Emne: Lidt snak om Snell ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 15 December 2014 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
......jamen, sådan så de nu altså ud fra 82/83 og frem. De allerførste, som blev brugt, var ikke så gode og kunne godt knække, ved for hårdt vrid. og blev brugt på J og E modellen. Det var runde finger skruer, dog mere solide end dem man f.eks ser på billige forstærker/receivere, men lidt á la dem. De sidste Sneller, der blev fremstillet mellem 2000 og til Snell lukkede, er i en noget anden klasse. F.eks modellerne XA-Reference og XA-90 og 75. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2014 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....altså terminalerne forstås. Det er dem vi lige snakker om.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
john pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2500
|
| Sendt: 15 December 2014 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja de skulle bruge nogle flere penge på terminaler, de kan sagtens være gode nok men for ikke ret mange basseøre får man også nogen der
virkelig SER gode ud istedet for de røde og sorte terminaler.....
forstå mig ret det har meget med udsenede at gøre , de røde og sorte ser sgu for billige ud....
nu får jeg nok nogen over snuden og lyder som en snob hehe ... det er fair nok
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2014 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
......så er det da godt, at de så ikke føles billige under brug. Man kan jo bruge en skiftenøgle til at stramme lidt til. Her er et bedre nærbillede af dem. De er nu gode nok.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 December 2014 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror misforstår mig allan..... de er helt sikkert gode ingen tvivl om det..... JEG synes bare de ser billige ud .... tag feks terminalerne på mine ,,,
de er sikkert ikke bedre end dem der på billed men der GODS over dem .... de kan spændes med en vandrøetang hehe,,,,
de er 3 cm i diameter med et hul til afisoleret kabel på 12 mm ....
det er noget der duer i min optik....
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 16 December 2014 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg blander mig. John synes du det er helt fair at sammenligne Hørnings lækre men pi..e dyre kreationer, læs terminaler, med termineringen på Snell's væsentlig mere rimeligt prissatte højttalere? Skal jeg være vulgær, er dine Hørning-terminaler jo også noget hø, når man kan købe nogle i massivt sølv (Audio Note Kondo) der koster mere end de "sildekasser" Hørning smider om sig med...  Lad os nu holde fødderne på jorden....
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 December 2014 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
sagde nok jeg fik nogen på ørene  ... ej mener ikke det har noget med pris på dit og pris på dat,,,, jeg mener bare generelt at producenterne
må ofre lidt mere på terminalene på deres ht... de kan ikke blive mange basseøre dyrer..
self må du være vulgær tonni.... ;-).. det er alligevel godt nok nogle dyrer terminaler .... ved det godt det er kun stander højtaler mine hørning hehe
så sildekasser er sikkert den helt rigtige navn
jeg har fødderne på jorden , jeg synes bare det er et sted der kunne blive bedre ikke at de andre ikke er rigtige gode bestemt ikke det mener jeg
ikke.... det er rent kosmetisk
mvh
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 16 December 2014 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ha ha! Det er rigtigt. Men skal det høres er det endnu bedre at sørge for faste forbindelser?!  - Meen det er jo også i de religionsspørgsmål nørderiet udfolder sig... Spiller i øvrigt på et par Snell E/III mens jeg venter på at finde de sidste dele til at renovere et par AN/J, og mine Lowthers renovering kan finansieres! - På den anden side af min ældste datters konfirmation i forsommeren... Men det er en helt anden sag..!
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 December 2014 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe self er det nørderi .... vi er jo mange gange nogle nørder ikk, det høre jeg ihvertfald tit.... har endda en onkel der arbejdede i en hifi butik...
han har godt nok rystet på hoved mange mange gange over jeg har brugt så mange penge på hobbyen i tidens løb,,, nogen gange med god grund
for man har godt nok nogle gange købt noget der måske ikke var helt velovervejet hehe,,,
må indrømme lyden fra snell ikke har fanget mig helt... sikkert gode nok på toilettet hehe av av.. ej gas , har haft et sæt J hjemme som jeg lånede
ned ved kurt ( now in stereo )...
det var før jeg fik mine hørning... havde dem i en md tid mener jeg men dem fik han tilbage igen....
har ikke hørt A`en men kan ikke forstille mig det er noget for mig men skulle ikke kunne sige det .... kønne er de ikke ihvertfald.. ikke fordi mine er
en skønhedsåbenbaring hehe
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2014 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
john pedersen skrev:
jeg tror misforstår mig allan..... de er helt sikkert gode ingen tvivl om det..... JEG synes bare de ser billige ud .... tag feks terminalerne på mine ,,, de er sikkert ikke bedre end dem der på billed men der GODS over dem .... de kan spændes med en vandrøetang hehe,,,, de er 3 cm i diameter med et hul til afisoleret kabel på 12 mm ....
det er noget der duer i min optik.... |
|
|
Jeg tror ikke jeg sådan misforstår dig, men den gang Peter Snell konstruerede sine højttalere, brugte han nogle meget populære terminaler. Mange andre amerikanske højttalere brugte dem også. Men som jeg jo skrev tidligere, så tror jeg ikke, at Peter Snell ville blive ved med at bruge dem, da der jo kommer nye typer på markedet som tiden gik. Faktisk tror jeg, at man her i DK, var de første til at anvende nogle af de lækreste terminaler og så fik andre landes konstruktører samme ideer her. Ja, de syner ikke af så meget og man er selv nødt til at sætte andre i, hvis det er det man vil. Kan man lave et super lækkert resultat, tror jeg såmænd ikke en ny ejer ville brokke sig over andre terminaler. Dette vil jo ikke på nogen måde ødelægge højttalerens lyd. Man bør blot lave det, så terminal brønden er den samme, men stikkene er nye og super lækre at se på, når man af og til kommer på de kanter, terminalerne befinder sig på.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 December 2014 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja ja man kan bare gøre det selv... som jeg skrev længer oppe er det nok bare mig der er snobbet ,
tror da mine hørning er på alder med dine, har aldrig undersøgt hvor gammel den model jeg har er ... men det er nok tæt på .... tror jeg...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2014 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine A2, er produceret i 86/87 og er nogle af de sidste A2. De blev stadig lavet, selvom A3 så dagens lys i 83'. A2 kom nok frem i 80' første gang, da de fik ny , mellemtone. Før dette, hed den da Ai og kom i efteråret 78'.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 December 2014 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
A3 E3 og alle de andre modeller var det ikke dem hifi klubben solgte... det var ikke rigtig snell... man kunne også høre forskel synes jeg ...
ihvertfald E ... det var sgu ikke det samme
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2014 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
A3 er Peter Snells. Den Klubben solgte er A3i og det er E3 også. Klubben købte første Snell i 90' og her havde disse været i handlen i 2 år. Diskanten Vifa D26 som bruges her, sås første gang i Snell C2 fra 86'. Den faldt Voecks nemlig for.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 December 2014 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
nå okay... sad og kiggede lidt synes ikke E'eren fra klubben ligner det *rigtige * E ... men det er måske bare måden billedet var taget....
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2014 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
E og E2 er et par cm lavere end E3, men disse er så lidt bredere og dybden er godt den samme.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2014 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snell type A, blev omtalt i High Fidelity første gang i november 1979. Det var fra en udstilling på CES i USA. Det var Alex T Petterson, der var på den udstilling for HF. Her er lidt om type A, som han så og hørte den.
" Snell type A er en ny højttaler, der allerede har vundet godt ry i den amerikanske audioverden. Type A er en ret stor højttaler på 118x60x33. Den består af to kabinet-halvdele. Den nederste rummer en 10" basenhed, der er placeret bag kabinettet tæt ved gulvet, for at undgå favning af lyden fra reflektioner. Den øverste kabinethalvdel rummer en fem tommers mellemtone (4") og en 1 tomme dome diskant enhed.
Det firkantede topkabinet gemmer et indre kabinet, der har en forplade udformet som en cirkelbue på måske 60 cm. Dette, siges det, medvirker til at kontrollere diffraktions problemer, der ellers ville have en uheldig indflydelse på lydkvaliteten. Slutresultatet er da også en absolut respektabel gengiver, der kvalitetsmæssigt byder højttalere som Dahlquist DQ10 på længe tiltrængt konkurrence. Snell A er især yderst naturlig og sammenhængende i sin gengivelse."
Her er endnu en omtale af A'eren, men fra 1981 også i HF af KRIS. Det er fra Paris udstillingen Festival Du Son.
" Den eneste af de 4 dynamiske højttaler konstruktioner, der blev demonstreret på Hotel de Coulanges, og som vi fik lejlighed til at høre, var den forbedrede Snell type A gulvmonitor. Den kommer i to dele, hvor den store nedre box rummer en 10" bas med bagsiden opefter. Ovenpå kommer så mellemtone/diskant kabinettet med buet indsnævret forparti, hvor diffraktions risikoen bliver minimal. Umiddelbart kunne man forledes til at tro, at den benyttede softdome diskant er rettet en anelse opefter for at tilvejebringe den åbenhed, der primært karakteriserer lydbilledet fra Snell type A - men den gør det ikke alene. Snell har nemlig gjort det geniale påhit, at montere et stykke fladt klædemateriale indrammet i tyndt fiberglas foran domen, hvilket selvfølgelig dæmper den aggressivitet, der kendetegner den type højtoneradiatorer aflyttet i selve aksen. Og der forekommer ingen hørbare bieffekter , der bl.a. fra højtone enheder med påmonteret reflektor. I øvrigt virker dybtonereproduktionen heltigennem tilfredsstillende, og eneste ankepunkt må blive en vis mangel på slagkraft eller kvikhed i nedre mellemtone, hvilket bl.a. synes at reducere det subjektive indtryk af de dynamiske færdigheder."
Læg mærke til hig Fidelitys meeeget fine måde at tale/skrive på den gang. Det kunne for mange, være ret tung læsning, som ikke er så tilgængelig.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2014 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en test fra Hi-fi Choice maj 93'. Jeg tager ikke hele beskrivelsen med, da den kender de fleste Snell ejere jo, og det bliver på original sproget. Der vil selvfølge være test i andre blade, der er meget mere positive end her.
" Sound quality: Given the good overall balance, the Jlll proved an unexpected disappointment inthe listening test, despite experimenting with different stands. One panelist was so upset by "very frown provoking" stereo imaging that he declined to register a score at all. There was praise for the good scale and lively dynamics, but criticism that the bass was too full and poorly timed.
Even with the flexibiity (sådan står der) of hands-on listening, I never quite made this speaker swing I'd hoped. With careful placement it can use its size weell, delivering a good measure of authority alongside a lovely expressive midband. But the bass is more relaxed than invigorating, and the treble is a Little smeared and spitty too.
Conclosion:
pretty it's not, but this is a fine loudspeaker in a great many ways. The unusual combination og good sensivity, easy load andextended bass is very well suited to valve amplifier drive, though the sound of our well used samples might have been tighter and more coherent."
Test af E3 vil følge efter. En fra et norsk blad og en fra USA og igen på original sproget.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2014 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
.....glemte lige at skrive, det er J3, der anmeldes i indlægget ovenover, men det fremgår dog af teksten lidt ind i.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2014 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her en en test af E3 i norske Audio.
" Lytteinntrykk: jeg skal begynne med en opsummering, slik at det er sagt: dette er en nøytral og behagelig allround høyttaler egnet til all slags musikk. Dens personlighet fører til at høyttalerne stiger til side og gi'r musikken plass. Alle sider ved innspilning og utstyr som ligger fremme i kjeden lar seg høre, godt eller dårlig. Men Snell E'ene går ikke over i den kliniske/ondskapsfulle kategorien. Balansen mellom å fortelle lytteren om alt som foregåruten å fokusere på feilene er mesterlig. At dette ikke bare er cheap talk, vises ved at jeg faktisk kjøbte testparet.
For å konkretisere dette med eksempler: sammenlign Paul Simon sin Graceland med samme artists Hearts and Bones. Eller som jeg gjorde: jeg begynte med det, men la til til side notatblok og hele greia: det var forskjellig, men platene representerer begge god musikk....ikke at jeg ikke hørte forskjellen, men den kunne registreres og glemmes. Samme med Jane Siberry sine to plater, like lugubert studioarbeide på begge, og det vet man, men hva' så? Gjør de nokke?
Med denne rosen unnagjort kan vi drøfte feil. Den første er at dette er helt klart er en bokshøyttaler. Lytteren vil aldri tro det er en elektrostat. Det er litt klang av boks og mellemtonen er ikke helt rask nok til at lure en. Diskanten er rimelig ren, men sammenlignet med de fineste metaldomene f.eks, er det helt klart at mer kan gjøres.
Hvorvidt man kan beskrive Snell type E3 som en full-range høyttaler vet jeg ikke. Den går langt opp, langt opp i diskanten. Ikke som et fint bånd eller en coronaplasma, men høyt. Høyttaleren går óg dypt nok til at bassinstrumentene kontrabass, pauker etc oppfattes på lik linje med andre instrumenter. Men orgelets aller dypeste toner er ikke der (16hz....). Men for meg, med de kompromissene som skal inngås med rom, forsterker, pris og kassens volum, synes jeg bassen er til strekkelig dyp. Kvaliteten av bassen? Mykere enn en lukket kasse, ikke alltid hyperrask, men meget naturtro for akustisk musikk, f.eks. store orkestre. Farten og fastheten er óg helt avhengig av forsterkeren som er i bruk.
Perspektiver er godt til fremragende, avhengig av oppstilling. Jeg har stilt opp høyttalerne slik at de peker ret frem, ikke mot lytteren ører. Jeg synes det ble for lyst, tonalt set med vinkling. Avhengig av innspillning og annet utstyr er denne høyttaler i stand til á lage et bredt og dypt scenebilde.
Småpirk: Det er en siste rest av "sne" og mangel på definisjon i gjengivelsen. Mindre end det skitne plater kan føre til, men en bitte lille rest. Det er mulig kablene internt har skylden, og jeg har hensikt å prøve nettopp det.
Markedsposisjon: I mine øyne er "neste stoppested" oppover i pris høyttalere som Quad els 63, Celestion SL-700. Disse vil stille krav til forsterker, og kanskje ikke gå så dypt i bassen, men de vil helt klart belønne lytteren med større klarhet og (både visuelt og audielt) mindre boks."

__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|