Sendt: 12 Januar 2014 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Du har nok ret i at det er sikringskredsløbet der får den til at slå fra. Der kan selvfølgelig være en fejl i
kredsløbet, men det er sjældent. Normalt sker det "med god grund".
Sikringskredsløbet kan være lavet til at reagere på forskellige fejl. Det kan som du selv er inde på være varme. Men det kan
også være høj strøm, fejlspænding internt i udgangen eller at der simpelthen spilles højere end forstærkeren magter. Det
sidste er det mest almindelige.
Hvis det er varme der er årsagen, vil der normalt gå lidt tid inden det sker. Hvis den slår fra hvis du skruer op umiddelbart
efter den er tændt, kan det vist godt udelukkes. De øvrige årsager er heller ikke sandsynlige hvis den spiller fint ved normal
styrke.
Det er naturligt at effektforstærkeren slår fra først som du har forbundet det. Der afsættes næsten ingen effekt i diskanten i
forhold til bassen, så effektforstærkeren arbejder væsentligt hårdere end den integrerede. Og forskellen på 85 kontra 110
watt er nærmest ubetydelig.
Det er svært at vurdere via forum hvor højt du spiller, og selvfølgelig kan der være fejl, men jeg tror mest på at den bare
ikke magter at spille så højt som du ønsker. |
|
|
Tak for input. Det er faktisk når den bliver varm, at den klipper. Men synes lynhurtigt den bliver for varm.
Så det kan vel godt tænkes at der er fejl på afkølingen... eller sikringsanlægget?
Det jeg mener er, at når jeg afkobler effekten og lader den integrerede trække læsset alene, så kan jeg få væsentligt mere
volume ud af systemet uden problemer. Så den integrerede kan altså præstere mere alene end effekttrinnet kan...
Og tro mig, det er ikke ved bragende høj volume at den står fra. (hvis "klokken 11" er "vi danser vildt til nytårsfesten og
fætter Kaj skruer højt op" og "klokken 12" er "nu bliver naboerne irriterede" så står den allerede af klokken 9 :)
Langt fra hvad man kan forvente af en effektforstærker i den klasse. Det var deres topmodel omkring år 2000 til en pris på
omkring 14.000 dengang.
"Offering 100 watts per channel, the P25 drives even demanding speakers with ease an is designed to fit into modern living
environments. The FMJ P25 is built for sound quality first and foremost. Its massive power supply can deliver effortless
performance. The amplifier can deliver an astonishing peak current of more than 20 Amps."
Spørgsmålet er nok om det kan betale sig for mig at indlevere den til KT Radio (som forhandler Arcam) og lade dem
undersøge den....
|