Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 12:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: bedst lyd ud af mine jamo 300r (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rasmusbergpalm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 April 2011 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Hey. Jeg har et par gamle jamo power 300 R som jeg egentlig er ret glade for udseende mæssigt. Jeg er komplet hifi-noob
så jeg har bare skaffet mig en forstærker som jeg syntes så flot ud. Det er en pioneer stereo reciever model sx-434 (også
en gammel sag).
I kan se nogle billeder : her
Mit problem er
1) Når jeg skruer op begynder lyden at blive meget dårlig. Den bliver 'mudret' og efterfølgende er den dårlig selv hvis jeg
skruer ned igen. Den er dårlig et par timer. Det virker som om det forstærker problemet hvis jeg skruer op for bassen
2) Som i kan se er den nederste enhed i min venstre højtaler f**ked. Alt lyd ud af den højtaler lyder virkelig horribelt.
(hvorfor jeg selvfølgelig har koblet den fra)

Hvor gode er højtalerne? Hvor meget bedre kan/vil min lydoplevelse blive med en bedre forstærker/kabler osv? Eller er det
primært mine højtalere der er problemet? Hvis ikke hvilken forstærker kan i så anbefale til en fornuftig pris? Er det realistisk
at få reperaret den venstre højtaler? Hvor mange penge skal jeg forvente at smide efter det?

Håber i vil hjælpe en noob.
VH, Rasmus.
Til top Vis rasmusbergpalm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmusbergpalm

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 25 April 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest vil jeg tro det er din receiver du bør kyle ud og købe en nyere evt brugt. Er det receiver du fortsat vil have, laver Onkyo og Yamaha gode apparater. Hvad Jamo'erne angår, er det nok nemmest at søge efter et par udtjente mage til og håbe på at basserne er ok. Så kan du nappe een derfra og bruge den. Senere kan du så skifte kondensatorne til hornet til friske typer. Denne her er ikke så dyr. 3000kr måske? 

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 April 2011 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Som jeg lige ser det er der flere problemer men også muligheder.

1 Det ser ud som om du benytter højttalerene som bordben? Dette er nok ikke helt vildt godt sådan lydmessigt men kan det ikke være anderledes så prøv at afkoble bordpladen ved at lægge noget blødt imellem og afkobel ligeledes mellem højttalerne og gulvet.

2 Det er ret tydeligt at den ene bas har et problem  men som du selv er inde på så tyder det mest på at forstærkeren har en defekt som gør at den lyder anderledes i lang tid efter at du skruer ned igen. Du må prøve at låne en anden forstærker eller afprøve din egen på et andet sæt højttalere.

3 Den ødelagte bas skal naturligvis ikke være der. Her er det så at der kommer penge med i spillet. At få den lavet på et værksted koster en del så det må du selv afgøre om du vil. Finde en brugt magen til er sikkert muligt men kan være svært.

Hvis det ikke må koste (for hvis så er alt jo muligt) så ville jeg prøve det som jeg har skrevet og måske også forsøge at lappe hullet i bassen med noget let og stift og en gang superlim. Det kan da næsten ikke skade at prøve. Hellere en tæt passiv bas end en hullet en.  Hvis det virker så ville jeg prøve at bytte om på højre og venstre højttaler idet den med den passive bas så ville få lidt forstærkning ved at stå i hjørnet.  Du kan også bare prøve at koble den nederste bas fra på den anden så de har ens arbejdsbetingelser   og altså stadig forsøge at lappe hullet

Til top Vis HIFY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFY

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 25 April 2011 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hvis du som HIFY skriver, prøve at lappe membranen, så brug kaffefiltre men på bagsiden af basenheden. Brug let fortyndet snedkerlim.

rasmusbergpalm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Jeg er bestemt ikke afvisende for at smide lidt penge efter det. Kunne det være en ide at smide nogle nye basenheder i? Ville
det i den forbindelse være nødvendigt at udskifte alle 4? eller kunne jeg nøjes med de 2 nederste (for at få symetri). I fald at
jeg vil udskifte basenhederne hvilke specs skal jeg da gå efter?
Jeg er indstillet på at skaffe mig en ny forstærker (nej det behøver ikke være en reciever). Har i et bud på en god billlig
(~1000-2000) en?
Kender i et sted jeg kan prøve en forstærker før jeg køber den? så jeg kan se om det giver noget eller det er højtalerne der er
f**ked.

VH, Rasmus.
Til top Vis rasmusbergpalm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmusbergpalm

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2011 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Om vi kender et sted hvor man kan prøve en forstærker????+??   altså er det bare gas du laver?

rasmusbergpalm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2011 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Nej det er ikke gas... Er det helt almindeligt bare at gå ned i hifiklubben og bede om en forstærker til låns?

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2011 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Nå ok du mente at låne     sorry   Jeg har før lånt af hifiklubben men kun fra lørdag til mandag.

HIFY
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2011 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Du kan også bare sige til helvede med det hele og købe et brugt sæt dali 6006 eller cerwin vega og en ældre nad forstærker. Og et sæt rigtige ben til dit bord.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes