Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 22:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Rega-synergi. Noget om snakken? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Draagmad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 31 August 2011 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Jeg er brændt temmelig varm på et sæt Rega RS7, men er lidt i tvivl om, hvad jeg evt. skal parre dem med af forstærker og
kabler for at få det bedst mulige setup. Jeg har indtil videre hørt dem spændt efter kombinationen af Rega Mira og Rega Apollo,
kabling ukendt, men jeg vil bestemt prøve at koble dem på den gamle Marantz derhjemme inden et evt. køb.

Jeg mener også at have læst i diverse fora på nettet, at der skulle være noget at hente på synergikontoen ved at holde kæden
ubrudt i Rega-stumper. Nogen der har en kommentar til det eller erfaring med RS7'erne i diverse setup?

Mvh. Jan
Til top Vis Draagmad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Draagmad

Levesen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 December 2010
Lokalitet: København
Sendt: 31 August 2011 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Har ingen erfaring lige med Rega, men med eks. Linn og Naim. Der er no doubt at der er noget at hente i
understregningen af spillestil når man har flere apparater fra samme mærke.
Til top Vis Levesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Levesen

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 31 August 2011 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

RS7 vil være en god løsning såfremt du kan styre bassen, er det et lille rum ville jeg ofre mere på cd/forstærker og evt kigge på RS3 eller de ældre Ela (som jeg personligt foretrækker)

En BrioR er fin til jobbet, Mira er lidt kraftigere men det mærkes nok ikke i dagligdagen, tværtimod er BrioR lidt bedre rent musikalsk, især sammen med Saturn og Rega kabler.

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Draagmad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2011 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

@Levesen: Det stemmer jo meget godt overens med, hvad jeg har læst mig til. Det er jo netop denne lyd fra et fuldt Rega-
setup, som jeg i første omgang er faldet for. Det skal blive spændende at lytte til, hvad RS7'eren siger til at blive sat i mit
nuværende setup i stedet for CDM1'erne. Måske går noget af "magien" tabt.

@Kvickly: Rummet er ikke så lille endda, ca. 35 m2 med åbning til tilstødende rum i form af halvmur/gennemgang (se tegning,
hvor de røde firkanter er højttalernes placering). Sjovt du nævner Brio-R, for den har jeg faktisk luret lidt på. Jeg må se at få
lyttet til den. RS3'eren lyttede jeg også til, men jeg synes, at den mangler lidt styr på bunden. Det er ikke sådan, at den ikke
kan spille bas, slet ikke, men RS7'eren gav altså lige det lidt ekstra punch og kontrol.

Wilander
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2005
Sendt: 31 August 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også give den nye Brio-r en chance, hvis du vil have Rega. 

Mira 3 vil jeg fraråde. Har jeg selv haft (i øvrigt sammen med Apollo). Et virkeligt kedsommeligt bekendtskab. Blev fuldstændig kørt over ift. spilleglæde af min NAD 3020 series 20.

Rega Ela mk. 1 var en super højttaler, som jeg fortryder at have skilt mig af med.

Til top Vis Wilander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilander

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 August 2011 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler på du kan placere dem så tæt på væggen, især ikke den i hjørnet medmindre du kan li' boom bas.

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 August 2011 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke være nervøs for bassen på RS7, det er den mest taknemlige højttaler i hele verdenen, for det første så er den ikke særlig boom agtig i bassen, den spiller næppe meget under 40 hz, for det andet så er den lavet til at blive placeret tæt på bagvæggen, for det tredje så er bassen side-firering, så syntes du at bassen er for meget så sætter du dem bare til at skyde ind mod hinanden, ligesom der står i manualen

Jeg elsker mine RS7'er, bedste køb jeg har lavet til prisen, jeg bruger et rotel setup til at spille på og det lyder lækker sammen med RS7'erne, jeg har stadig rega effekten til gode, men kigger da lidt på at låne noget rega udstyr for at se om det giver noget i forhold til rotel'erne.

Hvis du køber dem, så sørg for at det er den nye model, den hvor fødderne, kabinet-finish og delefilter er blevet opdateret, medmindre du spiller sindsygt, så er det ikke et køb du vil fortryde

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

Draagmad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2011 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

@Wilander: At Mira 3 skulle være kedsommelig, det har jeg fortsat tilbage at opleve, men det er jo det fede ved vores hobby
- alle hører noget forskelligt. Tak alligevel for tippet med NAD'en.

@Kvickly: Nu er tegningen også bare 'quick and dirty'. I praksis står venstre højttaler noget længere fra sidevæggen. Jeg har
hidtil ikke oplevet problemer med B&W'erne og mudret bas, men dels går de jo ikke så dybt, og så sidder basporten foran.
Placeringen tæt op ad bagvæggen er ikke helt skæv. Jeg har vel ca. en halv meters penge fra væg til terminaler på
CDM1'erne.

@DK11706: Tak for indsparket. Muligheden for at placere RS7'eren op ad bagvæggen har jeg luret - det passer perfekt til
mit lytterum, og placeringen af basenheden og transmissionsporten på siden er jo også genial. Hvilke erfaringer har du gjort
dig mht. at pege bassen hhv. indad og udad? Hvordan og hvor meget påvirker det lyden? Rotel. Det er også lækkert grej. De
ryger på shortlisten. Hvor effektkrævende er RS7'erne i praksis? Nu er det ikke sådan, at de skal bruges som festhøjttalere.
Der skal hyggelyttes til go' jazz, blues, soul, klassisk ... med enkelte indslag af pop, når fruen får lov at bestemme ... men
en god håndfuld kvalitetswatt er jo ikke at foragte, når bassen skal holdes i stramme tøjler.

Go' torsdag!

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2011 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Placeringen af basenheden gør efter min mening af de bliver lidt strammere når de vender indaf, og mellemtonen bliver lidt mere tydelig uden at det går ud over samhørigheden, jeg spiller selv med dem indad, har prøvet den anden vej, men pga. af min stues opbygning så havner meget af bassen i rummet ved siden af. Det fede ved RS7 og andre højttalere med sidebas er at du har gode muligheder for at få en optimal placering.

Hvad angår anlæg så spiller jeg på den her Rotel http://www.rotel.com/UK/products/ProductDetails.htm?Id=478&a mp;Tab=2&Pic=1  det er Class D udstyr, 2 x 250w i 8 ohm og 2 x 500 i 4 Ohm og 45amp strøm, det er mere end rigeligt til at trække dem. Rega anbefaler selv 30-500 watt alt efter hvilken kvalitet du køber. Jeg er helt vild med lyden på den rotel, og jeg havde den inden jeg købte RS7'erne, men hvis jeg skulle have haft en for forstærker/forstærker sæt den gang så havde jeg nok valgt rega, der er så mange der snakker om rega synergi, så der er nok noget om det

Levesen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2011 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Tja, RS7 opgiver Rega til at have APPROX 89 DB/1 watt, så det kan man med et smil tolke til højst 85DB. Sådan er de fleste
opgivelser og vi skal jo lige huske på vi har med en transmissionslinieHT at gøre her, de er typisk ikke specielt effektive.

Så i det lys er de 50 Watt fra Brio -R ikke meget og der er ikke forskel på watt. 1 watt er 1 watt, så der er ikke meget at slå
til
Søren med i denne kombo. Der findes andre "musikalske" læs varme og timingsrigtige forstærkere derude, så kig dig
omkring.
Den må bare ikke være til den lyse side, så nul Rotel

Kig efter Rega Cursa forforstærker ( der er en til salg i KSB til 3400 og den er kun 3 mdr gammel) og en Rega Exon effekt,
der er på 125 watt, eller nogle af de ældre Linn forstærkere (en som er lige i øjet vil jeg
tro, er Klout, en 80 w effekt til 6-7 K brugt, den er bare skøn) en brugt Densen B110 eller en Naim. De ligger noget over
prisen på en Raga Brio, men det kan godt være det er fordi der er mere grunt i dem, end i den BRIO

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2011 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Nu er smag jo forskelligt, men at kalde Rotel for lyst i lyden er blasfemi

Levesen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2011 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Ja, det er da vist osse rigtigt nok, jeg tænkte lige et kort sekund på nogle af deres CD maskiner. Deres forstærkere er så vidt
jeg husker til den varme side. Om de så også er "musikalske" a la engelsk fodtramp, ved jeg ikke...

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 September 2011 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Efter min erfaring er 1 watt ikke 1 watt

Jeg havde min 35watt Naim forstærker oppe mod en kammerats Rotel 200watt.

Alt var forskelligt

dynamik og spilleglæde, krop på instrumenterne, engagement og drive i lyden, her var Naim ikke bare bedre, meget bedre og Rotel'en lød som en tynd disco ting der godt nok kunne larme mere men musik, det kunne den bare ikke. Ved normale og lidt kraftige lydtryk lød Naim'en som en langt kraftigere sag.

Jeg glemmer aldrig udtrykket i kammeratens ansigt, nærmest desperation efter han stolt havde mumlet om de mange watt og vægten af kabinettet og den flotte forplade, de tykke højtaler tilslutninger osv osv..

imens spillede den lille amp bare lystigt, han slukkede for sin og kom sig aldrig rigtig over oplevelsen der vendte op og ned på hans hifi liv.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 01 September 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Ha ha.

Sjov historie. Sådan havde min kammerat det også, da han hørte min Nakamichi PA5 mk.II, i forhold til hans Tandberg. Han har en PA5 mk.II idag, og er en glad mand. 

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Draagmad
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Tja ... nogen hygger sig med hi-fi som med et spil bilkort, hvor den amerikanske HEMI som regel trumfer de europæiske
motorer alene på målt slagvolumen.

Det er vel en del af charmen ved vores hobby, at størst ikke altid er bedst...

Levesen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 September 2011 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

@Kvickly; dit eksempel beviser ikke at der er forskel på watt. 1 watt er stadig 1 watt, I har siddet og hørt på klangbalancen i
forstærkerne og det er noget andet.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 September 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Levesen, Du er meget teoretisk påståelig og en diskussion om emnet gider jeg egentlig ikke.

Jeg forholder mig til mine oplevelser og er ret ligeglad med specs, watt og teori.

Der er kun en korrekt klangbalance i min verden og det er den jeg hører på live instrumenter og stemmer. Det er en glimrende reference når man så skal bedømme noget grej.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes