Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 06:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV modtagere
 HIFI4ALL Forum : TV modtagere
Emne Emne: Meget lille antenne udendørs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Juni 2011 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Til mit sommerhus skal jeg bruge en tv-antenne til enten placering på loftet, hvor der stort set ikke er plads på grund af særdeles lav hældning og masser af isolering eller en mikroskopisk antenne til opsætning på væg (ikke en sædvanligt udseende antenne med "ben"). Krav: Den må absolut ikke skæmme og skal have en ret god forstærkning af signalet.
Jeg vil være taknemlig for anbefalinger, da jeg ikke har meget forstand på disse ting.

Til top Vis Mingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mingo

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Juni 2011 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

hey har du overvejet måske noget boxer der får du også en antenne med til ca 500kr så kan du jo selv bestemme hvor mange kanaler du vil have. og du kan bare få en udendørs og en indendørs antenne

Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

DADDY DJ
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert HiFi, Randers

Bruger siden: 21 August 2006
Sendt: 27 Juni 2011 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Den klassiske UHF antenne (som ikke må være kanal/frekvens-skåret) med elementer, er selvfølgelig optimal til DVB-T modtagelse (og denne er jo i dit tilfælde udelukket:-)), men i mange tilfælde, kan du i dag godt bruge en lille firkantet aktiv digitalantenne til udendørs eller indendørs montering. Af disse er den udendørs at foretrække, hvis der er mulighed for det, da inderdørs antenner kan blive lidt modtageforstyrrede af diverse elektriske impulser i hjemmet.

Det er vigtigt, at du først og fremmest har en idé om, hvor gode modtagelses-forhold der er ved dit sommerhus. Om det er højt eller lavt, nært eller fjernt i forhold til de sendemaster din antenne skal have signalet fra. Du kan faktisk via boxer's hjemmeside se, hvilke sendere du kan modtage signal fra, afstanden til disse, samt polariseringen af signalet fra senderne. (om din aktive antenne skal vende vertikalt eller horsontalt) (ved brug af passiv UHF antenne med elementer er det elementernes retning der skal være korrekt!) ved at indtaste adressen på din sommerhus på hjemmesiden.

Du kan også spørge dine naboer i sommerhusområdet hvilke erfaringer de har med signalet i området.

Men for at svare på dit spørgsmål, så er det i mange tilfælde i dag "godt nok" med en lille aktiv udendørs antenne. Du kan med fordel lade den få strøm fra DVB-T tuneren (ekstern boks eller indbygget i tv) så du slipper for at skulle sætte den medfølgende strømforsyning til antennen. 12volt trigger spændingen skal bare aktiveres i DVB-T tunerens menu.

Held og lykke med projektet

Til top Vis DADDY DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DADDY DJ

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 Juni 2011 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

DADDY DJ skrev:

Men for at svare på dit spørgsmål, så er det i mange tilfælde i dag "godt nok" med en lille aktiv udendørs antenne. Du kan med fordel lade den få strøm fra DVB-T tuneren (ekstern boks eller indbygget i tv) så du slipper for at skulle sætte den medfølgende strømforsyning til antennen. 12volt trigger spændingen skal bare aktiveres i DVB-T tunerens menu.

Og i endnu flere tilfælde dur det simpelthen ikke godt nok,  noget du kan få bekræftet hos næsten enhver med forstand på antenner.

DADDY DJ
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert HiFi, Randers

Bruger siden: 21 August 2006
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Og som kommentar til ovenstående indlæg:

Ja, jeg kan jo kun udtale mig på baggrund af hele min personlige erfaring med Hi-Fi/radio/tv som hobby og levebrød, alt den erfaring jeg dagligt får retur fra mine kunder når vi sælger DVB-T udstyr og den feedback jeg får retur fra de proff. antenneinstallatører vi samarbejder med til dagligt. 

Jeg vil derfor undlade at kommentere ovenstående indlæg:" omhandlende antenne-forstand".

Endnu et eksempel på, hvorfor man til tider kraftigt overvejer ikke, at bruge sin dyrebare fritid på at hjælpe andre i debatforums som dette. 

Til top Vis DADDY DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DADDY DJ

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 06:20 | IP-adresse registreret  

DADDY DJ skrev:
Jeg vil derfor undlade at kommentere ovenstående indlæg:" omhandlende antenne-forstand".

Det vil da også kun være en rigtig god ide at vi ikke diskuterer forstand :)

- da  du selv skriver det fundstændigt korrekte svar, at alt afhænger af antenneforholdende.  På baggrund af den korrekte udtalelse - er det i mine øjne besynderligt at du så nævner de der små flaf-antenner.  Mingo fortæller jo ikke hvor i landet, det sommerhus befinder sig.

Der er ufatteligt mange steder i landet hvor forholdende er så underlige at man - hvis man roder med antenner klør sig i nakken og tænker " det var da ligegodt s....."

Jeg vil da til en hver tid respektere du trækker på erfaringer fra bag disken - jeg tillader mig at læne mig op af erfaringer ude fra marken af :)

Mingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

Jeg værdsætter al den hjælp, jeg kan få.
Jeg har prøvet med en lille firkantet antenne til indendørs brug. Den duede slet ikke.
Jeg skal ikke have nogen som helst tv-pakke, men bare de få almindelige kanaler.
Mit sommerhus ligger på Thyholm, så jeg skal sikkert have signalet fra Viborg-senderen??
Kunne jeg få eksempler på nogle af de små antenner?
Alle mine naboer har udendørs antenner, men jeg vil gerne have min gemt af vejen.

Tak for hjælpen.

Til top Vis Mingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mingo

Tommy S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Hvis du ønsker at modtage TV2 efter 1. januar 2012 er du nødt til at få en tv-pakke

http://omtv2.tv2.dk/index.php?no_cache=1&id=1596&pag e=2

Til top Vis Tommy S.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tommy S.

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

burde denne ikke kunne gøre det

http://www.av-connection.dk/?PGr=3268&ML=497
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Ulrik77]burde denne ikke kunne gøre det

http://www.av-connection.dk/?PGr=3268&ML=497[/QUOTE]

Jo hvis sommerhuset drejer rundt, og derfor ikke kan bruge en direktionel antenne.

Spøg til side. Enten er signalet så godt at man kan fange det med et lille kabel i antennestikket, eller også skal man have en antenne udendørs på mast.

Man kan også prøve med antenner der tager reflektionerne med, og det kan faktisk fungere rigtigt fint i 90% af tiden, men man skal sikkert justere lidt hele tiden, og det er træls de 10% hvor man ikke rigtigt kan fange reflektionerne.

Der må være et træ eller lignende højt placeret, som kan skjule en antenne.

I første omgang er det dog vigtigt at teste med et godt kabel med HF tætte stik. Jeg har prøvet at teste med de billige kabler med plastik stik, med et meget middelmådigt resultat, som ofte gav nul signal og i det hele taget svingede meget. HF tætte stik (F-stik med antenne adapter) hjalp gevaldigt på stabiliteten af signalet.

Jeg har også snakket antenne med min lokale butik (expert i Randers) og fik at vide - op op op med antenne. Glem UFO antenner og forstærkere indtil antennen er kommet op. Men, jeg var "klogere" og købte forstærker og prøvede diverse antenner med "fremragende" resultat. Lige indtil signalet ændrede sig lidt (sikkert færre reflekstioner eller hvad ved jeg!) og så var signalet igen dårligt. Ud for at justere lidt og igen perfekt signal. 3 måneder går og igen dårligt signal - det bliver man altså træt af i længden.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Tommy S. skrev:

Hvis du ønsker at modtage TV2 efter 1. januar 2012 er du nødt til at få en tv-pakke

jeg syntes at TV2 tager røven på folk her der ikke er med på en anteneforening  det er vist kun penge det drejer sig om her
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
Tommy S. skrev:

jeg syntes at TV2 tager røven på folk her der ikke er med på en anteneforening  det er vist kun penge det frejer sig om her

Naturligvis, det er en betalingskanal og hvis reklamerne ikke kan financiere kanalen så må brugerne. Og hvis brugerne synes det er en god kanal, har de vel heller ikke noget mod at betale?

Personligt er jeg ligeglad da jeg aldrig ser kanalen.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

De steder i landet hvor man i 2008 gav mulighed for betale i pakker, i stedet for en tvungen fuldpakke.

Fra dette tidspunkt var der vel mange som fravalgte TV2's betalingsprogrammer.

Jeg tror faktisk jeg vil fremture (køre frem) med at man højst skal komme til betale hvad TV2 koster i kabel-net, selvom man kun modtager noget fra Master. For bliver det mere kostbart vil jeg beklage mig   ganske meget.

Et sted håber jeg at dette med TV2 IKKE bliver en killer applikation for Boxer og deres pengeønsker (Skat og MomseFar!).

Igen er min hjemmelsmand (?) ret ophidset over at TV2 får reklamepenge ind men altså også vil have betaling fra os  seere!   Om han og jeg skal passe på vores blodtryk, vi bør bestemt være varsomm.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Juni 2011 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Tommy S. skrev:

Tommy S.

Yes Yes Yes, i dag og nu, det eneste jeg måske vil betale for er som følger.

Da jeg har en grundpakke da ville jeg alene acceptere TV2 som en tillægskanal i samme grundpakke, og kun til samme TV2 pris som i pakke 3 eller Fuldpakken. Hvis nogen forlanger ekstra regner jeg med brokke mig rigeligt til hvem-som-helst. Og igen skal det gentages jeg har ingen af de øvrige TV2's programmer, siden 1. april 2008!  Så mon ikke jeg overlever undvære samme, om ikke så for en periode.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes