Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 22:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Trådløs lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thomasmoll
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2013 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4All

Nu er det tid til at følge lidt med på den nyeste teknologi, streaming af lyd og smart styring af højttalere.

Jeg ønsker et setup, som kan dække de vigtigste rum i huset, og hvor man kan vælge hvilke højttalere der skal spille på
hvilket tidspunkt.
Desuden ønsker jeg en smart måde at afspille musikken på, det være sig radio, hvordan min musik skal lagres og evt.
Spotify eller TDC Play.

Har på nuværende tidspunkt disse dele + en Logitech Squeezebox Touch(som kun bruges til radio)

Mit spørgsmål er så, hvilket system kan klare mine behov? Har kigget på Sonos -
http://www.hifiklubben.dk/produkter/streaming/sonos/sonos_co nnect_tradlos-musikafspiller_sonzp90wh.htm

Kan jeg der nemt vælge hvilke højttalere der skal spille på hvilke tidspunkter? Eller er det helt umuligt at kunne lade sig
gøre?

Dernæst, skal jeg have mig en NAS, eller kan jeg på en eller anden måde spille musikken direkte fra min iPads bibliotek?
Hvad med en TDC HomeDisk, kan den fungere som en NAS til dette formål?

Til sidst, hvis der findes en smart løsning, hvilke højttalere bør jeg så investere pengene i? Bemærk at den ene af højttalerne
der skal bruges skal være udendørs. Hvis det kan lade sig gøre vil musik på badeværelset også være lækkert. (Kan man
komme til at spille 2 forskellige stykker musik 2 forskellige steder? Eller har jeg for urealistiske krav?)

Budget: Gerne holdes på 5-10.000 udover det jeg har i forvejen :)

Håber på det bedste, og spørg endeligt hvis der mangler informationer
Mvh Thomas Moll
Til top Vis thomasmoll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomasmoll

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juli 2013 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Ja, Sonos kan ovenstående.
Det kan både afspille fra NAS, iPad/iPhone, pc/mac, Wimp/Spotify/TDC Play samt netradio.
Der kan afspilles forskellig musik fra forskellige kilder på forskellige højttalere på samme tid. Du kan selvfølgelig også spille det samme musik på flere
højttalere på samme tid.
Ovenstående Sonos Connect passer til din surroundreceiver. Højttalerne kunne være Sonos Play3 / Play5.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Juli 2013 kl. 06:35 | IP-adresse registreret  

prøv at se på Russound, ved ikke om de har trådløst, men du kan spille lige det du vil i hvilke rum Russound
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

thomasmoll
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2013 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for tilbagemeldingerne. Er mest stemt på Sonos, da det er der jeg finder flest erfaringer og anmeldelser. Er dog
stadigvæk lidt i tvivl om hvor nemt det i virkeligheden er.

Kan den afspille direkte fra min iPads iTunes musik bibliotek?
Og kan jeg afspille forskelligt musik på forskellige højttalere, selvom jeg kobler en Sonos Connect til min nuværende
forstærker og gulvhøjttalere?

Eller SKAL det være Sonos egne trådløse højttalere?

Synes Russound ser spændende ud, men synes ikke jeg kan finde mange andre med erfaringer med denne type.

Har kigget på B&W M1 højttalere til indendørs, og skal bruge en udendørs også(eller 2) - Hvad bør jeg investere i? Skal
bruges til musik

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juli 2013 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Ja Sonos kan afspille det musik som ligger på din iPad.
Hver Sonos enhed kan spille forskellig musik. Dvs. En Connect koblet på dit surround enlæg kan spille en ting.
En Play 3/5 kan spillet noget andet og en Sonos Connect Amp med et par højttalere kan spille en tredje ting fx.

For at kunne spille forskellig musik skal der være en sonos enhed hvor der skal spilles musik, men det behøver ikke være Play 3/5, det kan også være
Connect eller Connect Amp med et sæt højttalere på.

Jeg vil anbefale dig at få prøvet Sonos og andre systemer der kunne være interessante - brugerfladen betyder meget for brugen i det daglige og hvor
glad du vil blive for systemet.

KnockKnock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2012
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juli 2013 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Prøv at chekke DynaudioXeo3 ud. Den kan alt det du efterlyser - og lyder som en drøm. Og så kan du sælge alt det andet isenkram, og have penge
tilovers til god musik ;)
Til top Vis KnockKnock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KnockKnock

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Juli 2013 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

thomasmoll skrev:
Hej Hifi4All

Nu er det tid til at følge lidt med på den nyeste teknologi, streaming af lyd og smart styring af højttalere.

Jeg ønsker et setup, som kan dække de vigtigste rum i huset, og hvor man kan vælge hvilke højttalere der skal spille på
hvilket tidspunkt.
Desuden ønsker jeg en smart måde at afspille musikken på, det være sig radio, hvordan min musik skal lagres og evt.
Spotify eller TDC Play.

Har på nuværende tidspunkt disse dele + en Logitech Squeezebox Touch(som kun bruges til radio)

Mit spørgsmål er så, hvilket system kan klare mine behov? Har kigget på Sonos -
http://www.hifiklubben.dk/produkter/streaming/sonos/sonos_co nnect_tradlos-musikafspiller_sonzp90wh.htm

Kan jeg der nemt vælge hvilke højttalere der skal spille på hvilke tidspunkter? Eller er det helt umuligt at kunne lade sig
gøre?

Dernæst, skal jeg have mig en NAS, eller kan jeg på en eller anden måde spille musikken direkte fra min iPads bibliotek?
Hvad med en TDC HomeDisk, kan den fungere som en NAS til dette formål?

Til sidst, hvis der findes en smart løsning, hvilke højttalere bør jeg så investere pengene i? Bemærk at den ene af højttalerne
der skal bruges skal være udendørs. Hvis det kan lade sig gøre vil musik på badeværelset også være lækkert. (Kan man
komme til at spille 2 forskellige stykker musik 2 forskellige steder? Eller har jeg for urealistiske krav?)

Budget: Gerne holdes på 5-10.000 udover det jeg har i forvejen :)

Håber på det bedste, og spørg endeligt hvis der mangler informationer
Mvh Thomas Moll

Da du har en squeezebox i forvejen kunne du jo fortsætte med det. Både Touch og duet er dog udgået men
kan stadig skaffes rundt omkring. Evt. brugt. Squeezebox systemet er klart det mest fleksible af trådløse musiksystemer. Man skal dog sætte sig lidt ind i det, men er du først dus med det er det virkelig en fornøjelse.
Specielt muligheden for at lave dine egne dynamiske spillelister er genial.
Her i huset er der en Transporter i stuen, en receiver+DAC og aktive højttalere i alrummet. I de to drenge værelser er
der en receiver+aktive højttalere. De hører mest Spotify.
Det hele kører trådløst helt problemfrit uden udfald.
SB programmet kører på en ReadyaNas Ultra. Er super til jobbet :)

thomasmoll
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2013 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Super at Sonos kan afspille fra min iPad, er ikke synderligt interesseret i Play 3/5 højttalere - synes ikke de er så pæne igen og
desuden er de en smule dyre(men måske billigere samlet??)

Skal jeg have en Connect per højttaler?? Hvis jeg skal det, så skal det næsten være en connect AMP i de andre rum, da jeg kun
har en forstærker? Troede faktisk at man kunne styre samtlige højttalere koblet til forstærkeren gennem Sonos Connect, men
det kan ikke lade sig gøre? :)

Dynaudo Xeo 3 synes jeg ikke er specielt kønt, men ellers ser det fornuftigt ud.

MHT. Squeezebox, så tænker du at man bør have aktive højttalere(indbygget forstærker, right?) koblet til dem - Hvilke kan
anbefales?

Er lyden synkron? Således man kan afspille fra alle Squeezebox afspillerne, uden nogen form for delay, og hvor nemt er det at
justere hvilke højttalere der spiller?

Venlig hilsen
Thomas

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

thomasmoll skrev:

MHT. Squeezebox, så tænker du at man bør have aktive højttalere(indbygget forstærker, right?) koblet til dem - Hvilke kan
anbefales?

Er lyden synkron? Således man kan afspille fra alle Squeezebox afspillerne, uden nogen form for delay, og hvor nemt er det at
justere hvilke højttalere der spiller?

Venlig hilsen
Thomas

Jeg bruger disse i mit alrum og de gør det glimrende. Lyden er lidt til den fyldige side og de har
masser af power. Bemærk det er ægte bi-amp højttalere med separat forstærker i hver.:

http://www.thomann.de/dk/prodipe_pro_5_active_studiomonitor. htm

Samme leverandør har flere alternativer. Generelt synes jeg faktisk man får lidt mere for pengene
i en pro musik/studie forretning. 4sound.dk har også nogle gode alternativer.

Alle afspillere kan styres separat med iPad, iPhone , android phone eller web interface fra computer.
Man kan lave synkronisering af alle afspillere individuelt. Det virker fint og er meget nemt med iPeng
applikationen til iPhone eller iPad.

BrianC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 21 Juli 2013 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

thomasmoll skrev:
Super at Sonos kan afspille fra min iPad, er ikke synderligt interesseret i Play 3/5 højttalere - synes ikke de er så pæne igen og
desuden er de en smule dyre(men måske billigere samlet??)

Skal jeg have en Connect per højttaler?? Hvis jeg skal det, så skal det næsten være en connect AMP i de andre rum, da jeg kun
har en forstærker? Troede faktisk at man kunne styre samtlige højttalere koblet til forstærkeren gennem Sonos Connect, men
det kan ikke lade sig gøre? :)

Hej

Play 3 og Play 5 er ikke "kun" højttalere. Der er indbygget modtager og forstærkere i dem (de er flervejs med aktiv deling og separate effektforstærkere til hver højttalerenhed. Alt i én boks).

Jeg har dem rundt omkring i huset til stor fornøjelse. Vil du have meget power, kan du købe to stk. til et rum, hvorefter du fortæller dem, hvilken en af dem, der er hhv. højre og venstre kanal. Men så begynder det at løbe op.

I rummet med dit anlæg, skal du have en Connect, sluttet til din forstærker.

I rum hvor du har to passive højttalere, men ingen forstærker, skal du én ConnectAmp for stereo.

Du kan herefter afspille lige det musik, du har lyst til (fra NAS, radio, Spotify mv.) i hvert enkelt rum, eller koble flere/alle rum sammen, stadig med hver sin volumenregulering.

Alting fra din iPhone eller iPad. Det er ren plug and play, modsat næsten alt andet. Eneste krav er, at en af enhederne - eller en bridge - er kablet til din router.

Mvh

Brian

Til top Vis BrianC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianC

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes