Forfatter |
|
Kejser Sauce Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2014 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 19 April 2014 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer at skifte mine RCA kabler ud med XLR fra min DAC til forstærkeren, men kan ikke helt finde ud af om det vil give et nævneværdigt resultat? Jeg har læst denne anmeldelse: http://www.sonicflare.com/archives/mcintosh-laboratory-ma700 0-integrated-amp-review.php Hvor dette blandt andet bliver nævnt i anmeldelsen: It is important to note however that the MA7000 is not a natively balanced design and instead operates off the standard single-ended circuit. Betyder dette at en MA7000 ikke er et balanceret design, og vil jeg derfor ikke få udbytte af at skifte over til XLR? Håber der er nogle der kan hjælpe mig?
|
Til top |
|
|
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
Sendt: 19 April 2014 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lige præcis det det betyder. Den samler XLR signalet til et ubalanceret signal igen lige efter udgangen, så medmindre din DAC af underlige årsager skulle have bedre output på XLR udgangen, så vil du ikke få noget ud af at skifte.
__________________ Mvh. Bjørn.
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4856
|
Sendt: 19 April 2014 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er desværre ikke nogen facitliste.
Hvis din dac er en "ægte" balanceret" konstruktion, så er signalet sandsynligvis lige godt fra begge typer udgange. Men der kan være et tab i XLR-indgangen på din forstærker, via dennes konverteringskredsløb.
Men er din dac også en ubalanceret konstruktion med konverteringskredsløb til XLR-udgangen, så vil RCA være bedre. Hvilken model/mærke er det?
Du må prøver dig frem, ved at tilslutte ens kabler til begge ud/indgange, så du kan skifte mellem disse fra din fjernbetjening, mens du sidder og lytter. Men bemærk, at output ofte er højere fra XLR-udgangen, og derfor kan man snydes til at tro, at signalet dermed er bedre. Nogle forstærkere udjævner signalet, hvilket gør det nemmere.
Men husk at signalkablerne skal være samme fabrikat/model. Ellers kan det lige så vel være kablet, der gør forskellen.
|
Til top |
|
|
KOFS Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 260
|
Sendt: 19 April 2014 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry for off-topic: Genialt brugernavn
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 April 2014 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Men er din dac også en ubalanceret konstruktion med konverteringskredsløb til XLR-udgangen, så vil RCA være bedre. Hvilken model/mærke er det? |
|
|
Jeg har en G-Dis Dac V MKII. På sigt ville jeg nok forsøge mig med et A/B lyt, medmindre de tekniske specifikationer fortæller at det ikke giver mening.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 April 2014 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen Mikkel.
Vil det sige, at jeg uanset hvad, ikke vil opnå et bedre resultat med xlr fremfor rca? Ville det sikreste så ikke være at køre med rca?
Mvh.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 27 April 2014 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis din dac er rigtig balanceret, så burde den lyde ens fra begge typer udgang, da det ubalancerede signal tappes direkte fra det balancerede, uden ekstra kredsløb. Hvis den ikke er balanceret, så vil ubalanceret sandsynligvis lyde bedst, da balanceret først skal konverteres via et ekstra kredsløb.
Samtidig er din forstærker ubalanceret, med mulighed for tab af information ved balanceret, da det skal igennem et lign. konverteringskredsløb.
Så jeg ville fortsætte med ubalanceret, og glæde mig over den gode lyd 
|
Til top |
|
|
Savklinge Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 613
|
Sendt: 27 April 2014 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kejser Sauce! Som Mikkel siger, så jeg også næsten sikker på, at du skal forsætte med RCA, Jeg mener ikke at McIntosh er 100% (ægte balanceret), jeg har ikke selv hørt at XLR er bedre på mit McIntosh setup. (har prøvet XLR ved flere lejligheder) M V H SAVKLINGE
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 27 April 2014 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen!
En del af Mc's modeller er 100 % balancerede, men som jeg nævnte før, så bør der ikke være forskel på u-/balanceret, hvis udstyret er konstrueret korrekt. Dog er der ofte en forskel i output på de to typer, som kan lyde som en forskel.
Men da det er dyrere med 100% balanceret kredsløb, så vælges dette ofte fra... uden at det dermed er en indikator for værre eller bedre lyd!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 April 2014 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar til jer begge
Det lader til at mine surttjente penge kan gøre bedre gavn i andre led i min lydkæde, så jeg tror jeg fortsætter med RCA kabler
og nyder lyden fra dem :-)
|
Til top |
|
|