Forfatter |
|
Mr Infinity Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2013 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 08:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal til at vælge streming løsning. Hvad er bedst at hører på flac eller alac ?
|
Til top |
|
|
Berdel Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv Apple TV2 jailbroken med firecore media center så den har adgang til NAS og derfra afspiller flac og alac
Det siges at fordi at apple tv resampler alt til 48khz så mister man lidt kvalitet og jeg har da også selv kunne ane en lille smule
forbedring ved afspilling fra itunes på min macbook med bitperfect, men det var en ganske lille forskel. Jeg er pt lidt i tvivl om
jeg vil gå all in på en mac mini eller blive ved apple tv for sidstnævnte er noget mere behagelig at betjene.
Jeg har også haft kig på Bluesound Node da den også kan afspille 24 bit men til den pris vil jeg næsten hellere ha en brugt mac
mini.
|
Til top |
|
|
Mr Infinity Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket hardware er så bedst til stramning
|
Til top |
|
|
Berdel Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nok ikke noget der er decideret bedst - det kommer lidt an på hvad du vil
Jeg har meget apple grej i huset så med apple tv går det hele op i en højere enhed. Den er billig og styrer det hele. Jeg har kun
den hverken blueray, plade eller CD afspiller så den er hjertet i mit setup. Der er forskellige andre bokse der kan noget nær
det samme som WDTV, rasberry pie mv men dem kender jeg ikke så meget til
Men har du ikke det kunne en PC være god til media center - ville selv vælge en mac mini
Vil du gerne have en enkelt boks og bruge en telefon eller tablet som remote kunne bluesound node som jeg skrev være et bud
eller Sonos - så kan du evt sende musik rundt i andre dele af hytten.
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Squeezebox Touch (udgået) eller Bluesound Node (har kun optisk spdif udgang) eller en DIY PC løsning med JRiver eller...
Læs mere hos f.eks. http://www.computeraudiophile.com/
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
der findes godt nok mange muligheder her, er ikke selv så meget inde i denne forunderlige pc verden, så ved ikke hvad er bedst, men da jeg har spotify Premium, har jeg for mit vedkommende, købt en netværkstuner Onkyo T-4070, og her er indbygget spotify, og har så Onkyo remote2 APP på den, og det er jeg ret imponeret over, så bruger det meget!!! men til FLAC har jeg en olive4hd til at rippe mine cd på.....
vh velkommen
|
Til top |
|
|
Mr Infinity Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spotify vil jeg ikke have da lydkvaliteten er nedsat kontra lossless.
|
Til top |
|
|
MadsC Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 128
|
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger kun flac.
Har konverteret flac filer om til alac. Og det lyder ikke helt så godt som flac, Apple's alac har ikke så mange KB's samlignet med flac.
Jeg har dog ikke i nu en dac, det er næsten nødvendig for at få den rigtige gode lyd kvalitet.
|
Til top |
|
|
Berdel Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
MadsC - Mener du filer som er rippet fra et bedre medium end CD? Som jeg forstår det så er flac og alac bare et
komprimeringsformat som zip og rar som pakker musikken hvorefter det bliver udpakket under afspilning.
Så det er vel i bund og grund stadigvæk dem samme wav fil som kom fra cd'en den dag den blev rippet eller er der noget jeg
har misforstået?
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
MadsC skrev:
Jeg bruger kun flac.
Har konverteret flac filer om til alac. Og det lyder ikke helt så godt som flac, Apple's alac har ikke så mange KB's samlignet
med flac.
Jeg har dog ikke i nu en dac, det er næsten nødvendig for at få den rigtige gode lyd kvalitet. |
|
|
Både FLAC og ALAC er tabsfrie formater, så det skulle da være mærkeligt hvis det ene lød bedre end det andet, eftersom
begge filer indeholder den samme data. Om "udpakningen" spiller en rolle rent lydmæssigt, det ved jeg ikke. Men jeg kan i
hvert fald ikke høre forskel.
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Berdel skrev:
MadsC - Mener du filer som er rippet fra et bedre medium end CD? Som jeg forstår det så er flac og alac
bare et
komprimeringsformat som zip og rar som pakker musikken hvorefter det bliver udpakket under afspilning.
Så det er vel i bund og grund stadigvæk dem samme wav fil som kom fra cd'en den dag den blev rippet eller er der noget jeg
har misforstået? |
|
|
Nej, du har forstået det helt korrekt. FLAC og ALAC er en såkaldt container, altså bare en måde at pakke dataen på, så
den fylder mindre, men hvor dataen forbliver intakt, modsat et komprimeret format. En anden fordel er at begge
formater understøtter metadata, hvilket WAV filer ikke gør.
|
Til top |
|
|
MadsC Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 128
|
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg har en flac fil som jeg vil bruge på et Apple produkt, skal det laves om til alac. Da apple ikke bruger/understøtter flac format. Det er ikke flac eller alac der er forskel på. Det er Apple, der ikke har fuldt understøttelse af f.eks.. 192kHz/24bit, derved kommer den lavere lydkvalitet. Derved synes at der ikke er generelt særlig god lyd ved Apple produkter.
Den måde Apple pakker deres alac filer eller ligger på drevet, er ikke på samme måde som flac.
Så spørgsmålet er nok ikke hvad lyder bedst flac eller alac, men mere hvilket medie/produkt du vil bruge.
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
Sendt: 08 Juli 2013 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man ser på bekvemmeligheden gør deezer det ret godt, væsentligt bedre kvalitet end spotify.
|
Til top |
|
|
gone4it Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
Sendt: 11 Juli 2013 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
MadsC skrev:
Hvis jeg har en flac fil som jeg vil bruge på et Apple produkt, skal det laves om til alac. Da apple ikke bruger/understøtter flac format. Det er ikke flac
eller alac der er forskel på. Det er Apple, der ikke har fuldt understøttelse af f.eks.. 192kHz/24bit, derved kommer den lavere lydkvalitet. Derved
synes at der ikke er generelt særlig god lyd ved Apple produkter.
Den måde Apple pakker deres alac filer eller ligger på drevet, er ikke på samme måde som flac.
Så spørgsmålet er nok ikke hvad lyder bedst flac eller alac, men mere hvilket medie/produkt du vil bruge. |
|
|
Oprindeligt rippede jeg alle mine cd'er i flac med dbpoweramp. Gemte dem på NAS og afspillere med Sonos. Var meget godt tilfreds med lyden.
På et tidspunkt blev jeg opmærksom på Jriver. Downloadede afspilleren for en testperiode, og anskaffede M2Tech HiFace Evo USB-SPDIF converter.
Altsammen på pc med windows. Her skete virkelig noget.
Det er sammenlignet med Sonos Cullen. Blev så bidt af dette, at jeg anskaffede Mac Mini kun til musik, senere med Diverter Hr.
Nu til pointen. Samme NAS leverer nu trådløst Flacfiler til Mac Mini, som afspiller via Jriver, og med Ipadmini som Remote. Med Jremote på minien
fungerer det så meget bedre end ITunes, og lyden er så meget bedre. Det vil sige, at ITunes overhovedet ikke er på banen.
Samtidig afspilles alt downloadet 16/24bit 44/88/176/192 khz
Mener iøvrigt, at omstændighederne ved optagelse og mixing har større betydning for oplevelsen, end om det er 16/44, eller højere.
Så altså for mig, som ikke er særlig computerminded, er det lykkedes at få det til at spille Max med Mac, og med oprindelige Flacfiler rippet fra cd.
Fortsat god fornøjelse med at finde din afspilleform.
|
Til top |
|
|
Berdel Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2013 kl. 08:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
@gone4it Det lyder meget interessant - jeg overvejer selv at gå præcis den vej med en mac mini i stedet for mit nuværende
jailbroken appletv som spiller alac fra nas.
Men jeg går ud fra at du ikke behøver den usb/spdif converter siden mac minien har en optisk udgang?
Og har du prøvet at sammenligne Jriver med f.eks itunes kørende bitperfect/audirvana/amarra?
|
Til top |
|
|
gone4it Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2013 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Berdel
Har prøvet begge. Har klart oplevet at ITunes som afspiller ikke er på højde med Amarra og Audirvana, Jriver for Mac er ved at falde på plads,
afspilningen er bitidentisk, og remonten suveræn. Jremote koster ca. 35kr som app. Du kan downloade fuld version af Jriver for test. Prisen ender på
50dollar. Meget rimeligt efter min mening. Der er et forum, hvor man får meget fin og hurtig resopnce til de mange forskellige problemer man kan
løbe ind i med et nyt afspillerprogram under udvikling.
God fornøjelse
|
Til top |
|
|
Mr Infinity Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2013 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har valgt at give min Denon dcd s1 lidt tid endnu. Ved ikke hvad jeg vælger.
|
Til top |
|
|
Therock1967 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
Sendt: 11 Juli 2013 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr Infinity skrev:
Har valgt at give min Denon dcd s1 lidt tid endnu. Ved ikke hvad jeg vælger. |
|
|
Den har jo som jeg ser det jo også digi in, så kan du vel med fordel bruge DAC`en deri via Streaming
Ellers kan du sælge den til mig
|
Til top |
|
|
gone4it Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2013 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr Infinity skrev:
Har valgt at give min Denon dcd s1 lidt tid endnu. Ved ikke hvad jeg vælger. |
|
|
Absolut bedste udgangspunkt, da du så har muligheden for at sammenligne cd'en med en streamingløsning på lydkvaliteten, og evt. Skipper
cdafspilleren i forvisning om at du absolut ikke har mistet noget, men nok nærmest overbevist om at det er et fremskridt.
Mange vil ikke være enige, men i mit tilfælde har jeg aldrig været i tvivl om at det var vejen, når musikken har første prioritet.
Selv med et analogt setup af betragtelig kvalitet nyder jeg streaming uden at savne noget!
|
Til top |
|
|
Sound Defined Branchemedlem

Sound Defined
Bruger siden: 18 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 11 Juli 2013 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRiver er også min favorit på PC/Mac, men man kan ikke forbedre hardwaren på disse (bedre strømforsyning). Derfor vil de altid støje langt mere end
f. eks. Auraliti, som iøvrigt ikke koster mere end en MacBook. Auralitien er mit førstevalg til high-end streaming, da den kan tweakes til at spille helt
forrygende.
__________________ Mvh
Peter Steffensen
Sound Defined
|
Til top |
|
|