Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 15:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Martin Logan og 300B? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2014 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Engang! - skal jeg prøve at have et sæt elektrostater.

Martin Logan ligger generelt på 90-91 db i følsomhed, hvilket svarer til de højttalere jeg PT benytter med min højt elskede 300B
SE. Hvordan vil sådan en rørforstærker have det med de ca 1 ohms impedans, som sådan nogle Martin Loganer har det med at
have ved 20 kHz ?

OBS: Dette er ikke et oplæg til debat omkring hvorvidt 90 db følsomhed er aaaalt for lidt til en 300B SE - det går fint til mit
behov. Spørgsmålet går på om forstærkeren får kvababbelser over 1 ohms modstand
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Maj 2014 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Denne side beskriver lige nøjagtig problematikken omkring elektrostater og rørforstærkere:

http://sanderssoundsystems.com/technical-white-papers/172-tu bes-vs-transistors

"This impedance problem is relatively minor when dealing with conventional, magnetic speakers. But an electrostatic speaker is an entirely different
animal. An ESL is a capacitor, not a resistor like a magnetic speaker. The impedance of a capacitor is inversely proportional to frequency. Therefore
the impedance of an ESL typically varies from around 150 ohms in the midrange to about 1 ohm at 20 KHz.

A tube amp will be able to drive the high impedance frequency bandwidth (the midrange and lower highs) of an ESL with linear frequency response.
However, at higher frequencies, the impedance of the ESL will drop below the impedance of the amplifier and the amp will then roll off the highs to
some degree depending on the exact impedance mismatch and the frequencies involved.

This impedance mismatch problem can be minimized with both types of speakers by using a lower impedance tap on the tube amp's output
transformer. For example if you use the 4 ohm tap with 8 ohm speakers, you will probably not encounter any impedance mismatch, so the system
would then have linear frequency response.

Using the 4 ohm tap with ESLs will help, although it will still not eliminate all the high frequency impedance mismatch because the speaker's high
frequency impedance will fall below 4 ohms. But probably only the top octave or two will be affected, which is hard to hear so the roll off may not be
noticed subjectively.

But there is a problem when you use a lower impedance tap -- the drive voltage drops. Or to put it another way, the amplifier's output voltage is
directly proportional to its output impedance.

Understand that the power available from an amplifier is a function of its output voltage. Ohm's Law is very simple and states that, "One volt will
drive one amp through one ohm." With this simple concept, you can calculate virtually anything having to do with electronics as you will soon see."

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Maj 2014 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

jeg har hørt Martin Logan spille med audio-classic's model 2a3-2 på 3.5 watt det gik forbløffende godt men det var altså heller
ikke optimalt så det var ikke noget der ville gå som en permanent løsning. Det gik meget bedre med monitor audio RX2 som
også har en følsomhed 90db.

Hvis det er Martin Logan højtalere med indbyggede forstærkere til bassen så måske, Men du vil aldrig komme til at kunne spille
særligt højt

http://www.audio-classic.dk/index.php/forstaerker.html

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 Maj 2014 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft Martin logan i en del år ( sammen med alt muligt andet )

Mine rør erfaringer er følgende

Martin Logan Quest ( forfærdelig impedanskurve)

Audio Classic SE kt88 ( 2-3w )... Fungerede ikke, det lød ikke godt
Rogue Audio M-155 ( 150w pp ).... Lød fuldstændigt som en stor transistoreffektblok ( ikke hvad jeg gik efter )
6L6GC OVC ( 20w kl a )..... Måske det bedste setup jeg har haft. Ikke kælderdyb bas, men en læææker cremet mellemtone og diskant.

Martin Logan Vantage
Radford STA15 ( 15-20w PP ).... Fantastisk mellemtone, god bas og god diskant ( Radforden blev også designet med de gamle quad i øje, den kan sagtens spille med en kortsluttet kanal )

Mcintoch MC275 ( 75w pp ).... Mere bas, lidt mindre mellemtone, masser af diskant.

Hvis jeg var dig ville jeg ta forstærkeren med til højttalerne og få en lytter, det er det eneste rigtige ).

Mvh
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 10 Maj 2014 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

At lytte sig frem, er naturligvis et must.
Men jeg vil sige, at især de lidt "ældre" modeller fra Martin Logan ligefrem æælsker en god rør(effekt)forstærker.
Jeg kunne dog forestille mig at visse modeller lavet af ubestemmeligt Kinajern ikke vil vise sig at være gode nok.

MVH.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 Maj 2014 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Denne skønhed må kunne løse enhvert problem med impedans.
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Maj 2014 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har med stor fryd spillet mine gamle, ondskabsfulde ML Aeon I med 1,2 ohm impedans v. 20 kHz helt perfekt op med Audio Classic's 6c33c single end ca. 2x20 w. Jeg ER i gang med at lægge penge til side!!

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Maj 2014 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hmm - ja, det må nok prøves inden man investerer for vildt.

Kabinettet er af ubestemmeligt kinajern, og tænd og sluk knappen. Resten er forholdsvis opgraderet. Ellers må jeg til at bygge
en 6c33 om et par år .

Tak for feedback
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes