Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 17:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streaming computer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morell
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Neon^

Bruger siden: 28 Februar 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hey Alle!

Jeg går med tankerne at opbygge en computer dedikeret kun til streaming af musik vis USB.

Jeg savner lidt inspiration og meninger/holdninger til hvordan en sådanne maskine burde bygges op for at performe bedst
muligt   

Mange spørgsmål melder sig som f.eks; lille CPU med lille effektforbrug eller stor med megen regnekraft, blæserkølet/fanless,
PSU - hvilken støjer mindst, HDD/SSD, forskellige filtre til at imødekomme uønsket støj og mange mange flere...

Lad os få nogen bud drenge!

Takker på forhånd mange gange

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Heysan

Jeg bruge en AMD E-350 APU i min bærbar til mine højtaler og AMD E-450 APU i min PC til mine hovedtelefoner
Bærbar kan være en fordel hvis PSUen skulle støje men har dog ikke selv observeret dette men fylder mindre

Om SSD diske skulle være en fordel ved jeg ikke, og jeg bruger windows og der foobar2k med Kernel Streaming via YOUNG
ang Støj skal vi huske at digital teknik er støj, det skal bare ikke ind i den analoge lyd
En PC der ikke skal lavet andet end streaming har efter min mening ikke behov for en fandens masse processor kraft men
Hvis du vil bruge GPU udgangen til video så kan andre end disse AMD med en bedre ekstern GPU være en fordel.

Uden selv at ha prøvet det så kunne dette projekt måske være værd at se på
About-VortexBox

PS hvis du vil lege lidt med dette så kunne parallel computer være sagen
shop.adapteva.com

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Basilman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Mit setup er : En Samsung netbook med en Intel Atom cpu (1,66 mhz), 2Gb ram og en SSD disk, med foobar2000 (wasapi)
installeret, den sidder på et netværk hvor der er en Synology NAS, lige nu har jeg Dacmagic 100 Dac, Computeren har aldrig
problemer med at følge med, selv ved 24bit/192khz flac filer !, og det fede er at jeg kan styre det hele med min Android telefon
:)

yahooboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Eller......
Denne
her

Med alle options knap 600,- plus en NAS
Til top Vis yahooboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yahooboy

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Læs evt. lidt i Min NUC Tråd

Herovre på det irske forum er vi en del som er hoppet på seriøs streaming. Og det er som med alt andet HiFi, et smags og
penge-spørgsmål, hvordan det kan gribes an. De største forbedringer får du ved at tilføre strøm fra en reguleret, linær
forsyning. Derefter er der mange muligheder. Jeg kører selv med en fanless NUC, men de fleste herovre benytter en større PC,
bygget i Streacom eller HD-PLEX kabinetter og så m. PICO PSU. Der raporteres rigtig fin lyd fra i3, i5 og i7 processorer, så det
er ikke sikkert størst er bedst her.

Den næste beslutning ligger i om du vil køre Windows eller Linux? Hvis du vil køre Windows vil den mest nørdede løsning være
at bruge Server Core 2012 m. Audiophil's script og jplay. Linux kender jeg ikke så meget til, men jeg ved at der er en audiofil
udgave som du kan downloade gratis her. De forbedringer som Server Core og
Audiophil's script giver svarer til at gå fra en CD afspiller til 500kr. til en high-end afspiller i 50.000 plus kroner klassen. Det er
altså ikke en lille forbedring! Det der er facinerende er, at dette ikke koster en brøkdel af hvad det ville koste i andet udstyr, for
at opnå samme forbedring. Men det kræver så at man er parat til at tweake lidt på samme måde som det gøres i DIY-kredse.

Hvis jeg selv skulle starte igen (og det skal jeg nok snart) ville jeg købe en Cirrus 7 Nimbus i3 og tilføje en reguleret, linær
strømforsyning. Her er der noget på vej fra hd-plex. Om
du så vil starte med Windows eller Linux er op til dig, men efter at have hørt Server Core 2012 m. script er det vejen frem for
mig. I sidste ende vil jeg kunne styre en StreamerPC m. min mobil, og sende til en AudioPC som så afspiller via USB til
lydkort/DAC. Men så er vi også oppe på investeringer i 20.000 kroners klassen...

Håber det giver lidt vejledning. Held og lykke med projektet - du vil helt sikkert blive imponeret over hvor meget lydkvalitet
streaming kan give!

Clegg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Jeg ville købe en Synology pga. det fantastiske interface og mange gode apps. Det er virkelig en god NAS server
Til top Vis Clegg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clegg

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Lokalitet: København
Sendt: 24 Juli 2013 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Det første du skal beslutte dig for, er hvad du ønsker af serveren. Skal det blot være musik, eller skal den også kunne håndterer mere krævende opgaver som full hd afspilning eller en decideret computer tweaket til lyd?

Afspilning af lyd, kræver ikke den store regnekraft. En 500mhz maskine ville kunne klare jobbet. Til det formål ville jeg personligt opbygge et system omkring et mini-itx bundkort, og gå efter et system uden bevægelige dele samt ekstern psu. Alene den fysiske lyd ved "fans" og diske er grund nok til at undgå disse ting.

Følgerne side kan bruges til inspiration
www.mini-itx.com/

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes