Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 18:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Parrede rør? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 September 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ser ofte, at folk søger parrede rør. Det er forståeligt nok, når vi taler om PP konstruktioner, hvor rørene skal være ens af
hensyn til udgangstraffoerne. Men parrede indgangsrør, driverrør, phasesplittere og tilmed ensretterrør? Hvad foregår der?

Vh
Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 September 2011 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Der da gået total inflation i det ord...alm PP har ikke brug for parrede rør da Bias indstilles separat for hvert rør.....(der findes altid undtagelser)...anderledes er det med PPP..parallel push pull...rør i parallel skal være matchede. Hvad angår drivere er den meget benyttede 'longtail' fasesplitter/driver ret usymmetrisk i sig selv, men her kan et usymmetrisk rør undertiden rette op på det. Der skal dog benyttes tonegenerator og oscilloscope/forvrængnings-måler for at få styr på det. Matchede ensretter-rør??..det må være deres spændings tab der refereres til, men mon det varierer ret meget...næppe.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2011 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Der da gået total inflation i det ord...alm PP har ikke brug for parrede rør da Bias indstilles separat
for hvert rør.....(der findes altid undtagelser)...anderledes er det med PPP..parallel push pull...rør i parallel skal være
matchede. Hvad angår drivere er den meget benyttede 'longtail' fasesplitter/driver ret usymmetrisk i sig selv, men her kan
et usymmetrisk rør undertiden rette op på det. Der skal dog benyttes tonegenerator og oscilloscope/forvrængnings-måler for
at få styr på det. Matchede ensretter-rør??..det må være deres spændings tab der refereres til, men mon det varierer ret
meget...næppe.

mvh

Jep, topic er såmænd også, at der netop er gået inflation i ordet "parrede", og at dette forhold fører til en del misforståelser i
hifi-verdenen. Ligeså med de forskellige typer af rør, hvor folk hænger sig i det ene fabrikat frem for det andet, selv om
rørene i mange tilfælde er fabrikeret andetsteds. Nogle typer Mullard, Philips og Miniwatt kan udemærket være fra samme
fabrik. Raytheon og RCA er også typiske eksempler. Der findes typer, som aldrig er lavet i ex Europa, men alligevel bærer et
europæisk brand. Jeg ved godt at det kan svært at se dette, når man ikke har to rør overfor hinanden, men jeg ville ønske,
at der ikke var så meget misinformation på nettet. En anden udbredt misforståelse er, at et rør som er testet i en rørtester
giver en garanti. Et testet rør giver kun et fingerpeg, fordi der ikke tages højde for vacuum. Man skal således måle
gitterstrøm og trace det oven i for at danne sig et korrekt billede af rørets beskaffenhed.

Jeg har haft fine rør, som var defekte (typisk WE, som virkelig har problemer med vacuum!). Man kunne bare ikke måle
eller se det på dem vha. en rørtester.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2011 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Ja...gitterstrøm...er det ikke et fingerpeg om dårligt vacuum...Dine dårlige WE rør...gik de amok med neonlys og høj strøm? Hvilken anodespænding testede du med...ved normal anodespænding burde de have vist fejl?

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Sendt: 28 September 2011 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
tube mania skrev:

Der da gået total inflation i det ord...alm PP har ikke brug for parrede rør da Bias indstilles separat
for hvert rør.....(der findes altid undtagelser)...anderledes er det med PPP..parallel push pull...rør i parallel skal være
matchede. Hvad angår drivere er den meget benyttede 'longtail' fasesplitter/driver ret usymmetrisk i sig selv, men her kan
et usymmetrisk rør undertiden rette op på det. Der skal dog benyttes tonegenerator og oscilloscope/forvrængnings-måler for
at få styr på det. Matchede ensretter-rør??..det må være deres spændings tab der refereres til, men mon det varierer ret
meget...næppe.

mvh

Jep, topic er såmænd også, at der netop er gået inflation i ordet "parrede", og at dette forhold fører til en del misforståelser i
hifi-verdenen. Ligeså med de forskellige typer af rør, hvor folk hænger sig i det ene fabrikat frem for det andet, selv om
rørene i mange tilfælde er fabrikeret andetsteds. Nogle typer Mullard, Philips og Miniwatt kan udemærket være fra samme
fabrik. Raytheon og RCA er også typiske eksempler. Der findes typer, som aldrig er lavet i ex Europa, men alligevel bærer et
europæisk brand. Jeg ved godt at det kan svært at se dette, når man ikke har to rør overfor hinanden, men jeg ville ønske,
at der ikke var så meget misinformation på nettet. En anden udbredt misforståelse er, at et rør som er testet i en rørtester
giver en garanti. Et testet rør giver kun et fingerpeg, fordi der ikke tages højde for vacuum. Man skal således måle
gitterstrøm og trace det oven i for at danne sig et korrekt billede af rørets beskaffenhed.

Jeg har haft fine rør, som var defekte (typisk WE, som virkelig har problemer med vacuum!). Man kunne bare ikke måle

Hej Nikolaj

Jeg synes at parrede Rør er en fantastisk ting.... Så længe at folk bare køber dem hos mig....

Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Sendt: 28 September 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
tube mania skrev:

meget...næppe.

mvh

Hmm..... Underligt, jeg har solgt 100'vis af WE 300b igennem de sidste 15-17 år, og aldrig haft problemer med dårligt vacum..... De fleste af dem kører faktisk stadig, uden problemer.

Mvh

Allan

Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:

Jeg har aldrig hørt om problemer hos Western Electric.

I særdeleshed er de gamle rør (fra de fleste fabrikanter) ofte langt mere stabile. Man kan godt få det indtryk at de moderne producenter sender ting på markedet hvoraf omkring 50% er defekte!

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:
tadman skrev:
tube mania skrev:

Der da gået total inflation i det ord...alm PP har ikke brug for parrede rør da Bias indstilles separat for hvert rør.....(der
findes altid undtagelser)...anderledes er det med PPP..parallel push pull...rør i parallel skal være matchede. Hvad angår
drivere er den meget benyttede 'longtail' fasesplitter/driver ret usymmetrisk i sig selv, men her kan et usymmetrisk rør
undertiden rette op på det. Der skal dog benyttes tonegenerator og oscilloscope/forvrængnings-måler for at få styr på det.
Matchede ensretter-rør??..det må være deres spændings tab der refereres til, men mon det varierer ret meget...næppe.

mvh

Jep, topic er såmænd også, at der netop er gået inflation i ordet "parrede", og at dette forhold fører til en del
misforståelser i hifi-verdenen. Ligeså med de forskellige typer af rør, hvor folk hænger sig i det ene fabrikat frem for det
andet, selv om rørene i mange tilfælde er fabrikeret andetsteds. Nogle typer Mullard, Philips og Miniwatt kan udemærket
være fra samme fabrik. Raytheon og RCA er også typiske eksempler. Der findes typer, som aldrig er lavet i ex Europa, men
alligevel bærer et europæisk brand. Jeg ved godt at det kan svært at se dette, når man ikke har to rør overfor hinanden,
men jeg ville ønske, at der ikke var så meget misinformation på nettet. En anden udbredt misforståelse er, at et rør som er
testet i en rørtester giver en garanti. Et testet rør giver kun et fingerpeg, fordi der ikke tages højde for vacuum. Man skal
således måle gitterstrøm og trace det oven i for at danne sig et korrekt billede af rørets beskaffenhed. Jeg har haft fine rør,
som var defekte (typisk WE, som virkelig har problemer med vacuum!). Man kunne bare ikke måle eller se det på dem vha.
en rørtester.

Hmm..... Underligt, jeg har solgt 100'vis af WE 300b igennem de sidste 15-17 år, og aldrig haft problemer med dårligt
vacum..... De fleste af dem kører faktisk stadig, uden problemer.

Mvh

Allan

Hej Allan

Nu har WE jo lavet andet end 300B, det ved du jo. Her var der tale om 242C, et ud af 4 virkede. De 3 så virkelig sunde ud,
men...

Jeg fik mange advarsler fra japanere for 10 år siden, fordi de kunne se at jeg bød på både 242 og 212 gennem Ebay. Begge
rør er temmelig kostbare. Samme historie, kun få virkede. Kan til sammenligning nævne, at de RS237 jeg har haft alle
virkede perfekt, mange var fra starten af Hitlers karriere, altså 1930'erne! WE rørene jeg her beskriver var formentlig fra
50'erne. I det hele taget må man sige, at Hitlers 1000 års-rige fabrikere rør af meget høj kvalitet, som blev forfinet op til
70'erne. Synes at tyskerne har lavet de bedste rør gennem tiderne, selv om jeg har set eksempler fra det russiske militær,
som ser meget lækkert ud. Gittertråd af rent guld for at forhindre gitterstrøm, værsgo! Der er uanede muligheder fra RU,
men kun få rør er kendt her i vesten.

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Ja...gitterstrøm...er det ikke et fingerpeg om dårligt vacuum...Dine dårlige WE rør...gik de amok med
neonlys og høj strøm? Hvilken anodespænding testede du med...ved normal anodespænding burde de have vist fejl?

Der var forskellige ting i vejen med WE rørene, mange år siden...

Jo, hvis it rør trækker for meget gitterstrøm, så er det formentlig pga. dårligt vacuum.

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

gitterstrøm har intet med guld eller gas at gøre.
det er et resultat af den indre topologi.

http://www.john-a-harper.com/tubes201/
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2011 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:

Nå...

Current flow to and from the grid arises for two reasons. The most obvious is when the grid is positive, which causes it to attract electrons. Less obviously, when the grid is negative, it attracts positive ions resulting from collisions between electrons and gas molecules. These cause the grid to become less negative. It is because of this effect that the grid must never be left truly floating but must always be connected through a resistance, typically for a small tube not more than 1MW. Without this, the voltage of the grid will gradually creep up, reducing negative bias and increasing current through the tube and leading to a runaway which, at worst, will destroy it through overheating. Tube gassiness is measured, in tube testers, by measuring this small current (typically a few nA), which is in direct proportion to the amount of gas in the tube.

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:

Gitterstrøm har i den grad noget med dårlig vacum at gøre..... Det den mest udbredte årsag til gitterstrøm.

Mvh

Allan

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:

ginger skrev:
gitterstrøm har intet med guld eller gas at gøre.det er et resultat af den indre
topologi.http://www.john-a-harper.com/tubes201/

Gitterstrøm har i den grad noget med dårlig vacum at gøre..... Det den mest udbredte årsag til gitterstrøm.

Mvh

Allan

JA! Stort set eneste grund, medmindre der er en fejl i selve røret, men det ville i de fleste tilfælde komme til udtryk på
anden vis! De fleste folk glemmer hvad et rør er, men er man i tvivl, så brug den engelske betegnelse...

Jeg fik min barneviden af gamle rutinerede radioamatører, Radio Handbook, Sound Practices (som i dag var dengang!) og
dygtige folk i omgangskredsen! Jeg forstod ikke alt hvad der blev sagt, men jeg var da i det mindste ydmyg og tog imod den
viden som blev givet mig! I dag møder jeg konstant folk, som aldrig har bygget en disse, læst teknisk litteratur eller kender
mere til højst 10 forskellige radiorør - og alle taler i øst og i vest. De har læst en masse på nettet, men fra folk som selv
læser på nettet osv. Der er desværre utroligt megen misinformation derude, som er med til at gøre folk rundtossede. I
stedet for at læse alt det sh*t, skulle man hellere læse noget teknisk litteratur, ex The Radio Handbook. Tråden hedder
"Parrede rør", fordi jeg oplever en grænseløs uvidenhed omkring rør fra folk, som oven i købet forholder sig skeptisk over
for reel saglig information! En gittertråd af guld kan muligvis give en bedre linearitet (forholdet til gitterstrøm), RU er ikke de
eneste der har forsøgt sig, men deres rør er enormt billige pt. Kan man lave lidt selv, så er det en billig og ny verden som
åbner sig.

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
ABaudio skrev:

ginger skrev:
gitterstrøm har intet med guld eller gas at gøre.det er et resultat
af den indre
topologi.http://www.john-a-harper.com/tubes201/

Mvh

Allan

JA! Stort set eneste grund, medmindre der er en fejl i selve røret, men det ville i de fleste tilfælde komme til udtryk på
anden vis! De fleste folk glemmer hvad et rør er, men er man i tvivl, så brug den engelske betegnelse...

Jeg fik min barneviden af gamle rutinerede radioamatører, Radio Handbook, Sound Practices (som i dag var dengang!) og
dygtige folk i omgangskredsen! Jeg forstod ikke alt hvad der blev sagt, men jeg var da i det mindste ydmyg og tog imod den
viden som blev givet mig! I dag møder jeg konstant folk, som aldrig har bygget en disse, læst teknisk litteratur eller kender
mere til højst 10 forskellige radiorør - og alle taler i øst og i vest. De har læst en masse på nettet, men fra folk som selv
læser på nettet osv. Der er desværre utroligt megen misinformation derude, som er med til at gøre folk rundtossede. I
stedet for at læse alt det sh*t, skulle man hellere læse noget teknisk litteratur, ex The Radio Handbook. Tråden hedder
"Parrede rør", fordi jeg oplever en grænseløs uvidenhed omkring rør fra folk, som oven i købet forholder sig skeptisk over
for reel saglig information! En gittertråd af guld kan muligvis give en bedre linearitet (forholdet til gitterstrøm), RU er ikke de
eneste der har forsøgt sig, men deres rør er enormt billige pt. Kan man lave lidt selv, så er det en billig og ny verden som
åbner sig.

Fair nok, problemet er, at nettet i dag bruges, som kilde til stort set hvad som helst. Det skrevne ord har stadig magt, men
alle skriver jo løs. Dengang var nettet på barnestadiet, og ville man vide noget, talte man som antydet ovenover ofte med
sagkyndige folk med uddannelser. Desuden var der div. undergrundsmagasiner, Glass Audio, Vacuum tube Valley, Sound
Practices, og her var der udmærkede indsigtsartikler på forskellig niveauer.

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 Oktober 2011 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

fik ikke læst tråden færdigt inden jeg postede...

kun defekte rør trækker gitterstrøm pga lækage.

rigtig mange effekttrioder er født til at trække gitterstrøm - fx 811a - 572 - 211 - gm70

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Oktober 2011 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

"JA! Stort set eneste grund, medmindre der er en fejl i selve røret, men det ville i de fleste tilfælde komme til udtryk på
anden vis!"

nonsens -

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

faktisk er rigtig mange superfede effektrør født til at trække gitterstrøm - og pga uvidenhed opgiver folk at anvende disse rør..
nærmest klassiske eksempler er de russiske 572 og 811 som i den grad kræver et stærkt driverrør med ekstremt høj strømformåen - hvilket gør signalkondensatorer mellem driver og effektrør til en umulighed.

i den modsatte boldgade har vi 300b og 845 som kan drives af hvadsomhelst - blot der leveres masser af volt!

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Oktober 2011 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:

ginger skrev:

Mvh

Allan

kan du dokumentere det postulat - nej vel

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes