Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 04:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: XLR vs. RCA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

jeg sidder i øjeblikket og nyder lyden fra en NAD 116 koblet til en Krell KSA-80B. Mellem de to er et kabel med RCA-stik. Men begge enheder har XLR-stik til balanceret forbindelse.

Er der nogen der har at bud på, hvad jeg vil opleve som ændret, hvis jeg investerer i et balanceret kabel med XLR? (hvis forudsætningen er, at kablerne/kobberet er de/det samme, bare med forskellige stik)

på forhånd tak
Lux550 Freak

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Jeg er gået over til XLR her på det sidste og har oplevet det som spild af tid og penge.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Hvis begge produkter er fuldt balancerede, vil jeg anbefale at skifte til XLR. Jeg har personligt oplevet en lidt mere mørk baggrund, et lidt mere roligt lydbillede, ved skift til XLR.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har personligt oplevet en lidt mere mørk baggrund, et lidt mere roligt lydbillede, ved skift til XLR.

[/QUOTE]

Det opfatter jeg som mere lukkethed.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Megaton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:
Er der nogen der har at bud på, hvad jeg vil opleve som ændret, hvis jeg investerer i et balanceret kabel med XLR? (hvis forudsætningen er, at kablerne/kobberet er de/det samme, bare med forskellige stik)

Hvis du er generet af hørbar støj, burde det blive reduceret med balancerede kabler. Balancerede kabler var oprindeligt beregnede til lange kabeltræk og er derfor mere immune for støj.

Så vidt fakta. Om du får strammere dit eller bredere dat kan andre nok fortælle nogle historier om.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Megaton skrev:
Lux550 Freak skrev:

Hvis du er generet af hørbar støj, burde det blive reduceret med balancerede kabler. Balancerede kabler var oprindeligt beregnede til lange kabeltræk og er derfor mere immune for støj.

Så vidt fakta. Om du får strammere dit eller bredere dat kan andre nok fortælle nogle historier om.

Ja, indstråling imunitet er nok noget af det eneste ved balanceret drift, der er værd at gå efter...

Ellers, så står man bare med en masse problemeatikker, i form af krav om 100% parring af alle komponenter (hvilket er umuligt) Så på den konto, der mister du allerede information, som single ended ville have lukket igennem.
Hvad angå kabling, så står du med miller effekt, som "fordobler" kablets kapacitet. Da fase lederne skal ligge så tæt som muligt, for at opnå ens indstråling, så får man også uundgåeligt denne effekt.
Og generelt, så vil mange nok sælge deres egen mor, for at minimere kapaciteten ;-)

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Her gav xlr større lydbillede, mere kontrol og mere/bedre soundstage.
Mvh
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Der er så langt så langt mellem ægte fuldt balancerede enheder at jeg heller ikke ser megen pointe ...
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

villavalium
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Ja det siger sig selv at æskerne skal være ægte/rigtig balanceret, men er de det og et godt balanceret kabel på, så kommer
øretiløresmilet !!!
Til top Vis villavalium's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af villavalium

Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

hmm.. fornemmer jeg endnu en "følelse vs. rationalitet"s problematik?

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Juli 2010 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Teori..:
  XLR ( Balanceret overførsel ) eliminerer common-mode støj ved lange kabelstræk, IE mikrofoner e.l. til professionelt brug, hvor 30-50 meter kabel ikke er specielt. Det fordrer selvfølgeligt at enhederne er "ægte" balanceret i indgangstrinnet, evt. trafo-koblet eller andre muligheder.
  Da Phono referer til stel i stedet for en identisk modpart, vil der uværgeligt opstå common-mode støj som resultat af potetiale-forskelle imellem sender og modtager.

Praksis..:
  XLR stikkene og indgangstrin til disse er på mellemklasse consumer-udstyr i værste fald baseret på håndplukkede og jomfru-fjams-dyppede komponenter udmålt til en nøjagtighed og precision bedre end 0,00001%, og typisk i fuldmåne på skuddag i atlantis, hvor
  Ubalancerede indgangstrin på mellemklasse consumer-udstyr typisk er lave 2 minutter i fyraften af de frasorterede eller defekte komponenter man lige havde i nærheden, eller som arbejdsdrengen er ved at feje op fra gulvet.

OVERSÆTTELSE..:
  Hvis udstyret er korrekt bygget / ens bygget i Bal og u-Bal indgange, og man ikke bor ENTEN meget støjfyldt ( EMC ) ELLER har meget lange kabler, OG kabler til Bal hhv U-Bal er de samme, så vil der ikke være forskel.
  Så kort sagt..: - Prøv jer frem med ens kabler og ens stik-kvalitet - og se hvad i selv synes. Der er, som måske kan udledes af ovenstående ikke en defineret enslydende facit-liste.

JBLfan 

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Sendt: 14 Juli 2010 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

En enkelt gang imellem er det mere end bare indgangen der er balanceret. En Accphase P-102 f.eks. er balanceret hele vejen
til udgangen og siges at lyde betydeligt bedre med balancerede kabler ført fra en ægte balaceret forforstærker.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes