Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 19:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Strøm vs. spændings DAC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Godaften

Der er nogle ting som jeg kunne tænke mig uddybet om muligt.. Jeg er nysgerrig for at blive klogere da jeg finder emnet
spændende.

Strøm DAC kontra spændings DAC!
Jeg ved at ampere er strøm og volt er spænding - Man kunne måske omforme det til et vandrør: Ampere er tykkelsen på
røret og volt er hastigheden igennem røret..

En spændings dac chip afleverer typisk omkring 2 volt ud ved max. Denne spænding falder og stiger i takt med musikken,
yes sir, er det korrekt forstået?

Hvad gør en strøm dac chip så? Jeg har ladet mig fortælle at strøm dac'en aflevere et meget svagt signal ud.. Men hvordan
derfra.. For mig er det lige meget om det er 100mV ud eller 2V ud, men hvis ikke det er "styrken" på signalet der stiger eller
falder, hvad er det så -- Jeg kan ikke mærke 6 volt på fingrene, hvad enten der er 0,5 ampere eller 50 ampere i..
Så hvordan kan denne strøm dac chip fabrikere lydbølger i signalet ved at ændre på strømmen og ikke spændingen??

Giver mit spørgsmål mening?

Jeg har læst at Sapre ES 9018 chippen kan arbejde både som strøm og spænding - Jo lavere indgangs impedans den kigger
ind i (i det efterfølgende kredsløb) jo tættere på strøm arbejder den. Se det er jo en løjerlig fætter

Audio Note bruger Analog Device 1865 som er en strøm dac chip. Denne kigger ind i en trafo til strøm/spænding
konvertering - Er det nødvendigt, jeg mener, er det ikke lidt farligt at smide dac'ens "sarte" signal ind i en masse trafo
viklinger? Dette er ingen hån mod Audio Note - Deres D/A konvertere er højt roste og jeg har også læst om nogle som
brugte Sapre dac'en og direkte ind i en Sowter I/V trafo uden efterfølgende trin.!! Lidt spændende ikke sandt..

Lidt om mig selv - Jeg er ikke ingeniør eller tekniker og skal derfor nok have tingene skåret lidt ud i pap, jeg ved godt at
dette er svært stof.. Jeg har bare en vældig interesse for emnet.

Det var nu nok lidt mere end et enkel spørgsmål.. Nu vil jeg drage ud og rejse en uges tid og håber på at læse en masse
gode og kloge svar når jeg kommer hjem

Med ønsket om en fortsat dejlig sommer..
Vingborg

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

heysan

Interfacing op amps to high-speed DACs, Part 3
Interfacing op amps to high-speed DACs, Part 2: Current-sourcing

Jeg er ej 100% sikker i den sag og Uden at gøre mig fandens klog på dette emne så "mener jeg" at al forbindelse mellem HIFI/audio udstyr er spænding styret

Hvad der sker eller gøres inde i kassen er helt op til den ingeniør der har skabt produktet, mod bedste klang

god ferie

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Nu må I ikke hænge jer for meget i detaljerne, men her er den forklaring jeg har modtaget om emnet...

Normalt overføres signalet mellem apparater som variabel spænding (Volt). Hvilket er lidt fjollet, da langt de fleste apparater internt arbejder med variabel strøm (ampere). Derfor skal der et I/V konverterings-kredsløb til (ampere til volt konvertering).

Fordelen ved en spændings-DAC er, at man ikke behøver det efterfølgende I/V kredsløb, som skal konvertere fra variabel strøm til variabel spænding. Færre komponenter i signalvejen = bedre lyd! (i teorien).

Krell har f.eks. lavet deres eget CAST-forbindelse som overfører signalet som variabel strøm mellem deres signalkilder og forstærkere. På den måde går de uden om I/V kredsløbet.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

De DAC-chips, jeg har set på, leverer en strøm ud på sin udgang, hvor strømstyrken (i milliampere) er propertional med signalet. Man kan godt kalde det en slags lyd-strømgenerator. Men som det er nævnt ovenfor, er det spænding, man overfører fra apparat til apparat. Derfor må man "oversætte" strømmen til en spænding, og det er der flere måder at gøre på. Men to er mest brugt; en opamp og en modstand. Herfra bliver det så mere elektronisk teknisk, og man kommer til at rode sig ud i datablade og dét at få det hele til at arbejde sammen og få noget brugbart ud af det. Og vi taler om millivolt og milliampere!

Ang. at smide signal ind i en trafo: Hvordan farligt? Man kan sagtens få en trafo til at arbejde i hele 20-20.000 Hz-området - endda med (rimelig?) lav forvrængning.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige

tak for den info, det vidste jeg slet ikke at man havde leget med andre principper

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Juli 2013 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Godmorgen,

Ferien er forbi og jeg er tilbage på min pind på jobbet

Tak for opmærksomheden på tråden her, og for linket Hans, det må jeg liiige prøve at gnave mig igennem Det er jo
svært (spændende) stof..

Hey Bo, jeg kan prøve at forklare - Jeg har en eller anden teori som ser sådan her ud: En dac chip er en lille bitte
komponent som sender et signal videre fra sig. Dette signal er i mine øjne et "sart" signal som ikke har nogen særlig styrke i
sig (ligesom moment/trækkraft) Derfor ville jeg gerne have dette signal til at blive behandlet lige som det kommer ud
chippen i form af en forstærkning som passer til et givent output - I mit tilfælde ligger ønsket ved rør.
På den måde vil chippen ikke skulle "trække" noget som helst - Det tager det efterfølgende kredsløb sig af.

Og det er derfor jeg tænker at sende dette "sarte" signal direkte fra chippen og ind i en trafo's mange viklinger, måske er
lidt vovet for dynamikken.

Jeg har jo læst om nogle der bruger denne Sowter trafo direkte fra
outputtet fra en Sapre es9018 chip. Der står godt nok omkring denne trafo at den forstærker med omkring 20db hvilket jeg
ikke rigtig troede kunne lade sig gøre, det er jo en passiv komponent. Denne Sowter både I/V konverterer og forstærker!!
Ingen brug for rør her, eller.. Det begynder at ligne Audio Note's konvertere..
Lad mig endelig høre fra jer igen

Med venlig hilsen
Henrik

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes