Emne: Forstærker til Dynaudio C1 ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 08 Februar 2014 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg er på udkig efter en integreret stereoforstærker til et sæt Dynaudio C1.
Situationen er dog lidt problematisk, eftersom forstærkeren ikke må fylde mere end ~39 cm. i dybden og samtidigt skal
kunne tåle, at stå i et lukket rack (dog uden låger og med rimelig mulighed for luft over forstærkeren). Desuden er det også
et krav, at der enten er en integreret DAC eller mulighed for at udvide med et DAC board af en art, eftersom den primære
kilde er et SONOS system.
Jeg har selv ejet et sæt C1 før og ved derfor af erfaring, at de er glade for godt med strøm. Men det stemmer jo ikke just
overens med de begrænsede fysiske mål og at den samtidigt heller ikke skal blive brandvarm under brug. Derfor er mine
tanker vandret i retningen af en digital forstærker, men findes der nogle digitale forstærkere på markedet, som også lyder
godt?
Jeg er ikke ret meget inde i det digitale univers, hvad angår forstærkere. Det behøver såmænd heller ikke være digitalt, så
længe den bare overholder de nævnte krav. Prisloftet ligger omkring 25.000,- kr., men gerne billigere. Jeg har kigget på
Lyngdorf's nye TDAI-2170 og NAD's CD390DD2, men har endnu ikke hørt nogle af dem (specielt ikke førstnævnte, da den
vist endnu ikke er kommet i butikkerne endnu?).
Findes der alternativer til ovenstående forstærkere, som overholder de nævnte krav - og som kunne tænkes at være et godt
lydmæssigt match til et sæt Dynaudio C1? I så fald hører jeg meget gerne fra jer, så jeg ved hvilken retning, jeg skal
bevæge mig i.
På forhånd tak for hjælpen.
|
Til top |
|
|
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
Sendt: 08 Februar 2014 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er kun en forstærker jeg kan komme i tanke om som opfylder dine krav  den er strømstærk som bare pokker og har
indbygget dac og drev og er meget alsidig
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=19231
 __________________ Hifi hilsen Ramma
|
Til top |
|
|
Jackinvestor Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 122
|
Sendt: 08 Februar 2014 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne her opfylder alle dine behov. Den matcher også krav til stor lydkvalitet som en C1 kræver. Den har en lækker analog lyd. Læs lidt rundt på hans
hjemmeside, fordi der er masser af information.
http://www.teddypardo.com/amplifiers/i80d.html
Teddy Pardo har taget patent på en meget effektiv komponent til at fjerne støj i strømforsygninger (SuperTeddyReg) og kan derfor lave Dac's,
forforstærkere og effektforstærker, som er små i størrelse uden det går ud over ydelsen....hans enheder bliver heller ikke varme.
|
Til top |
|
|
simon_ABC Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2012 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 84
|
Sendt: 08 Februar 2014 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger en Hegel H300 med indbygget DAC til mine C1'er (+Sonos) og det lyder ret godt i mine oerer. Den er nok for stor for dig, men den foeles kold for haanden hvis det kan hjaelpe. En del digitale forstaerkere bliver temmeligt varme (maerk lige paa den NAD efter 2timers brug) saa test lige inden koeb...  Beklager, men jeg forstod ikke lige den med "lukket rack uden laager"?  Er ioevrigt enig med at en forstaerker med "hestekraefter" er mere ell. mindre noedvendig med C1... NAD's CD390DD2 spiller godt, men kun med M2 foelte jeg at den kunne spille hoejt nok, men det er jo smag og behag. Med en god forstaerker spiller C1 jo ikke helt dumt :-) Hvis det udvider mulighederne faas der idag rigtig gode DAC's der ikke fylder mere end en madkasse - bare en ide - saa kan man ogsaa lettere udskifte senere. Men som sagt valgte jeg ogsaa selv en indbygget loesning  God forstaerkerjagt.
|
Til top |
|
|
BoTurbo Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 09 Februar 2014 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller denne: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=263862
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 Februar 2014 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil give SimonABC ret i hans bekymring om, at Nad cd3900 vil være tilstrækkelig til at få C1 til, at lyde godt. Jeg kan godt have samme
bekymring om den nye Lyngdorf.
C1 må vel betragtes som en meget krævende højtaler.
Må man spørge om du har brugt noget andet udstyr på C1'eren før eller du sådan bare lige har købt en højtaler til 50.000 kr.
Den teddy integreret jeg linker til vil kunne klare jobbet, men ved nærmere eftertanke så har du nok mere brug for en teddyDacVC med
volumekontrol og to monoblokke kaldet MB100. Dette koster under 30.000 kr og kan stadig passe fint ind i dit lille skab.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
ramma skrev:
Der er kun en forstærker jeg kan komme i tanke om som opfylder dine krav den er strømstærk som
bare pokker og har
indbygget dac og drev og er meget alsidig
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=19231 |
|
|
Tak for forslaget, den vil jeg kigge nærmere på. Der er dog ikke behov for drev, men det gør selvfølgelig ikke noget, at det
er tilstede.
Jackinvestor skrev:
Denne her opfylder alle dine behov. Den matcher også krav til stor lydkvalitet som en C1 kræver.
Den har en lækker analog lyd. Læs lidt rundt på hans
hjemmeside, fordi der er masser af information.
http://www.teddypardo.com/amplifiers/i80d.html
Teddy Pardo har taget patent på en meget effektiv komponent til at fjerne støj i strømforsygninger (SuperTeddyReg) og kan
derfor lave Dac's,
forforstærkere og effektforstærker, som er små i størrelse uden det går ud over ydelsen....hans enheder bliver heller ikke
varme. |
|
|
Den ser spændende ud, men er det noget der fås i Danmark? Jeg ville foretrække, hvis det var muligt at høre den før køb -
og meget gerne låne den med hjem, så den kan høres i vante omgivelser.
simon_ABC skrev:
Jeg bruger en Hegel H300 med indbygget DAC til mine C1'er (+Sonos) og det lyder ret godt i mine
oerer. Den er nok for stor for dig, men den foeles kold for haanden hvis det kan hjaelpe. En del digitale forstaerkere bliver
temmeligt varme (maerk lige paa den NAD efter 2timers brug) saa test lige inden koeb... Beklager, men jeg forstod ikke
lige den med "lukket rack uden laager"? Er ioevrigt enig med at en forstaerker med "hestekraefter" er mere ell. mindre
noedvendig med C1... NAD's CD390DD2 spiller godt, men kun med M2 foelte jeg at den kunne spille hoejt nok, men det er
jo smag og behag. Med en god forstaerker spiller C1 jo ikke helt dumt :-)Hvis det udvider mulighederne faas der idag rigtig
gode DAC's der ikke fylder mere end en madkasse - bare en ide - saa kan man ogsaa lettere udskifte senere. Men som sagt
valgte jeg ogsaa selv en indbygget loesning God forstaerkerjagt.
|
|
|
Jeg har haft Hegel i tankerne, men som du selv er inde på, så er den fysiske størrelse lidt et problem. Dejligt med lidt input
omkring NAD'en også, det vil jeg have i bagtankerne. Planen er at tage i den lokale HFK og se om det er muligt at låne den
med hjem (eller i hvert fald høre den) og se om jeg kan få lyttet til den nye Lyngdorf også.
Mht. racket, så er det med bagbeklædning og forstærkeren kommer til at stå inde i det (altså med hylde over sig). Derfor er
det begrænset hvor meget luft der er omkring forstærkeren, selvom det burde være muligt med ~10-15 cm. over
forstærkeren. Der bliver sjældent spillet musik ved koncertniveau, men efter egen erfaring, så lyder C1'erne bedre jo mere
power de har bag sig.
BoTurbo skrev:
Eller denne: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=263862 |
|
|
Naim har jeg også haft i tankerne. Jeg havde selv en Naim Nait 5i, hvilket var en rigtig fin lille 'groovy' forstærker. SuperNait
er selvfølgelig en anden størrelse hvad angår power, men jeg er stadig lidt i tvivl om, om den vil kunne håndtere C1'erne.
Jackinvestor skrev:
Jeg vil give SimonABC ret i hans bekymring om, at Nad cd3900 vil være tilstrækkelig til at få C1 til, at
lyde godt. Jeg kan godt have samme bekymring om den nye Lyngdorf.
C1 må vel betragtes som en meget krævende højtaler.
Må man spørge om du har brugt noget andet udstyr på C1'eren før eller du sådan bare lige har købt en højtaler til 50.000 kr.
Den teddy integreret jeg linker til vil kunne klare jobbet, men ved nærmere eftertanke så har du nok mere brug for en
teddyDacVC med volumekontrol og to monoblokke kaldet MB100. Dette koster under 30.000 kr og kan stadig passe fint ind i
dit lille skab. |
|
|
Ja, C1 er bestemt en krævende højttaler, det er jeg helt enig i. Om NAD'en eller Lyngdorf'en er et godt match, det er jeg
selv spændt på at finde ud af. Jeg har som sagt yderst begrænset bekendtskab med digitale forstærkere.
Højttalerne er ikke mine, men det har de været. Jeg solgte dem i sin tid videre til nogle bekendte, som ikke har så meget
viden eller forstand på hifi, men er meget glade for musik. Derfor har jeg fået til opgave, at finde forslag til nogle løsninger,
som overholder de ovenstående krav. Jeg havde selv Accuphase og Bladelius spændt for dem, dengang jeg stadig havde
dem stående.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teddy Pardo kan kun købes direkte via selskabets hjemmeside i Israel. Men det gør så også at de kan sælge udstyret til 3 gange produktionsprisen,
hvor normen for Naim og andre mere kendte hifiproducenter er, at de sælger til 10 gange produktionsprisen.
Teddy Pardo har en 14 dages fuld returret for, at give mulighed for, at høre derhjemme.
Men når det er for andre du køber for, så bliver det nok for omstændigt.
|
Til top |
|
|
Jens EK Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 205
|
Sendt: 10 Februar 2014 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Måske en perreaux audiant 80i? Den fylder ikke meget og har saft og kraft.
Bel canto eller den nye rega elicit r.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Februar 2014 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jackinvestor skrev:
Teddy Pardo kan kun købes direkte via selskabets hjemmeside i Israel. Men det gør så også at de
kan sælge udstyret til 3 gange produktionsprisen,
hvor normen for Naim og andre mere kendte hifiproducenter er, at de sælger til 10 gange produktionsprisen.
Teddy Pardo har en 14 dages fuld returret for, at give mulighed for, at høre derhjemme.
Men når det er for andre du køber for, så bliver det nok for omstændigt. |
|
|
Ja, på trods af det lader til at være en spændende forstærker, så bliver det nok lidt for besværligt, hvis det ikke kan høres
herhjemme før køb.
Perreaux skrev:
Hej,
Måske en perreaux audiant 80i? Den fylder ikke meget og har saft og kraft.
Bel canto eller den nye rega elicit r. |
|
|
Tak for forslagene. Perreaux'en ser bestemt interessant ud, bliver den varm under drift?
|
Til top |
|
|
Jens EK Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 205
|
Sendt: 13 Februar 2014 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Nej ,den bliver ikke specielt varm under normal drift. Den skal sppille højt længe inden den
bliver varm, men som alt andet skal den vel lige have en smule luft omkring sig. Jeg har en
Audiant 100P effekt i et lukket møbel og det er absolut ikke noget problem. 100p er stort
set samme effekt og kabinettype som 80i.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Februar 2014 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Perreaux skrev:
Hej,
Nej ,den bliver ikke specielt varm under normal drift. Den skal sppille højt længe inden den
bliver varm, men som alt andet skal den vel lige have en smule luft omkring sig. Jeg har en
Audiant 100P effekt i et lukket møbel og det er absolut ikke noget problem. 100p er stort
set samme effekt og kabinettype som 80i. |
|
|
Tak for svaret, det lyder rigtig fint. Den vil jeg kigge nærmere på.
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|