Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 11:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lidt snak om Snell (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 39
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 16 November 2013 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Test af Snell C5 fra Hifi & Elektronik nr 6/96

" Historisk set har Snells C'ere altid været store 3-vejs konstruktioner baseret på pris billige enheder, der til gengæld blev tilsluttet særdeles avancerede delefiltre med mange og dyre komponenter. Og så har C'erne altid haft Snells særkende: den bagudvendte diskant, der giver lydbilledet ekstra "luftighed".
Femte generation følger konceptet - de er blot vokset med alderen. Fem ud af deres seks enheder stammer fra standard programmet hos danske Peerless - for øvrigt alle sammen baseret på membraner af plast og konventionelle magnet systemer af moderat størrelse. Kun den fremad rettede og regulérbare diskant dome på fronten er "fremmed". Den er fra franske Audax og skiller sig ud ved at have helt stiv membran i super let titanium legering.
Delefilteret følger vanlig Snell standard med kæmpe spoler, dyre kondensatorer, smelte sikringer til diskanten og en avanceret opbygning. her deles med hele 18db/oktav ved 300hz og 3000hz, hvilket indebærer, at også antallet af filter komponenter er usædvanligt højt. Så mange enheder og stejle filtre giver god belastbarhed og løfter om store lydtryk uden forvrængning."
" Store højttalere skal oftest placeres med rigelig afstand til væggene for at spille rigtigt frit. Snell C5 bekræfter dette.
Højttalerne er sådan set lette nok at spille op med en moderat kraftig forstærker - og ikke mere afslørende end, at de spiller flot med en forstærker på den "rigtige" side af 10000kr. Men deres fyldige klang og hele måden hvormed de spreder lyden, gør det svært at finde en plads i lytterummet, hvor mellembassen omkring 75hz ikke er lidt eller meget for kraftig.
Da mellemtone enhedernes symmetriske placering over og under diskanten desuden gør det tvingende nødvendigt at sidde med ørene i den rigtige lyttehøjde, før lyde focuserer, er Snell C5 ret krævende.
Korrekt stillet op forbliver klangen varm og behagelig - og lidt bamset. Bassen synes rigelig fyldig omkring 75hz. Det gør Snell C5 uegnet til lytterum under 30 m2.
De 7995kr synes dog bestemt at være rimeligt for de store Snell'er. Men du skal altså have rum og temperament til den slags - og afgjort høre dem under vante forhold."

PTHJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 November 2013 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
PTHJ.

Det er da en besynderligt højrøvet måde at svare på?
Måske du skulle nøjes med at anerkende andres tilgang, og så evt. skrive om din egen?

Nu kan du jo ikke tage mine oplevelser fra mig, lige som du ikke kan tage den ud af diverse artikler om folk som har haft
deres højtalere så længe at de skifter enheder.
Det kunne du blandt andet læse om i Nomonos test af Audio Note E.

Mvh.

Undskyld mig ...Men, hvad er det, du mener jeg har svaret "højrøvet" på ? .. Det har bestemt ikke været min hensigt
Til top Vis PTHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PTHJ

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2013 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Der er et par indlæg her tråden med et par sæt E2 med helt andre enheder i og her er så endnu et sæt, men dette er E3. Her er der i den ene højttaler, en Monacor diskant og en JBL bas. Den anden højttaler er dog original men med skum ophæng, der er klemt ind i chassiet 2 steder som man vil prøve at rette ud. Sættet har været omtalt i en anden tråd her i forum.

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 25 November 2013 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Sjovt. Jeg burde kigge min hdd igennem for snell billeder. Jeg har vel været 20-25stk E, J og K´er igennem siden 07 hvor jeg
tilfældigvis købte et par E3´ere og derefter fik feber...

Sjovt nok har adskillige af mine kammerater fået erhvervet sig E, J og K modeller efter de hørte mine :) De fleste af dem matchet
med de ældre luxman l-80 og l85 forstærkere, jeg selv inkl i sin tid, men er derefter skiftet til noget ældre Rega, (clamshell
modellerne).. Forrygende...

Jeg har imellemtidem leget med Rega højttalere også. Kan sige at lyden i mange af dem minder uhyggeligt meget om lyden i
Snellerne.

Har pt et sæt K´er stående med den ikke coatede enheder. Føj de er sprøde i lyden.... Der er sat andre kanter på inden jeg fik dem.
De er lidt stivere end originalen og buen er lidt smallere, men sjovt nok er det ikke mit indtryk at det ødelægger noget.
Formidlingen virker strammere og knap så fyldig.. Husker et sæt E3 jeg havde for nogle år tilbage, der var ligeledes stramme og
smalle kanter på. De står ved en makker. De giver et kick uden lige i brystet, hvorimod en andens makker med originale enheder
fra usa spiller lidt mere fyldigt og varmt. Men begge sæt er ulidelig lækre at lytte til... Kan se tidligere i tråden at der er debateret
kanter. Jeg ved at jeg selv i sin tid lavede en tråd om netop Audio note kanter..

Overvejer lidt en sub til de K´er lige til sub bassen når der spilles elektronisk og akkustisk hip hip... Nogen der har erfaringer med
at parre en sub til et par K´er, så det matcher perfekt?

Mangler også et par standere til de K´er... Nogen der ved hvor der står nogle? :)

Nå.. faldt lige over tråden ved en tilfældighed på google.. Ville lige give et lille indspark ;)
Til top Vis MSG1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSG1979

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2013 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Fint indlæg MSG1979. Hvis du har kigget tråden lidt igennem, så har du fundet et billede fra din samling. Der står en moped i baggrunden. Læser du her på forum af og til, så har du nok også set min tråds overskrift. Men at matche en sub til type K original er et stort arbejde pga det høje kvalitets niveau i bassen K'erne har. Siger ikke, det ikke kan lade sig gøre, men det er svært. Det gælder også J og E modellen. Standere til K'erne bør ikke være højere en 40 cm. Det er Snells. Se i tråden. Har indsat billeder af Peter Snells egne standere i træfinish, der matcher højttalerne, hvad eg og åndenød angår.
Problemet med for smalle kanter, er max udsving i den dybe ende. Er de for stive, kan det ændre egenresonansen for enheden vil jeg mene. Men long time no seeing.......

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2013 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Ja den "dybe" ende af bassen burde forsvinde med strammere kanter, men det har ikke været tilfældet i dem jeg har hørt.
Formidlingen har været mere tight og knap så "bamset"

Jeg tænker jeg vil kigge efter nogle evox standere (47)cm eller royd (57)cm. 40cm er lige lavt nok til K´erne :) Mine J1´ere have
de originale i træ på 40cm, men der skal k´erne ikke ned..

Men nu må vi se om der kommer noget brugt. Lige nu står de ovenpå et par rega r7... Det virker fint ;)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2013 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Du skal blot passe på ikke at få dem for højt op. Det har noget med den lodrette udstråling at gøre. Den nedre diskant bliver knap så livlig. De kan godt blive for fremad rettet her. Så det er derfor. J'erne passer også til disse standere.

hmt0507
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2006
Sendt: 25 November 2013 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Hej MSG

Prøv eventuelt at skrive til Nesdam, hvis han stadig er aktiv enten her eller på Snell forummet, jeg ved at han med succes har lavet en sub til K'erne.

Jeg vil nok foreslå 2 sub'er, da trods at man siger at bas under en vis frekvens ikke er retnings bestemt, så kan det stadig høres IMHO, hvis det er en mono-sub.

Vh
Henrik
Til top Vis hmt0507's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hmt0507

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2013 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

De er oppe i over 1 meter lige nu... :) må lige prøve at have den ned og se hvor stor forskel jeg kan høre....

Tænker en sub i lukket kabinet og så en hurtig enhed i papir/pap...

Vil da ilge tage kontakt til ham og høre hvad han har af erfaringer.. Jeg tænker at købe mig fra det.. Gider ikke til at bygge :)

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2013 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Det er forresten de her to der trækker dem...

En Rega Mira version 1. Clamshell modellen til diskanterne

En Rega Maia version 1. Clamshell modellen til Bas og mellemtone enheden

De fylder ikke ret meget, og er ikke ret dybe, så de er nemme at få plads til og man undgår en hel væg bliver til hifi og bling..

Jeg gad godt høre lidt rør på dem, men omvendt kræver jeg let brugervenlighed og en fjernbetjening :) De Rega er meget rytmiske
og sprøde, så de passer meget godt med Snellerne. Har haft dem på lidt J og E også med rigtig gode resultater. Lydbilledet er ret
langt fremme, så man føler man får den hele lige i fjæset... Især mellemtonen. Så det er finno...

Sådan en Luxman L-85v her:

Den er absolut heller ikke tosset til Snellerne. Har haft den på både K, J og E version 1,2 og 3.... Den har meget hen af rørlyden..
Kan klart anbefales... Slap den til en makker, da sådan en sag fra 1979 ikke har remote :(

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2013 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Rega forstærkerne er rigtig gode makkere til Snellerne. Havde Luxman C/M120 sættet til type K engang. Det var nogenlunde, men Luxman har jo meget bedre forstærkere at vælge end lige disse også som du nævner, de endnu ældre.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2013 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

hmt0507 skrev:
Hej MSGPrøv eventuelt at skrive til Nesdam, hvis han stadig er aktiv enten her eller på Snell forummet, jeg ved at han med succes har lavet en sub til K'erne. Jeg vil nok foreslå 2 sub'er, da trods at man siger at bas under en vis frekvens ikke er retnings bestemt, så kan det stadig høres IMHO, hvis det er en mono-sub. VhHenrik

Han er skam aktiv endnu og han har som du skriver, lavet et par udmærkede subs til type K. Det læste jeg på Snell.no.

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2013 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hvor mange af jer har hørt de originale K med papirenhed kontra dem med coated enhed (tænker k1 og k2 og k3 med coated
enhed)?

Hvad er jeres mening. Skiller de sig ud? hvordan i fald?

Ultralyd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2010
Lokalitet: Stor-K�benhavn
Sendt: 26 November 2013 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Jeg og min ene bror har haft og har K1 og flere af mine vennerhar senere erhvervet sig senere modeller af Snell K fra Hofi klappen.
De senere modeller er ikke de samme og ikke lige så gode som de tidligere modeller.

Det er helt konkret testet ABX.
Til top Vis Ultralyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ultralyd

MSG1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2013 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er af samme opfattelse. mine J1´ere og E1´eren skildte sig ud. Bedre opløste, men stadig med samme fodtramps faktor.
Synes især af 3´er udgaven er lidt "kedelig" i diskanten og punchet i mellemtonen..

Ikke sagt at 2´erne og 3´erne er ringe :) Tværtimod

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2013 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Tilbage i tråden kan man se et billede af produktionen af Snell'erne lige da Voecks tog over efter Peter Snells død. Her er endnu et, men noget senere. På dette tidspunk har Hifi-Klubben solgt Snell i nogle år. Manden med en tilskåret buet top del til Snell A3i, hedder Jon Herron

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2014 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Her er så lidt flere filtre fra tiden efter P.Snell. Dem jeg har kunne finde er: K2, J3, J4, E3, E4, C2 før regulatoren C4, C5 og så type B. Flere kommer når disse er tilgængelige. K2  K3 J3J4E3E4C2 før regulatorC4C5Snell B Har et af C2 med regulatoren i stedet for skyde modstanden. Dette kommer i lidt senere.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2014 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Som sagt, så var der også et billede af C2 filteret med reguleringen. De labels, der er på billedet her og på et filter i forrige indlæg, er ikke påsat af mig, men personen bag foto.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2014 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Her er en komplet prisliste og enheder til Snell højttalerne.
https://www.atomichifiandtv.com/SnellPartsPricelist.html

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2014 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Her ser man hvor tyk forpladerne var under Peter Snell. Den første Snell E og de første versioner af E2, har ligeledes en ganske tyk forplade, det var typisk 2 stk 20mm plader limet sammen.

<< Forrige Side af 39 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes