Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 15:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effektforstærker "klipper" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Eller hvad skal man kalde det.
Jeg har skaffet en Arcam P25 for at prøve bi-amp af med min integrerede A85.
Når jeg skruer står effektforstærkeren imidlertid af (indicator lampen går fra grøn til blinkende orange eller rød) og jeg bliver
nødt til at slukke helt og tænde igen (ved lavere volume selvfølgelig) før det går med igen.

Den har jo lidt flere muskler end den integrerede (110 i 8 ohm versus 85) men den integrerede kan følge med meget
længere. Når jeg ikke kører bi-amp og kører højttalerne alene (B&W cdm9-nt) så kan jeg skrue væsentlig højere op. I det
hele taget clipper den integrerede ikke, men mister selvfølgelig kontrollen og bliver grumset på et tidspunkt).

Jeg har prøvet med 6 ohms også (Dali Ikon 6)
Prøvet at lade den fungere uden det der bi-amp som effekt med en dedikeret forforstærker (en ok Yamaha)
prøvet begge speaker terminaler...

Jeg har begrænset viden om teknik. Nogen idé om hvad det kan være?
Det er fra en ebay handel på 2500 kr. så at kaste mange penge efter rep synes ikke rimeligt. Måske skulle jeg bare forsøge
at lade handlen gå tilbage?
Til top Vis Nigro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nigro

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Du har vel fjernet jumperne ved terminaler før du koblede den ekstra forstærker på? Se evt efter om der skulle være nogle tråde, der kortslutter terminalerne enten ved forstærker eller højttalerne.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Du skriver at du har prøvet at køre den alm. uden bi-amp med en Yamaha forforstærker, men du skriver ikke hvad du fik ud af det forsøg ?

Spiller du meget højt når den slår fra ?

Kan du evt. forklare eller tegne hvordan du har "bi-ampet".
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Man kan hurtigt komme galt afsted. En ven ville Bi-wire, men fik byttet rundt på +/- på det ene kabel, og glemte at fjerne jumperene på højttalerene. forstærkeren overlevede...

Måske et tip...

exrumpyt

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2014 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har bi-ampet som beskrevet i manualerne for Arcam forstærkerne. Jumperne af (jeps det har jeg husket ;) kæmpe
advarsler i manual for både forstærkerne og Ikon'erne). Den integrerede forbindes til de øverste
terminaler på højttalerne (og ja, polerne er vendt korrekt) og effektforstærkeren til de nederste terminaler på højttaleren.
Forbundet med et signalkabel, som normalt. Den integrede tager sig af diskant og effekten af mellemtone og bas (selvfølgelig
afhængig af højttalerens konstruktion og delefilter).

Med Yamaha'en skete det sammen. På et niveau som langt fra var urimeligt højt, stod effekten simpelthen af.

Der virker som en eller anden intern beskyttelsesmekanisme som reagerer på varme tror jeg... og som har en fejl med at slå
til for hurtigt... eller kølingen virker ikke ordentligt længere... Det er min egen vurdering. Makes sense?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Januar 2014 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Du har nok ret i at det er sikringskredsløbet der får den til at slå fra. Der kan selvfølgelig være en fejl i kredsløbet, men det er sjældent. Normalt sker det "med god grund".

Sikringskredsløbet kan være lavet til at reagere på forskellige fejl. Det kan som du selv er inde på være varme. Men det kan også være høj strøm, fejlspænding internt i udgangen eller at der simpelthen spilles højere end forstærkeren magter. Det sidste er det mest almindelige.

Hvis det er varme der er årsagen, vil der normalt gå lidt tid inden det sker. Hvis den slår fra hvis du skruer op umiddelbart efter den er tændt, kan det vist godt udelukkes. De øvrige årsager er heller ikke sandsynlige hvis den spiller fint ved normal styrke.

Det er naturligt at effektforstærkeren slår fra først som du har forbundet det. Der afsættes næsten ingen effekt i diskanten i forhold til bassen, så effektforstærkeren arbejder væsentligt hårdere end den integrerede. Og forskellen på 85 kontra 110 watt er nærmest ubetydelig.

Det er svært at vurdere via forum hvor højt du spiller, og selvfølgelig kan der være fejl, men jeg tror mest på at den bare ikke magter at spille så højt som du ønsker.
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Nigro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2014 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Du har nok ret i at det er sikringskredsløbet der får den til at slå fra. Der kan selvfølgelig være en fejl i
kredsløbet, men det er sjældent. Normalt sker det "med god grund".

Sikringskredsløbet kan være lavet til at reagere på forskellige fejl. Det kan som du selv er inde på være varme. Men det kan
også være høj strøm, fejlspænding internt i udgangen eller at der simpelthen spilles højere end forstærkeren magter. Det
sidste er det mest almindelige.

Hvis det er varme der er årsagen, vil der normalt gå lidt tid inden det sker. Hvis den slår fra hvis du skruer op umiddelbart
efter den er tændt, kan det vist godt udelukkes. De øvrige årsager er heller ikke sandsynlige hvis den spiller fint ved normal
styrke.

Det er naturligt at effektforstærkeren slår fra først som du har forbundet det. Der afsættes næsten ingen effekt i diskanten i
forhold til bassen, så effektforstærkeren arbejder væsentligt hårdere end den integrerede. Og forskellen på 85 kontra 110
watt er nærmest ubetydelig.

Det er svært at vurdere via forum hvor højt du spiller, og selvfølgelig kan der være fejl, men jeg tror mest på at den bare
ikke magter at spille så højt som du ønsker.

Tak for input. Det er faktisk når den bliver varm, at den klipper. Men synes lynhurtigt den bliver for varm.
Så det kan vel godt tænkes at der er fejl på afkølingen... eller sikringsanlægget?

Det jeg mener er, at når jeg afkobler effekten og lader den integrerede trække læsset alene, så kan jeg få væsentligt mere
volume ud af systemet uden problemer. Så den integrerede kan altså præstere mere alene end effekttrinnet kan...

Og tro mig, det er ikke ved bragende høj volume at den står fra. (hvis "klokken 11" er "vi danser vildt til nytårsfesten og
fætter Kaj skruer højt op" og "klokken 12" er "nu bliver naboerne irriterede" så står den allerede af klokken 9 :)

Langt fra hvad man kan forvente af en effektforstærker i den klasse. Det var deres topmodel omkring år 2000 til en pris på
omkring 14.000 dengang.
"Offering 100 watts per channel, the P25 drives even demanding speakers with ease an is designed to fit into modern living
environments. The FMJ P25 is built for sound quality first and foremost. Its massive power supply can deliver effortless
performance. The amplifier can deliver an astonishing peak current of more than 20 Amps."

Spørgsmålet er nok om det kan betale sig for mig at indlevere den til KT Radio (som forhandler Arcam) og lade dem
undersøge den....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes