undskyld - jeg kan ikke lade være, når trådstarter nu endnu engang berører emnet "kabler". Jeg er klar over, at åbningsspørgsmålet var forbindelses-kabler mellem enheder, men højttaler-kabler ER nu blevet berørt i tråden, og overvejelser omkring "kabler" og deres natur er interessante såvel for højttaler-kabel og forbindelses-kabler, så jeg håber ikke dette opfattes som helt OT.
Jeg startede en tråd for noget tid siden ( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83989&K W=Lux550+Freak) - problemet var højttaler-kabel mellem (ikke overraskende) forstærker og højttaler, men hvor den sidste del af kablet var alm. 220v ledning.
Mit spørgsmål gik på, hvad effekt dette ville have på lyden, men jeg synes ikke *rigtigt* der kom svar..
Må jeg ikke tillade mig at copy-paste et spørgsmål fra tråden - måske kan det give os andre et indtyk af, hvad kabler gør ved lyden?
Jeg ved jo godt, at der er den grundlæggende kobber-og-kabel-snak.. men hvis man tager et spadestik dybere, synes jeg det ku være interessant at høre begge siders synspunkter på, hvad folk mener at en stump "ikke højttaler-kabel" i den ene ende vil betyde.
Grundlæggende må folk jo mene, at kablet "gør noget" ved signalet. I forstærker-enden er det jo det samme signal der sendes ud, og hvis det lyder forskelligt i højttaler-enden, må der ske "noget" undervejs. Men hvilken natur har dette "noget"?
Blir den lille stump net-ledning kablets flaskehals, så det er helt ligegyldigt at have PLY 2.0 resten af vejen, eller er er påvirkningen "løbende" igennem hele kablet, så signalet ikke "når" at blive påvirket af den lille stump 230v-kabel?
nogen der har en forklaring på, hvad en lille stump dårlig kabel i den ene ende af et højttaler-kabel har af indflydelse?
Mit indtryk af mange udsagn om kabler er, at man formulerer sig på en sådan måde, at man objektivt kan stille spørgsmålstegn ved, om "egenskaben ved et kabel" eller "forskellen til andre kabler" er et udtryk for relle ændringer i lydbølgerne gennem luften/rummet eller er et udtryk for ændret opfattelse i hjernen (som jo vil være lige så reel for lytteren, men måske ikke for andre lyttere).
|