Forfatter |
|
Mokra Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2011 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej HIFI4ALL.
Jeg skal have nyt stereoanlæg, der skal spille musik via apple airplay express og LP'er i to stuer en suite på en 30-40 kvm til
sammen. Jeg leder efter et anlæg med en ærlig og ren lyd, der skal kunne spille stort set alle musikgenrer, fra rock til klassisk
til hip-hop osv. Der skal også spilles moderne, altså med lidt bas, men ikke på en måde hvor bassen overdøver alt andet. Kort
fortalt: Jeg vil hellere kunne høre en ren guitarlyd frem for en kunstig bas.
Jeg faldt over et tilbud i El-giganten med Onkyo TXNR 609 forstærker & Jamo JS 506 gulvhøjtalere til 4444,-. Jeg tog ud for at
høre det, men de havde ikke flere tilbage. I stedet viste de mig et mikroanlæg (Yamaha MCR040) og det kunne sgu spille, på
trods af den minimale størrelse og pris (ca. 1700,-).
Jeg skiftede derfor kurs, og begyndte at kigge efter kompakte anlæg, og hørte i dag et Harman Kardon MAS110 i Expert. Det
spillede HELT VILDT godt, og efter min mening bedre end min kammerat's nye B&O-anlæg. Meeen, prislappen hed også
8.000,-.
Jeg ved godt at det er lav-budget når vi snakker hi-fi, men jeg håber alligevel i kan komme med nogle indspark, der kan
hjælpe mig til at finde det rigtige anlæg.
Hvis i kan give lidt råd/erfaringer omkring gulvhøjtalere kontra "almindelige" højtalere, mikroanlæg, anbefalinger af andre
mærker/anlæg vil jeg være dybt taknemmelig. Alle gode råd modtages. Lyden er alfa omega, design at foretrække, størrelsen
af anlæg og højtalere mindre vigtigt. Jeg har surround (Logitech Z550) til tv'et, så det er umiddelbart irrelevant med surround.
På forhånd mange tak.
|
Til top |
|
|
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Der findes en afløser til MAS110 der hedder 111... - Derudover er eneste forskel på MAS100/101 og MAS110/111 om der er DAB i eller ej - og en prisforskel på en tusse...
I øvrigt sælger vores lokale forhandler dem i viborg til 6799,- for 111'eren ... Fedt lille anlæg i øvrigt!!
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
Til top |
|
|
Mokra Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super, tak for info. Har fundet MAS111 til 4300,- i England minus fragt, men er lidt kneben ved at skulle have det sendt.
Hvilken forhandler er det i Viborg?
Kunne godt overveje 100/101, da DAB er underordnet for mig umiddelbart. Hvad er forskellen på 0 og 1 til sidst i navnet?
Vil man kunne få et full size anlæg i samme prisklasse (gerne lavere), der spiller bedre/lige så godt?
|
Til top |
|
|
miklthom Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 105
|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mokra
Med en stue på 30-40 m2 vil du nok være nødt til at gå efter nogle
gulvhøjtalere, da de typisk vil give noget bedre bas end mindre reol
højtalere. Hvis du søger på forummet kan du finde en masse information
omkring gulv vs. reol højtalere, men hvis du har pladsen så find nogle
gulvhøjtalere, eller hvis det er meget vigtigt at de ikke fylder så
meget kan du overveje en dyere løsning med satelit eller kompakt
højtalere og så en sub-woofer.
I forhold til det med mikro-anlæg så vil du nok få mere for pengene ved
at et normal størrelse.
Hvor stort er budgettet hel præcist'? hvordan ville du have det med at købe brugt? hvis du fandt tingene brugt kunne det blive til ret seriøst setup :)
|
Til top |
|
|
Mokra Forum Bruger

|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar.
Det er to stuer (ca 20 kvm hver), og den skal kun spille den ene op, men stadig lave "baggrundsstøj" for den anden.
Har kigget meget på dba.dk, men uden held, nok fordi der er uoverskueligt meget derinde. Har du/i nogen forslag, må i meget gerne poste dem.
Jeg fik et tilbud fra el-giganten i dag, med Onkyo forstærker, Klisch gulvhøjtalere og sub. Stod til 15.000, jeg kunne få det til 10.500. Jeg hørte det
spille, og selv om det sikkert kunne spille højt, syntes jeg slet ikke lydspektret var lige bredt som på harman k mas110, hvor jeg bedre kunne høre
detaljerne. Det skal siges at set-up'et blev hørt uden sub. Jeg må hellere se at komme i hi-fi klubben og få hørt noget ordentligt kram :-)
Ifølge fruen er budgettet 5.000, men hvis der kommer nogen virkeligt wow, så kan det godt strækkes fra min side
|
Til top |
|
|
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville vælge et Rega anlæg, det er meget musikalsk og deres gulvmodelhøjtalere kan spille rummet op, eks. vis BrioR/RS3 alternativt R5 brugt, prøv en lytter og se om det er noget. Forstærkeren har phono riaa indbygget, opgivet til 50W men lyder i mine ører bedre og mere organisk tonalt end mange kraftigere sager så stir dig ikke blind på papirwatt
Klipsch lavede i gamle dage nogle forrygende højtalere, dagens El-gigant eks. er end ikke i nærheden af fordums tid
|
Til top |
|
|
miklthom Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 105
|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Onkyo laver fine forstærkere, men hvis du søger på dba efter mærker som NAD og Denon som er utrolig populære nemt kunne finde information (evt. herinde) om forstærkeren hvis man finder en gammel model på dba eller i kbs.
mht. til højtalere er det lidt samme devise som med forstærkerne Dali og B&W er begge rigtig gode højtalere mærker som man ikke kan gå meget fej af, B&W'erne kan dog godt mangle lidt i bassen i de mindre gulvmodeller.
Et forslag til højtaler kunne evt. være Dali 450 den burde kunne fåes til 1500, så er der i hvert fald masser til forstærker.
|
Til top |
|
|
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
Sendt: 04 Oktober 2011 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
En brugt Naim eller Exposure forstærker vil gøre godt grin med nævnte konsumgrej, langt bedre dynamik og krop, en helt anden naturtro oplevelse med masser af strømkapacitet, pas på med for store højttaler kabinetter med port i hvis de skal tæt på væg.
|
Til top |
|
|
Mokra Forum Bruger

|
Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 06:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle anbefalingerne. Jeg er faldet over flere af de nævnte mærker på dba, og kan se at mange af mærkerne forhandles hos hifi-klubben, så
et besøg der må være næste træk :-)
|
Til top |
|
|
Mokra Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Update:
Så har jeg været forbi Hifi-klubben, og hørt Dali Zensor 5, efter sælgerens anvisning. De lød umiddelbart rigtig fint, og jeg skal
ned og låne dem med hjem på lørdag til en hjemme-test.
Der blev ikke rigtig stillet andre alternativer op for mig, er det fordi de er toppen af poppen? Eller kan i komme med andre
forslag?
Hvis det ender med Zensor 5 (eller 7), hvad er så nødvendigt af forstærker? Sælgeren foreslog en til omkring 4.000 (kan ikke
huske hvilket mærket, er pt. på prismærke-stadiet hvad angår forstærker), kan dette gøres billigere?
På forhånd tak igen...
|
Til top |
|
|
Marskal Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstærker mæssigt kan du helt sikkert finde matchende kvalitet til en billigere penge brugt... Men hvis du alligevel beslutter dig for at spændere i omegnen af 4k på forstærker, så lyt for guds skyld til den nye rega brioR. Gør dig selv en tjeneste og køb noget der rykker første gang  __________________ Rega RP-6 pladespiller, Rega Exact PU, Rega Brio R, Chord Cadenza RCA, Rega DAC, Naim Nac a5 højttalerkabel, Spendor A6 højttaler.
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2599
|
Sendt: 13 Oktober 2011 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad skal det være med ? radio, forstærker, reciver,cd eller ?
Har nemlig lige købt små aktive højtaler og nyt usb lydkort spiller rigtig godt, måske du skal have sådan noget bare nummeret størrer (8" bas)
|
Til top |
|
|
Mokra Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen planen er at køre airplay og pladespiller, så behovet er egentligt kun til en forstærker med phono-indgang. Mulighed for
cd vil kun være bonus.
Budgettet taler til at finde en forstærker til under 2.000, men hvis det ændrer synderligt meget ved lyden, så vil jeg hellere
betale mere.
Kan i anbefale nogle forstærkere? Jeg har set en Harman Kardon i Elgiganten til 1.500, er det no go?
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2011 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mokra skrev:
Jamen planen er at køre airplay og pladespiller, så behovet er egentligt kun til en forstærker med phono-indgang. Mulighed for cd vil kun være bonus.
Budgettet taler til at finde en forstærker til under 2.000, men hvis det ændrer synderligt meget ved lyden, så vil jeg hellere betale mere.
Kan i anbefale nogle forstærkere? Jeg har set en Harman Kardon i Elgiganten til 1.500, er det no go? |
|
|
De billige fra denon og nad er gode og måske noget af de små modeller der er serien over dali concept
|
Til top |
|
|
Marskal Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2011 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
I netop dette prissegment, er jeg af den opfattelse at det er rigtig godt givet ud at betale lidt ekstra, da forskellen virkelig kan høres. Da du ligeledes nævner der skal være indbygget riaa er der i endnu højere grad grund til at rette blikket mod Rega BrioR. Efter min mening sætter den hvad lydkvalitet angår ny standard op til omkring 8000,-. Den indbyggede riaa er trods den relativt lave pris fremragende, og som tidligere nævnt stikker de 2*50 watt den ligger inde med snildt af fra hovedparten af forstærkere der er opgivet til over det dobbelte.
Jesus man skulle tro jeg havde interesse i salg af rega hehe... Det er dog ikke tilfældet, er blot ovenud imponeret over dette produkt
__________________ Rega RP-6 pladespiller, Rega Exact PU, Rega Brio R, Chord Cadenza RCA, Rega DAC, Naim Nac a5 højttalerkabel, Spendor A6 højttaler.
|
Til top |
|
|
Mokra Forum Bruger

|
Sendt: 14 Oktober 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg læst lidt om Rega Brio R, og det ser lovende ud. Men vil den kunne spille et sæt Dali zensor 5 eller 7 op? Er faldet
over en brugt-annonce med en Advance Acoustic MAP 308 forstærker herinde. Vil den give Rega'en baghjul?
Jeg kan se at mit budget nærmer sig de 10.000 nu, for forstærker, højtalere og pladespiller. Hvis i mener jeg kan få bedre lyd
for pengene end ovenstående, må i meget gerne linke til nyt eller brugt grej, da jeg har lidt svært ved at finde nogle af de
mærker i omtaler herinde.
Endnu engang tak for alt hjælpen herinde
|
Til top |
|
|
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
Sendt: 14 Oktober 2011 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville måske slå en smut forbi WWW.hififreaks.dk og se på en marantz forstærker og et par focal højttalere et sæt du
fint kan få for 10K og så en brugt Rega pladespiller fra dba.dk
Så har du et godt all round sæt der giver value for the money. __________________ | DIY Audio |
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

|
Sendt: 14 Oktober 2011 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mokra Forum Bruger

|
Sendt: 14 Oktober 2011 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super med lidt links, gode alternativer.
Har tidligere kigget på AVI 9.1 faktisk, og også andre aktive højtalere. Jeg frygter dog at de mister lidt lyd pga. størrelsen, og
da pladsen ikke er et issue, skal lyden ikke gå på kompromis med størrelsen.
|
Til top |
|
|
Marskal Forum Bruger

|
Sendt: 15 Oktober 2011 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mokra "Så fik jeg læst lidt om Rega Brio R, og det ser lovende ud. Men vil den kunne spille et sæt Dali zensor 5 eller 7 op?"
Rega BrioR vil ikke have nogen problemer overhoved med ovenstående højttalere da de har ret høj føjsomhed (88 og 90 db). Den vil også kunne trække tungere højttalere endnu da den sgu er ret strømstærk.
__________________ Rega RP-6 pladespiller, Rega Exact PU, Rega Brio R, Chord Cadenza RCA, Rega DAC, Naim Nac a5 højttalerkabel, Spendor A6 højttaler.
|
Til top |
|
|