Læs evt. lidt i
Min NUC Tråd
Herovre på det irske forum er vi en del som er hoppet på seriøs streaming. Og det er som med alt andet HiFi, et smags og
penge-spørgsmål, hvordan det kan gribes an. De største forbedringer får du ved at tilføre strøm fra en reguleret, linær
forsyning. Derefter er der mange muligheder. Jeg kører selv med en fanless NUC, men de fleste herovre benytter en større PC,
bygget i Streacom eller HD-PLEX kabinetter og så m. PICO PSU. Der raporteres rigtig fin lyd fra i3, i5 og i7 processorer, så det
er ikke sikkert størst er bedst her.
Den næste beslutning ligger i om du vil køre Windows eller Linux? Hvis du vil køre Windows vil den mest nørdede løsning være
at bruge Server Core 2012 m. Audiophil's script og jplay. Linux kender jeg ikke så meget til, men jeg ved at der er en audiofil
udgave som du kan downloade gratis
her. De forbedringer som Server Core og
Audiophil's script giver svarer til at gå fra en CD afspiller til 500kr. til en high-end afspiller i 50.000 plus kroner klassen. Det er
altså ikke en lille forbedring! Det der er facinerende er, at dette ikke koster en brøkdel af hvad det ville koste i andet udstyr, for
at opnå samme forbedring. Men det kræver så at man er parat til at tweake lidt på samme måde som det gøres i DIY-kredse.
Hvis jeg selv skulle starte igen (og det skal jeg nok snart) ville jeg købe en Cirrus 7 Nimbus i3 og tilføje en reguleret, linær
strømforsyning. Her er der
noget på vej fra hd-plex. Om
du så vil starte med Windows eller Linux er op til dig, men efter at have hørt Server Core 2012 m. script er det vejen frem for
mig. I sidste ende vil jeg kunne styre en StreamerPC m. min mobil, og sende til en AudioPC som så afspiller via USB til
lydkort/DAC. Men så er vi også oppe på investeringer i 20.000 kroners klassen...
Håber det giver lidt vejledning. Held og lykke med projektet - du vil helt sikkert blive imponeret over hvor meget lydkvalitet
streaming kan give!