Emne: Streamer, hvorfor? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
redwine Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 259
|
Sendt: 08 August 2013 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
happy skrev:
Har solgt min ellers fantastiske Mcintosh MCD-500 CD/SACD afspiller og kører nu næsten 100% via Devialet D-Premier + Mac Mini +
Freecom HDD +
Weiss int202 interface + Zensati #2 XLR mellem interface og Devialet.
Det rykker for vildt!
En gang imellem bliver det også til streaming via wifi modulet i Devialet'en - lyder fantastisk, men foretrækker fast forbindelse.
Har 130/30 mbit til rådighed. |
|
|
Lyder interessant, men hvorfor skal du have en Weiss involveret?
|
Til top |
|
|
happy Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 505
|
Sendt: 09 August 2013 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
redwine skrev:
happy skrev:
Har solgt min ellers fantastiske Mcintosh MCD-500 CD/SACD afspiller og kører nu næsten 100% via Devialet D-
Premier + Mac Mini +
Freecom HDD +
Det rykker for vildt!
En gang imellem bliver det også til streaming via wifi modulet i Devialet'en - lyder fantastisk, men foretrækker fast forbindelse.
|
|
Lyder interessant, men hvorfor skal du have en Weiss involveret? |
|
|
Har valgt FireWire fra Mac mini til interface og AES/EBU mellem interface og Devialet, da jeg syntes det lyder bedst. Et alternativ er spdif mellem Mac
mini og Devialet, men efter min mening lyder min løsning mere dynamisk.
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 09 August 2013 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
happy skrev:
Har solgt min ellers fantastiske Mcintosh MCD-500 CD/SACD afspiller og kører nu næsten 100% via
Devialet D-Premier + Mac Mini + Freecom HDD +
Det rykker for vildt!
En gang imellem bliver det også til streaming via wifi modulet i Devialet'en - lyder fantastisk, men foretrækker fast
forbindelse.
|
|
Det vil sige du sælger din meget fine CD afspiller som kostede dig måske 50k og går over til at spille computerfiler fra en
mac computer med diverse tingeltangel imellem
Helt ærligt savner du ikke at finde CD'en i reolen og lægge den i skuffen på den fine McIntosh CD afspiller, og høre dit valg
komme ud af højtalerne. Det er vist det man kalder en kulturel kvalitet, spiller det slet ingen rolle. Vi har også hifi anlægget
for musikkens skyld og ikke omvendt. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
Sendt: 09 August 2013 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu ikke os alle der savner at stå finde CD'er med meget lille skrift i reolen ;) At det ikke skulle være i musikkens interesse, at bruge streaming er i hvert fald ikke noget argument der holder. Du når MEGET mere rundt i din musiksamling, når du har musikken liggende på harddisk. Jeg har aldrig hørt så meget musik, som efter jeg gik over til streaming. Og ikke mindst så varieret igennem samlingen :)
__________________ Callesoroe
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4856
|
Sendt: 09 August 2013 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
happy skrev:
Har solgt min ellers fantastiske Mcintosh MCD-500 CD/SACD afspiller og kører nu næsten 100% via Devialet D-Premier + Mac Mini + Freecom HDD + Weiss int202 interface + Zensati #2 XLR mellem interface og Devialet.
Det rykker for vildt!
En gang imellem bliver det også til streaming via wifi modulet i Devialet'en - lyder fantastisk, men foretrækker fast forbindelse. Har 130/30 mbit til rådighed. |
|
|
Var McIntosh'en for musikalsk? 
|
Til top |
|
|
happy Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2013 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann: Jeg skal være ærlig og sige, at jeg har taget tilløb til ændringen i godt og vel et års tid. I 1985 fik jeg min første CD-afspiller (Phillips CD104) og valgte på dette tidspunkt, at stoppe med indkøb af vinyl og udelukkende købe CD'ere. I de nu godt 28 år har jeg fået opbygget en forholdsvis stor CD samling, som desværre ikke lader sig opbevaret i stuen af hensyn til plads og ikke mindt WAF i forhold til fruen. Det betød, at jeg i snit havden 400-500 CD'ere stående i reoler i stuen og de resterende ca. 1200 CD'ere liggende i kasser i kælderen.
Jeg har gennem årene haft en hel del maskiner stående fra Audio Aero, Mcintosh, Audia Flight, Primare, Densen osv. som på hver deres måde har leveret varen.
Når man, som jeg har gjort, investerer i et produkt, som Devialet, så giver det ikke mening, at fortsætte med en egentlig afspiller som medie, da Devialet'en har en fantastisk D/A converter, som på alle måder er Mcintosh'en overlegen.
Derfor valgte jeg at sælge maskinen til en der har mere brug for den end mig.
Jeg har dog fortsat en afspiller stående, og da kasserne med CD'erne er i kælderen, hænder det da, at jeg tager et par stykker med op i stuen og afspiller dem fra min Primare BD32 via SPDIF (RCA) til Devialet'en, så Primaren alene anvendes som drev.
En gang imellem kan jeg da godt savne det, at jeg kunne kigge lyrics m.v. men det opvejes klart af, at jeg via min Ipad har et bibliotek, som jeg kan bladre rundt i, hvis jeg skulle have lyst til det.
Jeg er også helt enig med Callesoroe, at aldrig har jeg hørt så meget af min musik som nu, da jeg via Itunes biblioteket kan finde lige netop den sang eller det album som jeg har lyst til at høre. Eller når fruen lige ønsker at høre et enkelt nummer, så skal jeg ikke ned i kælderen og lede efter gamle albums, som der i "gamle dage" ikke var plads til i stuen.
Du skulle prøve det selv, og har du først haft muligheden for streaming, så vil du hurtigt finde ud af, at det netop er musikken der kommer fokus på, da du har alle dine CD'ere til rådighed på en gang og det vil uden tvivl give dig en mere varieret lytning.
Jeg tror der er mange, som jeg, som har mange hundrede CD'ere stående, men det er typisk de samme 50-100 skiver, som der lyttes til. Ved streaming bliver der gjort op med det.
Den største udfordring jeg har haft har klart været, at det tog knap 2 måneder at få rippet alle mine CD'ere. Alle CD'ere er rippet via XLD, så de er rippet så optimalt som overhovedet muligt.
|
Til top |
|
|
happy Forum Bruger

|
Sendt: 09 August 2013 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
happy skrev:
Har solgt min ellers fantastiske Mcintosh MCD-500 CD/SACD afspiller og kører nu næsten 100% via Devialet D-Premier + Mac Mini + Freecom HDD + Weiss int202 interface + Zensati #2 XLR mellem interface og Devialet.
Det rykker for vildt!
En gang imellem bliver det også til streaming via wifi modulet i Devialet'en - lyder fantastisk, men foretrækker fast forbindelse. Har 130/30 mbit til rådighed. |
|
|
Var McIntosh'en for musikalsk? 
|
|
|
Mcintosh'en var/er en fantastisk maskine!
Jeg oplever dog, at kombinationen Mac Mini / Weiss / Devialet er langt mere musikalsk end det jeg oplevede med mit tidligere anlæg (Mcintosh + Audio Research) hvorfor min nuværende kombination er et stort skridt i den helt rigtige retning.
For mit vedkommende er næste step en opgradering af min Devialet til 240 versionen, så jeg efter sigende opnår en endnu mere musikalsk og dynamisk lyd. Jeg har ikke haft lejlighed til en direkte sammenligning endnu, men at dømme fra de udenlandske tidsskrifter, leverer de nye produkter et endnu større lydbillede end det jeg har i øjeblikket, og det er bestemt ikke dårligt.
|
Til top |
|
|
chris09 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 10 August 2013 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
happy skrev:
Jeg er også helt enig med Callesoroe, at aldrig har jeg hørt så meget af min musik som nu, da jeg via Itunes biblioteket kan finde lige netop den
sang eller det album som jeg har lyst til at høre. Eller når fruen lige ønsker at høre et enkelt nummer, så skal jeg ikke ned i kælderen og lede efter
gamle albums, som der i "gamle dage" ikke var plads til i stuen.
Du skulle prøve det selv, og har du først haft muligheden for streaming, så vil du hurtigt finde ud af, at det netop er musikken der kommer fokus
på, da du har alle dine CD'ere til rådighed på en gang og det vil uden tvivl give dig en mere varieret lytning.
Jeg tror der er mange, som jeg, som har mange hundrede CD'ere stående, men det er typisk de samme 50-100 skiver, som der lyttes til. Ved
streaming bliver der gjort op med det.
Den største udfordring jeg har haft har klart været, at det tog knap 2 måneder at få rippet alle mine CD'ere. Alle CD'ere er rippet via XLD, så de er
rippet så optimalt som overhovedet muligt. |
|
|
Dette opsummerer perfekt min holdning til streaming/hdd baseret playback. Et perfekt svar til trådstarteren.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1277
|
Sendt: 10 August 2013 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har rippet over 2000 CD'er til min NAS, og bruger tit at lade min media server vælge random, enten tilfældige numre eller
tilfældige CD'er.
Det betyde, at jeg får hørt et bredere udvalg af musik, end når jeg selv vælger.
Jeg savner ikke at stå med en CD i hånden:-)
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
Sendt: 10 August 2013 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præcis.... Netop muligheden for random selection er fantastisk. Jeg læste faktisk en gang at en musikanmelder anbefalede "random" afspilning af albums. Især albums man kender rigtig godt, så skærper det faktisk lyttesanserne, når man ikke ved hvad der kommer...... Noget jeg har taget til mig og jeg vil give anmelderen ret .......
Med squeezebox softwaren er der smarte plugins, der kan generere playlister alt efter hvad du ønsker...... eller du kan lave dine egne med et SQL-playlist plugin . Du kan også rate dine tracks med karakteren 1-5, og kan så bruge dette når du laver playlister og includere/eksludere genrer.
Eksempel: Du vil kun høre jazz+vocal jazz med tracks rated højere end 3, og så laver den en playliste til dig....... Detter er noget af det jeg elsker allermest ved squeezebox systemet. Noget du ikke har tilsvarende i andre systemer..... Hvis man vil bruge ovennævnte features, er det derfor vigtigt at få TAGGET sine musikfiler rigtigt fra starten...... Dette også en af årsagerne til at det er en fordel at anvende FLAC formatet. Et program som MP3TAG er dog et glimrende værktøj, til at rette op på dine TAGS, hvis det ikke er lavet ok fra starten.
Jeg har for eksempel på alle mine Highresoloution filer oprettet et specielt TAG, der hedder "Highresolution". Så kan jeg eksempelvis bede om en playliste KUN med highresolution filer ........
Denne betjening er absolut det jeg elsker allermest ved digitale musiksystem...... og det er helt klart i musikkens tjenester 
Men selve ratingen tager en krig ............ Jeg er ikke igennem endnu ...... ;) __________________ Callesoroe
|
Til top |
|
|
pac-man Udelukket fra forum

Dobb.prof. Pierre?
Bruger siden: 24 December 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 145
|
Sendt: 10 August 2013 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været lidt mere igang med streamning vs. Drev.
Har besøgt endnu en sonos bruger samt en Mac bruger og min konklusion er stadigvæk, mit drev er bedre.
Ved ikke hvad der ellers findes af digitale afspilnings muligheder, men pt der er jeg skuffet.
Besøgte hifiklubben for at lytte til blue note (sammen med mit drev) og her blev blue note også sat til dørs. Ham gutten i hfk var selv overrasket, men
som han sagde så ville de fleste af deres kunder stadigvæk vælge streamning frem for cd. Pga bruger venligheden, ham selv incl.
|
Til top |
|
|
happy Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2013 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du skriver drev, mener du så CD-afspiller vs streaming? Hvilket drev (afspiller) bruger du?
|
Til top |
|
|
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2159
|
Sendt: 11 August 2013 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
happy skrev:
Hermann: Jeg skal være ærlig og sige, at jeg har taget tilløb til ændringen i godt og vel et års tid. I 1985
fik jeg min første CD-afspiller (Phillips CD104) og valgte på dette tidspunkt, at stoppe med indkøb af vinyl og udelukkende
købe CD'ere. I de nu godt 28 år har jeg fået opbygget en forholdsvis stor CD samling, som desværre ikke lader sig
opbevaret i stuen af hensyn til plads og ikke mindt WAF i forhold til fruen. Det betød, at jeg i snit havden 400-500 CD'ere
stående i reoler i stuen og de resterende ca. 1200 CD'ere liggende i kasser i kælderen.
Jeg har gennem årene haft en hel del maskiner stående fra Audio Aero, Mcintosh, Audia Flight, Primare, Densen osv. som
på hver deres måde har leveret varen.
Når man, som jeg har gjort, investerer i et produkt, som Devialet, så giver det ikke mening, at fortsætte med en egentlig
afspiller som medie, da Devialet'en har en fantastisk D/A converter, som på alle måder er Mcintosh'en overlegen.
Derfor valgte jeg at sælge maskinen til en der har mere brug for den end mig.
Jeg har dog fortsat en afspiller stående, og da kasserne med CD'erne er i kælderen, hænder det da, at jeg tager et par
stykker med op i stuen og afspiller dem fra min Primare BD32 via SPDIF (RCA) til Devialet'en, så Primaren alene anvendes
som drev.
En gang imellem kan jeg da godt savne det, at jeg kunne kigge lyrics m.v. men det opvejes klart af, at jeg via min Ipad
har et bibliotek, som jeg kan bladre rundt i, hvis jeg skulle have lyst til det.
Jeg er også helt enig med Callesoroe, at aldrig har jeg hørt så meget af min musik som nu, da jeg via Itunes biblioteket
kan finde lige netop den sang eller det album som jeg har lyst til at høre. Eller når fruen lige ønsker at høre et enkelt
nummer, så skal jeg ikke ned i kælderen og lede efter gamle albums, som der i "gamle dage" ikke var plads til i stuen.
Du skulle prøve det selv, og har du først haft muligheden for streaming, så vil du hurtigt finde ud af, at det netop er
musikken der kommer fokus på, da du har alle dine CD'ere til rådighed på en gang og det vil uden tvivl give dig en mere
varieret lytning.
Jeg tror der er mange, som jeg, som har mange hundrede CD'ere stående, men det er typisk de samme 50-100 skiver,
som der lyttes til. Ved streaming bliver der gjort op med det.
Den største udfordring jeg har haft har klart været, at det tog knap 2 måneder at få rippet alle mine CD'ere. Alle CD'ere
er rippet via XLD, så de er rippet så optimalt som overhovedet muligt. |
|
|
Det er da helt fint for så har du stadig muligheden for at høre musik på faste format hvis det ønskes. Det var faktisk det
samme jeg overvejede da jeg kikkede på at supplere med Sonos. Og du kommer med mange gode argumenter for
streaming, og det er nok sandsynligt jeg vælger at supplere med Sonos på et tidspunkt. Jeg tror vinylen ryger ud indenfor et
par år, da der ikke længere er megen musik der kun kan fåes på vinyl. Derudover er der ikke længere billige plader til 10 -
20 kr i god kvalitet at købe. Så vinylen vil blive erstattet af en streaming løsning, med en netværksharddisk koblet på en
Sonos løsning, men jeg beholder nuværende anlæg. Jeg har aldrig haft musik på hverken PC eller Telefon og har reelt aldrig
overvejet at få det, så noget i retning af Sonos bridge + Sonos connect + netværksharddisk på 2TB må være løsningen og
så er der lager nok. Jeg vil undgå at blande PC og Tablets ind. Jeg har dog hørt at Samsung Galaxy tablets skulle være
gode, for mac er godt nok et irriterende firma, hvor du betaler extra og samtidig tvinges til at bruge deres regide systemer.
Jeg startede også med Philips CD 104 i 85 eller 86 og har siden haft Denon 1290, 1450 og 1500AE, jeg har fortsat de to
sidste. Men jeg har nok brugt 80 % af midlerne på musikken og har 7 - 800 CDer stående i reolen. + 2 - 300 vinyler. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|