| Forfatter |
|
Audioman Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input Tonni og PTHJ!
Har netop været inde på Snells website og videre inde på Atomic hi-fi and TV, som er det firma der i dag tager sig af service og reservedele for Snell. Her kan jeg se at Snell ikke anbefaler at refoame enheder, men anbefaler udskiftning af disse. Videre kan jeg se at en ny woofer for type E org/E II/E III og E IV kan fås for 186$/stk.
Spørgsmålet er så hvilke enheder der er tale om? Jeg mener flere steder at have læst at de oprindelige typer ikke længere skulle være til at opdrive.
Er der nogen der ved noget om dette? Kan det være basenheden fra FreQuence (M21WO-39-08) som de anbefaler og sælger?
Har de fire ovennævnte E-modeller overhovedet samme basenhed oprindeligt?
Se evt. nedenstående links:
https://www.atomichifiandtv.com/SnellPartsPriceList.html
https://www.atomichifiandtv.com/SnellSpeakerRefoaming.html
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 425
|
| Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvad skulle der være galt i at refoame enheder ???.. det vigtige er jo bare at få fat på de rigtige kanter,, hvilket mange desværre ikke har fået !!
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers er der jo denne mulighed, som jeg fandt på DBA:
http://www.dba.dk/hoejttaler-snell-8-enheder/id-1003872747/
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølge anbefaler Atomic at man køber nye erstatningsenheder. - De lever jo af det! Men da delefiltrene er tilpasset enhederne, resikerer man at få en mistilpasning af den nye enhed, og dermed problemer med samspillet mellem enhederne ved delefrekvensen. Dette undgår man med refoam af de gamle enheder, hvis man bruger de rigtige kanter... Nye enheder, nye data. Der er temmelig stor spredning på produktionsdata, selv inden for den samme "production run"!
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audioman
Enhederne hos Atomic Audio til E og J, er fremstillet hos Scanspeak og er derfor lavet som de oprindelige Seas/Vifa basser, der blev brugt. Senere blev det dog Vifa, der erstattede Seas, men det er samme enhed. Den skumkant, der vises i Tonni's link, er for lille og vil begrænse max udsving. Skal også helst være lige så blød og smidig, som de oprindelige. Ikke stive i det. Det er mange nemlig. Se på side 2, hvordan de bør se ud. Sådan er de fra Atomic, hvis du bestiller nye enheder dér. Kan også lige nævne, at mine nye basser til A2 også er lavet hos Scanspeak. Scanspeak kalder sig noget andet i dag, kan ikke lige huske hvad. Det er selvfølgelig en god ide, at bruge lim, som stadig er blød efter tørring. Nej, det er ikke den enhed fra Frequence. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
PTHJ skrev:
| Og hvad skulle der være galt i at refoame enheder ???.. det vigtige er jo bare at få fat på de rigtige kanter,, hvilket mange desværre ikke har fået !! |
|
|
Nemlig.  Bare enheden ikke har taget skade. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
hmt0507 Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 23 Oktober 2013 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen tvivl om at de rigtige kanter er altafgørende for om det lykkes. Der er skrevet en del om kanter til Snell rundt om på forskellige fora, og der er meget god viden at hente.
Jeg skulle selv refoame eIII og købte kanterne fra AN. De var stemplet med en kode, som jeg ikke har skrevet ned, men ifølge andre der ved noget om emnet, så er det kanter der leveres fra en fabrik i Munchen. Måske det er muligt at finde dem via andre kanaler, da AN tager sig endog meget godt betalt for kanterne.
Vh Henrik
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 01 November 2013 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg synes altså I har "misset" de mest spændende sider på nettet om Snell A.
Specielt målingerne og implementeringen af delefilteret tegner et billede af en mand der var laaangt forud for sin tid - ja han er stort set ikke blevet indhentet. Og han regnede de komplicerede filtre ud uden PC programmer 
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=view topic&p=525827
God fornøjelse
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 01 November 2013 kl. 05:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu sidder jeg her, med et par Tonegen diskanter på vej til mig. Og kommer til at tænke at jeg har set nogle af dem med en krakeleret coating... Der der nogle af jer der har erfaringer med hvordan man redder dem, hvis det sker? Og hvilke ting man især skal have fokus på... Det må være et problem der er mange der står i, eller har stået i..?
Any ideas?
mvh. Tonni
__________________ Bare det GLØDER...
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2013 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har tidligere i denne gode tråd, påstået at det kun er de gamle Snell A der er lavet som en højre og venstre højttaler, hvilket jeg var uenig i
Jeg har billeder af mine Snell A3i uden overtøj, hvor det er tydeligt at se, at min påstand er rigtig
Jeg kan dog ikke finde ud af at oploade dem, men jeg skal gerne maile dem til dig, så du kan slå dem op
|
| Til top |
|
| |
2-mas Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2007 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 867
|
| Sendt: 01 November 2013 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni < har et brugt sæt af Tonegen diskanterne, hvis du skulle komme i seriøs nød..
|
| Til top |
|
| |
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 01 November 2013 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg er helt uenig i at det kun er nødvendigt at skifte kantophænget.
En enhed af disse typer, med mindre de er coated, holder 10-15 år.
Derefter kan i glemme alt om at enheden er tilpasset filteret.
Den er simpelthen blevet træt, og skal skiftes, hvilket blandt andet har med at gøre at membranen har skiftet stivhed, eller
mangel på samme.
På mine Audio Note J/spe har jeg for nyligt skiftet enheder.
Det var noget som gav rigtig voldsomt meget.
Ikke mindst med hensyn til præcision i bassen, men også med en vildt forbedret mellemtone, og det før de var spillet til.
Jeg ved andre gør det samme ca. hvert tiende år.
Og et eller andet sted er det ikke særlig svært at tænke sig til at membranen bliver belastet med opbrud, og derfor
selvfølgelig ændrer sig alene af den grund.
Andre faktorer gør sig også gældende, så som almindelig ældning, temperaturer oig luftfugtighed.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2013 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
FelixTheDane skrev:
Hej.
Jeg er helt uenig i at det kun er nødvendigt at skifte kantophænget.
En enhed af disse typer, med mindre de er coated, holder 10-15 år.
Derefter kan i glemme alt om at enheden er tilpasset filteret.
Den er simpelthen blevet træt, og skal skiftes, hvilket blandt andet har med at gøre at membranen har skiftet stivhed, eller
mangel på samme.
På mine Audio Note J/spe har jeg for nyligt skiftet enheder.
Det var noget som gav rigtig voldsomt meget.
Ikke mindst med hensyn til præcision i bassen, men også med en vildt forbedret mellemtone, og det før de var spillet til.
Jeg ved andre gør det samme ca. hvert tiende år.
Og et eller andet sted er det ikke særlig svært at tænke sig til at membranen bliver belastet med opbrud, og derfor
selvfølgelig ændrer sig alene af den grund.
Andre faktorer gør sig også gældende, så som almindelig ældning, temperaturer oig luftfugtighed.
Mvh. |
|
|
Jojo .. det tror jeg da gerne, at nogle der skal tjene penge .. har bildt nogen ind
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2013 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nørd skrev:
Hej
Jeg synes altså I har "misset" de mest spændende sider på nettet om Snell A.
Specielt målingerne og implementeringen af delefilteret tegner et billede af en mand der var laaangt forud for sin tid - ja han er stort set ikke blevet indhentet. Og han regnede de komplicerede filtre ud uden PC programmer 
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=view topic&p=525827
God fornøjelse
Nørd |
|
|
Den side har jeg læst flere gange og en del af mine billeder er også herfra af A3'eren. De kan ses her i tråden. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
Nu sidder jeg her, med et par Tonegen diskanter på vej til mig. Og kommer til at tænke at jeg har set nogle af dem med en krakeleret coating... Der der nogle af jer der har erfaringer med hvordan man redder dem, hvis det sker? Og hvilke ting man især skal have fokus på...Det må være et problem der er mange der står i, eller har stået i..?Any ideas?mvh. Tonni
|
|
|
Er de først krakeleret kan du ikke gøre noget. Men det er kun vist man har haft dem i dårlige omgivelser. Har set et foto af et sæt, men kun dette ene. Så er de behandlet godt og ikke stået i stærk solskin uden fronter, selvom fronterne ikke beskytter mod UV lys, så skulle der ikke være noget. Men det er UV lys, der ødelægger dem også skumophængene. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2013 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
PTHJ skrev:
Du har tidligere i denne gode tråd, påstået at det kun er de gamle Snell A der er lavet som en højre og venstre højttaler, hvilket jeg var uenig i
Jeg har billeder af mine Snell A3i uden overtøj, hvor det er tydeligt at se, at min påstand er rigtig
Jeg kan dog ikke finde ud af at oploade dem, men jeg skal gerne maile dem til dig, så du kan slå dem op  |
|
|
Det var jo derfor du skulle fortælle om det, ikke starte en sur diskussion. Det er helt okay for mig, at de også er lavet som et højre og venstre sæt. De har jo ikke bøjlerne, som A3, Ai og A2 har, som giver denne asymetri. Det skulle vist have noget med materiale under fronterne i hver højttaler side. Men er ikke sikker.  Har du billeder på din pc, så skal du blot klikke på kamera ikonet over tekst feltet med den lille bøjet pil og så gå frem derfra. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
PTHJ Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2013 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billederne er for store, til at jeg kan lægge dem ind.
Det flade stykke på frontbaffelen er bredere, på den udvendige side af mellemtonerne
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2013 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Men det er den jo også på Mine A2 som du kan se. Men det er nu på inder siden. Samme side som filt puden skal vende.  Men asymetri er der da tale om på A3i, når vi taler om den buet front __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
FelixTheDane Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 03 November 2013 kl. 07:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
PTHJ.
Det er da en besynderligt højrøvet måde at svare på?
Måske du skulle nøjes med at anerkende andres tilgang, og så evt. skrive om din egen?
Nu kan du jo ikke tage mine oplevelser fra mig, lige som du ikke kan tage den ud af diverse artikler om folk som har haft
deres højtalere så længe at de skifter enheder.
Det kunne du blandt andet læse om i Nomonos test af Audio Note E.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2013 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo ikke mange tests af Snell højttalere set fra dansk side, så jeg har valgt at gengive nogle af dem, der nu er. Det er dog de mindre modeller jeg vælger lige nu.
Snell E4 fra Hifi & Elektronik nr 5/95
" Den teknisk lidt "gammeldags" amerikaner er testens klare vinder på reel hifi-ydelse. Selvom Mission har en "hurtigere" og mere sprød og dynamisk præsentation af den vigtige mellemtone, vinder Snell med sin meget velafbalanceret og homogene allround lyd. Sammen med Mission tegner Snell sig for testens eneste højttalere uden "boombas". Hvor de øvrige har tydelige tendenser til fremhævelse af et snævert område omkring 80hz (System Audio dog ca. 110hz), strækker Snell E4'erens bas meget dybt ned uden boost. Det høres især på orgel, symfonisk musik og fede rock-produktioner.
Den 21 cm store bas/mellemtone med coated papmembran er en 20 år gammel kending fra Vifa. Her sidder den i et stort og ret resonant spånplade kabinet med fedtet sortmalet træfinér og ret skrabet finish. Entusiaster kan med fordel (måske) eksperimentere med resonans dæmpning med bitumen plader og ekstra stivere.
Peerless diskant domen foran er et alle tiders match: Hør bare, hvor flot Snell har fået de to hoved enheder til at spille sammen. Selv om domen spreder meget bedre end den store 21 cm enhed, præstere Snell en usædvanlig ret frekvensgang over et stort lytte felt.
Det hører du efter tilspilning på den levende mellemtone, hvor strygere, akustiske guitarer, trommer og slagtøj lyder helt anderledes troværdigt end på testens øvrige. Diskant domen opleves sprød og frigjort - dog også noget "hurtigere" og "vildere" end den store veltæmmede 21 cm enhed. Men pyt - Snell er enormt musikalsk."
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |