Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 14:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Holfi nb2se DC offset (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Hej alle
Jeg har en Holfi NB2se, hvor forrige ejer har fået skiftet de 2 TL071 IC'er til LT1028!!!
Den spiller virkeligt godt, men problemet er at venstre kanal har et DC offset på ca 250mV og højre ca 170mV!!!
Jeg formoder at det er modifikationen som har bevirket offset på udgangen? Tidligere ejer havde ikke problemer, men
mit effekttrin kobler fra en gang imellem grundet for høj DC på indgangen.

Jeg har åbnet dyret og finder et potentiometer pr kanal, 10.000kr spørgsmålet er bare om det er til at justere offset eller tomgangsstrøm?
Jeg kan ikke finde diagram på den nogen steder....
Nogen som kender den???

Jeg har også en Pre NB1se og den har offset på 34mV pr kanal, og det giver ingen problemer...

Mvh
Til top Vis *allan*'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af *allan*

lydarne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Maj 2013
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Tl072 har jfet i indgangen og har derfor meget lav Input bias current og Input offset current, det ligger i pA området , der er tale om en fejlstrøm som løber ud af indgangen, og vil danne et spændingsfald over de modstande som eventuelt sider i forbindelse med indgangen, og det vil som slut resultat vise sig som offset spænding.

LT1028 har transistorer i indgangen og har derfor langt højre Input bias current og Input offset current ind Tl072, værdierne ligger i nA området, og kan derfor giver betydeligt højre offset på udgangen hvis der er modstande med høj ohmsk værdi i forbindelse med indgangen.

Dette kunne være årsagen til det oplevede
Til top Vis lydarne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydarne

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2014 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Hej,
Tak for svar jeg var dog selv lige ved at skrive at jeg stille og roligt prøvede at dreje på potmetret imens jeg målte
og offset kunne justeres på plads med de 2 potmetre.
Jeg får dog tilsendt de originale IC'er og de kommer på plads igen.

Så tak for hjælpen, problem løst

lydarne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Januar 2014 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

*allan* skrev:
Hej,
Tak for svar jeg var dog selv lige ved at skrive at jeg stille og roligt prøvede at dreje på potmetret imens jeg målte
og offset kunne justeres på plads med de 2 potmetre.
Jeg får dog tilsendt de originale IC'er og de kommer på plads igen.

Så tak for hjælpen, problem løst

Ja ok det tog jeg som selvfølge at du naturligvis havde prøvet, men kan godt se nu at jeg ikke læste dit indlæg godt nok, når du kan justerer offset på plads og hvis potmeteret ikke er helt ude i en yderstilling behøver du ikke nødvendigvis skifte tilbage til de gamle IC'er.

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2014 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Næ som jeg skrev intet diagram og dermed vidste jeg ikke om potentiometeret var offset eller bias.
Ja det var indenfor deres justeringsområde, men jeg føler dog ikke for at man skifter komponenter i et apparat
hvor producenten gør så meget for at fortælle hvor mange komponenter de har "lyttet" igennem og trimmet og lyttetunet
lyden på plads
Og ja jeg ved godt at TL071 er en tudse gammel op-amp ligesom en NE5532 er det, men hvis de lyder godt i konstruktionen så fred være med det

Det skal jo helst være vildt eksotiske komponenter, fremstillet af svært tilgængeligt materiale (gerne fra månen) før VI hifi nørder finder det
spændende.
Men det stadie er jeg kommet over

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

*allan* skrev:

Det skal jo helst være vildt eksotiske komponenter, fremstillet af svært tilgængeligt materiale (gerne fra månen) før VI hifi nørder finder det
spændende.
Men det stadie er jeg kommet over

58.672 stjerner for dén. Jeg er 99% sikker på at de er de færreste der tænker over alt det optageudstyr, mixning, konvertering fra dit til dat og retur, før det forhåbentligt ender som genkendelig musik på et eller andet medie.

Det er så her vi tager over. En afspiller, en forstærker og et sæt højttalere. Og hold da op hvor er der meget woodoo og overtro forbundet med disse tre dele.

Men det skal være i orden, og vi forsøger gerne, med jordforbindelsen i behold.

exrumpyt

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Holfi NB2, nu har jeg heller ikke set et diagram, men jeg tror ikke, at disse TL071'ere sidder direkte i signalvejen - dette ville slet ikke ligne Holfi -  tror der er tale om et DC servo kredsløb?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Hvis det er til DC-servo, ville det være at skyde gråspurve med kanoner at montere LT-1028 (de koster omkring el "lille hund" stykket, så uden at have set diagrammet, vil jeg da gætte på, at de sidder i signalvejen. Det skal så siges, at lyden ikke tåler sammenligning. LT-1028 lyder 10*6 bedre end TL-071, men lad det da komme an på en prøve, montér de originale, juster DC-offset, hvis du ikke kan høre forskel, såååhhh..........

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2014 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Hej Pink
Jeg tror du har ret, men uden diagram kan vi jo ikke lige se det
Men et alm. DC servo kredsløb er det jo ikke da potmetret netop kunne regulere på DC niveauet på udgangen.
Men som jeg skrev tidligere who gives a s..t!!! Bare det lyder godt...

Den tidligere ejer påstod dog at han kunne høre forskel på før og efter, der er monteret sokler så når jeg modtager de originale 071 skal jeg
selvfølgelig lige prøve om det betyder noget lydmæssigt og så skriver jeg lige hvad jeg oplever...

Jeg har dog også en Pre NB1se og selvom den er umodificeret lyder den stadigvæk bedre end min modificeret NB2se med "bedre" op-amps

lydarne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Januar 2014 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

PINK skrev:
Holfi NB2, nu har jeg heller ikke set et diagram, men jeg tror ikke, at disse TL071'ere sidder direkte i signalvejen - dette ville slet ikke ligne Holfi -  tror der er tale om et DC servo kredsløb?  

Der er med 99 % sikkerhed tale om en servo , Holfi brugte såvidt jeg ved kun diskrete komponenter til forstærker kredsløbene,   Tl071-2 er et stabilt og godt valg til en servo, den virker bare.

Men alt sider på sin vis i signalvejen hvis man ser AC mæssigt på det, alt ligger "parallelt", og alt vil indvirker på lyden mere eller mindre, også valget af opamp i en servo.

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2014 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Så er der nyt i sagen!!!
De gamle TL071 er monteret og for lige at fortælle hele historien, så hjalp justeringen af DC offset kun "lidt" forstået på den måde at det var umuligt
at få et stabilt DC niveau på udgangen (hvis jeg justerede til 0V så svingede den mellem -100mV og +100mV)...
Jeg formodede at de gamle sløve TL071 ville løse problemet, men desværre var de endnu værre!!!
Jeg havde fået at vide af sælger at batterierne var ok, han havde lige tjekket dem og de havde korrekte spændinger.
Men det var de ikke når jeg målte på dem, jo når forstærkeren var tænd så lå der selvsagt de korrekte spændinger over batterierne.
Men i slukket tilstand var det ene batteri kun på 4V og derfor skaffede jeg hurtigt nogle nye.
Nu "kører" den perfekt og DC offset er helt stabilt når kredsløbene er faldet temperatur mæssigt på plads efter power on.

Med hensyn til lydmæssig forskel i mellem TL071 og LT1028, så syntes jeg umiddelbart at der en minimal forskel..
Det er som om der kommer lidt mere power i toppen med 1028 og måske også lidt mere transistorlyd, end med TL071 som giver en mørkere mere
afrundet klang med blødere "kanter"...
Hvad der er bedst og især mest langtidsholdbart må tiden så vise...

Tak til alle for "input"

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Januar 2014 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om at de gamle TL071 har den rigtige holfi lyd og det er nok også derfor de i sin tid blev valgt

*allan*
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2014 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

The Real Wiz skrev:
Det lyder som om at de gamle TL071 har den rigtige holfi lyd og det er nok også derfor de i sin tid blev valgt

Ja det har du ret i... TL071'erne lyder også bedst i Holfi'en andet ville jo også være mærkeligt...
Den er langt mere homogen og diskanten stikker ikke længere af, men lidt på bekostning af gennemsigtigheden!!! Men musikaliteten er i top og det er
jo nok derfor holfi har valgt en "gammel" træt op-amp

Og som jeg tidligere har givet udtryk for er det latterligt at tro at man "bare lige" samlet set forbedre et gennemarbejdet produkt...
Og jeg har også en Holfi pre NB1se og den benytter også en TL071 meeen den spiller ligesom NB2se også skønt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes