Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 20:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Class D med og uden trafo? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Godt.

Class A - ineffektiv 20% udnyttelse
Class A/B - middel med en 50-70% udnyttelse
Class D - effektiv med 80-90% udnyttelse

Ca. tal men det er også ligemeget.

Det der undrer mig er at nogle Digitalforstærkere er med en stor fed trafo (hvilket giver mening i mit hoved i sammenhæng
med ovenstående), mens andre ikke har skyggen af en traditionel strømforsyning.

Er der er en venlig sjæl der kan forklare mig (eller smide et link, for kan ikke finde det på google), hvordan det hænger
sammen at nogle af dem ikke har en trafo?

Sidder lige nu med en Dussun V6i. Ordentlig basse der kan levere noget power. Så ser jeg en lille Bel Canto S300i der lover
noget af det samme krudt, men har ikke en stor fed trafo ligesom fx en Lyngdorf SDAI 2175.

Mvh
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

high5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Hej,

Nu er jeg ikke ingeniør, elektroniktekniker eller lign., men er det ikke noget med selve strømforsyningstypen - den ene er en
switch-mode den anden er med trafo - lidt ligesom de gamle trafobaserede strømforsyninger til halogenbelysning kontra de nye
"elektroniske" typer uden trafo? Mit bud er, at dem med switch-mode bruger mindre "strøm" og er mere "grønne" end dem med
trafobaserede strømforsyninger, men det er blot et (ukvalificeret) gæt.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2013 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Det lyder som noget af det rigtige.

SMPS vs Linear PS lader til at give nogle google resultater der kan gøre mig klogere.

Tak for hjælpen :)

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

SMPS har den fordel at de bruger høje frekvenser til at fylde energi i elektrolytterne, pga disse høj frekvenser signaler stiller det andre krav til komponenterne, hvis PSU skal holde længe

Her er nogle links fra nettet hvor du kan læse og studere det noget mere
diysmps.com/
Switch-mode-strømforsyning
smps-hi-fi
smps.us/power-supply

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2013 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg taget skridtet og købt mig en Bel Canto S300i (SMPS IcePower). Så er jeg spændt på at se om den levere op imod
min hhv. Dussun V6i og XTZ Class A-100

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Juli 2013 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hej rskriver

Det syntes jeg er et godt valg. Jeg har i mange år haft stor glæde af B&O's ASP ICEpower moduler.

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Sendt: 27 Juli 2013 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt sent på den, men generelt...

Den klassiske trafo, diodebro og lytter:
Transformatoren transformerer ganske simpel 230-volt vekselspændingen ned, med en faktor bestemt af forholdet mellem vindingerne på primær og sekundær side. Da alt energi overføres "magnetisk", er der ingen direkte kontakt mellem primær og sekundær side.

På udgangen af transformatoren vil man stadigvæk have en 50Hz sinus, som vi kender det fra lysnettet. For at lave dette om til en DC-spænding, bruges først en diode-bro. Diode-broen vil invertere alle de negative sinus-former og man vil i stedet få et signal med positive "bølger". 

For at få en konstant DC-spænding, bruger man store elektrolytter. Elektrolytterne vil blive opladt og ende på en spænding svarende til toppen på sinus-kurven. Når vi sætter et load på, vil elektrolytterne blive afladt. Det betyder, at mellem 2 bølgetoppe, vil spændingen falde, da elektrolytterne skal levere energien til forstærkeren. På toppen af sinus-bølgen, vil elektrolytterne igen blive opladt.

Generelt er dette en utrolig simpel måde at lave en forsyning på, men det har både fordele og ulemper.

Ulemper:
- Store og typisk dyre i materialer (stor transformator og store lytter(
- Mere eller mindre umuligt at eleminere 50Hz/100Hz støj
- Store strømtræk på top og bund af sinus-kurven
- Ingen regulering. Varierer spændingen på lysnettet, vil udgangsspændingen også variere.

Fordele:
- Meget simpel opbygning
- Kan bygges af "alle"
- Mindre RF-støj

SMPS
Her tænder og slukker man en switch (FET) meget hurtigt. En typisk hastighed vil være f.eks. 250khz. Ved at variere hvor lang tid switchen er tændt og slukket, kan man ændre udgangsspændingen. Der bruges stadigvæk en transformator, men denne kan laves langt mindre, grundet den højere arbejds-frekvens.

Jeg vil ikke komme ind på de nærmere detaljer, men blot nævne lidt fordele og ulemper. Spørg endelig ind.

Ulemper:
- Langt mere avanceret
- Ikke noget man uden videre laver selv, uden større kendskab til elektronik
- Større chance for RF-støj

Fordele:
- Mindre fysisk størrelse
- Langt mere stabil spænding
- Mere eller mindre ingen 50Hz støj

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hej Dennis.
Tak for et yderst velskrevet og uddybende svar :)

Har indtil videre haft 2 SMPS type forstærkere indenfor døren, og erfaringen er den samme:
Masser af detaljer og hul igennem. Det spiller faktisk rigtig rigtig godt!

Det eneste minus jeg kan høre er at der er mindre kick i de SMPS'er vs mine store A/B klodser trods de lover samme
effekt. Ved du om det har noget med typen af forstærker eller måske bare mangel på ladelyt-kapacitet e.l.?

Såvidt jeg kan læse mig til er det typisk en smps forstærker at være lidt "tynd" i lyden hvad dette angår. Men synes ikke der
mangler bas, tværtimod, men synes der mangler OOMPH!.

Mvh

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2013 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Det kommer meget an på konstruktionen, valg af komponenter osv.

Hvad er det for nogle SMPS forsyninger du har haft?

Når man bruger SMPS, kan man have langt mindre kapacitet og opnå samme/bedre resultat. Konverteren får hele tiden et feedback og vil sørge for at holde spændingen så konstant som muligt. Hvis reguleringen er for langsom og lytterne for små, kan det resultere i, at spændingen når at falde kraftigt, inden reguleringen har fået rettet op på problemet.

Ovenstående kunne forklare din oplevelse af manglende OOMPH, hvis forsyningen ikke formår at følge med.

Nu bor du desværre i jylland, ellers kunne vi sagtens prøve at smække lidt forskellige forstærkere op og lave nogle konkrete målinger.

Til top Vis Dennis Frie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennis Frie Besøg Dennis Frie's Websted

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2013 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Først var det bare en Panasonic surround forstærker SA-XR50, og den gjorde det også fornuftigt men den manglede bare punch
kontra min dengang Roksan Kandy Ka-1.

Nu har jeg så fået fingre i en Bel Canto der er baseret på B&O's IcePower moduler. Og den spiller som en drøm.

Igen.. den mangler ikke bund.. Der er virkeligt styr på enhederne og det spiller dybt, men der er bare ikke det hug jeg er vant
til. Såvidt jeg kunne forstå så er det ladelytterne der lagrer den fornødne strøm til at give hug når der er brug for det i en
traditionel a/b forstærker, så tænkte det måske var svaret heri. Men det er næppe så simpelt...

Dennis Frie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2013 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke nærmere til Bel Canto, men en hurtig søgning gav et billede, der ligner et 500ASP eller 1000ASP modul. I så fald, burde det være rimelig fornuftigt dimensioneret, hvad angår strømforsyning. Ved normal brug, skulle der gerne være ret stort headroom, da du næppe kommer op i nærhden af de effekter. 

Jeg har selv sat et par ekstra lytter til et 500ASP modul uden problemer (bare for sjov for nogle år siden), men jeg vil ikke umiddelbart tro, du vil kunne høre nogen særlig forskel. Men du kan da altid prøve. Rail-forsyningen er tilgængelig på et af stikkene, da modulerne kan bruges til at trække et 1000A/500A modul.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes