Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 16:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: NAD 2700 problem (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
N13153N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juni 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 13 April 2014 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4all
Jeg har en NAD 2700 der lige har været til reparation grundet et dårligt relæ i venstre udgang (det blev renset og den spiller
perfekt nu).

Et nyt problem er dog opstået. Når jeg slukker forstærkeren lyder der et "bump" (eller hvad man nu skal sige) fra venstre
højtaler. Et af relæerne (gætter på det venstre) slukker også meget langsomt (op til flere minutter efter), og det er kun blevet
længere tid. I butikken, hvor jeg fik den repareret, har de sagt at det måske retter sig over tid.

Skal jeg være meget bekymret eller kan den lige holde resten af tiden? (har planer om at købe en ny effekt om ikke så længe,
så vil ikke bruge flere penge på at sende den til rep.)
Til top Vis N13153N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af N13153N

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 April 2014 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Elektronik retter sig ikke over tid. Må man være så fri at spørge, hvilken butik der har bildt dig det ind??

Jeg ville tage tilbage til dem ASAP, og få det rettet. Og hvis ikke det kan det, må de give dig dine penge retur, så du kan få en
kompetent person til at kigge på det.
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 April 2014 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Den skal tilbage til værkstedet.

Når du har fået lavet en reparation, så er der garanti på den operation der er foretaget. Svinger lidt med længden af den
garanti afhængigt af forhandler.

Men altså retur med den....og du har formodentlig betalt for reparationen, så spis dig ikke af med at det skal koste igen. Det
lyder som om den ikke er tjekket ordentlig inden den er udleveret.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2014 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Og du må for alt i verden ikke arkiverer den lodret, når du ikke gider den mere !

Hvis du bare vil smide den ud på et tidspunkt, så giver du lige besked, for så skal jeg nok hente den

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 April 2014 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Når du har fået lavet en reparation, så er der garanti på den operation der er foretaget. Svinger lidt med længden af den garanti afhængigt af forhandler.

narjjjj - "garanti" er der nu ikke - men reklamationsret er der - den er man sikret via købeloven, så den er ikke afhængig af forhandler eller reparatør.

Har man fået repareret noget, har man købt en ydelse. Er ydelsen manglefuld kan man reklamere.

det er så den korte version - alle ansatte i butikker og på værksteder burde kende "loven"

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=142961

N13153N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2014 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Har nu ikke tænkt mig at smide den ud ;)
Har nogle brødre som er interesseret i den, men ellers kommer den nok en tur på DBA.
Tak for svarene, men er der nogle som kan give et mere konkret svar på problemet, hvis der vel og mærke er tid og lyst?

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 April 2014 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Problemet er at det ene relæ hænger. Det synes som om de ikke har lavet det, blot luset det over. Få dem til at lave det om.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2014 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Rysz skrev:
Når du har fået lavet en reparation, så er der garanti på den operation der er
foretaget. Svinger lidt med længden af den garanti afhængigt af forhandler.

narjjjj - "garanti" er der nu ikke - men reklamationsret er der - den er man sikret via købeloven, så den er ikke afhængig af
forhandler eller reparatør.

Har man fået repareret noget, har man købt en ydelse. Er ydelsen manglefuld kan man reklamere.

det er så den korte version - alle ansatte i butikker og på værksteder burde kende "loven"

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?
id=142961

Jeg kender udemærket lovgivingen.

Købeloven dikterer 6 mdr. garanti efterfulgt af 18 mdr. reklamation.

Når jeg skriver at det svinger fra forhandler til forhandler, så skyldes det, at faktuelt så forsøger mange at slippe ud af det
ved kun at melde om 1, 3 eller 6 mdr. reklamation på en reparation. Den holder naturligvis ikke, men ikke desto mindre er
det mere regelen end undtagelsen.

WinnyH
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas?

Bruger siden: 04 April 2014
Sendt: 14 April 2014 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Der sidder nogle kondensatorer i forbindelse med relæerne og de skal også skiftes, det er sådan set dem der "styrer" tiden på relæerne.

At de bare skulle være luset over tror jeg næppe for så giver en Nad 2600/2700 et stort knald i højttalerne og så er det også et direkte
elendigt værksted der har haft fingrene i den forstærker.

Jeg vil tro at de har skiftet relæerne uden at skifte kondensatorerne.
Til top Vis WinnyH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WinnyH

Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 14 April 2014 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Hvis du arbejder i Hifi-klubben, så bør du kende den bedre end det. Det er som Jan Stevns siger; to års reklamationsret. Der er så en periode, hvor loven siger, at en fejl må antages at have eksisteret på købstidspunktet eller være opstået senere - det er det de henholdsvis 6 måneder og 18 måneder adskiller. Man kan ikke sidestille garanti med reklamationsret, selvom de tit bliver brugt i flæng - også af butiksansatte. En garanti adskiller sig markant fra reklamationsret - kun med den definition at garantien skal stille køberen væsentlig bedre.

Rysz skrev:

Når jeg skriver at det svinger fra forhandler til forhandler, så skyldes det, at faktuelt så forsøger mange at slippe ud af det
ved kun at melde om 1, 3 eller 6 mdr. reklamation på en reparation. Den holder naturligvis ikke, men ikke desto mindre er
det mere regelen end undtagelsen.

Det lyder helt sindssygt, men er jo sikkert rigtigt, når du siger det. Går den, så går den, men tre måneder? Jeg ville stå målløs efter sådan en udmelding. Det er kun 2 år og 9 måneder for kort! Man har 3 års reklamationsret på en reparation foretaget indenfor reklamationsretten af - eller på foranledning af - den forhandler, der i første omgang solgte dig varen. Man kan i princippet komme små fem år efter et køb og have lovkrav på gratis at få udbedret en genopstået fejl, der i første omgang blev udbedret ved en reparation under reklamationsretten små to år efter købet.

Jeg tror dog ikke, at reparationen har bestået i at omgå relæet - det ville man ikke være i tvivl om. Men under alle omstændigheder, så må du tilbage med den med loven i hånd og kræve, at du får den ydelse, du har betalt for. Som nævnt før i tråden: Det bliver ikke mahogni med tiden...

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2014 kl. 07:07 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Rysz skrev:

Hvis du arbejder i Hifi-klubben, så bør du kende den bedre end det. Det er som Jan Stevns siger; to års reklamationsret. Der er så en periode,
hvor loven siger, at en fejl må antages at have eksisteret på købstidspunktet eller være opstået senere - det er det de henholdsvis 6 måneder og 18
måneder adskiller. Man kan ikke sidestille garanti med reklamationsret, selvom de tit bliver brugt i flæng - også af butiksansatte. En garanti adskiller
sig markant fra reklamationsret - kun med den definition at garantien skal stille køberen væsentlig bedre.

Nå, jeg kender så ikke lovgivningen alligevel kan jeg høre.

Jeg skal være ærlig og tilstå, at jeg troede man officielt brugte den fremlægning med 6 mdr. garanti og så 18 mdr reklamation, da kunden netop de
første 6 mdr. stilles væsentligt bedre end de resterende 18 mdr. Det må jeg jo så til at revidere !

Det er ved at være længe siden jeg har været omkring retsinformationen og forbrug.dk, så jeg har vist lige en dags hygge ved skrivebordet i påsken.

Nu giver vi på min arbejdsplads 2 års garanti (3 som kundeklubmedlem), så det er faktisk ikke noget jeg bruger ret meget tid på i hverdagen. Vi
sender bare grejet til rep. uden tvist. Ingen debat om hvornår og hvorfor fejlen er opstået. Fejler det, så fejler det og så skal det naturligvis bare
laves.

Mange af kunderne tror faktisk at de har 1 års garanti og så er der ikke mere at gøre.

Af hensyn til trådstarter; er vi ved at gå helt off-topic ?

Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 14 April 2014 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Rysz har ret når han skriver at der er 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er garanti, på køb af varer hos en forhandler.

Men dette gælder altså ikke reparationer, der bliver lavet efter de 24 måneder:

http://www.forbrug.dk/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Repar ationer

Jeg må ikke lave et aktivt link til siden...?
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2014 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Bulletdodger skrev:
Rysz har ret når han skriver at der er 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er garanti, på køb af varer hos en forhandler.

Nu begynder du vel ikke også at vrøvle :) lov om forbrugerkøb nævner ikke ordet "garanti"

Citér:

korrekt . der gælder forældelsesloven

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2014 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Nå, jeg kender så ikke lovgivningen alligevel kan jeg høre.

Det skal du ikke være ked af :)

Det er de færreste der sætter sig grundigt ind i tingene, så at selv butiks-ansatte kan være lidt rundtossede er temmeligt normal ,   og ret skal være ret, jeg har kun hørt godt om den generelle behandling af emnet i "klubben"

Det står langt værre til hos en del af jeres kollegaer som Elefanten og tilsvarende , for slet ikke at snakke om brugtbilsforhandlere - uhadadada....

Jeg købte for nogle år siden en nysynet Golf hos en sådan fætter -   synet var et fup-syn, og trafikstyrelsen kom ind i billedet, lidt dumt at tro man kunne slippe så nemt af med mig :)

N13153N
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2014 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Godt med en masse input! :D

Tager den ned til 2tal ("værkstedet") igen, og giver dem lov til at tjekke alt igennem, udskifte hvad der skal udskiftes etc.
Relæerne blev renset og forstærkeren spillede perfekt i knap en måned, så begyndte den at drille igen.

Tak for svarene i hvert fald. Et spørgsmål mere: Hvis der skal nye relæer i, hvilke passer så fint til denne forstærker? Hvis der
er en med et hurtigt svar på dette (:

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2014 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

N13153N skrev:
Godt med en masse input! :D

God ide med at tage den under armen og få dem til at kigge på den igen.

Det virker lidt underligt man tror man kan rense relæerne og de så er gode igen - tja, kortvarigt måske, men det holder ikke længe.

Defekte relæer udskifter man med nogle der kan klare opgaven, hvad der passer i din forstærker kan jeg ikke afgøre, men relæer er der massevis af derude

Og vi kom så også lige et smut forbi købeloven undervejs - Ohh well :)

Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
KT Radio

Sendt: 14 April 2014 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Bulletdodger skrev:

Nu begynder du vel ikke også at vrøvle :) lov om forbrugerkøb nævner ikke ordet "garanti"

Citér:

korrekt . der gælder forældelsesloven

Jan, de første 6 måneder gælder formodningsreglen, som sidestiller køber med en garanti. Køber skal faktisk intet bevise de første 6 måneder.
Læs nedestående taget fra hjæmmesiden forbrug.dk

"Formodningsreglen 0-6 måneder

Når en fejl eller mangel viser sig inden for de første seks måneder efter leveringen, gælder der efter købeloven en ”formodning” om, at fejlen eller årsagen til den allerede var til stede da varen blev leveret til forbrugeren. Denne regel kaldes ”formodningsreglen”. Du skal - som forbruger - derfor ikke bevise andet, end at varen har den fejl eller mangel, som du nu klager over."

Vi har i øvrigt 24 måneders garanti hos Hi-Fi Forum
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2014 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Bulletdodger skrev:

Jan, de første 6 måneder gælder formodningsreglen, som sidestiller køber med en garanti. Køber skal faktisk intet bevise de første 6 måneder. Læs nedestående taget fra hjæmmesiden forbrug.dk

Du læser jo også teksterne som fanden selv læser biblen :)

Jeg ved ganske udemærket hvad der står i lovteksterne - begå nu ikke den fejl, at tro at ting du kan læse dig til på forbrug.dk eller andre steder er noget som helst andet end tolkninger.

Der er intet i teksten der sidestiller noget med begrebet "garanti"

Formodningsreglen siger at fejl opdaget indenfor de første 6mdr må anses som have værende tilstede fra købstidspunktet , det har jo inet med garanti at gøre.

citat fra forbrug.dk ___________________________________________________

Formodningsreglen 0-6 måneder

Når en fejl eller mangel viser sig inden for de første seks måneder efter leveringen,
gælder der efter købeloven en ”formodning” om, at fejlen eller årsagen til den allerede
var til stede da varen blev leveret til forbrugeren. Denne regel kaldes ”formodningsreglen”.
Du skal - som forbruger - derfor ikke bevise andet, end at varen har den fejl eller mangel,
som du nu klager over.

________________________________________citat slut

Det er forbrug.dk selv - der har valgt at kalde det "formodningsreglen" - altså en tolkning

Men .................... vi er jo slet ikke uenige dybest set, kun om "faktorenes orden"

( stakkels fluer )

Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
KT Radio

Sendt: 14 April 2014 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg også den flue er træt af at vi knepper den.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Sendt: 14 April 2014 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hej forum.
I sandhed, en lærer i både elektronik og fortolkning.
       mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum