digitaliseringen af TV som har givet bedre billed og lyd kvalitet og mange flere kanalmuligheder. Det vil gå med FM ligesom VHS, kassettebånd, pladespillere, laserdiscs og et hel del andet nemlig at de bliver uinteressante på grund af den teknologiske udvikling, og det er da ikke så ringe.
http://mediawatch.dk/artikel/mere-fart-paa-dab __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2009 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
60 kanaler i CD kvalitet = 60 X 1411kbit...ja så skal der godt nok ske noget dramatisk for at det kan lade sig gøre. Der er vist også brug for oplysning vedr. AM...jeg indsætter et uredigeret indlæg fra mig selv
Afstemningen viser jo også mere end 75% ønsker at beholde det åbenbart stærkt forældede FM system...sikkert hovedsagelig fordi det lyder bedre. Hvis man skal gøre sig håb om at indføre nyt bør der være tale om en forbedring...ikke det modsatte som det er tydeligt her.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=78741&P N=1&TPN=2
Og som Jensen påpeger...det er spild af penge. Jeg vil påpege at ved den høje frekvens DAB kører...ca det dobbelte af FM er bølglænden ca den halve og dermed er gennem-trængnings evnen overfor forhindringer mere end halveret.
Endvidere er det umuligt at forstå hvordan nogen kan være fortaler for et dårligt system som bliver kvalt i fødslen.
Dengang man fik FM forlod man ikke AM og der var ellers tale om et ægte fremskridt, men lod det fungere næsten til vore dage. Idag hvor et nyt system er på trapperne ser jeg gerne historien gentage sig...mindre vil jeg ikke nøjes med, men det er der vel ikke råd til i vores moderne 'velfærds-samfund'.
Og tro det eller ej...denne radio bruger jeg ofte til at lytte nyheder fra Tyskland-USA-England+ mange andre og det er på...AM. En stor del af stationsnavnene er stadig i brug og kan findes på deres respektive pladser...deribland BBC.
Dette er ikke teoretisk, men et faktum.

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 29 December 2009 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en flot radio du har der. tube mania. 
Men du begår en fejl i dit indlæg, idet du går ud fra at folk vælger den bedste lydkvalitet, det gør de ikke nødvendigvis. Eks. Da CDen udkonkurrerede vinylen i slut firserne på rekord tid, var det vel i højere grad på grund af bedre betjeningskomfort og mere håndterbare plader at CDen vandt på knock out, det var ikke på grund af lydkvaliteten, for den er god ved begge systemer. Når det gælder radio er parametre som tilgængelighed og brugervenlighed mindst lige så væsentlige som lydkvaliteten.
Jeg bor på spidsen af Djursland, det eneste sted hvor FM kun kan modtages via kabel, og derfor har DAB meget større andel af radiolytningen her. Og når man sammenligner P3 direkte på DAB og FM (via kabel) så er forskellen så minimal at den er helt ligegyldig, men de genre specifikke kanaler på DAB gør at jeg opfatter det som klart bedre. Og FM er ikke et HIFI medie som en CD spiller, men noget man lytter til som baggrundsmusik og nyheder.
Noget andet er at modtage kvaliteten skal være iorden, det er den ikke for det nuværende DAB mange steder i landet, men på landevejen fungerer det. Der skal derfor opstilles flere sendere. Man kunne evt. også opstille en FM sender mere på Djursland.
Når et nyt radiosystem skal introduceres vil det forhåbentligt blive introduceret i flere lande og hardwaren vil blive billig. Derudover vil FM muligvis køre videre sideløbende. Så der er ikke noget at frygte for dem der er fortalere for FM systemet, for I går da lige som jeg ind for at det hele ikke skal være download og streaming, for det er for upersonligt og kedeligt. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 29 December 2009 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
Det kan da være fuldstændig rigtigt, at systemerne godt kan leve side om side. Men jeg tror ikke konkurrencen står mellem et nyt radiosystem og FM, den står mellem et nyt radiosystem og streamet netradio. Og her vil analog folket nok vælge det første. |
|
|
Svært at spå - det kommer nok an på om man vælger efter kvantitet eller kvalitet. På netradio kan man jo vælge mellem myriader af netstationer - nogle gode, andre mindre gode.
Hvis et nyt radiosystem her i landet også bliver promoveret på muligheden for at kunne høre mange stationer - herunder mange af virkelig lav kvalitet, er det en meget dårlig promotion man vælger.
på mediawatch findes følgende citat :
"Omvendt er radioerne så billige lige nu, at man med en investering på få hundrede kroner vil kunne få tilgang til en række nye spændende danske radiokanaler, som man ikke kan få på FM", udtaler Christian Kjeldsen."
Jeg ved ikke lige hvorfra de har fået den ide, at "lytterne" eftersøger flere spændende danske radiokanaler - de glemmer vist temmeligt behændigt at der også skal være noget økonomi til at drive værket, og det er vist den velkendt bagside af at drifte tingene - hvem skal betale for at populært sagt alle og enhver kan komme til fadet ?
Kan de ikke finde nyttige fjolser falder det argument til jorden med et ordentligt brag.
Citér:
.......På mit arbejde bliver jeg kaldt gammeldags fordi jeg ønsker at bevare faste formater som CDer og LPer, og ikke gå over til en server der gemmer film og musik. Man kan få en harddisk på 1000 GB for under 1000 kr. |
|
|
tjaehhh - Når man ser en disk gå udu, er det vel også behersket morsomt at skulle starte forfra igen.
Citér:
.....Prøv derfor ikke kun at se den teknologiske udvikling som en trussel, den har da mange fordele, og et nyt radiosystem er da ikke en trussel mod noget som helst, men en mulighed. For radiolytningen er nok i langt mere end halvdelen af tilfældene noget man hører i bilen og her er FM ikke god. |
|
|
Jeg ved ikke hvorfor du har problemer med at høre radio i bilen - kan jo være noget lokalt. Der hvor jeg kører oplever jeg kun yderst sjældent problemer. Og tænker jeg efter er der heller ikke nogen i omgangskredsen der beklager sig.
Citér:
.....Jeg så et sted at det nye radiosystem skulle give 60 radiokanaler i CD kvalitet, og det lyder da umiddelbart fint, for så kan alle de nuværende DAB kanaler være der + mere end 40 derudover. |
|
|
Kvantitet ...... intet belæg for det er noget folk efterlyser. Har man fællesantenne, eller sattelit, eller noget andet, kan man vælge mellem 20-40 tv programmer. Hvor mange tror du ser mere end 5-10 kanaler ? Jeg kender ikke nogen. Og jeg tror det samme gælder antallet af mulige "kanaler" på radioen.
Citér:
.....enorm fordel af digitaliseringen af TV som har givet bedre billed og lyd kvalitet og mange flere kanalmuligheder. |
|
|
De fleste der har fået bedre billede, skal vist tilskrive det udskiftning af et slidt fjernsyn - lyden er da ikke blevet spor bedre ... og mange flere kanalmuligheder - ja, det gælder vist kun dem der kører via egen antenne på taget, og ikke har haft sattelit, eller ikke har haft lyst til at ofre penge på et dyrt abbonnement hos viasat/canaldigital.
Digitaliseringen af terrestrial TV har da vist indtil nu kun givet et par "gratis" DR kanaler - hvilke nye kanaler mener du selv er kommet ? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 29 December 2009 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns Der er nogen der har flere tråde igang for at overbevise / omvende os til det " kære " digital L.....
Kan man ikke overbevis i en tråd tjaee så starter man bare en selv der i bund og grund handler om det samme som denne. Jan du kan ikke vinde denne diskution.
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg har indvende overfor DAB, ligger mere i et mangel ( ) på krav om fordeling i Kabel Net. Det med en generel tilslutning til ens HIFI anlæg, når nu nogen mener lyden fortjener dette. Hvorfor da mest henvende sig til "Køkken Radio fronten"? Eller hvad med et krav om DAB+ udsendte et 5.1 lydsignal?
__________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Januar 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Jan Stevns
Selvom Danmark lukkede for sit FM net, behøver ikke betyde vi straks kan modtage alt udenlandsk FM. Så langt rækker systemet altså heller ikke. England, Norge, Sverige, Tyskland og Polen. Finland, Estland, Lithaun, Letland og Rusland. Her kan Bornholm vel tælle som en slags distance prøveklud.
Der er ingen som har taget vores Langbølgesender eller Mellembølgesendefrekvenser fra OS. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2010 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kan vi finde ud af at tænde radioen
http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=16921
Der er såvidt vides stadig ingen 'lukke-dato' på FM...heller ikke noget som tyder på lukning i det hele taget pånær nogle enkelte ligegyldige 'tåge-horn'
mvh

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2010 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Marts 2010 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halo8 skrev:
tube mania,
Der refereres til det gamle Loran A system som for længst er nedlagt. Det der benyttes i dag er Loran C som sender på 100 KHz. |
|
|
Min holdning lå mere i at godt nok står der om Loran C på Wikipedia, men 100 kHz forekommer mig nærmere det daværende DECCA System. Og i min verden skal Loran C have stor rækkevidde 
Eller det jeg savner er rækkevidden af Loran C på 100 kHz? Fordi der trods alt er forskelle (rækkevidde og geografiske placeringer af Kæderne), men nu er der jo heldigvis GPS som er væsentligt mere nøjagtig. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 16 April 2010 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er der nogle af jer andre der oplever det samme som mig.Da jeg pt.er arb.løs hører jeg meget radio i løbet af dagen og nu er det begyndt at undre mig at styrken (volumen) simpelthen falder hen over dagen (mest på P4).Det virker også som om dynamiken bliver mindre.Det skal siges at jeg oplever det på alle mine tre anlæg.Det ønske program der kører lige nu ml. 19:00-20:00 (P4 aften)er noget lavere og fladere i lyden end f.eks. Den løse kanon tidligere på dagen på P3 og det er uden (jeg med vilje) har rørt volume kontrollen.
Jeg syntes det er meget mærkelig og p***e irreterende.
carsten
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 16 April 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS.
Jeg ved godt at i vil sige at jeg bare kan skrue lidt op,og det er jo også rigtig nok,men jeg undrer mig bare over fænomenet.
carsten
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 16 April 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er så du kan tage dig en "morfar" ud på eftermiddagen
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Jensen100 Lukket konto

Hedder nu NHJ4
Bruger siden: 23 November 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 16 April 2010 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Hej
Er der nogle af jer andre der oplever det samme som mig.Da jeg pt.er arb.løs hører jeg meget radio i løbet af dagen og nu er det begyndt at undre mig at styrken (volumen) simpelthen falder hen over dagen (mest på P4).Det virker også som om dynamiken bliver mindre.Det skal siges at jeg oplever det på alle mine tre anlæg.Det ønske program der kører lige nu ml. 19:00-20:00 (P4 aften)er noget lavere og fladere i lyden end f.eks. Den løse kanon tidligere på dagen på P3 og det er uden (jeg med vilje) har rørt volume kontrollen.
Jeg syntes det er meget mærkelig og p***e irreterende.
carsten
|
|
|
hvor får du dit signal fra, fælles eller luft ???
|
Til top |
|
|