Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 02:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvorfor forforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 April 2014 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Her send en PM
Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 08 April 2014 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:
Tak for svarene allesammen.

Tja bum det lyder ikke som om der er lydmæssige argumenter for at sætte en Primare PRE32 ind mellem Benchmark
DAC'en og Primare A32 Effekten. Eller ??

Selvfølgelig vil der være noget at hente på betjeningssiden. Der er ingen fjernbetjening til Benchmarken og derfor forfalder
jeg normalt til at volumenregulere v.h.a. iPhone, PC, iPAD m.v. - ikke lydmæssigt optimalt, men for fa... hvor er det mageligt
at kunne styre alle husets 4 anlæg via mobilen

Da jeg ikke har behov for tilslutning af andre lydkilder er dette heller ikke et tema. Jeg har lagt alle mine CD'er ind på en
netværksserver og afskaffet CD-afspilleren. Radio, ny musik og alt streames via Sonos.

Jeg elsker HIFI apparater i flotte designs, men tror at HIFI fremover, for mig, fremdeles vil være højtalere, effektforstærker,
DAC, netværk og en tidsvarende betjeningsflade. CD-afspillere, grammofoner, tunere er blevet afskaffet for altid (RIP).

Jeg kan fornemme, at du ikke stiller så store krav til lydkvaliteten, og så er der jo SLET ingen idé i at overveje en forforstærker...som du nok slet ikke
har brug for pga. Benchmark'en.

MVH.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 April 2014 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Ja, hvad skal man da bruge sådan noget gammelt l**t til som en forforstærker til
Ligen nu ligger jeg og nyder Division Bell, Pink Floyd hvis man er i tvivl, spillet på min tudse gamle grammo Thorens 2001 med den berygtede TP 90
arm og Ortofon Rondo Bronze Pickup, det bliver ledt ned til min Trichord Dino RIAA, videre til, ja min forforstærker Vincent SA T-1 og så til min Heed
Canamp hovedtelefon forstærker og gennem sidste ledning til høretelefonerne fra BeyerDynamics DT 880. Hvordan lyder der så? Tro mig, det lyder
som om jeg sidder midt i indspilningslokalet, dynamisk, levende , ja hamrende musikalsk, jeg lever.
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

WinnyH
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas?

Bruger siden: 04 April 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 April 2014 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
Ja, hvad skal man da bruge sådan noget gammelt l**t til som en forforstærker til
Ligen nu ligger jeg og nyder Division Bell, Pink Floyd hvis man er i tvivl, spillet på min tudse gamle grammo Thorens 2001
med den berygtede TP 90
arm og Ortofon Rondo Bronze Pickup, det bliver ledt ned til min Trichord Dino RIAA, videre til, ja min forforstærker Vincent SA
T-1 og så til min Heed
Canamp hovedtelefon forstærker og gennem sidste ledning til høretelefonerne fra BeyerDynamics DT 880. Hvordan lyder der
så? Tro mig, det lyder
som om jeg sidder midt i indspilningslokalet, dynamisk, levende , ja hamrende musikalsk, jeg lever.

Og med det vil du gerne fortælle trådstarter at.... ???
Til top Vis WinnyH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WinnyH

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2014 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

At med en forforstærker samler man trådene

WinnyH
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas?

Sendt: 11 April 2014 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Struktøren skrev:
At med en forforstærker samler man trådene

Jeg kom lige til at tænke på noget.......... Har du læst det første indlæg ?

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2014 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Absolut. Han vil bruge 16000,- på et eller andet, der skal samles mellem DAC og effekt, men med de muligheder med at få noget hjem og prøve? Men
ellers er den da god til at samle trådene (kablerne) . Herregud hvad skal man vælge? Det er rent overflødigshorn, med alle de
muligheder,men jeg er glad for at have gået tilbage til vinyl, for hold da op det lyder bare så meget bedre

WinnyH
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas?

Sendt: 11 April 2014 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Har du skrevet meget i "musik og ALKOHOL" tråden i dag

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2014 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Niks
Er der noget du vil uddybe?

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Der er mange der måske tænker, "hvad skal jeg bruge en forforstærker til"??? Som jeg skrev tidliger, for at samle trådene. Nogle af dem har en god
RIAA for dem der foretrækker vinyl, andre har en fremragende DAC, eller noget helt tredie. Jeg ser det som et kontrolcenter, hvor man kan styre hele
anlægget, og for det meste får man en hel del vellyd for pengene

WinnyH
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas?

Sendt: 11 April 2014 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Struktøren.

Kan jeg så ikke lige få dig til at læse første indlæg igen og så fortælle hvilke tråde det er han skal ha samlet i en forforstærker
og hvad han skal med en RIAA ?

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 April 2014 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har et set-up bestående af Sonos som lydkilde, en Benchmark DAC PRE1 med indbygget forforstærker, en Primare A32 effektforstærker.

Mit spørgsmål er...! Hvad kan en forforstærker gøre godt i mit set-up, f.eks. en Primare PRE32? Hvorfor skal man købe for 16.000 kr. elektronik og
koble ind mellem DAC'en og effekten? Hvad vil forforstærkeren gøre ved signalet, som kommer ud af DAC'en inden det "videresendes" til effekten? Vil
det mon lyde bedre og hvorfor.

Lad nu være med at skrive at jeg bare kan prøve at lytte   Kom med lidt input.

Kære WinniH
Han spørger sådan set om noget han , undskyld mig, ligeså godt selv kan svare på, nemlig bestille det hjem, prøve det af og bestemme sig
Så langt så godt, men prøv at lægge mærke til overskriften    Aha, "hvorfor forforstærker" skulle man så ikke komme hele vejen rundt om emnet?
Skulle man ikke på en saglig måde uddybe hvorfor en forforstærker kan være en god ide? Det syntes jeg, og derfor svarer jeg som jeg gør, helt ok du
er uenig, det er din holdning, din mening, og sådan er vi så forskellige, i opfattelse og i struktur

WinnyH
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas?

Sendt: 11 April 2014 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke uenig men RIAA og andre ting er bare irrelevant i trådstarters tilfælde.

En forforstærker er jo der alle tingene samles før de sendes til effketforstærkerne, det burde være overflødigt at skrive

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 April 2014 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de mange svar - nogen bedre og mere relevant en andre - Kommunikation er som bekendt en svær ting

I min trådstart uddyber jeg med følgende:

"Hvad vil forforstærkeren gøre ved signalet, som kommer ud af DAC'en inden det "videresendes" til effekten? Vil det mon
lyde bedre og hvorfor".

Jeg spørger til de tekniske forklaringer, selvom essencen selvfølgelig er den gode lyd, men er man lidt nørdede og vil forstå
sagens sammenhæng kunne det være rart med lidt teknisk causering om emnet. Hvis du er ligeglad med denne del, så hop
bare videre til en anden tråd

Jeg kender jo godt basisfunktionerne ved en forforstærker, at den kan samle flere lydkilder, RIAA m.v., så det behøver I
ikke kommentere på.

Tak til Darwin for en god kommentar i en PM.
Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 April 2014 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Uden at kende Benchmark'en, sidder der nok et volumenpotmeter og et seperat  linieforstærkningskredsløb efter selve DAC-delen. Hvis du kan tage et signal ud lige før volumenpotmeteret, kan du derved erstatte liniekredsløbet i Benchmarken med noget andet. Hvis dette "noget andet" er bedre end det i Benchmark'en, vil du kunne opnå en lydmæssig forbedring. Benchmarken har sandsynligvis OPAMP's som forstærkningskredsløb, og der mener jeg, at en audio-hifi-orienteret velkonstrueret kreds med diskrete transistorer er at foretrække. I dit setup har du funktionsmæssigt ingen brug for seperat forforstærker.

Hvis en seperat forforstærker har bedre impedanstilpasning til din effektforstærker, vil der bare deri ligge en forbedringsmulighed.

Så, med dette in mente, synes jeg du skal prøve.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 12 April 2014 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:
Jeg spørger til de tekniske forklaringer, selvom essencen selvfølgelig er den gode lyd, men er man lidt nørdede og vil forstå sagens sammenhæng kunne det være rart med lidt teknisk causering om emnet. Hvis du er ligeglad med denne del, så hop bare videre til en anden tråd

Det er da bestemt et rigtigt godt spørgsmål - problemet med næsten al kommunikation, er desværre at den sker på modtagerens præmisser, og kender man ikke disse, vil det være utroligt svært at svare brugbart.

Teknisk causering er tidligere i H4A's liv, blevet misbilliget, da administratoren helst så at alle forklaringer (også dem af maritim art .....   du ved sø-forklaringer :) - blev afholdt i et sprog der tiltrak masserne.

Det fik en masse personer med teknisk indsigt til at trække sig.

Dit spørgsmål kan derfor kun besvares bedst med at man teknisk set foretager en "impedans-tilpasning" mellem tingene.

Der hvor jeg arbejder - foretager vi dagligt "impedans-tilpasninger" så eleverne kan forstå tingene :)

Det er straks værre når schæferen også af og til trænger til en impedans-tilpasning ... ohh well :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes