Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 01:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Signalkabel, billig vs. dyr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 August 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:

undskyld - jeg kan ikke lade være, når trådstarter nu endnu engang berører emnet "kabler". Jeg er klar over, at åbningsspørgsmålet var forbindelses-kabler mellem enheder, men højttaler-kabler ER nu blevet berørt i tråden, og overvejelser omkring "kabler" og deres natur er interessante såvel for højttaler-kabel og forbindelses-kabler, så jeg håber ikke dette opfattes som helt OT.

Jeg startede en tråd for noget tid siden ( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83989&K W=Lux550+Freak) - problemet var højttaler-kabel mellem (ikke overraskende) forstærker og højttaler, men hvor den sidste del af kablet var alm. 220v ledning.

Mit spørgsmål gik på, hvad effekt dette ville have på lyden, men jeg synes ikke *rigtigt* der kom svar..

Må jeg ikke tillade mig at copy-paste et spørgsmål fra tråden - måske kan det give os andre et indtyk af, hvad kabler gør ved lyden?

Jeg ved jo godt, at der er den grundlæggende kobber-og-kabel-snak.. men hvis man tager et spadestik dybere, synes jeg det ku være interessant at høre begge siders synspunkter på, hvad folk mener at en stump "ikke højttaler-kabel" i den ene ende vil betyde.

Grundlæggende må folk jo mene, at kablet "gør noget" ved signalet. I forstærker-enden er det jo det samme signal der sendes ud, og hvis det lyder forskelligt i højttaler-enden, må der ske "noget" undervejs. Men hvilken natur har dette "noget"?

Blir den lille stump net-ledning kablets flaskehals, så det er helt ligegyldigt at have PLY 2.0 resten af vejen, eller er er påvirkningen "løbende" igennem hele kablet, så signalet ikke "når" at blive påvirket af den lille stump 230v-kabel?

nogen der har en forklaring på, hvad en lille stump dårlig kabel i den ene ende af et højttaler-kabel har af indflydelse?

Mit indtryk af mange udsagn om kabler er, at man formulerer sig på en sådan måde, at man objektivt kan stille spørgsmålstegn ved, om "egenskaben ved et kabel" eller "forskellen til andre kabler" er et udtryk for relle ændringer i lydbølgerne gennem luften/rummet eller er et udtryk for ændret opfattelse i hjernen (som jo vil være lige så reel for lytteren, men måske ikke for andre lyttere).

måske "bump'er" jeg spørgsmålet lidt for tidligt - det ER trods alt søndag ..  MEN - er der ikke nogen af dem, der er overbeviste om kablers egenskaber, der har et bud på ovenstående spørgsmål? For mit vedkommende ville det være rigtigt gavnligt for forståelsen (måske endda mellem religionerne), hvis nogen kunne give et godt bud på det? For mig ville det for alvor give et indblik i, hvad man ved/forestiller forskellen mellem kabler bunder i.

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 August 2010 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Der skal lige siges at kun lavpris serien fra Taralabs produceres i Kina. Fra Air og opad laves i US.

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

Ingeniør-dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 August 2010 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

acce skrev:
Hej

Jeg er ny på området, og forstår ikke hvad forskellen er på billige og dyre RCA kabler. Kablet jeg har linket til, er det ikke udmærket? Skal forbinde min DCA fra min computer til min forstærker.

http://getmore.dk/k%C3%B8b-sandberg-lux-line-audiokabel-bill ig/av-kabler/505-66_131711_p.html

Hvordan er et kabel til mange hundrede kroner bedre?

På forhånd tak

Mvh Kim

Et rca-kabel til mange hundrede kroner mere indeholder typisk væsentligt mere isoleringsmateriale og en anelse mere kobber. Hvis man er heldig ydes der muligvis support, så du kan ringe til en hotline, hvis du er for dum til at sætte rca-stik korrekt i dit udstyr (der er en målbar forhøjet frekvens af under-normalt-begavede folk der køber meget dyre ledninger, så det har vist sig nødvendigt).

Spøg til side...

Min egen mantra er: Et godt kabel, det må være et der ikke skæmmer hvis det ligger synligt, kan holde til de påvirkninger du udsætter det for, har anti-korroderende stik, samt er med god skærmning, gerne dobbelt. Strøm er strøm og bare fordi nogen har slået ord op såsom induktans og dielektriske egenskaber, så ændrer det ikke på de fysiske egenskaber i audiosignaler i phono-kabler; uhyggelig lille effekt ved meget lave frekvenser og meget lav spænding. Altså ingen særlige krav, blot man vælger noget i 'hæderlig' kvalitet.

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=31 883

er ca. tilsvarende det link du har lagt, blot til en lavere pris. Sandberg er nemlig også grådige.

Til top Vis Ingeniør-dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniør-dude

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 August 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Fache skrev:

Kan du ikke fortælle hvorfor samtlige kabler der blev testet i high fidelity lød som; Alt blev bedre, større lydbilled, dybere
bas, mere ro osv osv osv
Ren og skær ros for hvert enkelt kabel.

Ikke en eneste gang har jeg læst om et kabel der er afprøvet eller testet i high fidelity som ikke var langt bedre end det der
sad på.

OK - jeg har ikke forstand på biler, men jeg er træt af beskyldninger om test i HF, som folk enten ikke har læst eller glemt alt om. Hvad andre har skrevet, kan jeg ikke stå inde for. De seneste kabler jeg har skrevet om er NordOst Odin og Jorma Prime. Begge fantastiske kabler, men med nogle fuldkommen urealistiske og uacceptable priser for alm. danske lønmodtagere.

Ellers ligger min seneste kabeltest helt tilbage i 2005. Hvor slutningen lyder således:

< http-equiv="Content-" content="text/; charset=utf-8">< name="ProgId" content="Word.">< name="Generator" content="Microsoft Word 12">< name="Originator" content="Microsoft Word 12"><link rel="File-List" href="file:///C:%5CUsers%5CJANNIE%7E1%5CAppData%5CLocal%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_filelist.xml" target="_blank"><link rel="themeData" href="file:///C:%5CUsers%5CJANNIE%7E1%5CAppData%5CLocal%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_themedata.thmx" target="_blank"><link rel="colorSchemeMapping" href="file:///C:%5CUsers%5CJANNIE%7E1%5CAppData%5CLocal%5CTemp%5Cmsohtmlclip1%5C01%5Cclip_colorschememapping.xml" target="_blank">< style>

En slags konklusion

Hvilke kabler man foretrækker, er så absolut afhængig af hvor de benyttes. Nogle steder falder det hele på plads, i andre sammenhænge passer det knap så godt.

Blandt signalkablerne var favoritten i denne omgang Cardas Neutral Ref. Et prismæssigt overkommeligt kabel, som har en dejlig organisk rundhed og blød varme, der gør det lettere og absolut behageligt at lytte til musikken. Selv om kablet ikke fokuserer på detaljerne er de der, men på en afslappet og uforceret facon. I direkte sammenligning kan flere af de dyre kabler få det meget svært her.

Det meget anderledes Crystal er et spændende kabel. Vi prøvede det i flere konstellationer og som vi har oplevet det før, var det meget systemafhængigt. I den rette sammenhæng kan der opnås rigtigt gode resultater, men det er et kræsent kabel, som kræver noget af både apparaterne og lytteren. Fokuserer man på de åbenlyse kvaliteter, som det store overblik og en mellemtonegengivelse der trækkes frem og står meget distinkt i lydbilledet, kan det vel være det rette kabel for dig.

Italienske Hi-Diamond er stort set neutrale kabler som ikke gør meget væsen af sig. Det i sig selv kan være positivt, for kablerne har en letflydende karakter der gør dem meget nemme at leve med. Hi-Diamond har en gennemgående lydfilosofi, som peger mod det let afrundede og behagelige, med et stort og åbent lydbillede.

Svenske Supra har med EFF-1 et uhyre konkurrencedygtigt kabel i den overkommelige prisklasse. Såvel her i den balancerede version, men helt sikkert også termineret som almindeligt phonokabel, får man meget for pengene. Absolut et kabel som vi kan anbefale.

Cardas’ reference højttalerkabel klarer sig også virkeligt godt. Her er der en gengivelse præget af ro og overlegenhed. På samme måde som signalkablet, er der mange detaljer, men de pindes ikke ud. En afslappet og meget nøgtern gengivelse, som man hurtigt bliver afhængig af. Afgjort et kabel som man bør lægge et øre til, hvis man er ude efter noget af det bedste.

I denne omgang havde vi kun et enkelt netkabel med, men det er til gengæld så anderledes at det let kan skabe mange spekulationer og ikke mindst diskussioner. Hvordan et så tyndt kabel kan skabe en flot stram og nøgtern bund er lidt mystisk. Uanset kablets fysiske fremtoning, så er Crystal Power et kabel der skal regnes med. Det har nogle ubestridelige kvaliteter ikke blot hvad angår fasthed og kontrol, men også i form af en åben og meget levende gengivelse. Endelig må ikke se bort fra, at det er noget så lækkert at have med at gøre.

Som jeg læser det absolut ikke "bedre end alt andet"!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes