Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 22:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Låne penge til nyt udstyr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 15 September 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Da ikke mere end hvis man køber en bærbar eller tv på afbetaling
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 15 September 2011 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Ningbo skrev:

4Sound har også nogle priseksempler, klik forneden under Finansier dit grej og klik på de viste minitabeller.

så får man fx

http://www.4sound.dk/images/activeedit/_upload/Ekspresl%C3%A 5n6mdr_%20rentefri.pdf

Har jeg kigget på mange gange og der skal man f.eks betale 795 kr i samlede udgfiter når man låner 3000kr (ialt 3795kr) men ved ikke om man sparer nogen renter ved efter 6-8 måneder at betale rest beløbet

Der skal man læse lånekontrakten igennem, men normalt skal du kun betale renter og gebyr indtil man indfrier lånet, så du burde spare renterne og ikke mindst de høje gebyrer (34 kr mdr), men du kan faktisk ringe til Expres Bank og spørge i deres kundeservice.

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 15 September 2011 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Nej, det er lige så dumt.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Pingel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Sendt: 15 September 2011 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne opfordre til at så mange som muligt køber på afbetaling - det er med til at holde hjulene igang, også efter et regeringsskifte...
Til top Vis Pingel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pingel

Clemensen2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2010
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 September 2011 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Det synes jeg også er fuldstændig idiotisk. Lån til et hus, eller til nøds en bil.
Til top Vis Clemensen2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemensen2k

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 15 September 2011 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Lavrentelån på mellem 3.000 kroner og 40.000 kroner

Hvis du ønsker en lidt lavere månedlig ydelse, og dermed at lånet skal løbet over længere tid, har vi et lån med en konkurrencedygtig rente.

• Stiftelsesprovisionen er på 2 % af lånebeløbet
• Ønsker du lån på mere end 20.000 kroner skal seneste lønseddel forevises før udbetaling af lån
• Månedligt administrationsgebyr 19 kroner
• Månedligt BS-gebyr 15 kroner eller giroindbetalingsgebyr 29 kroner
• Nominel årlig rente 14,37 %. Renten er variabel
• Ved et lån på 40.000 kroner over 60 måneder 14,36 % i rente, ÅOP 17,2 %

Hvis man tager disse betingelser på et 12 mdrs lån på 5000 kr, og indsætter dem i et regneark kunne det se sådan ud :

Altså ca 535 kr om måneden. Det forudsætter at renten holder sig på de 14,37% og at man betaler med giro. Det vil blive 14 kr billigere pr måned med betalingsservice.

Omkostningerne er ca 1400 kr svarende til ca 28%.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2011 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Er ikke matematiker eller har phd eller noget i regning men 5000kr fordelt på 12 måneder er rundet op 417 kr om måneden og det man skal betale er 491kr en forskel på 74 kr, aner ikke om de 34 kr i betalingsgebyr og administrationsgebyr er incl i de 74 kr, men er de det, så er der 40kr tilbage 12x 40= 480 kr i fortjenste og mon ikke de tjener godt på de betalingsgebyr og administrationsgebyr de har på min 34 kr ?

Desuden står der lige under finanseringseksemplerne på de 6 beløb startende med 3000 og slutter med 20.000kr

http://www.4sound.dk/images/activeedit/_upload/Ekspresl%C3%A 5n6mdr_%20rentefri.pdf

I beregningen indgår gebyr for BS 15 kr. samt administrationsgebyr 19 kr.

For mig ser det ud som de 15 & 19 kr er incl  i den månedelige ydelse som med eksemplet med 5000kr er 491 kr om måneden

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2011 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
Jeg vil gerne opfordre til at så mange som muligt køber på afbetaling - det er med til at holde hjulene igang, også efter et regeringsskifte...

Det kan man jo så også diskutere.   

Hvis vi tager udgangspunkt i tallene fra mit regneark herover, betaler han ca 6400 for at forbruge 5000.

D.v.s. at hvergang han har brugt 6400, har han kun fået varer for 5000. Holder det hjulene igang ?

Man kan også se det på en anden måde. Hvis han kan undvære 5000 pr år, betyder det at han kan købe et nyt produkt til 5000 hvert år hvis han sparer op og køber kontant. Hvis han derimod køber på afbetaling kan han købe et nyt produkt til 5000 hvergang der er gået ca 15 måneder.

Et teoretisk eksempel. A sparer altid op inden han køber, B køber altid på afbetaling. De kan begge undvære 535 kr hver måned. B får et anlæg til 5000 med det samme, mens A må vente et år inden han køber et anlæg til 5000 +14 nye cd´er. Herefter køber de nyt en gang om året og hvergang får A 14 nye cd´er for de penge B betaler i renter og omkostninger. Det års tålmodighed A havde i starten betyder altså at han får mere for sine penge resten af livet.   

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 September 2011 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Er ikke matematiker eller har phd eller noget i regning men 5000kr fordelt på 12 måneder er rundet op 417 kr om måneden og det man skal betale er 491kr en forskel på 74 kr, aner ikke om de 34 kr i betalingsgebyr og administrationsgebyr er incl i de 74 kr, men er de det, så er der 40kr tilbage 12x 40= 480 kr i fortjenste og mon ikke de tjener godt på de betalingsgebyr og administrationsgebyr de har på min 34 kr ?

Desuden står der lige under finanseringseksemplerne på de 6 beløb startende med 3000 og slutter med 20.000kr

For mig ser det ud som de 15 & 19 kr er incl  i den månedelige ydelse som med eksemplet med 5000kr er 491 kr om måneden

Michael: Hvis de 34 kroner på NOGEN! måde er afgørende for, om du vil låne for at købe nyt, bør du altså lade være. Generelt er det billigst at låne penge i banken. Hvis banken ikke vil låne dig penge, er der en rigtig god grund til det. Så er det, fordi de vurderer at du ikke har råd.
Det kan du vælge at skide på, og låne pengene et andet sted. Problemet er blot, at HVIS du kommer i en situation, hvor du misser en eneste betaling til et finansieringsselskab, så ryger der gebyrer og renter på fra dag et.
Lad være!
Har du noget familie eller bekendte, du evt. kan låne af? Det er i min optik skidt at låne af folk man kender, men uhyre mindre skidt end at låne via et finansieringsselskab. De LEVER af, at de ikke tror på du kan betale tilbage inden for den rentefrie periode.

Bedste hilsner,
Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 September 2011 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Pingel skrev:
Jeg vil gerne opfordre til at så mange som muligt køber på afbetaling - det er med til at holde hjulene igang,
også efter et regeringsskifte...

Efter den søde kløe kommer den sure svie.         & nbsp; Tilfredsstillelse af lyster her og nu giver hovedpine på lang sigt.

Apropos så kommer de røde da til at sætte det sidste af Danmark på udsalg.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2011 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Køber ikke nyt hvert år.

Desuden har de meget god musik på biblioteket 

Altså ham der finder et godt tilbud og låner til beløbet kan ofte spare penge (også selv om han skal låne dem) i forhold til dem med masser af penge der er ude efter det samme produkt, men som bare betaler det som de koster og ikke gør så meget ud af at finde dem til billigste pris

Men selvfølgelig altid som udgangspunkt billigst at købe kontant det sted der er billigst

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2011 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Den med cd´erne var, som jeg skrev, bare et teoretisk eksempel. Han kunne også bruge pengene på at købe bedre anlæg. Pointen var at B har fordelen det første år, mens A har fordelene resten af livet hvis de bruger lige mange penge. Det holder stadig selvom de måske ikke handler så ofte. Forklaringen er jo meget enkel, finansieringsselskaberne tager sig godt betalt, som du selv er inde på.

Ang. det gode tilbud, tør jeg næsten love dig at der også kommer gode tilbud næste år. Man kan altså også spare op så man har pengene klar når man finder de gode tilbud.      

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 September 2011 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Synes også det er godt at få en diskution igang om det med at købe hifi,tv udstyr på afbetaling da det
ikke er alle der har råd eller lyst til på en gang at ofre 3000-6000 kr på noget nyt udstyr, men som har råd til det via
afbetaling og så få lidt hjælp til at finde ud af hvordan man mest fornuftigt låner lidt penge til noget nyt udstyr.

Især studerede og pensionister med lav indkomst kunne måske få gavn af emnet, de indlæg i er kommet med. 

Ikke for noget, men dit udstyr bliver altså markant dyrere, når du skal ud og låne til det. Så hvis man er studerende
eller pensionist med lav indkomst, så bliver jo en endnu dårligere forretning, hvis man i forvejen ikke har for god en
økonomi.

Duften af ny elektronik forsvinder altså ret hurtigt, og så er det bare nogle sure penge at skulle betale af i lang tid derefter.

Det koster intet at spare op, og ejerglæden er langt størrere.

Renteudgifter koster meget dyrt og over tid vil du kunne få mere og bedre udstyr for de samme penge, hvis du selv sparer
op.

Start med at spare op, køb udstyr og start en ny opsparing. Låner du penge hver eneste gang, kommer du hele dit liv
igennem til at trækkes med dyre renter. Det bliver til rigtigt mange penge - penge som du kunne bruge på udstyr i stedet.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2011 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Ja, de to gebyrer er incl. i den månedlige ydelse.

Det du ikke har med i dit regnestykke er de 299 kr i stiftelsesprovision. D.v.s. at du skal reelt låne 5299 kr for at få 5000 kr udbetalt. Det betyder lidt højere tal end du har regnet dig frem til, og dermed ender de med at tjene 848 kr som deres beregning viser.

Mit regneark var baseret på den anden lånemulighed du viste tidligere.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2011 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg så heller ikke været ude og lyttet til det nyeste af det nyeste, det der på tilbud og alt det andet der passer inden for det beløb det jeg vil ofre og ikke har hørt (endnu).

Har dog lyttet til esi (dengang aage havde dem) m-audio bx5,av-40, prodipe pro 5 og b.la kort  genelec 6010a og krk 5.

Tror bestemt ikke altec lansing, creative eller logitech kan levere noget der er lydmæssigt er meget bedre (tænker ikke på mængden af bas) end det jeg har uden at det bliver meget dyrt og der med oppe i en klasse hvor sådan nogen mærker som jeg nævner jeg har hørt bliver interessant for mig,istedet for altec lansing, creative og logitech.

Har til gode at høre nogen af de lidt større studio,monitor højtaler fra Empire hvor jeg dog har lyttet til de små modeller, b.la den til kun 500kr (kan ikke huske hvad de hedder men er blevet testet for lang tid siden hos komputer for alle) havde en meget god lyd både når man tager prisen men også størrelsen i betragtning

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2011 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
gasolin skrev:

Ja, de to gebyrer er incl. i den månedlige ydelse.

Det du ikke har med i dit regnestykke er de 299 kr i stiftelsesprovision. D.v.s. at du skal reelt låne 5299 kr for at få 5000 kr udbetalt. Det betyder lidt højere tal end du har regnet dig frem til, og dermed ender de med at tjene 848 kr som deres beregning viser.

Mit regneark var baseret på den anden lånemulighed du viste tidligere.

ja det skal nok passe, men som der står i eksemplerne, de skal have omkring 5900kr for at man kan låne 5000kr i en periode på 12 måneder, f.eks med 36 måneders afbetaling skal man betale min 50% mere end det man reelt kan gå ud og købe for. 

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2011 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

tobywan skrev:
gasolin skrev:

Synes også det er godt at få en diskution igang om det med at købe hifi,tv udstyr på afbetaling da det
ikke er alle der har råd eller lyst til på en gang at ofre 3000-6000 kr på noget nyt udstyr, men som har råd til det via
afbetaling og så få lidt hjælp til at finde ud af hvordan man mest fornuftigt låner lidt penge til noget nyt udstyr.

Især studerede og pensionister med lav indkomst kunne måske få gavn af emnet, de indlæg i er kommet med. 

Ikke for noget, men dit udstyr bliver altså markant dyrere, når du skal ud og låne til det. Så hvis man er studerende
eller pensionist med lav indkomst, så bliver jo en endnu dårligere forretning, hvis man i forvejen ikke har for god en
økonomi.

Duften af ny elektronik forsvinder altså ret hurtigt, og så er det bare nogle sure penge at skulle betale af i lang tid derefter.

Det koster intet at spare op, og ejerglæden er langt størrere.

Renteudgifter koster meget dyrt og over tid vil du kunne få mere og bedre udstyr for de samme penge, hvis du selv sparer
op.

Start med at spare op, køb udstyr og start en ny opsparing. Låner du penge hver eneste gang, kommer du hele dit liv
igennem til at trækkes med dyre renter. Det bliver til rigtigt mange penge - penge som du kunne bruge på udstyr i stedet.

Der jo nogen der kun har deres pension eller su og der kan det altså godt betale sig at låne pengene, ikke mange enlige pensionister der kan betale 4000kr for et nyt tv ud af deres pension, hvis det gamle lige pludselig går i stykker og man ikke har nogen forsikring der dækker eller en ung 17 årig der skal have en god bærbar i forbindelse med studier (f.eks mac som jeg synes mange ynder at bruge) så kan man betale af på den i den periode man studere f.eks 3 år og hvis man passer på den har man en god computer der har en god gensalgsværdi efter de 3 år

Damnit
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 April 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 September 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Clemensen2k skrev:
gasolin skrev:

Det synes jeg også er fuldstændig idiotisk. Lån til et hus, eller til nøds en bil.

Hvorfor låne til et hus? Få et ordentligt arbejde så det kan købes kontant. Eller spar op indtil du er 58 år.

Til nøds en bil... Enten skal man være ved muffen for at købe en ny bil kontant (med mindre man køber "et bur på hjul"), eller man skal købe brugt. Brugtmarkedet er naturligvis godt lige nu, men nogen er nødt til at købe en ny bil for at nogen kan købe en brugt.

Gasolin: Gør det du finder fornuftigt. Jeg har selv tidligere købt hifi for bankens penge, og ja, det koster mere end at spare op. Men hvis man ikke vil vente er der jo intet alternativ, og det holder markedet i gang. Ingen grund til at være en tørvetriller som så mange andre - det er ikke kun et spørgsmål om hvad det koster, men også om brugsglæden  Vær blot sikker på det, og vær opmærksom på omkostningerne - du kan kun selv afgøre om det giver mening for dig selv.

Til top Vis Damnit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Damnit

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 September 2011 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
tobywan skrev:
gasolin skrev:

Synes også det er godt at få en diskution igang om det med at købe hifi,tv udstyr på afbetaling da det ikke er alle der har
råd eller lyst til på en gang at ofre 3000-6000 kr på noget nyt udstyr, men som har råd til det via afbetaling og så få lidt
hjælp til at finde ud af hvordan man mest fornuftigt låner lidt penge til noget nyt udstyr.

Ikke for noget, men dit udstyr bliver altså markant dyrere, når du skal ud og låne til det. Så hvis man er
studerende eller pensionist med lav indkomst, så bliver jo en endnu dårligere forretning, hvis man i forvejen ikke har for god
en økonomi. Duften af ny elektronik forsvinder altså ret hurtigt, og så er det bare nogle sure penge at skulle betale af i lang
tid derefter. Det koster intet at spare op, og ejerglæden er langt størrere. Renteudgifter koster meget dyrt og over tid vil du
kunne få mere og bedre udstyr for de samme penge, hvis du selv sparer op. Start med at spare op, køb udstyr og start en
ny opsparing. Låner du penge hver eneste gang, kommer du hele dit liv igennem til at trækkes med dyre renter. Det bliver
til rigtigt mange penge - penge som du kunne bruge på udstyr i stedet.

Der jo nogen der kun har deres pension eller su og der kan det altså godt betale sig at låne pengene, ikke mange
enlige pensionister der kan betale 4000kr for et nyt tv ud af deres pension, hvis det gamle lige pludselig går i stykker og
man ikke har nogen forsikring der dækker eller en ung 17 årig der skal have en god bærbar i forbindelse med studier (f.eks
mac som jeg synes mange ynder at bruge) så kan man betale af på den i den periode man studere f.eks 3 år og hvis man
passer på den har man en god computer der har en god gensalgsværdi efter de 3 år

Hvis man bare sparer minimalt op, så kan man sagtens have til uforudsete udgifter som et tv eller vaskemaskine som går i
stykker. Det bør man under alle omstændigheder gøre, uanset hvordan ens økonomi ser ud. Det er simpelhent for dyrt ikke
at gøre det. Hvis du har råd til at låne, så er der også råd til at spare op - andet er simpelthen for dumt og ikke ret
fremtidsorienteret. Der er altså ingen som siger, at man skal bruge alt på kontoen hver eneste måned. Spørg enhver
økonomisk rådgiver. Alle vil sige du bør have en opsparing.

Det du siger giver ikke mening. Du har ikke råd til at spare 500,- op per måned, men du har godt råd til at betale 550,- af på
lån? (fiktivt beløb) Det er jo reelt set bare EN gang du skal spare op frem for at låne, så er du inde i den gode cirkle med
opsparing i stedet for afbetaling.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 September 2011 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Damnit skrev:

Clemensen2k skrev:
gasolin skrev:

Hvorfor låne til et hus? Få et ordentligt arbejde så det kan købes kontant. Eller spar op indtil du er 58 år.

Til nøds en bil... Enten skal man være ved muffen for at købe en ny bil kontant (med mindre man køber "et bur på hjul"), eller man skal købe brugt. Brugtmarkedet er naturligvis godt lige nu, men nogen er nødt til at købe en ny bil for at nogen kan købe en brugt.

Gasolin: Gør det du finder fornuftigt. Jeg har selv tidligere købt hifi for bankens penge, og ja, det koster mere end at spare op. Men hvis man ikke vil vente er der jo intet alternativ, og det holder markedet i gang. Ingen grund til at være en tørvetriller som så mange andre - det er ikke kun et spørgsmål om hvad det koster, men også om brugsglæden  Vær blot sikker på det, og vær opmærksom på omkostningerne - du kan kun selv afgøre om det giver mening for dig selv.

Gir da mening. Men som jeg skrev tidligere jeg skal ud på et eller andet tidspunkt og lytte til hvad der er mulighed for at få til rimelig pris, om det lyder bedre end det jeg har (ikke kun mere bas eller højere max lydtryk) og om det er værd at ofre det som det koster.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes