Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 11:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: strøm - vil det give et løft? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 September 2011 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

allanowich skrev:
erlingt skrev:
ginger skrev:
et beskedent bidrag herfra
lav netkabler selv  - brug gammeldags bomulds-isoleret ledning og bakelit-stik/dåser
det rykker

Lige præcist - jeg er endda så heldig at bo i et ældre hus, hvor også stikkontakterne på vægen er af bakelit, og kabelføringen i væggene er af forsølvet kobber i olieret bomuld. Så fåes det simpelthen ikke bedre

Ha ha ha, det er min husmands jordbunke osse udstyret med. Så det er altså derfor jeg har så god lyd.

det er nok ikke sølv de har brugt den gang, det er nok nærmer tin de brugt den gang  og bakelit er heller ikke skit

Det har du ret i. Det er ikke sølv, men fortinnet tråd af en art.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 25 September 2011 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

ginger skrev:
allanowich skrev:
erlingt skrev:
ginger skrev:
et beskedent bidrag herfra
lav netkabler selv  - brug gammeldags bomulds-isoleret ledning og bakelit-stik/dåser
det rykker

Lige præcist - jeg er endda så heldig at bo i et ældre hus, hvor også stikkontakterne på vægen er af bakelit, og kabelføringen i væggene er af forsølvet kobber i olieret bomuld. Så fåes det simpelthen ikke bedre

Ha ha ha, det er min husmands jordbunke osse udstyret med. Så det er altså derfor jeg har så god lyd.

hahaha sæl - du kan jo prøve at skifte installationen og høre forskel..!

jeg ska ha sat elektronisk hovedafbryder (ingen varmeafhængig smeltesikring) og trukket bomulds-isoleret ledning til stuen i løbet af vinteren - problemet er faktisk mest at finde multistiks-dåser i bakelit..
Thi hi ha ha sæl sæl......tror ikke jeg vil gå så langt at skifte kabler i væggene. Men et HFI relæ skal jeg dog have snart.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 September 2011 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Nej nej i skal da have et HIFI-relæ....

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 25 September 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
...Vi kan vel godt blive enige om at det næppe vil være smart at købe en cd-afspiller til 30.000 hvis man så kun har 5.000 tilbage til forstærker og højttalere. Inden man begynder at købe udstyr bør man vel have en ide om hvilket setup man er igang med at opbygge og hvor meget man må bruge på hver del. ...

Ja, det er måske en meget fornuftig tilgang. Jeg har ofte gået efter princippet, hvad kunne jeg tænke mig, og hvor mange penge har jeg til det nu.  Jeg sidder og smiler nu ved tanken om mit første rigtige anlæg. En lånt pioneer forstærker, lånt luxman radio. Brugte vist stort set alle mine opsparede penge på et sæt B&W 604s2 højttalere. Og så havde jeg også købt en billig cambridge CD-afspiller på et tidspunkt. (Og der var massere af lakridskabler.  Og det lød fantastisk, som jeg husker det).

Stanley skrev:

norvig skrev:

Du har ret i, man kan bruge for mange penge på tweaks. Men har man en forstærker til 10.000 og ønsker at forbedre sit anlæg, og ikke vil bruge for mange penge, så kan man f.eks købe et kabel til 2.500. Og så stadig have den forstærker, man er glad for.

Så er vi jo tilbage hvor vi startede. Hjælper det at han køber et dyrt kabel til forstærkeren, hvis han benytter det sammen med en standard stikdåse og kabel fra NKT fra stikdåsen til væggen ?

Dem jeg har talt med, der er fortalere for strømkabler, siger at det vigtigeste sted at starte er fra væggen til stikdåsen (Jeg tror, det har noget at gøre med, at man så renser strømmen for flere komponenter på en gang). Og man kan så altid købe kabler fra stikdåsen til til forstærker/CD-afspiller bagefter.

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 25 September 2011 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Hvis og ifald en stump netkabel påfører anlægget en virkning er det da påfaldende at virkningen oftest er lige propertionel med prisen...en forandring næsten altid til det bedre...tilfældigt.. næppe.

Skulle det nu vise sig der er en forandring skal den være temmelig stor for at man kan høre den...næppe sandsynlig...så kunne man også måle den med relativt simpelt udstyr....

Jeg har fundet denne ene artikel, hvor der bliver talt om målinger af lyden afhængig af strømmen. (Har også linket til den i en ældre tråd om strømkabler).

http://www.nordost.com/default/downloads/New%20Approaches%20 To%20Audio%20Measurement.pdf

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 September 2011 kl. 05:54 | IP-adresse registreret  

norvig skrev:

tube mania skrev:
Hvis og ifald en stump netkabel påfører anlægget en virkning er det da påfaldende at virkningen oftest er lige propertionel med prisen...en forandring næsten altid til det bedre...tilfældigt.. næppe.

Skulle det nu vise sig der er en forandring skal den være temmelig stor for at man kan høre den...næppe sandsynlig...så kunne man også måle den med relativt simpelt udstyr....

Jeg har fundet denne ene artikel, hvor der bliver talt om målinger af lyden afhængig af strømmen. (Har også linket til den i en ældre tråd om strømkabler).

http://www.nordost.com/default/downloads/New%20Approaches%20 To%20Audio%20Measurement.pdf

Er en ændring hørbar, kan den til enhver tid også måles.

Og hvornår har nogen nogensinde hørt en fiskehandler fortælle, at hans fisk var gamle og lugter, eller grønthandler reklamerer med visne grøntsager, eller banken giver mere end de tager

Anprisning af egne produkter skal man nok ikke tage seriøst - sælger har intet at miste, men kan måske grine hele vejen hen i banken

Kabler (incl. netkabel) har meget lidt virkning på lyd, hvis man har et normalt anlæg og boligforhold samt hørelse som gennemsnittet.

Har man meget mærkelige ind-/udimpedanser på delene i anlægget eller støjende elnet, skal man nok finde en 'klog', der kan måle sig frem til hvilke praktiske tiltag, der skal iværksættes.

Det er ikke muligt at lytte sig korrekt til resultatet, men udelukkende at der måske sker en ændring. En ændring - uden at vide hvad - kan nemt være en ny misfarvning af lyden, og så er man lige vidt.   

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 September 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Og fuldstændigt off-topic -  mon nogen er klar over hvor meget ballade bare en lille klump ørevoks kan afstedkomme ? 

Jeg synes det er helt fint man søger at få så meget ud af tingene som overhovedet muligt,  bare man har en god refence -  desværre knækker film af og til der.

Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 September 2011 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

http://www.goldenagemusic.se/pdf/psaudio/PS-fidelity.pdf Læs lige, Please.

- og jeg har kun eet stk. af det næstmindste. Nu ryger spareskillingerne snart.

Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 September 2011 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Det bedste tweak jeg har lavet herhjemme var en separat strømgruppe til mit hifi, så jeg fatter ikke vi skal have diskusionen
om hvorvidt der er effekt hver (eneste) gang.

At et kabel er dyrt gør det ikke nødvendigvis godt
At et kabel er lyseblåt gør det heller ikke nødvendigvis godt
At et kabel er skærmet gør det heller ikke nødvendigvis godt

Lån nogle stykker og lyt dig frem.

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

hrmand
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 18 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 September 2011 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Jeg synes tiden er inde til, at minde om en god gammel tråd, der virkelig kommer omkring dette emne:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34767&K W=str%F8m

Der er meget læsestof, men essensen er, at sålænge selve kilden til anlæggets strøm ikke er optimal, så er det en kamp mod vindmøller at forsøge kompensation med støjfiltre og eksotiske kabler til en hamper pris.

Jeg har selv været gennem forløbet med at etablere egen gruppe til anlægget. Jeg har erfaret forbedring på "alt" vedr. lyden - også på områder, jeg ikke var klar over hvilken betydning ren strøm har. Men oddsene var også gode: Før var der ca. 10 tilslutninger (lamper, ure osv.) udover anlæggets 4 enheder på samme gruppe. DET gav støj (tænd/sluk klik fra andre apparater i huset, sus i baggrunden ved stille passager, udefinerligt perspektiv).

De symptomer blev der rettet helt op på med den nye strøm. Det er min fornemmelse, at musikken nu fræser ubesværet igennem istedet for, at forstærker skal smage på kvaliteten og lave en million beregninger af et fejlbehæftet signal, før lyden bliver sendt ud i højttalerne. Mindre belastning af forstærkeren med andre ord, så den kan gøre det den er skabt til: Spil noget musik! 

Det er desværre ikke alle steder, man bare kan lægge en ny gruppe ind, men har du muligheden - så gør det - før noget andet!

DVP-NS9100ES cd/dvd/sacd

KEF
4 x Q7 + Q9c
Til top Vis hrmand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hrmand

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 26 September 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
Det bedste tweak jeg har lavet herhjemme var en separat strømgruppe til mit hifi, så jeg fatter ikke vi skal have diskusionen
om hvorvidt der er effekt hver (eneste) gang.

At et kabel er dyrt gør det ikke nødvendigvis godt
At et kabel er lyseblåt gør det heller ikke nødvendigvis godt
At et kabel er skærmet gør det heller ikke nødvendigvis godt

Lån nogle stykker og lyt dig frem.

Har Du eller andre forsøgt med om man kunne komme videre med en slags 3-fastet strømforsyning    OK så 2-faset da 

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 September 2011 kl. 04:40 | IP-adresse registreret  

jeg holder fast i at du skal prøve de W&M kabler fra hificable, der ved kan du finde ud af om det er noget for dig og dit anlæg.

Hesdorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 September 2011 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Vil lige give mit indput til dette uendelige emne om kabler.

Jeg kan anbefale i tilfælde af at du har en strømstærk forstærker, du fører et nyt kabel fra din målerramme til stikudtag. Brug et 5 gange 4mm2 eller et 5 gange 6 mm2 cu kabel og så en god jordforbindelse i tavlen. Sæt så en 20 eller 25 Amp. sikring i hver af grupperne. Du vil opleve at din effektforstærker får meget mere energi end ved almindelige 1,5mm2 cu. med 13 Amp. forsikring.Nr 2 er at rense netstrømmen for alt det støj der ligger der, det bedste eksempel på et netstøjsfilter er PurePower, dyrt men godt.         & nbsp;      Angående selve netkablerne har jeg kun prøvet at købe Cardas Golden Reference og Nordost Valhalla. Cardas gør det godt med en bedre fasthed/ bund end mange andre jeg har prøvet. Dog er det mest "vilde" jeg har fornøjelsen af er Nordost Valhalla. Troede ikke mine egne øre da det blev sluttet til, at et kabel (og så oven i købet netkabel) kunne have så stor en indflydelse på lyden stred imod alt fornuft. Så en simpel løsning findes nok ikke, men konklusionen er at diverse kabler og andre "strøm- forbedrende" tiltag har klart en forbedrende effekt på 3D, klang og ro i lyden.  Som med alt andet inden for at presse det sidste ud af ens anlæg er det eneste at prøve forskellige produkter. Engang imellem er man så heldig at ramme sømmet på hovedet

Til top Vis Hesdorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hesdorf

JackD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 September 2011 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv god erfaring med en Monster Power HTS 2600 strømforsyning, den filtrerer støj fra og sikrer at spændingen er jævn og de beskytter mod lynnedslag osv. Husk det skal være EU-modellen.

Hvor jeg boede før svingede strømmen mellem 210-230 Volt. og der kom den virkelig til sin ret.

I mit setup har den givet mere ro i lydbilledet og instrumenterne står klarere frem og der er ikke det mindste støj i mit setup, med mindre det er på lydkilden 

Jeg kører med Supra strømkabel og med lidt forskellige stik.

Jeg kan anbefale Wattgate billige modeller af schuko og apperat-stik, de er rigtig lækre og koster omkring 160 kr. på ebay. De sidder desuden godt fast på kablet og er kryogen-behandlet.

Desuden ville jeg ikke ofre mere på kabler og stik, end det jeg har linket til. I min verden skal strømkabler være skærmet og til at have med at gøre og stikkene i en ordentlig kvalitet, til fornuftige penge og så er det jo også lidt WAFF værdig.

Det er måske lige overkill med strømforsygningen til dit set-up, ellers kan jeg anbefale Supra strømskinner, der er delte meninger, om dem. Jeg synes nu  at den gør det godt. Et plus er at den sikrer, at dit udstyr ikke brænder sammen, hvis der kommer et peak i strømmen.

Den filtrerer også støj fra, nogle mener det går ud over dynamikken, der er jeg ikke enig. Det er vist også hovedsageligt på større forstærkere, skeptikere har denne mening. Jeg synes personligt du selv, du skal give det et lyt, det er jo din mening der tæller, og ikke hvad andre synes.

En vigtig ting er desuden at vende fasen rigtigt. Hvis man begiver sig ud i DIY eller for den sags skyld, køber  terminerede strøm kabler. Schucko stik kan vende på to måder, hvis du har en pol søger, gør det arbejdet nemmere, at vende fasen rigtigt. Der findes en del tråde om det, på forummet.

Held og lykke med dine valg.

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 27 September 2011 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Jeg undrer mig hver og eneste gang.

Hvad med forsøge prøve med et eller flere batterier fra lastbiler!

4x24V således man kan få plus/minus 48V eller hvad forstærkerne nu anvender af spænding; da bliver samme lavspændig vel stabil nok?

Grunden til dette indlæg er, med hvilke ledninger man mener skal føre de 230V, dette undgåes eller omgås med Batterier.

Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009
Sendt: 27 September 2011 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Det lyder lidt som en Holfi løsning, hvilket måske ikke er så tosset. Omvendt har langt de fleste forstærkere så rigeligt kapacitet på ladelytterne at
det skulle kunne klare omtrent det samme....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes