Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 11:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Max længde på koaxial kabel ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har læst lidt på forummet omkring koaxiale kabler. Jeg har solgt, et anlæg til en bekendt og han vil trække et 8 m. langt koaxial kabel, kan dette lade sig gøre?

Nu tænker jeg ikke teori, men i praktisk.

Nogen der evt. har erfaring med så langt et koaxialt kabel træk?

Generalt har folk jo sagt i tidernes morgen, at koaxiale helst ikke skal være længere end 1,5 m. og skal ligge på en impedans på 75 Ohm og man burde bruge optisk over længere afstande. Dette kan dog ikke lade sig gøre da Pioneer i hans givne model kun har koaxial udgang.

I princippet er det jo 1 og 0 taller. Det jeg er mest bekymret for er støj og signal tab.

Kan det lade sig gøre, at trække et koaxial kabel på 8 m.?

Det skal spille med en H&K AVR 8500 forstærker, der ikke understøtter HDMI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft et coaxkabel på 5m og det lød bedre end det jeg havde på 1m af samme mærke. Så ingen problem for mig ved de 5m....

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Jeg har haft et coaxkabel på 5m og det lød bedre end det jeg havde på 1m af samme mærke. Så ingen problem for mig ved de 5m....

At kablet lyder bedre på 5m. end et på 1m. kan måske skyldes, at du har ramt tættere på impedansen på 75 Ohm. Læste et sted på siden, at et kabel på 1,5 m. fx. kan lyde bedre i nogle tilfælde end et på 0,5 m. simpelthen fordi impedansen ligger tættere på de 75 Ohm.

Ærgeligt man ikke har et ordentlig skærmet RCA kabel på 8 m. til at teste.

Der er ikke andet at gøre end at prøve det af.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 02:23 | IP-adresse registreret  

Det ender højst sandsynligt med et

SUPRA TRICO RCA KOAXIAL KABEL 8.0M

Tak for responsen Pierre

M.v.h Jack

Min hjemmebio

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Et digitalt coax-kabel kan fint være 8 m, har selv set og hørt et setup, hvor kablet var ca 8m.

Et coax-kabel skal faktisk helst være MERE en 1,5 m.
Dette skyldes ikke så meget impedansen; men at hvis kablet er kortere, så kan der ske spejlinger mellem de 2 ender af kablet. P.g.a. af kablets korte længde vil disse spejlinger opfanges af modtagerdelen og kommer til at forstyrre detekteringen af de originale signal.
Så længden på MERE end 1,5 m er en beregning baseret på signalets hastighed i kablet (tæt på lysets hastighed), og den tidsperiode, hvor modtageren er åben over for læsning af en bit - ved langt kabel, forsinkes spejlsignalerne, så meget at de ikke forstyrer.

Det er vigtigt at kablet er et coax kabel af god kvalitet med en impedans på 75 Ohm, lavt tab, gode højfrekvens egenskaber  og ikke mindst dobbeltskærmet. Bedste på dette område er coax kabler af type RG6/U.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Lige en ting. Det er efter min erfaring meget stor forskel på kvalitet på digital kabler, selvom det er 0 og 1 på TTL niveau der sendes over. Det er fordi at ikke så gode kabler, påvirker pulsen så den ikke er helt firkantet. Det betyder at modtageren tror at den få en 1 tal inden signalen er helt rejst eller holder den længere tid med jitter som resultat. Faktisk har jeg oplevet storre forskel i lyd på digital kabler end på analog....

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

panos skrev:
Lige en ting. Det er efter min erfaring meget stor forskel på kvalitet på digital kabler, selvom det er 0 og 1 på TTL niveau der sendes over. Det er fordi at ikke så gode kabler, påvirker pulsen så den ikke er helt firkantet. Det betyder at modtageren tror at den få en 1 tal inden signalen er helt rejst eller holder den længere tid med jitter som resultat. Faktisk har jeg oplevet storre forskel i lyd på digital kabler end på analog....

Præcist, derfor er det vigtigt at kablet har gode højfrekvensegenskaber. Hvis ikke, så bliver firkantimpulserne rundet af, og sværere at aflæse for modtageren. Derfor er en kabletype som RG6/U fint til formålet, da dette er specificeret til satellit- og fjernsynssignaler i Ghz området.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

. . . og stikkene, ikke at forglemme. Det nytter ikke at bruge det rigtige kabel, hvis man ikke også bruger de rigtige stik. De skal også have en impedans på 75 ohm. Eksempelvis dette: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H20540

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Et digitalt coax-kabel kan fint være 8 m, har selv set og hørt et setup, hvor kablet var ca 8m.

Dette skyldes ikke så meget impedansen; men at hvis kablet er kortere, så kan der ske spejlinger mellem de 2 ender af kablet. P.g.a. af kablets korte længde vil disse spejlinger opfanges af modtagerdelen og kommer til at forstyrre detekteringen af de originale signal.
Så længden på MERE end 1,5 m er en beregning baseret på signalets hastighed i kablet (tæt på lysets hastighed), og den tidsperiode, hvor modtageren er åben over for læsning af en bit - ved langt kabel, forsinkes spejlsignalerne, så meget at de ikke forstyrer.

Det er vigtigt at kablet er et coax kabel af god kvalitet med en impedans på 75 Ohm, lavt tab, gode højfrekvens egenskaber  og ikke mindst dobbeltskærmet. Bedste på dette område er coax kabler af type RG6/U.

Dette kabel overholder alle disse parametre ikke?

http://www.dustinhome.dk/pd_5010100409.aspx?csref=Prisjamfor else_Pricerunner_1885

M.v.h Jack

Min hjemmebio

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

JackD skrev:

erlingt skrev:

http://www.dustinhome.dk/pd_5010100409.aspx?csref=Prisjamfor else_Pricerunner_1885

Ja, det vil jeg tro. Supra laver rigtigt gode kabler, og som jeg kan læse mig til på deres hjemmeside, er både kabel og stik 75 Ohm.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
. . . og stikkene, ikke at forglemme. Det nytter ikke at bruge det rigtige kabel, hvis man ikke også bruger de rigtige stik. De skal også have en impedans på 75 ohm. Eksempelvis dette: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H205 40

kabler og stik skal da passe sammen ja,  men stik har ikke noget med impedansen at gøre

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

boholm skrev:
. . . og stikkene, ikke at forglemme. Det nytter ikke at bruge det rigtige kabel, hvis man ikke også bruger de rigtige stik. De skal også have en impedans på 75 ohm. Eksempelvis dette: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H205 40

kabler og stik skal da passe sammen ja, men stik har ikke noget med impedansen at gøre

Det har det i allerhøjeste grad. Hvis de ikke også har karakteristisk impedans på det samme som kablet - både han og hunstik, så vil der opstå reflektioner i selve kablet, som kan påvirke det modtagne signal.

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
JackD skrev:

erlingt skrev:

Ja, det vil jeg tro. Supra laver rigtigt gode kabler, og som jeg kan læse mig til på deres hjemmeside, er både kabel og stik 75 Ohm.

Ja, og det er dobbelt folieskærmet. :-)

M.v.h Jack

Min hjemmebio

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Tak, for hjælpen

M.v.h Jack

Min hjemmebio

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
jan_stevns skrev:

boholm skrev:

kabler og stik skal da passe sammen ja, men stik har ikke noget med impedansen at gøre

Det har det i allerhøjeste grad. Hvis de ikke også har karakteristisk impedans på det samme som kablet - både han og hunstik, så vil der opstå reflektioner i selve kablet, som kan påvirke det modtagne signal.

virker underligt -   man bruger forskellige typer crimpstik til hhv rg59 og rg6 kabler, de er begge 75ohms kabler,  grunden til de forskellige crimpversioner er kabeldiameteren.

Jeg har aldrig hørt de stik omtalt som 50 eller 75 ohms typer, udelukkende omtalt som typen til et givent kabel.  På nogle af loddetyperne er det hullet i "indskruningen" der har en lidt anden diameter.

har du eventuelt et link til nogle omtaler af impedans på stikkene ?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Her er en hel side af forskellige stik til forskellige ledninger:

http://www.brinck.dk/?page=cat&PrCatNo=2806

Klik på de forskellige stik og se, hvad der er skrevet om dem.

Rg59: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H20536
Rg6: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H20537

RG58 (50 ohm): https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H20535

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

boholm skrev:
Her er en hel side af forskellige stik til forskellige ledninger:

http://www.brinck.dk/?page=cat&PrCatNo=2806

Klik på de forskellige stik og se, hvad der er skrevet om dem.

Rg59: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H205 36
Rg6: https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H205 37

RG58 (50 ohm): https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H205 35

jeg har set den side :)  -   alt andet lige skulle man jo så tro der findes forskellige fatninger, til de respektive impedanser ,  det gør der besynderligt nok ikke.

Megaton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2009
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Juli 2010 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

panos skrev:

Hmm... er der ikke fejlkorrektion på bitstrømmen? CD-data er i hvert fald kodet med fejlkorrigerende koder.

Desuden bliver der jo ikke bare sendt en spænding på 0 eller 1 V. Signalet er moduleret på en bærebølge, så der skal rigtig meget støj (eller andre mærkelige fænomener, som ikke forekommer i kabler) til for at 1 og 0 kan forveksles.

Hvis man alligevel havde et kabel, der medførte tab, ville ingen kunne holde ud at høre på det. Det er det smarte ved digital: Enten virker det, eller også virker det ikke.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2010 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
[snip]  -   alt andet lige skulle man jo så tro der findes forskellige fatninger, til de respektive impedanser ,  det gør der besynderligt nok ikke.

Den ydre fatning kan godt være ens, men der er forskel på tykkelsen af isoleringen og tykkelsen af selve pinen til midterlederen i stikket.

Hvis du vil læse om andres viden/erfaring, så læs denne:
http://www.diyaudio.com/forums/digital-source/61569-true-75o hm-rca-type-plug-possible.html

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2010 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

Tjaehh - man (jeg) må jo så erkende at der lige var noget der, der var gået hen over hovedet -   når vi købte bnc stik til crimpmontage var det stik passende til det anvendte kabel ,  det stik har så åbenbart næsten pr automagik den korrekte impedans.  Ikke et sekund er der spekuleret om stikket er 50 eller 75ohm - ohh well 

iøvrigt interessant læsning på diyaudio :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes