Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 02:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvorfor forforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 04 April 2014 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har et set-up bestående af Sonos som lydkilde, en Benchmark DAC PRE1 med indbygget forforstærker, en Primare A32 effektforstærker.

Mit spørgsmål er...! Hvad kan en forforstærker gøre godt i mit set-up, f.eks. en Primare PRE32? Hvorfor skal man købe for 16.000 kr. elektronik og koble ind mellem DAC'en og effekten? Hvad vil forforstærkeren gøre ved signalet, som kommer ud af DAC'en inden det "videresendes" til effekten? Vil det mon lyde bedre og hvorfor.

Lad nu være med at skrive at jeg bare kan prøve at lytte Kom med lidt input.
Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 April 2014 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:
Lad nu være med at skrive at jeg bare kan prøve at lytte Kom med lidt input.

Tror du du får andre til at gå ud og købe en Sonos, en Pre1 og A32 samt en Pre32 for at kunne svare dig ?

Det er sågu da kun dig selv der kan afgøre om lyden bliver bedre :)

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 April 2014 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Bob Dylan skrev:
Lad nu være med at skrive at jeg bare kan prøve at lytte Kom med lidt
input.

Tror du du får andre til at gå ud og købe en Sonos, en Pre1 og A32 samt en Pre32 for at kunne svare dig ?

Dejligt flabet svar, hva?

Forforstærkere er opbygget forskelligt, og har forskellig indflydelse på lyden, ligesom alle øvrige dele af din afspillerkæde.
Derfor kan det være en fordel at gå uden om SONOS som preamp, og bruge din egen.

Uden at vide det, vil jeg tro at ændring af signalforstærkningen, altså lydstyrken, i din SONOS sker digitalt ved
bitreduktion. Der sker altså en direkte forringelse af kvaliteten af det analoge signal når du skruer ned på din SONOS.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

ux226
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 04 April 2014 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Nu skriver "Bob" jo at han har en Benchmark DAC PRE1 mellem sin Sonos og forstærkeren. Den har analog volumenkontrol,
endda med et fint Alps potmeter.

Det man vil vinde med en seperat preamp er i dette tilfælde fleksibilitet når/hvis der skal kobles flere kilder på. Benchmarken
har rigeligt med muskler til at trække både lange kabler og hårde belastninger. Derfor vil der næppe være meget at komme
efter, medmindre Primare forforstærkeren tilfører en klang man sætter pris på.

Men ellers er det helt rigtigt at digitale volumenkontroller ofte er noget skidt. Det kan laves så det er godt, men det koster lidt.
Men som sagt - i det her omtalte setup eksisterer problemet ikke da der er (en god) analog volumenkontrol.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2014 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Dejligt flabet svar, hva? :)    

narjjj - egentligt ikke tænkt som sådan, det er da om noget utroligt svært at gætte sig frem til hvad en anden person opfatter som "bedre"   Der er jo ingen garanti for at det jeg synes er bedre, fordi jeg mener det er endnu mere tro mod originalen - har samme virkning hos andre.

Vi hører jo ikke gennem de samme ører.

Man kan i teorien være heldig, at en anden skribent på dette fora ligger inde med netop den apparatkombination, og kan give et gæt.

men ... hmmm...   hvor stor er sandsynligheden ?

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2014 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

@ux226

Tak for tilbagemeldingen, det var også den slags overvejelser jeg har. Hvordan fungerer volumenreguleringen i Sonos? Skal den helst stå på max, og så skal jeg benytte volumenkontrollen på Benchmarken?

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2014 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:
@jan_stevns

Jeg tror det er godt det er fredag, så du kan komme på weekend. Du har øjensynligt haft en svær uge

Du har helt ret i din antagelse - at det nok er bedst at lade sonos'en køre for fuldt skrald, og lade den analoge volumenkontrol i DAC'en styre løjerne
(måske mister du lidt "luksus" hvis du skal op af stolen for at skrue op/ned, men - som en anden nævner .. digital volumenkontrol er næppe et ønskeligt bidrag.

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 04 April 2014 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Men ellers har I det godt ?

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 April 2014 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Ju huu endelig fredag
Elsker den form for humor Jan Stevns lægger for dagen, har selv indimellem lyst til at svare på samme kække måde, men nu er jeg en jyde fra det
mørke af det mørkeste, hvor der kun bor svine- og kartoffelavlere og så mig.
Nå til emnet. Hvorfor bruge 16000, når der ingen garanti er for at det vil lyde bedre?
Lån da en hjem, måske en billigere og se om det gør en forskel? Som andre skriver, giver en forforstærker flere muligheder i forhold til tilslutninger,
nogle har en riaa, andre har en dac, nogle har det hele, andre har ikke en skid, og hvad er så bedst tja
Tuborg eller hof?
Skoda eller Seat?
Tv2 eller DR?
FCK eller Brøndby?
Du kan godt se, her er det personlig smag
Snup nu alle en kold øl eller fem, lyt til jeres ynglingsmusik, hjælper det ikke, hop på konen, kæresten eller hiv selv i banditten, det er fredag
Og det rykker maks.

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 April 2014 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Det var om da noget det mest kække svar der indtil nu har været i denne tråd����
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 April 2014 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:
Hvad vil forforstærkeren gøre ved signalet, som kommer ud af DAC'en inden det "videresendes" til effekten? Vil det mon lyde bedre og hvorfor.

Helst skulle den ikke gøre noget ved lyden, men blot forstærke/tilpasse niveauet så det passer med effetkdelen.
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 April 2014 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Det lyder da rigtig optimistisk, men det er da meget sjældent du kan ændre i set up kæden uden ændring af lyden

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 April 2014 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jan Stevns har fuldstændig ret..... Sonos på fuldt skrald, og så brudg den analoge volumenkontrol. Ved den digitale mister du bit-dybde når du skruer ned for volumen

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 April 2014 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
jan_stevns skrev:
Bob Dylan skrev:
Lad nu være med at skrive at jeg bare kan prøve at lytte Kom med lidt
input.

Dejligt flabet svar, hva?

Forforstærkere er opbygget forskelligt, og har forskellig indflydelse på lyden, ligesom alle øvrige dele af din afspillerkæde.
Derfor kan det være en fordel at gå uden om SONOS som preamp, og bruge din egen.

Uden at vide det, vil jeg tro at ændring af signalforstærkningen, altså lydstyrken, i din SONOS sker digitalt ved
bitreduktion. Der sker altså en direkte forringelse af kvaliteten af det analoge signal når du skruer ned på din SONOS.

Dejligt flabet svar skriver du, men i bund og grund er det vel rigtigt..... Hvis der ikke er nogen herinde, der har et tilsvarende setup og kan gi´ en tilbagemelding, er der vel kun den ene mulighed... GÅ UD OG LYT (eller lån med hjem). Der er ingen facitliste i HiFi, og ørerne er lige så forskellige som de 6-7 mill indbyggere vi er i DK

akseldalgard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2013
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 April 2014 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

I princippet vil du jo forringe lydkvaliteten hver gang du tilføjer et apparat lyden skal igennem. Nogle producenter vælger så F.eks at booste bassen så
man opfatter en fordbedring. Men det er jo en smagssag. Man skal jo bare finde ud af om man egentlig vil bruge 16.000 på en forandring i sit setup.
16.000 er rigtig mange penge og man kan få rigtig mange andre fornøjelser ud af dem

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 April 2014 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

Ofte har man en fordel i at forforstærkeren ikke hæmmer dynamikken som ofte præger de digitale apparater med indbygget volume kontrol - bemærk jeg skriver ofte da jeg ikke er helt sikker på Benchmark'en.
Jeg vil låne et apparat af en fornuftig kvalitet og prøve mig frem hvis jeg var dig, og jeg ved godt at det ikke er det svar du søger, men måske den eneste måde du kan afluse om det er pengene værd?
Jeg er ikke i tvivl hvad jeg vil gøre, men det er jo ikke det samme som du vil prioritere.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 April 2014 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Janop skrev:
Det lyder da rigtig optimistisk, men det er da meget sjældent du kan ændre i set up kæden uden ændring af lyden

Der ligger intet i hvor sandsynligt der, blot at det er det man ønsker. Hvis det udstyr der skiftes ud ændre lyden og det der kommer i stedet ikke ændre lyden så er det samlede lydbillede ændret. Men det er jo i mange tilfælde også derfor at der investeres i nyt udstyr.

Forklar gerne hvorfor du ændre i kæden hvis det ikke er for at ændre lyden   
Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2014 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene allesammen.

Tja bum det lyder ikke som om der er lydmæssige argumenter for at sætte en Primare PRE32 ind mellem Benchmark
DAC'en og Primare A32 Effekten. Eller ??

Selvfølgelig vil der være noget at hente på betjeningssiden. Der er ingen fjernbetjening til Benchmarken og derfor forfalder
jeg normalt til at volumenregulere v.h.a. iPhone, PC, iPAD m.v. - ikke lydmæssigt optimalt, men for fa... hvor er det mageligt
at kunne styre alle husets 4 anlæg via mobilen

Da jeg ikke har behov for tilslutning af andre lydkilder er dette heller ikke et tema. Jeg har lagt alle mine CD'er ind på en
netværksserver og afskaffet CD-afspilleren. Radio, ny musik og alt streames via Sonos.

Jeg elsker HIFI apparater i flotte designs, men tror at HIFI fremover, for mig, fremdeles vil være højtalere, effektforstærker,
DAC, netværk og en tidsvarende betjeningsflade. CD-afspillere, grammofoner, tunere er blevet afskaffet for altid (RIP).

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 05 April 2014 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke brugt forforstærker de sidste 40 år!

Hvis impedanserne passer, er der ingen grund til flere kredsløb.

Medmindre man kan lide den farvning, som ens yndlingsforforstærker giver.

Jan Eskildsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2009
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 05 April 2014 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Ved googling af

Benchmark DAC PRE1 experience

kommer f.eks. dette

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/frr.pl?rprea&1314767007&&& /Benchmark-Dac-1-Pre-Preamplifier

Ja, Jan Stevns er en kæk fyr, men han har jo fat i noget

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes